Йосип Штробля: "Специфіка Закарпаття – човникові перевезення..."

Власне для багатьох пересічних закарпатців це чи не єдина можливість заробити на шмат хліба. Сигарети, горілка, дизпаливо і далі курсують в напрямку Євросоюзу, а митники час від часу намагаються це явище нівелювати.

 

Хоча всі, хто причетний до митної служби, усвідомлюють: допоки держава не подба? про своїх громадян, створивши їм робочі місця з достойною зарплатнею, люди ще довго шукатимуть достойних умов життя через напівлегальні заробітки. З іншого боку ? ? попит, ? і пропозиція. Угорщина замовля?, Україна транспорту?. Як балакають самі митники, ?ешефти, зазвичай, носять характер міжнародної змови.
Про Чопську митницю мовлено чимало і, як правило, вона першою прийма? на себе критичний удар з боку мас-медіа. Вірогідно тому, бо Чоп ? найзахідніша брама до ?вропи. Ймовірним вида?ться й те, що колектив у зазначеному відомстві менш згуртований, ніж, скажімо, в Ужгородському митному відомстві, яке також ? ключовими воротами до ?вроунії, проте там митник за митника стоїть горою і про можливі сумнівні оборудки не обмовиться за жодних обставин.

Нещодавно з вуст Президента країна почула неабияку порцію нищівної критики на адресу митних очільників. Безперечно, після цього голови полетіли з рамен. Звісно, не так буквально і митт?во, як на паризькому ешафоті. Митним керманичам було запропоновано добровільно написати заяви на пониження їх до посади перших заступників. Так і вчинив Йосип Штробля, котрий звик виконувати вказівки згори без зайвих запитань. Нині ?Трибуна? в гостях у чинного головного митника Чопа, котрий спробу? відстелити вуаль та?мничості довкола бурхливого життя унікального організму ? Чопської митниці і фігур, що формують і впливають на її самопочуття.

Йосипе Йосиповичу, не встигли ви розгорнути діяльність, як Президент вида? наказ познімати керівників митниць. ?При?мний? сюрприз до 100 днів вашої роботи...

? Насамперед, хотів би відмітити, що не Президент звільняв начальників митниць з посад. Президент чітко окреслив коло завдань, дав характеристику стану справ у митних органах. Оцінка роботі митників дана негативна. Водночас, Президент дав місяць для приведення в належний стан першочергових справ. А вже під час колегії в Держмитслужбі було прийняте рішення змінити керівників митниць, яким було запропоновано написати заяви на переведення на посади перших заступників.

Можливо, вам відомі підкилимкові деталі, виходячи з яких В.Ющенко прийняв радикальне рішення?

? Щодо незадовільної оцінки, то така надавалася не тільки Чопській митниці, а всій системі митної служби. Також Президент запропонував, що митні установи повинні очолити цивільні особи. Можливо, певною мірою це і дасть позитив, позаяк все залежить від людини, від її організаторських здібностей, вміння консолідувати колектив. Разом з тим, вважаю, що установою, яка ? реалізатором митної політики, повинен керувати професіонал, який орі?нту?ться у всіх напрямках, який практично може прорахувати дії підлеглих, який зна? найбільш вразливі місця в діяльності і може вжити заходи по недопущенню негативних проявів. Цивільній особі важко відразу зорі?нтуватися.

Враховуючи те, що керівництвом держави було підсумовано, що керівники митниць зрадили інтереси держави, я хочу чітко заявити, що інтересам держави і свого народу я не зраджував ніколи! Я розумію, що комусь не подоба?ться, що я звільняв людей і ті люди, починаючи з інспектора і закінчуючи начальником відділу, виходять на Київ за підтримкою...

Однак вам все-таки не вдалося виконати доручення Президента: зламати хребет старій системі, адже всі вчорашні ключові персонажі залишаються при посадах, то про яку ефективність в сенсі боротьби з контрабандою може йти мова?

? По-перше, давайте уточнимо, який період я перебуваю на цій посаді: я працюю приблизно 2 місяці. Що можна зробити за такий короткий строк? Якщо поглянути на мою роботу з покращення кадрового потенціалу, тобто зламування хребта, то воно відбувалося на протязі 2 місяців. Я добився, що певні одіозні фігури не працюють на роботі, пов?язаній з митним оформленням. Друге. Якщо система будувалася протягом багатьох років ? її важко зламати. Це повсякденна кропітка робота. На мою думку, якщо навіть змінять всіх начальників відділів, ? добитися бажаного результату не вдасться. Бо політика начальника митниці через керівників середньої ланки повинна доводитися до особового складу. Адже корупційна хвороба вразила не тільки керівництво. Кожен інспектор комусь чимось винен. Його просять про певні ?послуги? напряму в обхід начальника митниці, відділу. Відповідно такий інспектор захища? інтереси високопоставленого ?покровителя?, котрий в подальшому клопоче за ?підопічного?: не рухати, не переміщувати, чому оголошено догану? Я на такі ?прохання? відповідаю: коли будете керівником митниці, будете працювати так, як ви хочете ? вас багато за кожним інспектором, а відповідальність ? лежить на мені одному!

На прес-конференції ви хвалилися, що ЧМ план перевикону?. Ходять плітки, що план забезпечили контрабандисти, яким авторитети на кшталт ?Таксиста? сказали, що якийсь період товар слід возити легально, після чого керівництво закри? очі на їх махінації. А як насправді?

? Не на 100%, але я задоволений тими зрушеннями, які відбулися. У контексті зміни підходу працівників митниці до виконання функціональних обов?язків, покращилася культура спілкування. Змінився підхід до виконання фінансових завдань: не йти на роботу, думаючи, скільки ?заробиш? за день, а думати про ту ділянку роботи, яку тобі доручила держава. За 3 місяці ми зібрали платежів на рівні цілого минулого року. А невдовзі планую масштабну ротацію: переведення одіозних фігур на ділянки роботи, не пов?язані з митним оформленням вантажів. Але одномоментно я цього робити не можу, бо ? ще Кодекс законів про працю, якого мусимо дотримуватися.

Щодо вказівок контрабандистам мені нічого не відомо, хоча мені цікаво, хто з ким говорив на подібні теми? Одне можу сказати: того, що було колись, більше не буде! Не розумію, чому такі люди не йдуть працювати у бізнес? Мабуть тому, що знявши погони, вони нікому не потрібні і нічого не варті. Не маючи клепки в голові, ти нічого не заробиш, лише втратиш. Але деякі особи тримаються за ці посади і зубами, і руками, і ногами.

У народі говорять, що на Чопську митницю недавно працевлаштувався родич судді Стрижака. Хто за нього просив?

? Дійсно, у нас працю? родич голови Апеляційного суду Стрижака. Спочатку він працював в Карпатській регіональній митниці, на МП ?Ужгород?, потім він перевівся у ЧМ. Можу сказати ?дине, що обласний суддя за нього не просив...

Серед ваших підлеглих нема працівників, що перебувають з вами у родинних стосунках?

? Можу вам сказати одне: за 18 років я особисто нікого у митницю не привів. Можливо, через те, що в мене завищена планка вартостей особи, яка повинна працювати у цій структурі. Я боюсь, що мене підведуть, якщо я буду рекомендувати людину.

У 1993 році з вашим іменем пов?язували автоскандал на МП ?Ужгород?, де ви працювали начальником зміни...

? Цей інцидент трапився у вересні 93-го. Однак я діяв у правовому полі, яке було чинним на той час. Україно-словацький кордон перетинали 2 потримані авта, які були зняті з обліку в Німеччині. Під митним контролем для митного оформлення їх направлено на Вино-градівську митницю, де були сплачені митні платежі, але не накладені обмеження. Але чомусь всі стрілки перевели на мене, а не справжніх порушників з Виноградівської митинці. Справа проти мене була направлена до суду, проте судочинці не побачили в моїх діях складу злочину і справа закрилася. Маю підстави вважати, що справа була повністю сфальсифікована особою, прізвища якої назвати не можу, бо наразі ? це високопосадовець у столиці.

Більше того, я знаю прізвища людей, що цю справу мусують. ? ще хворі люди серед посадових осіб Ужгородської митниці, які вважають, що я перейшов їм дорогу у сенсі зайняття певної посади. Приблизно місяць тому добрі люди попередили мене, що ця справа знову запуска?ться з метою дискредитації мене як керівника митниці.

У наближених до ЧМ колах обговорю?ться сума, яку ви буцімто сплатили за свою посаду: 150, 300 тисяч доларів...

? Я знаю, що це питання мусу?ться. Я на такі речі відповідаю так: дайте цю суму мені і я піду з роботи, навіть не забравши трудової книжки. Люди, які запускають подібні чутки в сус-пільство, ? покидьками, низькими і морально, і духовно. Ще працюючи в Центральному апараті митниці, я чув, принаймні, про 4 осіб, які готові викласти гроші, щоби очолити ЧМ. А я навіть гадки не мав, що потраплю на цю посаду.

За 100 днів роботи чи розплутали ви бодай 1 схему, за якою ?працювали? контрабандисти?

? Я вважаю, що маю повну інформацію щодо цього. Так як працюючи в ДМСУ на напрямку боротьби з контрабандою, отримував дуже серйозну інформацію стосовно нелегальних перевезень. На ЧМ відбувалось всяке: контрабанда починалася від м?ясопродуктів і закінчувалася високоліквідними товарами народного вжитку, ексклюзивними взірцями одягу, взуття. Все це мало право на життя. Товари при певному супроводі доставлялися до місця призначення. Задіяні були всі контролюючі і правоохоронні органи. Але це все пішло в минуле. Нині за зміну не проїжджають 70-80 ?бусів? з контрабандним товаром, як колись. Поки я тут ? цього не буде!

Ви кажете, що нема кадрів на керівні посади. А чому б не спробувати повернути митинків, яких екс-начальник перемістив на маргінальні ділянки роботи. Можливо, ці, покривджені ?чорною? системою люди, стали б вашим опертям?

? Особисто я вже певну частину таких працівників повернув. Я спілкуюся зі Спілкою ветеранів митниці, з профспілками, людьми, які можуть дати характеристику тій чи іншій особі, і зважено підходжу до цього питання. Мною недавно підготований наказ відносно переміщення значної кількості митників на ділянки, де ? контакт з людьми, перевізниками. Я сво? рішення доведу до кінця.

У контексті боротьби з контрабандою в регіоні працю? міжвідомча комісія, до якої входите і ви. З ким найшвидше досягли порозуміння?

? Мій однодумець ? це начальник УСБУ В.Рокитський. Можливо, з ним найлегше працю?ться, бо контрабанда ? це підслідність спецслужби. Він імпону? мені як професіонал. Також у мене нормальні відносини і вза?модія у цьому сенсі з начальником УМВСУ Ю.Рахівським. Трохи слабша вза?модія з органами податкової.

Поділіться з читачами, як живе пересічний митний очільник, тобто ви?

? Я проживаю в Ужгороді (поблизу готелю ??зумруд?- прим.авт.). У мене чотирикімнатний будинок разом з ванною, кухнею. Мені з родиною вистача?.

Чи можна втілити в життя утопію: досягнути, аби митниці функціонували, відштовхуючись від законодавства, а не від меркантильних заангажувань?

? За короткий проміжок часу такого результату добитися неможливо. Для того, щоб зрушення відбулися в короткий термін, треба зважити на чинники, які впливають на дії посадової особи: соціальне забезпечення, визначення статусу, матеріальне забезпечення. Щоб людина знала, що, вийшовши завтра на роботу, вона буде мати чим прогодувати сім?ю, бо за ним стоїть держава. Для досягнення ці?ї мети потрібен не один місяць.

Нині Йосип Штробля відчува? внутрішню порожнечу. До втілення мрії в реальність залишилося півшляху. ? враз ? крила відтято, важелі забрано. Чи все так складно у нелегкій і манливій митній специфіці, як просторікував її керманич, ? хочеться вірити йому на слово. Адже люди втомилися чекати метаморфоз. А їм потрібно зовсім небагато: аби всі жили за однаковими і зрозумілими правилами ? за догмами законів, а не чиїхось понять!

Розмовляла Оксана Кузьмінська

[i]Tribuna[/i]

 

31 липня 2005р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів