Прокрастинація на карантині: як нарешті почати працювати вдома

Прокрастинація на карантині: як нарешті почати працювати вдома

 

Чому прокрастинація під час карантину – це нормально і як не втратити продуктивність під час роботи вдома? Розповідаємо про дієві лайфхаки та техніки, які допоможуть встигати більше, інформує Віра Стадник, видання The Village.

БОГДАНА ВАЛІГУРА

психологиня, 

блогерка

У тих умовах, які сьогодні склалися, прокрастинація може виникати, й це можна вважати нормою. Ми всі перебуваємо в стресі: у такому стані наша префронтальна кора працює менш ефективно. А саме вона відповідає за самоконтроль.

Сьогодні нам важче брати себе в руки, ніж у спокійні часи. На нас впливає інформаційний шторм, який забирає всю увагу. І це нормально, бо раптово з’явилася загроза нашому здоров’ю, життю чи добробуту. Головне завдання – навчитись із цим жити.

Важливо оцінювати контекст, у якому ми перебуваємо. Перше – ми почали працювати вдома, де не звикли. Для нашого мозку дім – це місце, де я розслабляюся та лежу біля телевізора. Тепер ми маємо перевчити себе, що вдома потрібно працювати та виконувати завдання, а це важко.

Друге – вдома дуже багато факторів, які відволікають. Якщо на роботі дивитись відео на YouTube, то за це можуть зробити зауваження. Удома ж ніхто не контролює. А якщо людина живе не сама, то інші члени сім’ї теж потребують уваги: поговорити з чоловіком чи дружиною, погладити кота тощо. Тобто навколо чимало факторів, які можуть відволікати, і немає зовнішнього контролю.

У період карантину та пандемії у багатьох людей зросла тривожність. Часто вони не можуть думати ні про що інакше, окрім ситуації, яка нас оточує. У результаті не можуть заспокоїтись і зосередитись на роботі.

Як боротись з прокрастинацією у період карантину?

ПЛАНУВАТИ. Варто присвятити цьому час і чітко визначити, що потрібно зробити. Щонайменше на тиждень і на кожен день має бути список завдань. Дуже важливо вказувати не лише процес, а й результат: наприклад, не просто «писати текст», а «написати один чи три тексти».

ВПРАВИ НА КОНЦЕНТРАЦІЮ. Наприклад, медитації. Можна робити їх зранку, починати з трьох хвилин і поступово збільшувати час. Сідаємо в зручну позу і концентруємось лише на глибокому диханні. Думки буде відносити, але наше завдання – повертати увагу до нашого дихання. Так ми розвиваємо навичку контролю за мисленнєвим потоком.

«МЕТОД ТОМАТА». Ставити таймери на смартфонах чи у спеціальних додатках і змушувати себе протягом години займатись лише роботою: поки не продзвенить таймер. Під час цього періоду не можна брати у руки телефон, перевіряти соцмережі, треба займатись лише роботою.

ПРИБРАТИ ФАКТОРИ, ЯКІ ВІДВОЛІКАЮТЬ. Якщо відволікаєтесь на кожне сповіщення смартфона – відкласти його якнайдалі. Приберіть усе, що може красти вашу увагу.

ВИНАГОРОДЖУВАТИ СЕБЕ, ДАВАТИ ПОЗИТИВНЕ ПІДКРІПЛЕННЯ. Так нам легше розуміти, що все це ми робимо передусім для себе. Наприклад, я закінчую о 15:00 писати цей текст і тоді подивлюсь 30 хвилин цікавого відео.

ВІДПОЧИВАТИ. Нам зараз не можна себе заганяти, не можна входити у стан вигорання. Як правило, коли ми вигораємо, допомагає зміна оточення, прогулянки та подарунки. Наразі все це частково недоступне.


ЛІЛІЯ ГОРЄЛАЯ

бізнес-консалтер, консультантка у сфері психічного та фізичного здоров’я

Сталося те, про що мріяли: вільний графік, робота в зручному просторі, самостійне планування завдань. Але щось пішло не так. Виявилося, що не готові не тільки технічні служби роботодавця, а й ми самі.

Перші дні віддалена робота була веселощами. Потім ми почали помічати її не завжди приємні особливості. А тепер розуміємо, що робота з дому – не просто поєднання двох станів «робота» і «будинок», а зовсім новий формат ділової активності. Цю реальність потрібно визнати як умовно-постійну і формувати власні правила перебування в ній.

Заразним є не тільки вірус, а й негативні емоції, викликані ним. Нам потрібно багато внутрішнього ресурсу, щоб впоратися зі стресом. Як це зробити? Бути в контакті з реальністю. Ми не можемо впливати на те, чого не помічаємо і не усвідомлюємо. Наше завдання – це бачити чітко та мислити ясно.

Придумайте план і розклад занять на найближчі два тижні. Це може здатись дивним, але, схоже, у більшості з нас не з’явилося більше часу. А встигнути хочеться багато. Не відкладайте особистий план розвитку на той самий період «після вірусу».

Зміна формату життя – великий стрес для сім’ї. Розмовляйте одне з одним, відкрито обговорюйте страхи, передомовляйтеся. Зараз ми постійно поруч, подій майже немає, але є інформація – у кожного своя. Діліться тим, що прочитали, дізналися, зрозуміли. Це зблизить членів сім’ї й не дасть зруйнувати зв’язок між ними.

Домовтеся з близькими про формат взаємодії протягом дня: як ви поділяєте простір, як забезпечуєте собі спокій у момент роботи, як відпочиваєте.

Парадокс стосовно наших близьких полягає у тому, що перебувати постійно разом і залишатись у близькому контакті – майже неможливо. Подумайте про місце, у якому ви зможете бути наодинці із собою. Якщо до цього такого місця в квартирі не було – саме час про це подбати.

Можливість пірнути в комп’ютер або телефон – один зі способів створити і захистити власний простір. Але така втеча може зруйнувати емоційний зв’язок з самим собою і близькими. Тримайте серця відкритими, залишайтеся чутливими, добрими та поблажливими. До себе насамперед.


ДАР’Я САМОКІШ

PR-strategist в IT-компанії Uploadcare, працює віддалено 4 місяці

Чотири місяці тому я отримала job offer від компанії, що з першого дня працює віддалено, оскільки працівники живуть у різних таймзонах – від Канади до Європи. Тоді я поставила собі запитання: «Чи хочу я і далі працювати in-house в офісах, чи настав час спробувати омріяний remote?»

Свідомо обираючи друге, я й гадки не мала, що за кілька місяців весь світ буде змушений швидко зробити те саме. Перемістити дві сфери життя, робочу та особисту, в один простір – це виклик для багатьох моїх друзів і знайомих сьогодні. Ось мої практики, які допомагають мені кайфувати від віддаленої роботи та не ускладнити своє життя зайвими переживаннями.

Як працювати ефективно з дому?

ЗМІНЮЄМО ОФІСНЕ МИСЛЕННЯ ТА ОБЛАШТОВУЄМОСЬ Офіс – всього лише місце, де стоїть ваш комп’ютер. Він не має магічних здібностей налаштувати вас на плідну роботу. Найлегший старт віддаленої роботи – усвідомити, що ви продуктивні там, де ви вирішили бути продуктивними. Друге – озирнутися, знайти найприємніше місце у квартирі та облаштувати там стіл і зручне крісло для роботи. Настрій та положення спини – це вже 50% вашої ефективності. Мене надихає краєвид на місто з вікна, хоч під час дзвінків колеги й бачать мікрохвильовку за моєю спиною, що часто стає причиною жартів. 

ЗБІЛЬШУЄМО ГОРИЗОНТ ПЛАНУВАННЯ Понеділок – час тижневого планування. Спробуйте оцінити, що ви хочете встигнути зробити до п’ятниці, та зафіксуйте це. Для планування я використовую Google Calendar і ставлю зустрічі щодо проєктів з колегами на весь тиждень. Так ми синхронізуємось і чітко відмежовуємо час на завдання, які кожен закриває окремо. Для ефективності мітингів важливо прописати очікуваний результат зустрічі та розподіл ролей, щоб не тримати в заручниках колег, які могли б витратити цей час на інше завдання чи відпочинок. Повага до свого часу та інших допомагає бути в тонусі й не втрачати фокус з результату.

Офіс – всього лише місце, де стоїть ваш комп’ютер. Він не має магічних здібностей налаштувати вас на плідну роботу.

БЕЗЖАЛЬНО ВБИВАЄМО ПРОКРАСТИНАЦІЮ Перегляд новин, відео на YouTube чи фільми на Netflix – три вершники апокаліпсису ефективності як з офісу, так і віддалено. Вдома ніхто не заглядає вам у монітор і не перевіряє, що ви робите і за скільки часу. Вберегтися від прокрастинації допомагає фіксація в календарі всіх неробочих активностей – час підйому, читання та навіть час на обід і спортивні вправи. Так я не провалююся в особисті справи на шкоду роботі. Додатки на зразок Tomato Timer допомагають відраховувати час: 25 хвилин займаємось роботою, 5 хвилин – відпочиваємо.

БАЛАНСУЄМО МІЖ РОБОТОЮ І ЖИТТЯМ Під час роботи віддалено межа між робочим і особистим часом стає менш помітною. Особливо якщо інші члени сім’ї поряд. Проте карантин – це не привід працювати 24/7. Важливо домовитися про «робочі години» та синхронізувати графіки, щоб мати якісний час побути разом. Ключове тут – якість часу. Влаштуйте побачення,  пересунувши стіл в іншу кімнату, вигадайте власний кінофестиваль з улюблених фільмів або проведіть заняття з малювання для своїх дітей. Фантазуйте, творіть, робіть, що подобається вам, головне – щоб ви відчували символічний перехід від роботи додому.

ВПРОВАДЖУЄМО ОНЛАЙН-ЕТИКЕТ Залишатися на зв'язку та бути онлайн важливо для присутності в інформаційному полі компанії. Часом сповіщення з кількох гаджетів атакують вашу увагу, виникає потреба вимкнути всі повідомлення на кілька годин. Це абсолютно нормальна практика, головне зберігати правило відповідей впродовж двох годин. Я користуюся практикою Amazon, де на будь-яке запитання є чотири універсальні відповіді: так, ні, число, я не знаю (і повернуся з відповіддю, коли буду знати).

ДІДЖИТАЛІЗУЄМО ЗВ’ЯЗОК З КОЛЕГАМИ У діджитал-комунікації важливо фіксувати свої ідеї та вчасно запрошувати колег до роздуму у віддаленому режимі. Хто дізнається про вашу геніальну ідею, якщо ви не напишете про це у спільному чаті чи не поставите дзвінок у Zoom? Варто коротко описати свої думки та сформувати питання до колег, щоб разом подумати, як це можна втілити. Усі вмикаються у роботу, обговорюють, приносять корисні ідеї, так народжується щось нове.

КОМУНІКУЄМО З ВІДЕОЗВ’ЯЗКОМ Коли ми працюємо в офісі – нас постійно оточують люди й ми відчуваємо себе частиною цілого. Працюючи віддалено, є ризик втратити емоційний зв’язок з командою. Ми проводимо усі дзвінки та робочі зустрічі з відеозв’язком та розбавляємо робочу комунікацію невеликими small talk і завжди залишаємо час на жарти та дурощі. Важливо пам’ятати, що ми всі люди, а не роботи, і цінуємо людське спілкування, якого зараз з об’єктивних причин стає менше.

ДБАЄМО ПРО БЕЗПЕКУ ГАДЖЕТІВ  Усі ми працюємо на ринку ідей та інтелектуальної власності, тому варто дбати про безпеку гаджетів (особливо, якщо працюєте з кафе чи коворкінгів). Встановіть на телефон додаток Google Authenticator і встановіть двофакторну аутентифікацію. Так ви будете впевнені, що у разі злому чи навіть крадіжки комп’ютера, ваша робота не стане надбанням шахраїв.

ЗАЙМАЄМОСЬ СПОРТОМ І ЗДОРОВ’ЯМ  У період карантину не тільки офіс, а й спортзал переноситься у вашу оселю. Спробуйте не зламати графік занять, якого ви дотримувались раніше, і продовжуйте тренуватися вдома у чітко відведений час. Наш мозок пам’ятає звички і неохоче переходить на нові. Якщо раніше ви не займалися спортом, то зараз гарний час почати з простого. Я встановила собі додаток Just 6 Weeks, і на одну вправу витрачаю до 10 хвилин. Фізична активність тримає в тонусі, дарує гарний настрій і не дозволяє вигорати.

Поставте собі просте питання: віддалена робота ускладнить моє життя чи дасть нову можливість? Прислухайтеся до себе і не перевантажуйте себе чужими «вивчу японську мову, бо звільнилося дві години, які я витрачав на дорогу до офісу». Дбайте про себе і використовуйте час для того, що приносить вам гроші чи задоволення. Час, вільний від сну, повністю належить вам, і ви самі вирішуєте, де закінчується робота і починається особисте життя.

 

30 березня 2020р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів