Закарпатці їздитимуть в Словаччину чи Угорщину по дешевший бензин?

Різке подорожчання пального нещадно вдарило по кишенях всіх без винятку українців. Навіть тих, хто не має жодного стосунку до автомобілів чи будь-яких інших моторних транспортних засобів.

 

Адже підняття цін на бензин неухильнно тягне за собою подорожчання абсолютно всіх видів товарів на полицях магазинів та навіть послуг. А це вже встиг відчути кожен.

Так, ріст цін на бензин мало кого радує, але найбільше обурює те, що на табло біля автозаправок ціни стрибали чи не кілька разів на день. І тільки в одному напрямку — зростання.

Нафтотредери обгрунтовують такі дії здебільшого через подорожчання іноземної валюти, за яку і закуповують паливо на іноземних ринках. Понад 70% нафтопродуктів в Україні — імпортні, та ще й акциз на паливо сплачують у євро.

Та коли долар та євро подешевшали відразу на кілька гривень за день, то ціни на заправках чомусь не поспішають переписувати. Виникає питання, чому те паливо, яке закупили ще за “старими” цінами продавали за “новим” курсом долару та євро, в чию кишеню пішли всі додатково зароблені на людях кошти та чи відповідає нинішня ціна за паливо його реальній вартості?

Завищені ціни – змова продавців

Відомо, що учасники ринку нафтопродуктів належать за своєю економічною суттю до природних монополій. Та навіть без економічних термінів зрозуміло, що такий ринок має пильно контролюватися державою, аби запобігти зловживанням з його боку. А зловживання у нас таки справді були.

Антимонопольний комітет України (АМКУ) вже виявив ознаки зловживання ринковою владою та навіть узгодження конкурентної поведінки між продавцями світлих нафтопродуктів. Такі дії приносять учасникам ринку додатковий прибуток у “сотні мільйонів гривень на місяць”.

«Учасники ринку підвищували ціни на моторні бензини і дизельне пальне практично водночас і встановлювали їх на однаковому або близькому за розміром рівні», – зазначено в повідомленні АМКУ з посиланням на результати досліджень, проведених у лютому-березні 2014 року.

Згідно з розрахунками, ціни на паливо мають бути нижчими щонайменше на 1 гривню за літр. Ота незначна гривня і приносить “понаднормові” сотні мільйонів прибутків нафтотрейдерам.

Антимонопольний комітет рекомендував учасникам ринку світлих нафтопродуктів вжити заходів зі встановлення роздрібних цін на моторні бензини і дизельне паливо на рівні, який існував би за умов значної конкуренції на ринку. «Про результати розгляду рекомендацій вказані суб’єкти господарювання зобов’язані повідомити комітет у 10-денний термін», – повідомляє прес-служба відомства.

А тим часом споживчі ціни в Україні у березні 2014 року зросли на 2,2%, з початку 2014 року інфляція досягла 3%. Вже після 18 квітня ми побачимо, чи дотримаються нафтотрейдери вимог АМКУ та встановлять справжні, конкурентні ціни на пальне, а не завищені внаслідок сірих домовленостей.

Закарпатці в програші не зостануться

Що стосується Закарпаття, то якихось кілька місяців тому «Карпатський об’єктив» розглядав тему величезної кількості заправок у нашому краї на прикордонній території, які протягом останніх кількох років росли, наче гриби після дощу. Йшлося про підвищений тут попит на пальне через його порівняну дешевизну, значні транспортні потоки в напрямку ЄС та не останню роль населення прикордоння. Водночас із “заправкою-на-заправці” з нашого боку кордону знаходимо тільки закинуті й нікому не потрібні АЗС по той бік.

То що на нас чекатиме, якщо курс іноземної валюти буде зменшуватись, а ситуація з цінами на пальне не зміниться? В такому разі, вже недалекий той час, коли надприбутки прикордонних АЗС зникнуть, а закарпатці їздитимуть в Словаччину чи Угорщину по дешевший бензин?

Оксана ЧОПАК «Карпатський об’єктив»

 

18 квітня 2014р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів