Стан освіти ромських дітей на Закарпатті

В області функціонують 697 загальноосвітніх навчальних закладів, в тому числі багато шкіл з українською та угорською мовами навчання, в яких здобувають освіту діти ромів. Усього в 115 загальноосвітніх школах області навчається 5257 учнів з числа представників ромської національної меншини області.

 

На сьогодні, за даними місцевих органів управління освіти, в області функціонують чотири ромські недільні школи, засновниками яких ? відділи освіти Ужгородської, Великоберезнянської та Виноградівської райдержадміністрацій, Ужгородського міськвиконкому спільно з громадськими організаціями та культурно-освітніми товариствами ромів Закарпаття. Плану?ться відкриття культурно-освітніх центрів недільних шкіл у с.Розтоки Рахівського району, Сваляві (на базі ЗОШ ?-?? ст.), смт Королеві, що на Виноградівщині.

На виконання Програми соціально-духовного відродження ромів України на період до 2006 року, для забезпечення належної організації навчально-виховного процесу у загальноосвітніх школах, де навчаються діти ромів, здійснення навчально-методичного забезпечення органами управління освітою вжито заходів щодо розроблення навчальних програм з ромської мови і літератури для 5-12 класів шкіл з українською мовою навчання.

Актуальним ? питання підготовки підручників з ромської мови і літератури. У березні 2005 року в м.Ки?ві відбулася робоча нарада з питань підготовки зазначених підручників, до участі в якій були запрошені й педагогічні працівники з Закарпаття.

У загальноосвітніх школах, де навчаються діти ромів, здійсню?ться робота щодо залучення їх до художньої творчості та занять фізкультурою і спортом. Зокрема, такі заходи реалізовуються у Великобичківській ЗОШ ?-??? ст. Рахівського району, де вже протягом кількох років ді? танцювальний ромський колектив, у Тур?яреметівській ЗОШ ?-??? ст. Перечинського району. Діти ромів, які навчаються в ЗОШ ?-?? ст. ? 14 м.Мукачева, Розтоцькій ЗОШ ?-?? ст., Великобичківській ЗОШ ?-??? ст. Рахівського району, Порошківській ЗОШ ?-??? ст. Перечинського району були учасниками районного та обласного етапів ?? Спортивних ігор школярів України 2004 року.

Управлінням освіти і науки протягом 2004 та з початку 2005 року надано сприяння у реалізації комплексних заходів для поліпшення навчально-матеріальної бази шкіл, в яких навчаються діти ромської національності. Зокрема, для цих цілей у Мукачеві виділено та осво?но понад 70,0 тис. грн., у м.Чоп - 24,4 тис. грн., у Мукачівському районі - 67,8 тис. грн., у Перечинському районі - 92,2 тис. грн., понад 660,0 тис. грн. - Рахівському та 44,0 тис. грн.. - в Ужгородському районах. Кошти надходять з місцевого бюджету, від національно-культурних товариств, громадських організацій та благодійних фондів.

Усі звернення, які надходять від депутатів різних рівнів, громадських та культурно-освітніх організацій, педагогічних колективів, редакції газети "Романі Яг", яка ? популярною як серед ромських громадських організацій, так і серед неромського населення, питання забезпечення освітніх потреб ромів розглядалися управлінням освіти і науки облдержадміністрації сво?часно, кваліфіковано і вирішувалися головним чином позитивно.

Для позитивного вирішення цих проблем необхідно сприяти ініціативам, спрямованим на підвищення рівня освіченості ромської молоді й вироблення ефективної державної політики щодо ромського населення; надавати сприяння розвиткові мережі ромських освітніх проектів на базі сучасних адаптованих методик, за умови підготовки належної кількості кваліфікованих спеціалістів.

Слід забезпечити якісну реалізацію Національної програми задоволення етносоціальних і культурно-просвітницьких потреб ромів України на період до 2006 року та висвітлювати результати її реалізації на прикладах окремих ромських громад.

Особливо необхідно сприяти навчанню ромських студентів за педагогічним фахом у вищих закладах області, з метою підготовки кадрів для подальшого забезпечення навчання ромських учнів у загальноосвітніх навчальних закладах із залученням вчителів ромської національності.

Дуже важливим ? залучення ромської молоді до здобуття освіти у професійно-технічних навчальних закладах області та створення умов для отримання фахових знань малозабезпеченої ромської молоді, що дозволить інтегруватися у суспільство значному контингенту ромської меншини і знизити катастрофічний рівень безробіття серед неї.

Всі ми разом повинні забезпечувати створення умов для рівного доступу ромської національної меншини до здобуття якісної освіти.

Розвиваючи тему якісної освіти взагалі, та ромської меншини зокрема, необхідно сказати, що для суспільства ХХ? століття, яке постійно навча?ться, якісна освіта, що стосу?ться лише одного рівня формальної підготовки, або пізнавального досягнення, або лише одні?ї світової культури чи глобального контексту, ? неприйнятною.

?вген Грабар, заступник начальника управління освіти і науки Закарпатської облдержадміністрації

[i]Ua-reporter[/i]

 

20 червня 2005р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів