Володимир Козун про нові автобуси в Ужгороді, GPS-навігатори, які дисциплінують, та очікування перевізників від впровадження електронного квитка

Володимир Козун про нові автобуси в Ужгороді, GPS-навігатори, які дисциплінують, та очікування перевізників від впровадження електронного квитка
Обслуговування пасажирів міських автобусних маршрутів – одна з важливих складових життя Ужгорода і постійно викликає бурхливі дискусії. Кінець зими – весна минулого року – час, коли автобусні перевезення міськими вулицями почали діяти за новими, значно жорсткішими вимогами. Що змінилося, чому не зовсім так, як багатьом хотілося б і чого чекати – uzhgorod.net розпитував керівника однієї з фірм-перевізників – директора ПАТ Ужгородське «АТП» Володимира Козуна.

 

   -      Багато ужгородців, які користуються автобусами і навіть ті, хто не їздить ними, вважають, що робота водія дуже легка. Чи так це? Розкажіть про неї детальніше.

-         Робота водія доволі складна і небезпечна, адже транспорт – це джерело підвищеної небезпеки. Люди іноді вважають, що чоловік собі просто сидить і руль крутить. І не бачать всієї підготовчої роботи, яку виконує водій, аби автобус вийшов на маршрут, не враховують, що на вулицях міста багато транспорту, рух складний, постійно треба бути дуже уважним, сконцентрованим, зрештою, це відповідальність за життя людей. А ще ж  доводиться слідкувати за посадкою та висадкою пасажирів, перераховувати кошти, спілкуватися з людьми.

-         Якщо робота така складна, як ви кажете, то чи надовго затримуються у вас працівники? Чи є плинність кадрів? Вакансії?

Крім міських перевезень, ми маємо також автобуси міжміського та приміського сполучення. В АТП наразі працюють 190 водіїв, 100 із них – на міських автобусах. Протягом 2016-го у нас 40 водіїв звільнилися. Плинність є. Когось не влаштовує зарплатня, хтось не витримує роботи з людьми.   Вакансії є і зараз. Нам дуже потрібні працівники на деякі напрямки.

-    Закарпатські роботодавці скаржаться, що багато фахівців виїжджають працювати за кордон, бо зарплати там – вищі. Чи стикаєтеся з цим у себе на підприємстві?

-         Так. Водії часто шукають варіанти, як виїхати за кордон. Цього року вже двоє звільнилися і поїхали на заробітки. Було навіть так, що восени водій прийшов влаштовуватися до нас на роботу, але відразу попередив, що працювати має намір лише взимку, бо весною планує їхати на заробітки. Навіть у таких випадках людину на роботу приймаємо – у нас немає іншого виходу.

-         Сам бізнес перевізників, не окремого водія, а «фірми» - вигідний у сучасних умовах?

-         Складно сказати. Наше підприємство тривалий час було збитковим через те, що тарифи на перевезення регулювалися державою, сам перевізник впливу на це не мав. Важко зменшувати об’єм витрат підприємства, коли постійно  інфляція, зростають ціни на пальне. Перевізники можуть почати нормально заробляти тоді, коли стабільні ціни на паливо, комплектуючі триматимуться  більше року.

-         Про кошти, які відшкодовують перевізникам за перевезення пільговиків багато розмов. Цікаво, чи реально проводиться моніторинг, скільки і кого возять? А скільки відшкодовують? Чи повністю суми, які «звучать»?

-         Щорічно в місті проводиться моніторинг, скільки пільговиків перевозять. Зазвичай управління соціального захисту скеровує своїх працівників на проведення цього моніторингу, долучаються працівники різних компетентних служб, торік участь брали і студенти УжНУ. Моніторинг триває кілька днів, люди, які його проводять, їздять кожним маршрутом і рахують пільговиків в автобусах. Визначають показники за день, потім на маршрутах кожного перевізника формують середньостатистичні дані. За результатами одного з цих моніторингів ми з'ясували, що 48% осіб, які їздять громадським транспортом – пільговики. Щодо відшкодувань: зараз кошти виплатили за січень і лютий. До того були затримки, як буде далі – не знаю. Із державного бюджету, до речі, є ще борг перед нами за 2015 рік.

-         Яка загалом статистика перевезень в Ужгороді? Скільки пільговиків?

-         В Ужгороді зараз на 118 тисяч населення 27 тисяч пільговиків. І це без школярів, а їх, як усі знають, теж возимо безкоштовно.  

-         Минає рік, відколи прийнято рішення про безкоштовне перевезення школярів. Що можете сказати з огляду на досвід цього року? Чи йдеться про відміну цих безкоштовних перевезень?

-         Для учнів шкіл державою передбачається пільговий квиток. Але вартість пільгового квитка повинна складати 75% від вартості повного, тобто знижка має бути не більше 25%. Також передбачені певні обмеження цієї пільги на період канікул. Ми писали звернення до міської ради з цього приводу, але відповіді поки не отримали. Про відміну безкоштовного проїзду для школярів наразі не йдеться.

-         Міська влада нещодавно повідомляла, що до осені будуть їздити автобуси, які зможуть забирати більше пасажирів. Розкажіть детальніше: коли, які, як це буде зроблено, чи і на маршрутах, які обслуговує ваше підприємство?

-         Так, нові автобуси будуть. Ще минулого року перевізникам дали завдання замінити всі маленькі автобуси на більші. Минулого року ми змогли замінити лише два автобуси на «Першому»  маршруті, бо закупити більше не мали фінансової змоги. Цьогоріч перед перевізниками теж стоїть завдання оновлення автобусів. Вже до 1-го вересня ми повинні замінити маленькі автобуси на великі. Наше підприємство уклало договір на заміну 10-ти автобусів, плануємо щомісячно приблизно по 2 автобуси додавати до свого парку. На кінець березня повинні 2 вже отримати. Це будуть автобуси марки «Богдан», які мають понад 20 сидячих місць, а загалом розраховані на 50-60 осіб.

-         Чи можна сподіватися на запровадження в Ужгороді автобусів-електрокарів?

-         З точки зору екології та економіки – це було б прекрасно. Але навряд чи нам вдасться закупити подібні автобуси принаймні в найближчі 3 роки, бо вони дорогі. В Україні зараз Львівський завод «Електрон» може випускати електроавтобуси. Але для Ужгорода вони завеликі. На мою думку, для Ужгорода найкраще підходять автобуси, які можуть вмістити 50-60 пасажирів. Колись в Ужгороді їздили великі автобуси, але тоді й інших автомобілів по місту було значно менше. Зараз таким великим автобусам проїхати на Корятовича буде просто нереально. Думаю, у нас вони таки будуть, але не в найближчі роки. Можливо, скоро акумулятори до електробусів здешевшають, і тоді їх зможемо закупити і ми.

-         Що думаєте про запровадження електронного квитка? Чи є вже бачення як це буде практично і скільки коштуватиме задіяти таку систему?

-         Електронні квитки нам дуже потрібні. Після їх запровадження стане набагато менше розмов про те, що кошти потрібно сплачувати безпосередньо водію, і про те, що через це водій відволікається і не слідкує за дорогою. Погоджуюся з тим, що паперові квитки, які маємо зараз – вже віджили своє. 

    Але запровадити таку новацію буде доволі складно, не всі ужгородці готові до цього. А як бути з мешканцями районів, які приїжджають до Ужгорода… Варто почекати і подивитися, як цю проблему вирішать у Києві, у Львові, а далі – просто перейняти досвід.

-         Іноді у пасажирів із водіями виникають скандали, люди нарікають на некоректну поведінку. Чому, на вашу думку, ніяк цього не позбудемося?

-         Водії теж люди, а суперечки бувають усюди, навіть між закоханими.  Щодня водій автобуса спілкується з кількома сотнями пасажирів. Усі – різні, кожному з нас щось може не подобатися. Конфлікти виникають, кожен із них ми розбираємо. Зі скаргами на водіїв люди звертаються нечасто, а якщо звернення є, намагаємося об'єктивно вирішити конфлікт, хоча головне правило: клієнт завжди правий.  

-         Є чутки, що всіх водіїв на міських маршрутах незабаром одягнуть у форму. Чи так це? І чому виникала така ідея?

-         Так, це правда, вже зовсім скоро всі водії ужгородських маршруток матимуть робочу форму, думаю, десь до кінця квітня. Ми часто чуємо нарікання, що водії одягнені абияк, хтось має неохайний вигляд… Форма має вирішити цю проблему.

-         Рік тому більшість автобусів в Ужгороді перейшли на використання GPS. Що це дало? Чи принесло зміни?

-         Це дисциплінує. Є певні зони контролю на кожному маршруті, і якщо через них автобус не проїжджає – рейс не зараховується. Раніше водії могли не доїжджати до кінцевої зупинки, але тепер – не можуть. Коли водії зрозуміли, що за ними справді слідкують і перевіряють, чи вони дотримуються маршруту, то стали серйозніше до цього ставитися. Це справді дисциплінує. Це якісна і потрібна зміна.

-         Проаналізуйте, будь ласка, які зміни відбуваються в Ужгороді, що сприяють покращенню перевезень?

-         Зміни відбуваються постійно. Якщо до 2010 року в Ужгороді працювали мікроавтобуси, то зараз їх немає. Незабаром ми знову оновимо автобусний парк. GPS-навігатори, форма для водіїв – це все доволі якісні зміни. Багато хто, на жаль, не розуміє, що часто ми не можемо покращувати якість послуг через низькі тарифи. А про підвищення тарифів мова поки навіть не йде.

uzhgorod.net.ua

 

 

24 березня 2017р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів