Специфіка попиту та споживання овочевої продукції у м. Ужгороді

Дане дослідження проводилось в рамках проекту „Специфіка попиту та споживання овочевої продукції в Україні” спеціалістами Проекту Аграрного Маркетингу. Дослідження базується на даних опитування споживачів овочево фруктової продукції у супермаркетах.

 

Метою проведення даного опитування служить – надати найбільше відповідей на ті питання, які виникають у процесі виробництва та реалізації плодоовочевої продукції, практично допомогти всім хто бажає не лише виростити добрий урожай, а й піклується про його якість та маркетинг.
Як показало дослідження у м. Ужгороді, основними покупцями овочевої продукції є жінки 70%, та чоловіки 30%. Середній вік покупців 36 – 55 років ( їх доля складає 40%) з середнім доходом 301 – 500 гривень в місяць на одного члена родини (середній склад родини 3 особи – 42%). Питома вага тих, чиї доходи перевищують 1000 грн., становить 10%. Дані показують, що покупцями у супермаркетах є особи з середнім рівнем доходів.

Основним місцем купівлі овочевої продукції у жителів м. Ужгорода є сільськогосподарські ринки території міста їх розташовано 14 , на яких ведеться торгівля продуктами харчування, зокрема овочами. Так в сезон вирощування овочевої продукції її купують саме на ринках 62% опитаних респондентів, а в позасезонний період (листопад - травень) 42%. Власну продукцію споживають 24% в сезон вирощування та 10% в позасезонний період. В овочевих секціях супермаркетів в сезон тільки 6% покупців купують овочеву продукцію, і 12% купують поза сезоном. Доля спеціалізованих магазинів в сезон вирощування овочевої продукції незначна, так тільки 2% купують в сезон, та 16% в поза сезон.

В середньому 24% ужгородців, з тих хто купує овочеву продукції в супермаркеті, купують її раз на тиждень, 12% два і більше разів на тиждень. Середній обсяг покупки складає 4,8 кг.

Рис.1 Частота та середній обсяг покупки
Овочева Культура Частка респондентів, що купують, % Середній обсяг покупки, кг 2 і більше разів на тиждень, % 1 раз
на тиждень, % 1 раз на місяць, % Рідше, %
Капуста 76 2,1 9 36 30 26
Огірок 78 2,4 9 38 30 23
Цибуля 66 1,8 14 37 14 34
Морква 72 1,9 11 58 16 16
Картопля 48 4,8 12 24 15 49
Помідор 66 2,2 15 50 12 24

Слід відмітити найбільшу кількість купівлі в супермаркетах картоплі, середня покупка 4,8 кг, але частка респондентів, тих хто купує є найменшою 48%. Серед найбільш продаваних овочевих культур в супермаркетах є огірок (його купують 78%), капуста (купують 76%), морква (72%).

Критерії та фактори купівлі овочів.
Фактор доступності ціни надзвичайно важливий для - 51% респондентів, та - 35% відмітили як дуже важливий. Для - 10% дещо важливий, і зовсім не важливий для - 2%.
Фактор гарного вигляду овочів, надзвичайно важливий для - 54% респондентів, та дуже важливий для - 40%, дещо важливий для - 4%.
Фактор зручності упаковки надзвичайно важливий для - 19% респондентів, дуже важливий для - 35%, дещо важливий - 23%, недуже важливо - 15%, зовсім не важливо 8%.
Фактор відсортованості та відкаліброваності овочів за розміром надзвичайно важливо для 16%, дуже важливо для - 40%, дещо важливо - 20%, недуже важливо - 14% і зовсім неважливо для - 10%.
Фактор екологічної чистоти продукції, надзвичайно важливо для - 67%, та дуже важливо - 24%, дещо важливо для – 6% респондентів.
Фактор терміну придатності овочевої продукції надзвичайно важливо для – 48%, та дуже важливо для – 38%, дещо важливо для - 8% респондентів.
Фактор торгова марка, надзвичайно важливо для - 4%, дуже важливо - 28%, дещо важливо для – 21%, не дуже важливо – 17%, та зовсім не важливо для – 30% респондентів.
Фактор тривалий термін зберігання, надзвичайно важливий для – 20%, дуже важливий для – 24%, дещо важливий для – 15%, не дуже важливий для – 22%, зовсім не важливо для 20% респондентів.
Фактор смакові якості, надзвичайно важливо для – 71%, та дуже важливо для 25%.
Фактор український виробник, надзвичайно важливо – 62%, дуже важливо – 26%.

Вимоги до овочевої продукції
Вимоги, які споживачі висувають до овочевої продукції, певною мірою залежать від її виду. Так, більшу ціну від базарної за овочі гарантованої якості готові сплачувати – 78% респондентів, а за відсортовані та відкалібровані овочі за розміром 68%. За упаковані овочі – 64%, та - 54% за помиті овочі. В середньому, споживачі у переважній більшості готові сплачувати ціну на 5 – 105 більшу за помиті овочі – 76%, овочі відсортовані та відкалібровані – 71%, овочі гарантованої якості – 59%, упаковані овочі – 78%. В той же час, в середньому 20% споживачів готові сплачувати ціну на 11 – 20% вищу від базарної, по тим же категоріям продукції.

Споживання різних видів овочевої продукції
Питома вага респондентів, які купують різні види овочевої продукції в супермаркетах: свіжі овочі купують - 74%, овочеві салати купують - 12%, заморожені овочі купують - 18%, та консервовані - 32%. У новому виді овочевої продукції, свіжо – порізані салатні суміші, зацікавлені 34% респондентів.

Фактори, що можуть заохотити респондентів до покупки овочевої продукції в супермаркеті
Реклама, продукція під торговою маркою – 2%
Вказати інформацію про постачальника – 52%
Супровідна інформація про харчові цінності, рецепти приготування – 54%
Продукцію відсотувати та відкалібрувати – 32%
Помити овочі – 28%
Розширити асортимент продукції – 66%
Поліпшити упаковку – 30%
Як видно з висловів респондентів, їм цікаво дізнатись про місце вирощування продукції, знати про її склад, цінності, і можливі рецепти приготування (особливо, це стосується екзотичної, чи мало відомої продукції). Широкий асортимент, вибір продукції також сприятиме збільшенню кількості факторів, що змушують покупців робити покупки.

Типи упаковки
Серед типів упаковки овочевої продукції, респонденти, купуючи, надають перевагу наступним її видам. Так при купівлі моркви, 24% надають перевагу сітці, та 17% згодні самостійно вибирати продукцію. При купівлі огірків, 24% самостійно готові вибирати продукцію, та 19% купувати огірки запаковані у сітку. При купівлі помідорів, 23% самостійно готові вибирати продукцію, 12% купувати у сітках, 7% у пластикових піддонах, обгорнутих плівкою, та 6% у паперових пакетах. При купівлі картоплі 29% надають перевагу сітці, а 17% готові самостійно вибирати продукцію руками, поштучно. При купівлі цибулі 30% надають перевагу сітці, а 20% готові самостійно вибирати продукцію руками.
Як видно з даних, досить велика кількість респондентів готова купувати продукцію, як в сітці так і вибирати продукцію поштучно самостійно.

Негативні фактори, що стримують споживачів від купівлі овочів у супермаркетах
Дане запитання задавалось усім респондентам, і вони на свій розсуд дали наступні відповіді. Отримано всього 42 відповіді, або 84% від загальної кількості респондентів (50).
Невеликий асортимент продукції – 6
Сумніви, щодо якості – 3
Незадовільний зовнішній вигляд – 2
Багато нітратів, сумніви, щодо натуральності – 1
Надмірні ціни – 7
Брак коштів – 6
Власна ділянка – 10
Відстань до супермаркету – 2
Сумніви, щодо свіжості – 3
Не звик, супермаркети недавно відкриті – 1
Не довіряю – 1
З даних випливає, що - 23% респондентів від купівлі овочів у супермаркетах стримує власна ділянка. Надмірні ціни – 16%. Невеликий асортимент, та брак коштів стримує 14% респондентів. Інші зауваження також представляють інтерес, зокрема сумніви щодо якості та свіжості мають 7% респондентів, незадовільний зовнішній вигляд та відстань до супермаркету – 4,7%. Та - 2,3% вважають що овочі містять багато нітратів, ненатуральні, недовіряють, та не звикли купувати овочі в супермаркетах, через те, що останні недавно відкриті.

Органічна продукція
Враховуючи ріст попиту в Європі на споживання органічної продукції, продукції яка вирощена без використання мінеральних добрив та засобів захисту рослин, нами було включено питання під час опитування, визначення рівня готовності купувати органічну продукцію, та за якою ціною.
Як показують дані опитувань, готовність купувати органічну продукцію виказали 30%, при умові що ціна буде дорівнювати, або перевищувати звичайну лише на пару копійок. І 28% готові купувати, якщо ціна не перевищуватиме звичайну не більше ніж у півтори рази. Цікавим є, що 18% готові купувати органічно чисту продукцію незалежно від ціни. Питання як були вирощені овочі не цікавить 12% респондентів, та 12% респондентів готові купувати, якщо ціна не перевищуватиме у два рази звичайну.

Висновок
З розвитком ринку овочевої продукції, зростають вимоги покупців щодо якості продукції та асортименту овочів.
Люди мають потребу купувати овочі. Розширюючи асортимент продукції, можна залучити нових покупців у відділ овочево – фруктової продукції. Використання різної цінової політики для різних категорій споживачів. Використовування технології пакування продукції.
Результати опитування показали необхідність проведення спеціальних інформаційно – просвітницьких заходів та формування стереотипу купівлі овочів та фруктів у супермаркеті, вдосконалити рекламні елементи інтер’єру навколо овочевих секцій.
За оцінками спеціалістів Проекту Аграрного Маркетингу, зима 2006 року, з точки зору продаж плодоовочевої продукції в супермаркетах є вдалою, спостерігається зростання, що спричинено, не комфортністю відкритих ринків, де продукція перемерзає, та втрачає товарний вид, органолептичні властивості.
Коваль Олександр
Спеціаліст з маркетингу
Проект Аграрного Маркетингу

 

14 лютого 2006р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів