Чи ефективно малоземельне Закарпаття використовує свої землі?

Працівники КРУ в Закарпатті здійснили перевірки дотримання вимог законодавства

 

Днями працівниками контрольно-ревізійного управління в Закарпатській області здійснено перевірки дотримання вимог законодавства, реалізації державної політики сфері регулювання земельних відносин, використання та охорони земель за 2003?2004 роки. На жаль, здебільшого висновки з акту перевірки напрошуються доволі сумні ? земля, в розрахунку якої на одного жителя області припада? у кілька разів менше, ніж у середньому по державі, використову?ться вкрай неефективно та нераціонально.
Причини цього різні ? від правового нігілізму у земельних питаннях і до зловживань земельними питаннями відповідними посадовими особами, про що відповідну оцінку дадуть компетентні органи.
Отже, результати проведених перевірок виявили низку невирішених питань з приводу землекористування в області, що призводить до недоотримання значних коштів бюджетами всіх рівнів. З?ясовано, що недостатніми ? заходи, що проводяться з охорони та раціонального використання земель.
Насамперед потрібно говорити про те, що через недостатність контролю як з боку місцевих органів самоврядування, так і органів, які ведуть контроль за дотриманням земельного законодавства, мають місце численні порушення законодавства у використанні земель. У результаті цього лише за 2003?2004 роки бюджетами різних рівнів недоотримано понад 4,2 млн. грн., незаконні витрати бюджетних коштів сягнули 254,4 тис. грн.
Так, при здійсненні перевірок у місцевих радах, працівники КРУ встановили, що дані про кількість землекористувачів на території міст та районів області, які оформили свої відносини договорами оренди у місцевих органах земельних ресурсів та органах місцевого самоврядування, сутт?во відрізняються.
Приміром, згідно з даними місцевих органів земельних ресурсів, на території Виноградівського району в 2003 році надано в оренду земель площею 1,1 тис. га по 1010 договорам, у 2004 році ? 0,33 тис. га по 239 договорам. Тоді як насправді, згідно з даними органів місцевого самоврядування, з земель Виноградівського району в 2003 році було надано в оренду 1,34 тис. га по 2031 договорам, а в 2004 році ? 1,61 тис. га по 1951 договорам. Різниця сутт?ва...
Ряд значних порушень у ході перевірок виявлено й при здійсненні операцій, повязаних з наданням в оренду земель.
Встановлені випадки, при яких органами місцевого самоврядування прийнято рішення передачі земель в оренду, а договір оренди не укладений, відповідно не надходить і орендна плата. Одні?ю з причин, які впливають на виникнення вказаних порушень, ? прийняття рішення без розроблених проектів відведення земельних ділянок, незнання земельного законодавства та відсутність при органах місцевого самоврядування (у переважній більшості випадків) кваліфікованих спеціалістів-землевпорядників. Порушення положення з цих питань допустили в 45-ти радах. Розрахункова сума втрат коштів орендної плати склала 2,5 млн. грн.
Наприклад, згідно з рішенням сесій Тересвянської сільської ради Тячівського району передано в оренду 40 суб??ктам господарювання земельні ділянки площею 31,4 га, тоді як до перевірки пред?явлено договори з 10 суб??ктами на оренду земель площею лише 2,564 га. Визначений розмір втрат від наданих в користування земельних ділянок при відсутності договорів оренди перевищу? 47 тис. грн. Або ж такий факт. Перевіркою стану та умов використання земель у Вишківській селищній раді Хустського району встановлено, що радою не прийнято рішення та не укладено договори оренди на надання земельних ділянок площею 22,1 га в користування землекористувачам, які змінили форму власності. У результаті, розрахункові мінімальні втрати сягнули 70,5 тис. грн.
Більшість орендарів не дотримуються термінів перерахування до бюджету орендної плати за користування земельними ділянками. Окремими міськими, селищними та сільськими радами не відобража?ться по обліку нарахування орендної плати та не вказу?ться заборгованость у розрізі орендарів. Внаслідок відсутності контролю за надходженням коштів від оренди земель, за результатами проведених контрольних заходів в 50-ти установах недоотримано, згідно з укладеними договорами, коштів за надані в оренду земельні ділянки на суму 1,2 млн. грн.
Також, як засвідчили матеріали КРУ, через недосконалість чинної системи контролю за повнотою надходжень сум відшкодування втрат земель за вилучені з сільськогосподарського обороту земель, по 9-ти органах місцевого самоврядування недоотримано коштів на суму 2,1 млн. грн.
Один з прикладів: згідно з договором оренди земельної ділянки від 27.06.2002 року, Мукачівська районна державна адміністрація надала філії магістральні нафтопроводи ?Дружба? ВАТ ?Укртранснафта? в строкове платне володіння і користування земельні ділянки площею 105,18 га. Орендна плата визначена в розмірі 363,8 тис. грн. на рік, яка повинна вноситися щоквартально на рахунки 8-ми сільських рад. За період користування земельною ділянкою орендарем сплачено 357 тис. грн., тобто заборгованість станом на 01.01.2005 року становить 459,1 тис. грн. Наразі цим питанням займа?ться прокуратура.

За висновками працівників КРУ, основною причиною втрат доходів бюджетами ? те, що в разі неукладення договору оренди, орендну плату за користування земельними ділянками стягнути нереально.
Окрім наведених прикладів, закарпатськими контролерами-ревізорами здійснено дослідження ефективності державних витрат на створення протиерозійних гідротехнічних споруд та рекультивацію земель. На жаль, і тут вистача? проблем, однак причиною цього можна навести значне недофінансування. Приміром, недофінансування за рахунок коштів з місцевого бюджету за 2004 рік вплинуло на невиконання плану будівництва протиерозійних і гідротехнічних споруд: з запланованих 2,78 тис. км фактично виконано на 0,44 тис. км, що становить всього 15,8 %.
Так само виявлені порушення при перевірці стану та умов використання земель запасу та резерву. Шляхом співставлення даних статистичних звітів щодо наявності земель запасу і резерву та надання їх у використання з даними органів місцевого самоврядування встановлено невідповідність по 3 місцевим радам.
Контролери-ревізори також констатують той факт, що допускаються значні втрати бюджетів внаслідок відсутності з боку органів земельних ресурсів та місцевих рад належного контролю за цільовим та ефективним використанням земельних ділянок.
Так, при перевірках використання земель виявлено, що на території санаторів Свалявщини відповідно до укладених договорів про сумісну діяльність діють виробничі підпри?мства ТОВ ?Квасок?, ТОВ ?Маргіт?, ТОВ ?Аква-Поляна?, основним видом діяльності яких ? розлив мінеральної води. При цьому вказані товариства використовують земельну ділянку, яку орендують, без договору субаренди та зміни цільового призначення на орендованих санаторі?м землях оздоровчого призначення.

Варто відзначити, що на сьогодні діяльність контрольно-ревізійної служби спрямована не тільки на виявлення порушень. За наслідками перевірок встановлюються причини, які спричинили такі порушення, а також розробляються пропозиції щодо їх усунення
Саме тому з метою збільшення надходжень до місцевих бюджетів працівниками КРУ були розроблені пропозиції, які повинні б сутт?во поліпшити ситуацію. Приміром, органам місцевого самоврядування запропоновано здійснити такі заходи: провести грошову оцінку земель у великих населених пунктах області; проводити за ініціюванням податкових органів області вилучення земельних ділянок у землекористувачів, які їх не використовують або використовують не за цільовим призначення і систематично не сплачують земельний податок тощо.
З метою ж покращення адміністрування плати за землю, зебезпечення повноти обліку платників, сво?часності надходжень плати за землю та орендної плати до бюджету працівники КРУ пропонують насамперед встановити ?диний підхід до оцінки земель, оскільки наявність двох оцінок (нормативної та експертної) створю? умови для зловживань під час продажу землі. Окрім того, слід передбачити на наступні роки проведення робіт з інвентаризації земельних ділянок та грошової оцінки земель, а також внести зміни до чинного законодавства щодо здійснення контролю за правильністю нарахування та повнотою сплати орендної плати земель комунальної форми власності, а також права примусового стягнення сум заборгованості.
Матеріали перевірок, в яких зафіксовано факти самовільного і безоплатного використання земель та несплати коштів до бюджетів за від продажу земель та втрат сільськогосподарських угідь передано до правоохоронних органів.
Контролери-ревізори зауважують, що перевірки з питань щодо дотримання законодавства у сфері земельних відносин продовжуються. Про їхні результати та стан справ з усунення виявлених ревізійною службою порушень буде проінформовано додатково.

Прес-служба КРУ в Закарпатській області

 

18 липня 2005р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів