А ви знали, що можете замінити квиток, сісти в потяг без нього, проспати свою станцію?

А ви знали, що можете замінити квиток, сісти в потяг без нього, проспати свою станцію?
Права пасажира “Укрзалізниці”.

 

Усі, хто любить подорожувати Україною, мають на серці кілька історій про мандрівку потягом, які важко розповідати у колі інтелігентних панів, хворих старших родичів та малих дітей. Особливо ближче до ночі – вона й так темна та повна жахів. Але, ось знову наближається відпустка, свята, канікули, відрядження, і майже усі, хто зарікався минулого разу, приречено відкривають форму “купити квиток” на сайті, важко зітхають та готуються долати та потерпати.

Ось кілька порад та лайфхаків, що відкрили нам новий дивний світ пасажира-з-правами, про які зазвичай невідомо або незрозуміло, як їх відстоювати.

Туалет на вокзалі

Більшість починає розповідь про невідомі послуги з права “виїхати раніше терміну”, але, насправді, частіше за все перша проблема спіткає  ще до виїзду – пошук вокзального туалету та 2 грн на нього. Усі інші потреби здаються дрібними у цю хвилину, але варто пам’ятати: туалет на вокзалах для пасажирів безкоштовний. При пред’явленні квитка з вас не повинні стягувати плату за відвідування туалетів на шляху прямування поїзда.

Помилки у квиткових даних

Три розбіжності у документах, що посвідчує особу пасажира, з даними, зазначеними в квитку, – допустимо. Не зовсім зрозуміло. Було б чотири – Іванов міг би вільно їхати замість Петрова, але ні. Отже, при оформленні квитка – без фанатизму, але уважніше!

Температура у вагоні

Мій улюблений пункт, тому зараз будуть цифри та прямі посилання. У доброму сенсі.

Отже, згідно з пп. 3.6., 3.11., 3.13. (абзац 2) Державних санітарних правил та норм гігієни транспорту “на шляху прямування, а також під час подачі поїзду на посадку в зимовий час та перехідний період температура повітря у вагонах усіх типів повинна бути на рівні +20° +/-2° , а влітку +24° +/-2° (тільки в вагонах, де є кондиціонери). У вагонах із автоматичним включенням вентиляції або з устаткуванням для кондиціонування повітря, вентиляція повинна вмикатися автоматично в залежності від температури повітря в вагоні. Згідно з правилами перевезення пасажирів: п. 1.4. Працівники залізниць та суб’єктів господарювання повинні … уживати заходів з метою усунення недоліків в обслуговуванні громадян незалежно від того, за яких обставин та з чиєї вини вони виникли. п. 8.32 У разі виявлення технічної несправності вагона … начальник поїзда повинен розмістити пасажирів на вільні місця у вагонах цього самого поїзда, у тому числі й у вагонах вищої категорії. Згідно п. 2.17. (абзац 2) Державних санітарних правил та норм гігієни транспорту вагони, які мають незадовільний санітарний стан або з неусуненими недоліками, включати в пасажирський поїзд забороняється.

Алгоритм дій наступний:

1. Викликаєте провідника та розповідаєте йому, в чому суть ваших претензій. Разом із тим, можете просити перемістити вас на місце, де не буде дути / до іншого вагону, що відповідає нормам. 

2. У випадку, якщо він відмовляється усувати порушення — вимагаєте викликати начальника потяга з книгою скарг, куди це все записуєте, або разом із начальником приходите до взаєморозуміння. По приїзду в пункт призначення варто зробити звернення на гарячу лінію УЗ.

Сервіс у вагоні

Постіль буває: у негерметичному пакеті, волога, сіра, з плямами тощо. Алгоритм дій однаковий: відразу повернути та попросити заміну. “Нам таку видали” – повідомлення про порушення вище й вище. А ще провідник має допомогти застелити ліжко, якщо ви інвалід, хворий, престарий, із малими дітьми. Та самостійно збирати постіль не раніше ніж за 30 хвилин до прибуття.

Вода у вагоні має: а)бути, б)постійно, в)питна теж, г)безкоштовно, д)кип’ячена охолоджена та окріп. Це регулюється також санітарними нормами та правилами. Тобто, ви можете за бажанням купувати пляшкову воду та готовий чай-каву, а можете й ні. Склянку та ложку для приготування власного напою теж має видати провідник.

Розетки та електроприводи у час засилля електронних девайсів – суцільна проблема. Розетка має бути в наявності та працювати, але технічно не обов’язково струм, що туди подається, не зашкодить вашому айфону. А ось розігріти ваш бутерброд та покласти йогурт у холодильник на час подорожі провідник також зобов’язаний. Там є миле уточнення про “якщо у холодильнику є вільне місце”, тобто усі 5 київських тортів можуть не вміститися. Але важливі ліки та дитяче харчування – легко.

Багаж не має заважати пересуванню вагоном та купе, але при однаковій вартості  квитка, пріоритет у використанні нижнього місця для ручної поклажі має пасажир, який їде на нижній полиці, а верхнього місця – пасажир, який має квиток на верхню полицю.

Термін дії квитка та несподіванки у подорожі

А ось це, я впевнена, зовсім мало хто використовує, бо навіть вигадати важко що “а що, можна було?”

Можна замінити квиток на потяг, який відправляється раніше. Максимум за 24 години до відправлення того рейсу, яким ви хочете їхати, але сам факт! І якщо новий проїзний документ коштує дешевше, вам повернуть різницю, і навпаки, ви доплатите за дорожчий квиток.

Можна отримати безкоштовний квиток на наступний потяг, якщо у пункт пересадки ви запізнилися через те, що запізнився ваш потяг, або його взагалі скасували. От коли літаки не вкладаються у стикування та вирішують питання з продовженням подорожі, то нас це не дивує, а коли поїзди – вау. Так ось, тут ще легше, бо якщо у авіакомпаній можуть буди різні умови, то з Укрзалізницею все однозначно – вам винні той безкоштовний квиток.

Можна зробити зупинку на шляху прямування з продовженням терміну дії квитка. Не більше ніж на 10 діб, але це все одно круто! Для цього вам потрібно пред’явити свій квиток у касі на станції зупинки для поставлення на ньому відмітки про зупинку протягом години з моменту прибуття на станцію вашого поїзда.  Відмітку “Зупинка з продовженням терміну дійсності квитка” може поставити черговий по вокзалу, начальник станції або начальник вокзалу. А при відновленні поїздки потрібно буде сплатити лише вартість плацкарти квитка, це зовсім невелика сума на фоні інших зборів. При пред’явленні медичної довідки, термін зупинки може збільшитися. До речі, так можна зовсім припинити поїздку, отримавши назад певну кількість грошей, але зовсім невелику, теж враховуючи лише вартість плацкарти.

Можете сісти в потяг без квитка, якщо не встигли придбати його в касі. Треба підійти до штабного вагону та отримати дозвіл начальника потягу. Квиток вам оформлять у вагоні впродовж години, штраф не стягується. Іншій випадок офіційного безквиткового проїзду – ваш квиток залишився у проводжаючого (або дома, будемо відверті). У цьому випадку ви маєте право 4 години після відправлення їхати на своєму місці, а проводжаючий у той час звертається до начальника станції та показує йому квиток. Начальник телеграмою (о це дивовижне ХХІ століття та час інтернету!) повідомить начальника потягу і вам переоформлять квиток на її підставі. А от якщо цього не станеться, то пасажир буде вважатися “зайцем”, заплатить штраф та вимушений буде покинути потяг, або придбати новий квиток за повну ціну.

Можете проспати свою станцію. Ну тобто, ви завжди це могли зробити, але зараз будете знати, що це сумний, але не жахливий випадок, бо провідник мав потурбуватися, щоб цього не сталося.  Отже, ви безплатно можете їхати до наступної станції, а провідник тим часом складає акт зі штампом начальника поїзда. Цей акт дозволяє пасажиру повернутися до станції призначення безкоштовно. Якщо акт не було зроблено (наприклад, не встигли), ви оплачуєте проїзд, але можете повернути гроші, написавши заяву на станції, куди потрапили з провини залізниці.

Поскаржитися на обслуговування в потягах чи на вокзалах можна за допомогою сайту «Укрзалізниці». Телефон гарячої лінії 0−800−50−31−11, а у підрозділі «Якість і сервіс» є форма для електронного листа і адреса [email protected] Офіційний запит має буди підписаний вашими прізвищем, ім’ям та контактними даними. Корисно вказати дату події, номер поїзда, вагона, прізвище провідника і начальника поїзда.

Джерело: ua-travels.in.ua

 

11 листопада 2016р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів