У Закарпатті автомобілебудівники готуються до вступу в СОТ

Спеціальна урядова комісія вивчає питання, що чекає на автомобільну промисловість України зі вступом до СОТ. Роботу почали з візиту на один із найпотужніших автомобільних заводів держави – ЗАТ "Єврокар". Власне саме це підприємство й зініціювало створення такої комісії. Тут передбачають, що другу за потужністю галузь України зі зміною правил гри чекають значні проблеми.

 

Закордонний інвестор вклав у автомобілебудівний завод "Єврокар", що розташований поблизу закарпатського міста Чопа, понад 100 мільйонів доларів. Тут складають відомі у Європі автомобілі "Шкода", "Фольксваген", "Сеат". За потужністю це третій в Україні виробник після "Автозазу" і "Богдану". За чотири роки, до часу завершення проекту, інвестиції повинні зрости вдвічі, а потужності – втричі: із 45 тисяч нинішніх машин до 120 тисяч. Але чи вдасться це зробити за умов вступу України до СОТ? І не лише "Єврокару", а й іншим потужним інвестиційним автомобілебудівним підприємствам України?

Спеціалісти кажуть, що українською стороною не передбачено програму адаптації до нового конкурентного середовища.

Директор органу господарського розвитку Спеціальної економічної зони "Закарпаття" Володимир Приходько зазначає: "Сьогодні Міністерство промислової політики, розуміючи, що завтра заводи можуть мати проблеми, організувало цей рейс вищих посадових осіб для того, щоб зрозуміти, що є реальним в автопромі України і що буде означати негайний перехід на ввізні тарифи за вимогами СОТ. Якщо сьогодні це 25 відсотків, то світла мета" – 10, і тоді всі ці інвестиції можна вважати викинутими".

Український автопром не готовий до конкуренції в СОТ?

Економісти стверджують, що перша й основна проблема, яку не передбачив уряд України, це те, що зі вступом до СОТ державу можуть заполонити дешеві і неякісні автомобілі. Адже ввізне мито на готові авто не повинно перевищувати 10 відсотків його вартості. В Україні ж нині встановлені 25. Це дозволяло дешевше виготовляти свої автівки, ніж завозити чужі, давати робочі місця українцям, наповнювати місцеві бюджети і загалом піднімати українську економіку. Зі вступом до СОТ стало зрозуміло: українська автомобільна промисловість не готова перейти на нові умови торгівлі.

Голова наглядової ради ЗАТ "Єврокар" Олег Боярин наголошує: "Насправді більшість українських підприємств до цього ще не готові, і навіть не дивлячись на те, що був достатньо довгий адаптаційний період, ніхто не знав реальних умов вступу України до СОТ. Рішення були зроблені певною мірою поспішні, і вони не забезпечили того перехідного періоду, який існує фактично у всіх країнах".

Спеціалісти Міністерства промислової політики говорять про те, що нові умови вступу до СОТ ставлять у невигідне конкурентне становище автомобілі українського виробництва. Якщо заводи припинять роботу, це стане катастрофою не лише для їх працівників, але й позначиться на всій українській економіці. Уже зараз зрозуміло, що необхідні перехідні норми й продумана стратегія створення нормальних інвестиційних умов для машинобудівників, аби інвестиції не втекли з України, каже заступник Міністра промислової політики, голова експертної ради Віктор Падалко.

"Насамперед ми повинні оцінити хід виконання інвестиційної програми і доповісти про це уряду. По-друге, якраз при опрацюванні цих питань із керівниками автопідприємств ми повинні виробити спільну направленість, що ще можна зробити, які нормативно-правові акти можна прийняти уже в рамках вступу України до СОТ", – зазначив Віктор Падалко.

Українські автомобілі нині будуть у рамках понад 10 потужних інвестиційних проектів, торік українським автопромом вироблено продукції на 26 мільярдів гривень. А взагалі машинобудівна промисловість є лідером у нарощуванні обсягів виробництва. Як врятувати галузь в умовах жорсткої європейської конкуренції – виклик для українського уряду.

Надія Петрів

Радіо Свобода

 

16 травня 2008р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів