ВИБОРИ-2006: ПРОБЛЕМИ ЗАПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ ЗАКРИТИХ ПАРТІЙНИХ СПИСКІВ

31 березня в Ужгородському прес-клубі реформ відбулося засідання, на якому обговорювалась тема „З якими проблеми зіткнуться українські виборці перед наступними парламентськими та місцевими виборами в Україні?”. Доповідачами на засіданні виступили експерти Проекту „Сприяння організації виборів в Україні” (SEAU) Сергій Кальченко та Володимир Ковтунець.

 

З 2006 року в Україні вперше запроваджу?ться виборча система закритих партійних списків в ?диному багатомандатному окрузі. За ці?ю системою будуть проводитися вибори народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів обласних, районних та міських рад. Система аналогічна тій, за якою відбувались у 1998 та 2002 роках вибори половини конституційного складу Верховної Ради України у загальнодержавному виборчому окрузі. Доповідачі засідання вважають систему закритих списків порушенням виборчого права українців, до того ж це не зовсім відповіда? Конституції України, яка гаранту? пряме виборче право бути обраним депутатом Верховної Ради.
Реформа виборчого законодавства відбулася рік тому в умовах, коли існувала реальна загроза грубої фальсифікації виборів і згортання демократичних перетворень в країні. Президентські вибори та "помаранчева" революція засвідчили принципові зміни в суспільстві, зокрема, появу впливових структур громадянського суспільства. В нових умовах інакше виглядають моделі і можливі наслідки запровадження виборчої системи закритих партійних списків. Узагалі у світовій виборчій практиці існу? більше 70 видів пропорційних виборчих систем. ?Україна ж вибрала один із найгірших варіантів, ? стверджу? Володимир Ковтунець. ? Схоже на виборчу систему Молдови, де, однак, бути обраними мають можливість також позапартійні кандидати?.
Так, запровадження нової виборчої системи ставить низку запитань щодо ходу наступної виборчої кампанії, а саме:
1)забезпечення обізнаності виборців зі складом виборчих списків політичних партій;
2)участь у передвиборчій агітації кандидатів, включених до списку;
3)вплив виборців на формування виборчих списків політичних партій;
4)готовність політичних партій до участі у виборах міських та районних рад; прогноз конкурентності на цих виборах;
5)структурування представницьких органів;
6)політична відповідальність партій-переможців за результати діяльності парламенту та місцевих рад.
Спрогнозувати хід та результати виборів до парламенту можна, оцінюючи президентські вибори 2004 року (перший тур) та парламентські вибори 2002 року в частині виборів у загальнодержавному окрузі.
Результати місцевих виборів можуть виявитися значною мірою непередбачуваними. Адже виборці голосуватимуть не за конкретного кандидата, а за партію чи блок і складений ними список депутатів.
Слід зауважити, що виборча система закритих партійних списків у ?диному загальнодержавному окрузі у розвинених демократичних країнах використову?ться рідко, а міжнародний досвід да? низку прикладів пропорційних систем, де виборець більшою мірою ознайомлю?ться зі списками кандидатів від політичних партій або й вплива? на порядок розташування кандидатів у списку.

 

31 березня 2005р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів