Декларування доходів –ознака правосвідомості громадян

Щороку з 1 січня по 31 березня в Україні проводиться кампанія з декларування доходів громадян. Цього року вона вдруге проводитиметься на виконання вимог Закону України “Про податок з доходів фізичних осіб”.

 

24 січня Голова ДПА у Закарпатській області Тетяна Шаповалова провела для журналістів обласних мас-медіа прес-конференцію "Про особливості декларування доходів громадян у 2006 році”.
Як зазначила Т.М.Шаповалова, декларування доходів єознакою цивілізованості суспільства, виявом правосвідомості громадян. Торік у декларуванні своїх доходів, без врахування фізичних осіб-суб’єктів підприємницької діяльності, для яких встановлені інші строки подання декларацій, взяло участь більше 6 тисяч закарпатських громадян. За її результатами одним громадянам було донараховано до сплати 291 тис. грн., натомість іншим повернуто понад 910 тис. грн.
Податкові органи області розцінюють цю кампанію як засіб дальшого налагодження партнерських відносин з платниками податків, формування у них податкової культури, забезпечення добровільності сплати ними податків. Адже деклараційна кампанія має важливе економічне та соціальне значення для великого кола платників податків, які у відповідних випадках зобов’язані подати річну податкову декларацію або мають право подати декларацію для отримання податкового кредиту. Це засвідчують названі уже вище дані про донараховані та повернуті суми податку.
Тому зусилля податківців у ході цієї кампанії будуть спрямовуватися на більш якісне обслуговування платників податків, створення сприятливих умов усім громадянам, які хочуть виконати, визначений статтею 67 Конституції України свій громадянський обов’язок перед державою та суспільством стосовно подання декларацій про доходи за минулий рік та сплати податків. З цією метою затверджено відповідні організаційні та масово-роз’яснювальні заходи. На період з 1 лютого до 1 квітня 2006 року буде встановлено чергування працівників по прийманню декларацій, в тому числі у вихідні дні та у вечірні години, створення додаткових консультаційних пунктів тощо.
Податкова служба області розраховує на свідоме ставлення громадян до виконання конституційного обов’язку щодо сплати податків, зокрема і тих, хто нелегально працює за кордоном, одержує іноземні доходи, хто здійснює окремі види діяльності без державної реєстрації як суб’єктів підприємницької діяльності: приватних нотаріусів, адвокатів, художників, аудиторів, священнослужителів, артистів.
У зв’язку з набранням у 2005 році чинності таких положень Закону “Про податок з доходів фізичних осіб” як щодо оподаткування спадщини та подарунків, права віднесення внесків до недержавних пенсійних фондів до податкового кредиту та ряду інших кількість декларантів цього року зросте більш ніж у два рази і може сягнути 15 тисяч. Основна частина – це ті, що сплачують за навчання. Інша- це громадяни, які сплачують внески до недержавних пенсійних фондів та на довгострокове страхування життя. А отже зросте і необхідність надання кожному громадянину, у т.ч. який реалізує своє право на податковий кредит, інформації про суми податку з доходів фізичних осіб, перерахованого ним до бюджету, необхідність підготовки та направлення податкових повідомлень по узгоджених сумах, а також збільшаться обсяги інформаційно - аналітичних робіт, зросте потреба у бланках податкової декларації та додатків до неї.
Платники податку – резиденти зобов’язані подавати річну декларацію про майновий стан і доходи у таких випадках:
1. Якщо з оподатковуваних доходів не було утримано податок у джерела виплати, то платник податку зобов’язаний самостійно включити суму таких доходів до складу загального річного оподатковуваного доходу та подати річну декларацію з цього податку.
2. Якщо платник податку отримує доходи, від особи, яка не є податковим агентом. Особою, яка не є податковим агентом, вважається нерезидент або фізична особа, яка не має статусу суб’єкта підприємницької діяльності. Це зокрема стосується самозайнятих осіб: приватних нотаріусів, адвокатів, художників, аудиторів, священнослужителів, артистів, інших фізичних осіб, які не є суб’єктами підприємництва, в тому числі, які надають послуги, здають в оренду житло тощо.
3. Якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним.
4. Якщо платник податку протягом 2005 року отримав дохід у вигляді виграшу в азартні ігри в казино, інших гральних місцях чи закладах.
5 Якщо платник податку, який отримав нецільову благодійну допомогу від благодійника - фізичної особи у разі, якщо загальна сума отриманої нецільової благодійної допомоги протягом минулого звітного податкового року перевищила 680 гривень або платник податку не мав права на отримання податкової соціальної пільги
6.Якщо внаслідок проведення остаточного розрахунку з платником податку, який припиняє трудові відносини з працедавцем, виникає сума недоплати, що перевищує суму оподатковуваного доходу платника податку за останній звітний період, або виникає сума переплати, що перевищує суму податкового зобов’язання, нарахованого за останній звітний період.
7.Починаючи з минулого року, доходи у вигляді вартості подарунку або успадкованого майна, у межах, що підлягає оподаткуванню цим податком згідно з нормами статті 13 та 14 цього Закону, також включається до річного оподатковуваного доходу спадкоємця (одержувача подарунків) на підставі подання річної податкової декларації.
За наслідками 2005 року платники податку мають право подати річну податкову декларацію для отримання податкового кредиту по фактично понесених ними витратах, зазначених у підпункті 5.3. статті 5 Закону, на :
- суму коштів або вартість майна, переданих платником податку у вигляді пожертвувань або благодійних внесків неприбутковим організаціям, у розмірі, що перевищує два відсотки, але не є більшим п’яти відсотків від суми його загального оподатковуваного доходу такого звітного року;
-суму коштів, сплачених платником податку на користь закладів освіти для компенсації вартості середньої професійної або вищої форми навчання такого платника податку, іншого члена його сім’ї першого ступеня споріднення, але не більше 630 грн на місяць;
- суму витрат платника податку на сплату за власний рахунок страхових внесків, страхових премій та пенсійних внесків страховику-резиденту, недержавному пенсійному фонду, установі банку за договорами довгострокового страхування життя, недержавного пенсійного забезпечення, за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом, а також внесків на банківський пенсійний депозитний рахунок, на пенсійні вклади як такого платника податку, так і членів його сім’ї першого ступеня споріднення, з передбаченими законом обмеженнями;
- суму витрат платника податка з оплати вартості державних послуг, включаючи сплату державного мита, пов’язаних з усиновленням дитини.
Податковий кредит може бути нарахований виключно резидентом, що має індивідуальний ідентифікаційний номер, і загальна сума нарахованого податкового кредиту не може перевищувати суми загального оподатковуваного доходу платника податку, одержаного протягом звітного року як заробітна плата ( п.5.4. ст. 5 Закону). Тобто, податковий кредит надається тільки в межах розміру заробітної плати, одержаної протягом звітного 2005 року.
Розрахунок сум податку, що підлягає поверненню платнику податку із бюджету або сплаті до бюджету, провадиться платником податку самостійно (ст. 17 Закону) за встановленою ДПА України формою розрахунку, який додається до декларації.
У прес-конференції взяв участь також начальник відділу оподаткування фізичних осіб Микола Бутенко.
Учасники прес-конференції відповіли на численні запитання журналістів щодо порядку надання податкового кредиту, зокрема з оплати вартості навчання. Домовлено, що працівники податкової служби виступлять у ЗМІ з детальним роз’ясненням проблемних питань.
Прес-служба ДПА у Закарпатській області

 

28 січня 2006р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів