Що ми знаємо про вишивку на традиційних закарпатських сорочках? (ФОТО)

Маючи ряд спільних ознак, ця вишивка виявляє безліч локальних особливостей, що простежуються у колориті, техніках вишивання, будові та поєднанні орнаментальних мотивів і їх розташуванні на сорочках.

 

В Ужгороді презентували науково-популярне видання у листівках "Традиційний одяг та вишивка Закарпаття". Довідково-сувенірне видання реалізоване в рамках проекту "ProMuseum: Розвиток ресурсної бази та модернізація музейної галузі". Започаткований торік, проект є спільною ініціативою ГО "Український центр музейної справи", Міжнародного фонду "Відродження" та МБФ "Україна 3000".

Ідея проекту полягала у створенні сучасного музейного сувенірного продукту, що поєднував би змістовне наповнення та оригінальне втілення. Участь у конкурсі на здобуття мікро-грантів узяли 18 музейних установ України, 10 проектів - перемогли. Серед них і проект "Відкрий для себе Ужгородський скансен", автором та керівником якого є завідувач відділу масової науково-освітньої роботи Закарпатського музею народної архітектури та побуту Тетяна Сологуб-Коцан.

Джерельною базою для підготовки листівок послугувала музейна колекція одягу та одягової вишивки, а це - понад 3 000 експонатів, із яких авторка проекту відібрала найбільш характерні. Всього до збірника увійшли 16 листівок, на яких зображені одягові комплекси всіх адміністративних районів краю та етнографічних груп українців Закарпаття, а також - представлене традиційне вбрання угорців і румунів краю.

Як розповідає Тетяна Сологуб-Коцан, вишивка на закарпатських сорочках, маючи ряд спільних ознак, виявляє безліч локальних особливостей, що простежуються у колориті, техніках вишивання, будові та поєднанні орнаментальних мотивів і їх розташуванні на сорочках. "Специфіка декорування традиційної сорочки залежала, зокрема, від її призначення, а також від віку, статі та соціального статусу людини, - каже дослідниця, - І все це розмаїття ми намагались узагальнити й унаочнити в нашій добірці".

Окрім довідкової та естетичної цінності, видання має і практичне значення. На звороті кожної листівки подано схему конкретної вишивки - з тим, аби всі охочі змогли власноруч відтворити автентичні орнаменти.

Над технічним втіленням схем, як і над дизайном листівок загалом неабияк потрудився колектив "Видавництва Олександри Гаркуші". Робота над виданням тривала майже два місяці. Крім того, ефектною презентацією традиційного одягу Тетяна Сологуб-Коцан завдячує студентам історичного факультету УжНУ, котрі залюбки погодилися взяти участь у тематичній фотосесії.

Початковий наклад видання - півтисячі примірників. Частина з них призначена для культурного обміну з іншими музеями України, решта - надійде у продаж. Адже одна з цілей проекту - допомогти музеям заробити кошти для своїх наступних проектів.

Наступна презентаця збірки листівок "Традиційний одяг та вишивка Закарпаття" відбудеться вже 27-28 березня у Києві під час урочистого представлення результатів роботи всіх музеїв-переможців конкурсу, повідомили в управлінні культури Закарпатської ОДА.

 

26 березня 2015р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів