Марія Бадида: “Єдиний податок ніхто не відміняв”

Про бюджет та нюанси його формування

 

- Маріє Петрівно, ви очолюєте бюджетну комісію Ужгородської міської ради, тому кому як не вам знати всі нюанси бюджетної політики нашої держави. Які недоліки, за вашими спостереженнями, виявлені в ході роботи бюджетної комісії при формуванні бюджетів усіх рівнів в Законі України “Про бюджет України на 2006 рік”.
- Ще під час ухвалення бюджету на 2006 рік експерти попереджали про його незбалансованість: бюджет формувався без уточнень макроекономічних показників, не враховував різкого підвищення ціни на енергоносії та збільшив фіскальний тиск на економіку, підвищивши нормативи відрахування прибутку державних підприємств до державного бюджету. Фахівці відзначали, що цей документ став заручником передвиборчих амбіцій, прагненням до нереальних соціальних обіцянок. Виконання Державного бюджету у січні-липні 2006 року грунтувалося на ризикованих підходах щодо виконання бюджету на рік в цілому. Зокрема, виконання дохідної частини здійснювалось за рахунок збільшення податкового навантаження, накопичення прострочених вимог із відшкодування ПДВ і переплат із податків та зборів, використання сповна дозволеного розміру дефіциту бюджету без огляду на створення джерел його покриття, “латання дірок” бюджетного резерву – залишків коштів на казначейських рахунках, відкладання на друге півріччя всіх проблемних питань дохідної та видаткової частини, і багато інших недоопрацювань. Тобто всі проблеми дисбалансу бюджету, заборгованостей, не забезпечення джерелами фінансування, всі негаразди управління державними фінансами залишено на останні 5 місяців поточного року. Крім того, що стосується системи оподаткування, то і тут, на мою думку, чимало недоречностей, зокрема в тій частині, що стосується місцевих податків і зборів, перерозподілу коштів між бюджетами.
- Тобто левова частка всіх доходів надалі йде в Державний бюджет?
- Саме так. На сьогодні в Україні фінансові ресурси надмірно централізовані, відсутня належна податкова база, мінімізовано місцеві податки і збори, які необхідні для самостійного формування органами місцевого самоврядування власних бюджетів. Наразі податкові повноваження місцевих органів влади фактично обмежуються місцевими податками і зборами, а також правом змінювати ставки єдиного податку для суб’єктів малого підприємництва. Це означає, що органи місцевого самоврядування фактично позбавлені повноважень, які дозволяли б їм проводити видатки місцевих бюджетів у відповідності з можливостями їх фінансування. А для розвитку економіки країни важливо, щоб можливості збільшення витрат місцевих бюджетів залежали від збільшення їхніх власних доходів.
- Чи розширено систему місцевих податків і зборів в проекті Закону України “Про державний бюджет на 2007 рік”?
- Новий проект головного кошторису нашої держави на 2007 рік не розширює, а навпаки зменшує кількість місцевих податків. До прикладу, і надалі відсутній такий вид податку як готельний збір, який свого часу поповнював казну місцевих громад. Крім того, основна частина відрахувань, за проектом Закону України “Про державний бюджет на 2007 рік”, йтиме знов до Державного бюджету. Це, зокрема, стосується і податку з доходів фізичних осіб, що є головним бюджетоутворюючим податком. Навіть з цих відрахувань з заробітної плати до місцевих бюджетів поступає 75%, а інше йде в Державну казну. Це ж стосується і податку на прибуток підприємств – різноманітні фірми і організації, які, приміром, розташовані на території певного міста платять в його казну лише невелику частину з своїх доходів, а інше йде в бюджет країни. Вже зараз коштів у місцевому бюджеті не вистачає, їх треба в 3-4 рази більше, тому бюджети повинні формуватися знизу догори, а не навпаки, як це є сьогодні і як передбачено основним законом по бюджету на 2007 рік.
- А як щодо інших нововведень, які запропоновані у проекті і цікавлять великих платників податків – юридичних осіб – змін по податку на прибуток, податку на додану вартість і.т.д.?
- Проектом бюджету на 2007 рік передбачено суму ПДВ, сплачену у зв’язку з придбанням товарів, у разі експорту по бартерним операціям не відносити на збільшення податкового кредиту, а включати до складу валових витрат. Однак Законом про прибуток передбачено його включати у випадках, коли платник податку здійснює операції з продажу товарів, що не є об’єктом оподаткування. Згідно Закону України “Про спрощену систему оподаткування” зміна податкових ставок і механізм справляння податків не можуть запроваджуватись Законом України “Про державний бюджет на 2007 рік”. Таким чином, зміна механізму справляння ПДВ положенням Закону про Держбюджет суперечить Закону України “Про систему оподаткування”. На сьогоднішній день існує аналогічна правова колізія по відображенню податкового кредиту по придбаним легковим автомобілям. Також Проектом Держбюджету на 2007 рік передбачено подання разом з декларацією по ПДВ розшифровок податкових зобов’язань та податкового кредиту. А от Законом “Про податок на додану вартість” подання таких розшифровок не передбачено. На мою думку, це є порушення норм законодавства з питань оподаткування.
- Підприємців, які займаються малим і середнім бізнесом і перебувають на спрощеній системі оподаткування, дуже насторожила звістка про те, що проектом Закону України “Про державний бюджет на 2007 рік” ніби то відмінено єдиний податок. Цю звістку поширило і чимало засобів масової інформації. Ваш коментар з цього приводу.
- Насправді єдиний податок ніхто не відміняв. У проекті Державного бюджету України на 2007 рік не передбачається скасування спрощеної системи оподаткування, обліку і звітності суб’єктів малого підприємництва, запровадженої Указом Президента України від 3 липня 1998 року. Відповідно до Конституції України цей Указ діятиме до прийняття Верховною Радою закону, що регулює оподаткування малого бізнесу. З огляду на це “фіксувати” спрощену систему оподаткування в держбюджеті на поточний рік немає потреби, тому в цьому законі і не передбачено норм щодо подовження терміну дії відповідного Указу. Таким чином, спрощену систему оподаткування, обліку і звітності суб’єктів малого підприємництва на 2007 рік не скасовано і не обмежено.
- Що можете відзначити все-таки позитивного в проекті Закону України “Про державний бюджет на 2007 рік”
- Відрадним для звичайних громадян є те, що з 1 січня 2007 року законопроектом передбачено встановити мінімальну заробітну плату в розмірі 400 гривень. На 2007 рік законопроектом також передбачено встановити прожитковий мінімум на працездатну особу на рівні 525 гривень, отже, розмір заробітної плати, що дає право на застосування податкової соціальної пільги, становитиме 735 гривень. Підвищення рівня заробітної плати і прожиткового мінімуму збільшить відрахування податку з даходів фізичних осіб, який, як я вже зазначала вище, є одним з основних бюджетоутворюючих податків. В свою чергу, ріст мінімальної зарплати “потягне” за собою ріст цін, тому пересічний українець мало відчує на собі підвищення зарплатні. Завершуючи розмову хочу сказати, що проект Закону України “Про державний бюджет на 2007 рік” вимагає суттєвих доопрацювань. Свої думки щодо цього документа, які сприятимуть динамічному наповненню бюджетів усіх рівнів, рівномірному і справедливому розподілу податкового навантаження на платників податків, повинні висловити всі компетентні особи і податкової служби, і фінуправління, і органів місцевого самоврядування. Матимем надію, що до них прислухатимуться при затвердженні законопроекту.

Розмовляла Андріана Ліврінц

 

20 жовтня 2006р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів