Як розпізнати брехливі новини, які не варто читати

Як розпізнати брехливі новини, які не варто читати
Як правильно читати новини, щоб не потрапити на гачок недобросовісних журналістів

 

Восени американське видання BuzzFeed опублікувало матеріал, в якому розповідає як в 2016 році група підлітків з Македонії зуміла заробляти по $3 тис. на день за рахунок численних ресурсів з фальшивими (фейковими) новинами.

Як це працює? Підлітки розмістили на своїх сайтах шокуючі заголовки на кшталт: "П'яна Гілларі Клінтон побила Білла Клінтона напередодні виборів", "Хілларі використовує дітей як секс-рабів". У цих новинах були фальшиві посилання на відомі видання.

null

Приклад сайту з фальшивими новинами

В цей час в США проходили вибори президента, тому подібні заголовки про кандидатів викликали інтерес у користувачів інтернету. Скандальні новини македонських підлітків збирали по 500 тисяч лайків і репостів у Facebook. За рахунок реклами від Google, яку молоді підприємці розмістили на своїх сайтах, кожне відвідування новини приносило їм гроші.


Заголовок - перше, що впадає в очі читачеві, і саме від нього залежить інтерес до новини.


Клікбейт - спосіб придумати інтригуючий заголовок. У ньому повинна бути недосказанність на межі з дезінформацією, картинка має контрастувати із заголовком (щоб ще більше заплутати читача), а сама новина відсилати до теорії змови.

Багато ресурсів, не соромлячись, спотворюють зміст заголовка за допомогою слів "Терміново!", "Ти не повіриш!" та інших звернень, змінюючи при цьому сенс інформаційного приводу.

З текстом новини зазвичай не працюють.

Також деякі журналісти через своє небажання перевіряти факти або розбиратися в проблемі теми можуть випадково створити інформаційну плутанину.

Еспресо.TV виділив кілька типів новин, які не варто читати. Давайте розберемось на прикладах:

Новина: Олігарх з Магнітогорська визнаний найкрасивішим конем

null

Журналіст, який написав цю новину, не збрехав, але забув уточнити важливу деталь. Олігарх - кличка того найкрасивішого коня. Але скільки людей цікавиться конкурсами краси серед коней?

Щоб привернути до новини хоч якусь увагу, автор ввів в оману читача, який вирішив подивитися на людину-олігарха, який слухняно їсть овес, перестрибує через перешкоди і при цьому неперевершений за мірками кінської краси.

Подібні новини використовують, коли в світі нічого не відбувається, але на сайті необхідно виконати норму за кількістю новин.


Не варто звертати увагу на заголовки, зміст яких суперечить логіці: людина не може бути конем, навіть якщо вважає себе такою.


Новина: Майбутнє України буде страшним! Далекий родич Ванги: "Все трапиться вже в ..."

Імена провидців можуть змінюватися в залежності від їх популярності і від сезонів реаліті-шоу "Битви екстрасенсів". Новина буде супроводжуватися фотографією жаху, застиглого на обличчі експерта з магічного світу.


Читача має насторожити, що в самому заголовку немає ніякої інформації - ви не знайдете ії і в самому тексті. Знак оклику в кінці заголовка - ознака поганого тону, коли автор статті не зміг зацікавити читача темою, і вирішив додати емоційного забарвлення.


Новина: Жир зникне за ніч, якщо перед сном випити ...

null

В новині може бути фотографія зірки, яка ось тут і зараз поділиться таємним рецептом своєї стрункої фігури. Перейшовши на новину, ви побачите рекламу чудодійного порошку і відгуки задоволених покупців. Після перевірки більшість цих коштів виявляються крохмалем або желатином, який не впливає на спалювання калорій.

Людині природно шукати вихід з проблеми найпростішим чином: ніхто не хоче змінювати свій спосіб життя, відмовлятися від солодкого або йти до лікаря. Цим і користуються редактори, які вигадують такі новини.


Тут читача повинні насторожити три крапки і недомовленість в заголовку.


Новина: Янукович розлучився з дружиною і почав жити зі страусом. Всі в шоці ... Фото 18+

null

"Янукович зізнався, що завжди відчував слабкість до цих великих птахів. Зараз їм ніхто не заважає і колишній президент України шукає спосіб узаконити їхні стосунки ".

Фантазії таких авторів можна тільки позаздрити, але вона не несе ніякої правдивої інформації. "Всі в шоці" - напрошується бажання запитати: хто в шоці? Якби раптом Янукович офіційно заявив про свої стосунки зі страусом, про це написали б все ресурси, а не тільки таблоїди. 


Залежно від злободенності тем, головний герой може змінюватися: "Лоліта виступить топлес в Криму на зло СБУ. Відео 18+ "," Ти не повіриш! Бюст Поклонської замироточив та зцілив Самойлову ". "Гройсман бере уроки співу у сусідки Лободи".


Новина: Терміно! Азаров потрапив у страшну автокатастрофу. Його останні слова змусили всіх пошкодувати ...

null

"Михайло Азаров, житель Житомирської області, вирішив сісти за кермо, хоча випив пляшку горілки. Не впоравшись з автомобілем, Азаров врізався в сміттєвий бак. Перед тим як заснути в сміттєвому баку, горе-водій сказав очевидцям: "Що ви робите? Не чіпайте мене, ви всі пошкодуєте! "

Це ще один із способів змусити читача клікнути на новину: пошукати в зведеннях подій тезок відомих людей.


Тут читача повинна насторожити навмисна інтрига заголовка, яку висловили трьома крапками.


Наприклад, якби трапилося подібна подія, то редактори Еспресо.TV написали: "Житель Житомирської області врізався в сміттєвий бак". Звичайно це не викличе такого інтересу, але не введе в оману читача.

Новина: Відомий вчений зміг оживити свою померлу 5 років тому дружину! Ти не повіриш з ким він живе зараз ...

null

"Вчений з університету Бостона дуже сумував за своєю дружиною, тому виготовив ляльку, схожу на неї. Всі, хто знав покійну, кажуть, що лялька як жива. Таким чином вчений зміг воскресити пам'ять про свою дружину ".

Читач побачив заголовок, одразу уявив собі нездорового вченого, який подібно до доктора Франкенштейна вирішив оживити неживе: померлу 5 років тому дружину.

Звернення до читача в однині: "ти не повіриш", на думку автора, додає атмосферу "довіри" між оповідачем і читачем. Наче розмова відбувається в курилці або на кухні, і автор ділиться останніми чутками.


Вченим на подібних сайтах дістається найбільше. Тому що автори клікбейт-новин вірять: якщо додати слово "вчений" у заголовок, то читач одразу почне ставитися до тексту як до наукової статті.


Новина: Однорукий чоловік аплодує доброті незнайомців

null

Той незручний момент, коли ні редактор, ні сам журналіст не спромоглися перевірити заголовок на наявність у ньому логіки. У підсумку виходять такі перли як: "Пряму трансляцію сонячного затемнення передадуть по радіо" або "Жертви вбивць рідко дають свідчення в поліцію".

Журналіст не розібрався в питанні, раз не зміг сформулювати сенс новини в логічний заголовок. Якщо текст не вартий уваги журналіста, чому читач повинен витрачати на нього свій час.

 

26 квітня 2017р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів