Ужгородському летовищу необхідна як політична, так і фінансова підтримка...

Ужгородському летовищу необхідна як політична, так і фінансова підтримка...
Директор міжнародного аеропорту "Ужгород" Євген Гапоненко розповів про майбутнє повітряних воріт Закарпаття і про те, коли сюди повернуться регулярні рейси.

 

Вже більше року міжнародний аеропорт "Ужгород" не приймає регулярні рейси. Така ситуація склалася через те, що 16 червня 2016 року закінчився термін дії угоди між українським Кабміном і урядом Словацької республіки про передачу відповідальності за забезпечення обслуговування повітряного руху та експлуатації аеропорту "Ужгород". Особливість аеропорту така, що при зльоті-посадці літак змушений робити петлю в 30 км над територією сусідньої держави. До літа минулого року цей рух обслуговував "Украерорух".

Оскільки зараз Словаччина - член ЄС, польоти над її територією повинні здійснюватися за стандартами безпеки європейської спільноти. Наші сусіди нагадали, що "Украерорух" повинен пройти сертифікацію Європейського агентства з безпеки авіації (EASA). Однак більше року "Украерорух" пропонував інше рішення: створення на базі аеропорту "Ужгород" нового підприємства і сертифікації саме його.

Про те, коли в аеропорт повернуться регулярні рейси, під час роботи європейських експертів і майбутньому аеропорту ABCnews розмовляв з директором міжнародного аеропорту "Ужгород" Євгеном Гапоненко.

Нагадайте нашим читачам, чому аеропорт тимчасово втратив право приймати регулярні рейси?

Особливість аеропорту в тому, що злітаючи і сідаючи літак змушений робити петлю над територією сусідньої Словаччини. До літа 2016 року аеропорт працював за міжурядовою угодою між Україною і Словаччиною. Воно закінчилося, а нове не уклали. За час дії угоди Словаччина вступила в ЄС і перейшла на європейську документацію. І тепер новим умовою є виконання вимоги про сертифікацію українського провайдера авіанавігаціонних послуг "Украерорух" відповідно до євронормам. Для цього необхідний аудит.

І яка ситуація зараз?

Зараз ми можемо приймати літаки тільки в світлий час доби за візуальною схемою заходу на посадку. Ми обслуговуємо чартери з Києва і ближніх європейських країн.

Регулярні рейси можуть бути відновлені лише після отримання дозволу на виконання польотів за правилами польотів за приладами та підписання угоди між Україною та Словаччиною, де буде прописана відповідальність сторін і принципи взаємодії. Протягом року було проведено ряд зустрічей. На крайній, у вересні, з боку України були присутні представники Державіаслужби і "Украероруху", а з боку Словаччини - міноборони, департаменту цивільної авіації та представники EASA. Там і обговорювалися механізми, як можна вирішити ситуацію, що колізію. "Украерорух" минулого місяця подав заявку на готовність до виконання аудиту за частиною їх закарпатського підрозділу.

Тобто, все-таки буде здійснено аудит не всієї структури "Украероруху", а лише підрозділи в Ужгороді? Чи не буде заперечень з боку словацької сторони?

Ми регулярно спілкуємося зі словацькою стороною. Вони підтримують проведення аудиту EASA. Самі ж представники EASA кажуть, що термін аудиту займе в межах двох-трьох місяців. Заявка "Украероруху" вже в роботі. У разі успішного проходження аудиту, наші диспетчери отримають європейський сертифікат, і це буде великим плюсом не тільки для місцевого підрозділу "Аерорух" і окремо взятого аеропорту, але і для всієї країни.

Як буде відбуватися аудит?

Перевіряти будуть не тільки обладнання і документацію, а й персонал, їх освіту і рівень знання англійської мови. Також буде проведена оцінка їх взаємодії з підрозділами метеослужби і аеропорту. Знаючи, як європейці ставляться до аудиту, необхідно налаштуватися на те, що це не формальність, а серйозна процедура. Сертифікація по європейським нормам неминуча. Тим більше, ми ж рухаємося в Європу.

Хто заплатить за цей аудит?

Оплачувати аудит буде "Украерорух".

Чи був варіант уникнути цього аудиту? Наприклад, змінити напрямок зльоту-посадки або перенести аеропорт?

Злітно-посадкова смуга могла б працювати в обох напрямках, але напрямок "в сторону України", на жаль, забудовано. Давним-давно неодноразово обговорювалася ідея про можливість перенесення аеропорту в місто Мукачево, але абсолютно ніяких дій після обговорень не було. А в самому Ужгороді відповідного майданчика немає.

Уявімо ідеальну ситуацію. Закарпатське підрозділ "Украероруху" пройшло аудит, і регулярні рейси в Ужгород дозволені. Які напрямки і борти оптимальні?

Довжина нашої смуги 2038 метрів, ширина - 40. Всі розуміють, що Boeing 777 до нас не прилетять. Середньомагістральні літаки типу Embraer, ATR ідеальні для створення деяких рейсів. Які можуть бути регулярні напрямки? Безумовно авіасполучення зі столицею і деякі європейські аеропорти. Плюс чартерна програма - Туреччина, Єгипет, попит на бюджетний відпочинок завжди є. Аеропорт - це важливий стратегічний об'єкт. Працюючий аеропорт відразу підвищує інвестиційну та туристичну привабливість регіону. Наше завдання - запустити аеропорт. Турист прийде, потрібно робити ставку на дешеві квитки.

Але лоукост працюють на великих бортах, а їх ви не можете прийняти фізично...

Я не говорив про лоукост. Потрібні авіаквитки за доступною ціною. Будуть запропоновані такі квитки - люди стануть літати, попит буде тільки зростати.

Авіаперевезення у напрямку Ужгород-Львів можуть бути цікавіше залізничним пасажирських перевезень?

Авіакомпанії розробляють напрямок Ужгород-Львів-Київ. Головне - зробити рейси частіше, привчити пасажирів. Чи піде пасажиропотік і прийдуть нові компанії.

Хто з авіаперевізників бажає літати до вас?

Інтерес є у багатьох. Але є і бізнес. Можна підняти статистику польотів рейсу Київ-Ужгород. Дуже довго авіакомпанії не затримувалися, бо не було вигідною економічну складову. Дуже багато залежить від фінансового становища населення. На одному зовнішньому, туристичному попиті, рейси не запуститься. Що стосується Закарпаття, то навіть якщо аеропорт деякий час продовжить працювати в мінус, це все одно буде позитивно впливати на реалізацію туристичного потенціалу регіону. До того ж ми вже бачимо інтерес бізнес-туристів: у регіоні зростає інвестиційна активність, запускаються нові виробництва. Налагоджувати їх допомагають колеги з найближчих країн, вони регулярно приїздять у відрядження. Дуже корисний і ефективний стане для нас досвід Польщі. Аеропорт сам повинен шукати вигідні для себе і населення варіанти співпраці з авіакомпаніями і аеропортами-партнерами.

Яке обладнання аеропорту необхідно модернізувати?

Терміново необхідно купувати сучасне навігаційне обладнання, а також спецтехніку. Дія сертифікату світлосигнальної системи постійно продовжується і термін продовження кожен раз стає коротшим. Весь спецтранспорт, який базується у нас, ще радянських часів, на базі ГАЗ, МАЗ і так далі, все це вже давно непривабливо для авіаперевізника. Авіакомпанії хочуть, щоб у аеропорту був якісний сучасний хендлінг - це автономне джерело живлення, повітряний запуск, заправка водою і т.д. Це великі витрати для аеропорту.

Все це обладнання буде купуватися за кошти місцевого бюджету або кредитів?

Цей проект в будь-якому випадку повинен бути створений і прорахований. Останній раз його робили кілька років тому, але зараз він потребує актуалізації, адже тенденції змінилися. Свої пропозиції я вже подав.

Хочу почеркнуть, що крім модернізації навігаційного обладнання і спецтехніки, життєво важливо залучати авіаційних фахівців на нових умовах. Необхідно прописати концепцію, знайти механізми як залучити фахівців з освітою, досвідом роботи за профілем, знанням англійської мови. В Ужгороді таких авіаторів просто немає. Вже втрачено два покоління фахівців. Що буде далі? Як з Києва, Львова, Харкова таких фахівців заманити? Потрібна гідна оплата праці та соцпакет. Зараз про це не говорять ні на місцевому, ні на державному рівні. У ситуації з аеропортом необхідно консолідувати всі можливі зусилля. Аеропорту необхідна як політична, так і фінансова підтримка.

Джерело: ABCnews

 

24 листопада 2017р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів