Вранці віруси небезпечніші – науковці

Віруси можуть бути у 10 разів небезпечніші, якщо потрапляють до організму своєї жертви вранці, говорить нове дослідження науковців із університету Кембриджа, опубліковане у науковому журналі PNAS.

Дослідження також показало, що організми із розхитаним біологічним ритмом, наприклад, через позмінну роботу чи зміну часових поясів, більш вразливі до інфекцій.

Вчені кажуть, що їхні висновки можуть допомогти відшукати нові способи боротьби із епідеміями.

У рамках дослідження вчені інфікували мишей вірусами грипу та герпесу. Дослідження показали, що відносна кількість вірусу у організмах мишей, яких заразили вранці, у 10 разів перевищувала кількість вірусу у мишах, яких заразили увечері.

Вчені зробили висновок, що вірусам не вдавалося узяти під контроль внутрішні процеси у клітинах після певного часу - коли певні механізми у них зупинялися. Кажучи умовно, вірусу не вдавалося захопити фабрику після того, як її працівники розходилися по домівках.

"Різниця дуже велика, - пояснює професор Акілеш Редді. - Вірусу потрібен увесь апарат [клітини], доступний у потрібний йому час, інакше він не зможе зрушити з мертвої точки. А от зранку маленька інфекція може вкорінитися швидше і взяти під контроль усе тіло".

Професор вірить, що висновки їхнього дослідження допоможуть боротися з епідеміями.

"Під час епідемій неспання у денний час може бути доволі важливим і рятувати людські життя. Це може мати велике значення, якщо тести це підтвердять", - каже вчений.

Частина тестів показали, що умисний збій біологічного годинника піддослідних тварин призводив до того, що їхні організми були "замкнені" у стані, який дозволяв вірусу розмножуватися.

Інша учасниця досліджень доктор Рейчел Едґар каже, що, таким чином, більш вразливими до вірусних захворювань можуть бути ті, хто працює у нічні зміни.

"Це свідчить про те, що ті, хто працює позмінно, хто працює кілька ночей, а кілька ночей відпочиває, а отже має збитий біологічний годинник, більш вразливі до вірусних захворювань. Якщо так, то вони можуть бути першими кандидатами на отримання щорічної вакцини проти грипу", - пояснює дослідниця.

Вчені використали лише два види вірусів, проте вони відображають доволі широкий спектр. Так вірус грипу відносять до РНК-типу, а вірус герпесу - до ДНК-типу. Це дає науковцям можливість припустити, що принцип "підвищеного ранкового ризику" може бути загальним для дуже великої кількості вірусів.

Близько 10% генів - інструкцій для функціонування людського тіла - змінюють свою активність впродовж дня.

Дослідники зосередилися на гені Bmal1, пік активності якого і в людей, і в мишей припадає на обідню пору.

За словами Рейчел Едґар, нині вчені хочуть з'ясувати, яку саме роль відіграє ген Bmal1, оскільки саме в ранковий час, коли цей ген найменш активний, людський організм найбільш сприятливий до інфекцій.

Цікаво, що Bmal1 також менш активний у зимову пору. Це може пояснити, чому узимку наші ризики захворіти значно зростають.

Джерело: ВВС