інтересах територіальної громади м. Ужгорода
міська рада ВИРІШИЛА: Визначити вільними від куріння місцями
УЖГОРОДСЬКА МІСЬКА РАДА
__ІV__ сесія __V__ скликання
Р І Ш Е Н Н Я
ПРОЕКТ №__
від __________________ № _____ м. Ужгород
Про зменшення шкідливого впливу
куріння тютюнових виробів на здоров’я
населення на території м. Ужгорода
В інтересах територіальної громади м. Ужгорода, керуючись ст. 27 Конституції України, ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст.ст. 9, 13 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення" та з метою забезпечення захисту громадян від шкідливого впливу тютюнового диму на робочих і в громадських місцях,
міська рада ВИРІШИЛА:
1. Визначити вільними від куріння місцями, в яких забороняється куріння тютюнових виробів в м. Ужгород: дитячі заклади, дитячі майданчики, місця дитячого відпочинку (включаючи ігротеки, комп‘ютерні клуби, кінотеатри) та прилеглих до них територій; зупинки громадського транспорту та 50-ти метрова зона навколо них; ліфти, будинкові сходи та під‘їзди багатоповерхових житлових будинків; церкви, та прилегла до них територія (50-ти метрова зона навколо них); заклади освіти, охорони здоров’я, культури, фізичної культури та спорту різних форм власності та прилеглу до них територію; закриті та відкриті спортивні споруди; офісні приміщення підприємств, установ, організацій, суб’єктів підприємницької діяльності, що використовують найману робочу силу; заклади торгівлі (включаючи торгові ряди, кіоски, ринки, ярмарки, оптові та дрібнооптові бази, магазини), зони відпочинку (включаючи парки, пляжі, сквери); підвальні приміщення; органи державного управління та місцевого самоврядування; 10-ти метрова зона біля входу до приміщень всіх типів та форм власності, окрім спеціально відведених окремо розташованих та ізольованих місць для куріння, обладнаних витяжною вентиляцією чи іншими засобами для видалення тютюнового диму.
2. Місця перераховані у пп.1 повинні бути облаштовані окремо розташованими та ізольованими місцями для куріння, або визнані такими, в яких курити заборонено взагалі.
3. Затвердити Програму зменшення шкідливого впливу куріння тютюнових виробів на здоров’я населення на території м. Ужгорода на 2008-2012 роки згідно з додатком.
4. Фінансування Програми здійснюється в межах коштів, передбачених в бюджеті міста на відповідний рік.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника міського голови Химинця В.В.
Міський голова С.М.Ратушняк
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту рішення „Про зменшення
шкідливого впливу куріння тютюнових виробів
на здоров’я населення на території м. Ужгорода”
Відповідно до ст. 9 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення" органи місцевого самоврядування наділяються повноваженнями щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення.
Зокрема, в цій статті визначено, що “Органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції ... визначають вільні від куріння місця”.
Виділення вільних від куріння місць в межах відповідної адміністративної території має доповнювати та конкретизувати ті заборони і обмеження, які визначені вищезазначеним Законом України, а також сприяти їх виконанню.
Стаття 13 цього ж Закону забороняє куріння тютюнових виробів на робочих місцях та в громадських місцях, за винятком спеціально для цього відведених місць.
Законом України (Стаття 1) визначено, що “громадське місце – частина (частини) будь-якої будівлі, споруди, яка доступна або відкрита для населення вільно, чи за запрошенням, або за плату, постійно, періодично або час від часу, в тому числі під’їзди, а також підземні переходи, стадіони”.
Орган місцевого самоврядування може розширити перелік громадських місць, де заборонено куріння, при цьому доцільно перерахувати в рішенні органу місцевого самоврядування громадські місця, вже визначені Законом України, що полегшить контроль виконання рішення. Наприклад, в м. Черкасах, цей перелік доповнено зупинками громадського транспорту.
Законом України доповнено Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУАП) статтею 175-1, де зазначено, що “куріння тютюнових виробів у місцях, де це заборонено законом, а також в інших місцях, визначених рішенням відповідної міської ради, тягне за собою попередження або накладення штрафу”.
Відомо, що виконання заборон куріння в громадських місцях залишається незадовільним. Це частково пов’язано з тим, що Закон України надає право складати протоколи про адміністративні правопорушення щодо куріння тільки представникам органів внутрішніх справ. Проте, в п. 2 статті 255 (КУАП) визначено, що такі протоколи можуть також складати посадові особи, уповноважені на те виконавчими комітетами міських рад. В рішенні органу місцевого самоврядування мають бути визначені такі посадові особи. Наприклад, в м. Черкасах такі повноваження надані представникам 10 управлінь міськради.
В п. 9 статті 255 (КУАП) визначено, що такі протоколи можуть також складати члени громадського формування з охорони громадського порядку. Для цього в рішенні органу місцевого самоврядування мають бути визначені такі громадські формування.
В рішенні органу місцевого самоврядування також мають бути зазначені шляхи реалізації інших повноважень органу місцевого самоврядування, визначених статтею 9 Закону України, як то забезпечення у комунальних закладах охорони здоров’я доступності профілактичних заходів і надання ефективної лікувальної допомоги, включаючи медикаментозне забезпечення, для осіб, які бажають позбутися шкідливої звички курити тютюнові вироби.
Закон України
„Про заходи щодо попередження та зменшення вживання
тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення”
№ 2899-IV від 22.09.2005
(ВИТЯГ)
Стаття 9. Повноваження органів місцевого самоврядування
щодо попередження та зменшення вживання тютюнових
виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я
населення
Органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції:
контролюють виконання відповідних програм щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення;
сприяють вирішенню питань фінансового та матеріально-технічного забезпечення заходів і робіт, спрямованих на обмеження вживання тютюнових виробів, а також зменшення їх шкідливого впливу на здоров’я населення;
здійснюють контроль за проведенням профілактичних та лікувальних заходів у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці щодо обмеження вживання тютюнових виробів, зменшення їх шкідливого впливу на здоров’я населення, визначають вільні від куріння місця;
забезпечують у комунальних закладах охорони здоров’я доступність профілактичних заходів і надання ефективної лікувальної допомоги, включаючи медикаментозне забезпечення, для осіб, які бажають позбутися шкідливої звички курити тютюнові вироби чи іншим способом їх вживати;
здійснюють інші повноваження, передбачені законом.
Стаття 13. Обмеження щодо реалізації (продажу) та вживання
тютюнових виробів
Забороняється куріння тютюнових виробів на робочих місцях та в громадських місцях, за винятком спеціально для цього відведених місць. Власник або уповноважені ним особи, чи орендарі відповідних споруд, окремих приміщень зобов’язані відвести спеціальні місця для куріння, обладнані витяжною вентиляцією чи іншими засобами для видалення тютюнового диму, а також розмістити наочну інформацію про розташування таких місць та про шкоду, якої завдають здоров’ю людини куріння тютюнових виробів чи інші способи їх вживання. Законом можуть встановлюватися й інші обмеження щодо місць вживання тютюнових виробів.
У громадських місцях для осіб, які не курять, відводиться не менше ніж 50 відсотків площі цих громадських місць, розміщеної так, щоб тютюновий дим не поширювався на цю територію.
АНАЛІЗ
впливу регуляторного акту
проекту рішення Ужгородської міської ради
“Про зменшення шкідливого впливу куріння тютюнових виробів на здоров’я
населення на території м. Ужгорода”
Цей аналіз регуляторного впливу (надалі – аналіз) розроблений на виконання та з дотриманням вимог Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” від 11 вересня 2003 року № 1160-IV та Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308 та визначає правові і організаційні засади реалізації проекту рішення Ужгородської міської ради „Про зменшення шкідливого впливу куріння тютюнових виробів на здоров’я населення на території м. Ужгорода”.
1. Проблема, яку передбачається розв’язати:
В Україні курить близько половини населення. Інша частина населення – вимушена дихати вторинним тютюновим димом. Курити в громадських місцях та на робочому місці вважається прийнятним. Реклама тютюнової індустрії вводить куріння в соціальні норми. Людина, що не курить – незахищена. Громадська думка схиляється більшою мірою на сторону курця, ніж людини, яка не курить. Близько 40% дітей вимушені дихати тютюновим димом.
З метою вирішення цієї проблеми розроблено проект рішення Ужгородської міської ради “Про зменшення шкідливого впливу куріння тютюнових виробів на здоров’я населення на території м. Ужгорода”.
Необхідність цього регуляторного акту викликана неефективністю ринкових механізмів та відсутністю законодавчої бази для вирішення проблеми, пов’язаних із куріння тютюнових виробів, високим рівнем їх вживання серед населення, необмеженого доступу до них дітей, значної шкоди населенню, що завдається їхньому здоров’ю внаслідок розвитку захворювань, інвалідності, а також смертності, спричинених курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання.
Відповідно до ст. 9 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення" органи місцевого самоврядування наділяються повноваженнями щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення.
2. Мета регулювання
Попередження куріння тютюнових виробів, зниження рівня їх вживання серед населення, обмеження доступу до них дітей, охорони здоров’я населення від шкоди, що завдається їхньому здоров’ю внаслідок розвитку захворювань, інвалідності, а також смертності, спричинених курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання.
3. Альтернативні способи досягнення цілей
В якості альтернативи до запропонованого регулювання розглянемо залишення усього без змін, або відмова від регулювання. Це, на нашу думку, буде тільки заглиблювати існуючу проблему і жодним шляхом не сприятиме її вирішенню. Визначена проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкової саморегуляції. Ця альтернатива є неприйнятою як для мешканців міста так і для органів місцевого самоврядування.
Перевагами обраного способу регулювання є:
- чіткість визначення вільних від куріння місць, в яких забороняється куріння тютюнових виробів в м. Ужгород;
- усунення можливості для зловживань у питаннях, пов’язаних із зменшення шкідливого впливу куріння тютюнових виробів на здоров’я населення на території м. Ужгорода.
4. Механізм та заходи, які пропонуються для розв’язання проблем
Для реалізації поставленої мети пропонується проведення комплексу заходів:
- звільнити громадські та робочі місця від тютюнового диму за допомогою посилення та ефективного контролю заборон тютюнокуріння в цих місцях;
- проводити широкі систематичні інформаційні заходи, що охоплюють все населення м. Ужгород, направлених на профілактику, а також на інформування про токсичні речовини тютюнового диму, небезпеку для здоров’я споживання тютюну й впливу тютюнового диму, а також про переваги і методи припинення вживання тютюну;
- організувати систему надання допомоги у припинені вживання тютюну й забезпечення адекватного лікування тютюнової залежності, з відповідним навчанням медичних працівників.
Механізм дії регуляторного акта, спрямований на безпосереднє розв’язання проблеми. Запропонований вихід із ситуації, що склалася, відповідає принципам державної регуляторної політики, а саме: доцільності, ефективності, прозорості, передбачуваності, врахуванню громадської думки та узгоджується із Законом України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення".
5. Можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акту
Цей акт мотивуватиме громадян та суб’єктів господарювання виконувати встановлені вимоги щодо зменшення шкідливого впливу куріння тютюнових виробів на здоров’я населення на території м. Ужгорода, завдяки:
- чіткості регулювання прав та обов’язків суб’єктів, на яких поширюватиметься акт;
- простоті виконання вимог, встановлених актом;
- адміністративній відповідальності за невиконання вимог вказаних в акті.
Витрати органу місцевого самоврядування пов’язані з витратами робочого часу посадових осіб та службовців, на виконання вимог акту та витрат на Програму. Фінансування виконання акту здійснюватиметься в межах коштів, передбачених в бюджеті міста на відповідний рік.
Витрати громадян та суб’єктів господарювання, які є власниками чи орендарями відповідних споруд та приміщень, передбачаються на відведення спеціального окремо розташованого та ізольованого місця для куріння, обладнаного витяжною вентиляцією чи іншими засобами для видалення тютюнового диму, а також розміщенням наочної інформації про розташування таких місць та про шкоду, якої завдають здоров’ю громадян куріння тютюнових виробів. Такі витрати будуть одноразовими. За умови визнання споруд та приміщень такими в яких курити заборонено взагалі – витрати не передбачаються.
До зовнішніх чинників, що можуть вплинути на дію акту є політичні впливи зумовлені лобі тютюнової індустрії та дефіцит ресурсів місцевого бюджету.
6. Очікувані результати прийняття акту
Вигоди Витрати
Сфера впливу місцевого самоврядування
- попередження куріння тютюнових виробів;
- підвищення інформованості населення про негативний вплив куріння на здоров’я;
- зниження рівня вживання тютюнових виробів;
- зменшення смертності та інвалідності від хвороб, спричинених курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання;
- підвищення позитивного іміджу м. Ужгорода. витрати робочого часу, пов’язаних з підготовкою регуляторного акту, виконанням його вимог та витрат на програмні заходи
Сфера впливу суб’єктів господарювання
- покращення показників працездатності персоналу;
- збільшення кількості споживачів послуг - витрати на облаштування місць вільних від куріння, в яких забороняється куріння тютюнових виробів;
- штрафні санкції за невиконання акту
Сфера впливу громадян
- покращення стану громадського здоров’я, навколишнього середовища, санітарного стану території м. Ужгород;
- звільнення робочих та громадських місць від тютюнового диму штрафні санкції за невиконання акту
7. Запропонований строк дії акту
Термін чинності цього регуляторного акту необмежений. Він співвідноситься із цілями та механізмами його впровадження.
Програму, що затверджується актом обмежено строком з 2008 р. до 2012 р. Цей строк визначено для здійснення коротко- та довгострокових заходів спрямованих на реалізацію мети регулювання та досягнення довгострокових результатів.
8. Показники результативності регуляторного акту
 розмір надходжень до державного та місцевого бюджетів і державних цільових фондів, пов’язаних з дією акту;
 кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюється дія акта;
 розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акту;
 рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб основних положень акту;
 кількість захворювань спричиненим курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання, в тому числі пов’язані з інвалідністю та або смертністю.
9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акту
№ п/п Заходи Відповідальний за виконання
1. аналіз офіційної статистичної інформації управління економіки та підприємництва
2. аналіз опитувань серед громадян управління з питань інноваційних впроваджень, інвестицій та сталого розвитку міста
3. аналіз експертної оцінки управління з питань інноваційних впроваджень, інвестицій та сталого розвитку міста
При проведенні відстеження результативності даного регуляторного акту будуть використовуватися офіційні статистичні дані, дані опитувань серед громадян, експертна оцінка.
Критерії відбору експертів: представники управлінь економіки, охорони здоров’я та не менше ніж 25% представників громадських організацій, що діють на території м. Ужгород та здійснюють діяльність як аналітичні центри або займаються проблемою, яку передбачається розв’язати.
Характеристика груп громадян які мають бути опитані: усе доросле населення міста Ужгород.
Зазначені заходи підлягатимуть кореляції після введення в дію цього акту.
Базове відстеження результативності цього регуляторного акту буде проведено до дня набрання чинності регуляторного акту.
Повторне відстеження результативності буде здійснене не раніше ніж через рік і не пізніше ніж через два роки з моменту набуття чинності актом.
Періодичне відстеження результативності проводиться кожні три роки після проведення повторного відстеження.
Додаток
до рішення ___ сесії
міської ради V скликання
від ____________ №____
ПРОГРАМА
зменшення шкідливого впливу куріння тютюнових виробів
на здоров’я населення на території м. Ужгорода на 2008-2012 роки
І. Загальна частина
Програма розроблена на підставі ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст.ст. 9, 13 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення"
ІІ. Мета Програми
Метою Програми є попередження куріння тютюнових виробів, зниження рівня їх вживання серед населення, обмеження доступу до них дітей, охорони здоров’я населення від шкоди, що завдається їхньому здоров’ю внаслідок розвитку захворювань, інвалідності, а також смертності, спричинених курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання.
ІІІ. Основні заходи Програми
3.1. Звільнення громадських та робочих місць від тютюнового диму за допомогою посилення та ефективного контролю заборон тютюнокуріння в цих місцях.
3.1.1. Відвести спеціальні окремо розташовані та ізольовані місця для куріння, обладнані витяжною вентиляцією чи іншими засобами для видалення тютюнового диму, а також розмістити наочну інформацію про розташування таких місць та про шкоду, якої завдають здоров’ю людини куріння тютюнових виробів, або визнати споруди такими в яких курити заборонено взагалі.
Керівники підприємств, установ, організацій, комунальної, приватної та державної форм власності, власники чи орендарі відповідних споруд та приміщень
до січня 2009 р.
3.1.2. Внести зміни в правила внутрішнього трудового розпорядку щодо обмеження вживання тютюнових виробів та дисциплінарну відповідальність за його недотримання.
Керівники підприємств, установ, організацій, комунальної, приватної та державної форм власності, власники чи орендарі відповідних споруд та приміщень
до січня 2009 р.
3.1.3. Розробити та затвердити на засіданні виконавчого комітету рішення "Про визначення структурних підрозділів посадові особи яких мають право складати протоколи про адміністративні порушення згідно з рішенням міської ради "Про зменшення шкідливого впливу куріння тютюнових виробів на здоров’я населення на території м. Ужгорода".
Юридичне управління
до вересня 2008 р.
3.1.4. Розробити та затвердити на засіданні виконавчого комітету положення про порядок застосування ст.ст. 152, 156 та 175-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Юридичне управління
до вересня 2008 р.
3.1.5. Розробити та затвердити на сесії міської ради рішення про внесення змін до Правил благоустрою м. Ужгород щодо встановлення штрафних санкцій за не виконання пункту 3.1.1. цієї Програми, як за порушення Правил благоустрою м. Ужгорода для посадових осіб, керівників підприємств, установ, організацій, суб’єктів підприємницької діяльності.
Юридичне управління
до вересня 2008 р.
3.1.6. При погодженні реконструкції об‘єктів та при підготовці проектів рішень міської ради про погодження місця розташування об‘єктів передбачати пункт про обладнання окремо розташованих місць для куріння, або визнання будівель де курити заборонено взагалі.
Управління архітектури і містобудування
2008-2012 рр.
3.1.7. При підготовці проектів рішень міської ради про погодження місць розташування об‘єктів громадського харчування передбачати обов‘язковий поділ залів кафе, барів, нічних клубів на дві частини, де частина залу для відвідувачів, що курять не може перевищувати 50% площі відведеної для всіх відвідувачів, розміщеної так, щоб тютюновий дим не поширювався на територію частини залу де не курять або визнання закладу таким де палити заборонено взагалі.
Управління архітектури і містобудування
2008-2012 рр.
3.1.8. При підготовці або зміні "Положень про діяльність" управлінь та відділів передбачити пункт про можливість складання протоколів про адміністративні порушення відповідно до рішення міської ради "Про визначення вільними від куріння місцями, в яких забороняється куріння тютюнових виробів в м. Ужгород".
Відділи та управління міської ради
2008-2012 рр.
3.1.9. Рекомендувати правоохоронним органам посилити контроль щодо притягнення до адміністративної відповідальності осіб, що вчиняють правопорушення, передбачені ст. 175-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
МВ УМВС в Закарпатській області
2008-2012 рр.
3.2. Проведення широких систематичних інформаційних заходів, що охоплюють все населення м. Ужгород, направлених на профілактику, а також на інформування про токсичні речовини тютюнового диму, небезпеку для здоров’я споживання тютюну й впливу тютюнового диму, а також про переваги і методи припинення вживання тютюну.
3.2.1. Систематичне інформування населення про небезпеку для здоров’я споживання тютюну й впливу тютюнового диму, про його негативні економічні й екологічні наслідки, а також про переваги припинення вживання тютюну й способу життя, вільного від тютюну.
Управління освіти, управління у справах культури, спорту, сім’ї та молоді
2008-2012 рр.
3.2.2.Інформування населення про шкідливі речовини та інгредієнти, що містяться у складі тютюнових виробів та виділяються з тютюновим димом при їх курінні.
Управління освіти, управління у справах культури, спорту, сім’ї та молоді
2008-2012 рр.
3.2.3. Активне залучення населення до відзначення міжнародних та державних подій та дат, пов’язаних з проблемою куріння, удосконалення проведення заходів, присвячених цим датам.
Управління освіти, управління у справах культури, спорту, сім’ї та молоді
2008-2012 рр.
3.3. Організація системи надання допомоги у припинені вживання тютюну й забезпечення адекватного лікування тютюнової залежності, з відповідним навчанням медичних працівників.
3.3.1. Відкрити в поліклініках міста кабінети по лікуванню осіб від тютюнової залежності та підготувати відповідних фахівців.
Відділ охорони здоров’я
2008-2012 рр.
IV. Очікувані результати
Довгострокова реалізація Програми дозволить домогтися покращення показників громадського здоров’я і досягти економічного ефекту, а саме:
- попередження куріння тютюнових виробів;
- підвищення інформованості населення про негативний вплив куріння на здоров’я;
- зниження рівня вживання тютюнових виробів;
- зменшення смертності та інвалідності від хвороб, спричинених курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання;
- підвищення позитивного іміджу м. Ужгорода.
До цієї новини немає коментарів