ТРИВАЄ РЕФОРМУВАННЯ ДОЗВІЛЬНОЇ СИСТЕМИ

Реформування дозвільної системи, яка зараз триває в країні, має суттєво полегшити життя підприємцям. Адже до прийняття у січні цього року Закону України “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності” на відкриття власної справи доводилося затрачати чимало часу на отримання всіляких дозвільних документів. До слова, після реорганізації з наявних 1200 дозволів повинно залишитися всього 78.

 

Європейські принципи видачі документів дозвільного характеру на початок роботи підприємств та оренду приміщень не обійшли й органи державного пожежного нагляду. З метою спрощення дозвільної системи в дію нещодавно було введено нову Інструкцію, яка спрощує механізм отримання від органів Державного пожежного нагляду (далі ДПН) дозволу на початок роботи, чітко регламентує порядок його видання, і, навіть, дозволяє декларативний характер подачі документів.

Нова Інструкція чітко розмежовує повноваження центральних, територіальних та місцевих органів ДПН.

Центральний орган ДПН – Державний департамент пожежної безпеки МНС України дає “добро” на початок роботи особливо важливих пожежонебезпечних підприємств, уведення в експлуатацію нових і реконструйованих особливо важливих виробничих, житлових та інших об’єктів.

Це стосується всіх видів електростанцій, п’ятизіркових готелів та готельних комплексів; закладів культури та дозвілля на більше ніж 800 місць; підземних комплексів загальною площею понад 3500м2 і більше або площею торговельного залу 1500м2 і більше; торговельних і торговельно-розважальних комплексів, виставкових центрів, критих ринків, об’єктів громадського харчування загальною площею 7000м2 і більше; лікувально-оздоровчих закладів та закладів відпочинку із загальною кількістю перебування понад 700 осіб; складів газу, газоконденсату, скрапленого газу, нафти і нафтопродуктів та газонафтоперекачувальних станцій; складів та баз пожежовибухонебезпечних матеріалів із загальною площею понад 5000м2; великих та міжнародних вокзалів; особливо важливих об’єктів, будівництво яких затверджується Кабміном України; об’єктів, що будуються, за іноземною ліцензією, об’єктів з кошторисною вартістю будівництва 100 млн. грн. та більше; об’єктів, на які не встановлені норми і правила, та об’єктів, що будуються з обґрунтованими відхиленнями від обов’язкових вимог нормативних документів; вибухопожежонебезпечні об’єктів (категорії „А” і „Б”), загальною площею 3500м2; об’єктів, на яких зберігаються та обертаються у виробничому процесі радіаційно-, хімічно-, біологічно-, бактеріологічнонебезпечні речовини і матеріали, площа яких перевищує 3500м2 і більше; об’єктів, будівель та приміщень, які призначені для виробництва, зберігання та утилізації вибухових речовин; бібліотек, книгосховищ, архівів з фондом зберігання від 2 млн. примірників; музеїв, пам’ятників архітектурного мистецтва та історії державного значення; будівель наземних та підземних гаражів (автостоянок) загальною площею 2500м2, а також тих, у яких розміщуються структурні підрозділи, установи та підприємства Національного банку України, банків.

Інші підприємства можуть ставати до ладу та орендуватися приміщення можуть з дозволу Головного управління МНС України в Закарпатській області.

До компетенції ж місцевих органів державного пожежного нагляду (районних управлінь і рай- та міськвідділів) входить видача дозволів на початок роботи об’єктів загальна площа яких не перевищує 150 квадратних метрів включно. Сюди ж входять й торгові площі, правда, окрім будинків підвищеної поверховості, промислових та складських об’єктів категорії “А” та “Б” за вибухопожежною небезпекою, потенційно небезпечних об’єктів та таких, що передбачають масове перебування людей.

Варто наголосити, що Державний департамент пожежної безпеки МНС України може видавати відповідні дозволи на об’єкти, що не входять до даного переліку, у разі звернення власників чи орендарів щодо спірних питань при їх видачі територіальними й місцевими органами державного пожежного нагляду.

Одразу необхідно зазначити, що дозволи на початок роботи на всіх рівнях від центрального до місцевого, видаються безоплатно.

Основною інновацією Інструкції стала можливість власника або орендаря розпочинати свою господарську діяльність за декларативним принципом. Він вступає в силу у разі укладення договору страхування цивільної відповідальності перед третіми особами стосовно відшкодування наслідків можливої шкоди. Однак при цьому ви не повинні змінювати функціональне призначення об’єктів та орендованих приміщень і не проводити їх перепланування. Декларативний принцип не застосовується також по відношенню до потенційно небезпечних об’єктів та об’єктів що належать до вибухопожежонебезпечних та об’єктів з масовим перебуванням людей і не розміщуються на території або всередині зазначених об’єктів.

Декларація відповідності об’єкта (об’єктів) вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (далі – декларація) подається до органу державного пожежного нагляду не пізніше ніж за 10 днів до початку господарської діяльності за наступним зразком:

ДЕКЛАРАЦІЯ
відповідності об’єкта (об’єктів) вимогам
законодавства з питань пожежної безпеки

__________________________________________________________________
(повне найменування об’єкта)

Місцезнаходження об’єкта__________________________________________

Місцезнаходження керівника (керівного органу) суб’єкта
господарської діяльності _________________________________________

Ідентифікаційний код юридичної особи або ідентифікаційний
номер фізичної особи - платника податку __________________________

Керівник (власник) суб’єкта господарської діяльності
__________________________________________________________________
(прізвище, ім’я, по батькові)

Телефон ____________ Телекс ___________ Телефакс__________________

Перелік робіт (послуг), що будуть виконуватися (надаватися),
а також виробів, що виготовляються________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

Характеристика об’єкта____________________________________________
(конструктивні елементи будівлі,
__________________________________________________________________
загальна площа, поверховість, наявність підвальних та горищних
__________________________________________________________________
приміщень, систем електроосвітлення, опалення, розрахункова
__________________________________________________________________
кількість робочих місць)
__________________________________________________________________

Наявність договору страхування цивільної відповідальності
перед третіми особами стосовно відшкодування наслідків можливої
шкоди_____________________________________________________________
(найменування страхової компанії, строк дії страхового
__________________________________________________________________
полісу, номер і дата видачі)


Відповідність об’єкта, що декларується,
вимогам законодавства з питань пожежної безпеки

Загальні положення________________________________________________
(відповідальність за забезпечення пожежної
__________________________________________________________________
безпеки на об’єкті, наявність наказів, інструкцій, планів
__________________________________________________________________
евакуації, добровільної пожежної дружини, пожежно-технічної
__________________________________________________________________
комісії, проведення навчань та інструктажу з питань
__________________________________________________________________
пожежної безпеки тощо)
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

Загальні вимоги пожежної безпеки до територій_____________________
(наявність на
__________________________________________________________________
території проїздів, під’їздів, пожежних водоймищ або гідрантів,
__________________________________________________________________
відповідність протипожежних розривів вимогам законодавства)
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

Утримання будівель, приміщень та споруд __________________________
__________________________________________________________________
(наявність шляхів евакуації, систем автоматичного пожежогасіння
__________________________________________________________________
та сигналізації, протипожежного водопостачання, первинних засобів
__________________________________________________________________
пожежогасіння, вогнезахисної обробки конструкцій, протипожежних
__________________________________________________________________
перешкод, електромереж, електрообладнання, опалювальних приладів,
__________________________________________________________________
систем вентиляції тощо, відповідність їх вимогам законодавства)
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________


Керівник (власник) __________ __________________________
суб’єкта господарської (підпис) (ініціали та прізвище)
діяльності

" ___ " _________________ 200 _ р МП


Підставою для видачі дозволу є висновок, який оформляється за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об’єкта чи приміщення, що проводиться органом ДПН. Відповідний висновок може видавати інша юридична (фізична) особа, яка одержала ліцензію на проведення такої оцінки (експертизи).

Якщо факти порушення правил пожежної безпеки відсутні, що, до речі, трапляється вкрай рідко, дозвіл видається без обмеження терміну його дії.

За наявності окремих фактів порушення правил пожежної безпеки (окрім таких, що можуть призвести до виникнення пожежі або перешкод при її гасінні та евакуації людей) у дозволі зазначаються термін його дії та умови забезпечення пожежної безпеки. Після своєчасного виконання вказаних умов термін дії дозволу продовжується на підставі заяви власника (орендаря). Якщо ж умови не буде виконано орган, який видав дозвіл, або вищий орган ДПН має право його скасувати.

Якщо оцінка (експертиза) протипожежного стану підприємства, об’єкта чи приміщення для одержання дозволу або продовження його дії здійснювалась органами ДПН, то вона прирівнюється до планової перевірки. Якщо при такій перевірці були виявлені порушення, власнику (орендарю) надаються відповідні письмові приписи на їх усунення.

Висновок з оцінки (експертизи) протипожежного стану об’єкта є чинним для одержання дозволу протягом трьох місяців з дня її проведення.

Орган ДПН має протягом п’яти робочих днів з дня подання заявником або адміністратором документів, що є підставою для видачі або подовження дії дозволу, прийняти рішення про його видачу або про відмову у видачі (продовженні) у разі виявлення фактів порушення правил пожежної безпеки, що може призвести до виникнення пожежі або перешкод при її гасінні та евакуації людей. Копія обґрунтованого рішення про відмову у видачі дозволу надсилається заявникові.

Підставою відмови в реєстрації декларації є відсутність договору страхування цивільної відповідальності перед третіми особами стосовно відшкодування наслідків можливої шкоди, зміни функціонального призначення або перепланування об’єктів та приміщень, невідповідність наведеної у декларації інформації або належності об’єкта до вибухопожежонебезпечного чи з масовим перебуванням людей.

Після взяття об’єкта на облік за декларативним принципом його перевірка проводиться органами ДПН в терміни, установлені чинним законодавством.

Орган ДПН під час проведення планових перевірок об’єктів, які зареєстровані за декларативним принципом, окрім питань дотримання законодавства з питань пожежної безпеки, перевіряє достовірність наданої інформації стосовно відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства.

Якщо виявиться, що в декларації була вказана недостовірна інформація щодо відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, орган ДПН порушує адміністративне провадження відповідно до законодавства, а дозвіл виданий на підставі декларації підлягає анулюванню. Підставою для анулювання дозволу є акт, який складається працівником органу ДПН, копія якого вручається власнику (керівнику) об’єкта. Про прийняте рішення дозвільний орган протягом двох робочих днів письмово повідомляє суб’єкту господарювання та адміністратору (якщо від нього надходили матеріали на отримання дозволу).

Якщо у Вас виникають проблеми із заповненням декларації у частині відповідності матеріальної бази об’єкта вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, Ви можете звернутися по консультативну допомогу до органів ДПН.

За наявності окремих фактів порушення правил пожежної безпеки, крім тих, які можуть призвести до виникнення пожежі або перешкод при її гасінні та евакуації людей, центральний орган ДПН може видавати дозволи терміном дії до 5 років, територіальний орган ДПН – терміном дії до 3 років, а місцевий орган ДПН – до 2 років.

Під час здійснення контролю за дотриманням умов видачі дозволу і виявлення фактів їх порушення органом державного пожежного нагляду приймається рішення про застосування заходів реагування в межах наданих повноважень.

Центр пропаганди ГУ МНС України в Закарпатській області

 

06 липня 2006р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів