Правда про місцевий референдум у м.Ужгороді щодо будівництва аквапарку

Ужгородцям потрібен аквапарк, а не політичний шум навколо аквапарку.

 

1. Передісторія ініціативи громади

Першим і головним правдивим фактором є те, що ідея проведення місцевого референдуму повністю виходить від громадських організацій міста. Вперше вона прозвучала на зустрічі керівників громадських організацій міста із заступником міського голови Химинцем В.В., яка відбулася на початку серпня і що може підтвердити будь-який учасник цієї зустрічі. Заслухавши інформацію Химинця В.В. щодо ситуації, що склалася внаслідок рішення сесії обласної ради по Боздоському парку, яка надзвичайно ускладнює подальші проектні роботи і загалом просування інвестиційного проекту з будівництва водно-оздоровчого комплексу "Водний світ" по Слов’янській набережній біля Боздоського парку, перші організаційні збори представників громадських організацій міста вирішили: через тиждень скликати міські збори – віче, на які винести питання щодо ставлення, позицію і дії громади міста щодо проекту будівництва водно-оздоровчого комплексу "Водний світ" саме біля Боздоського парку у відповідності із рішенням сесії міської ради № 483 від 27 вересня 2007 року, яка дала дозвіл на збір матеріалів попереднього погодження по даному проекту.
Як відомо, міські збори – віче відбулися 8 серпня 2008 року у Падіюні і на них ідея референдуму отримала і підтримку, і легітимізацію учасників зборів-віче. Саме після зборів-віче представники 18 громадських організацій уже в якості ініціативної групи звернулися до Ужгородської міської ради із колективною заявою щодо офіційної реєстрації ініціативної групи. Розпорядженням Ужгородського міського голови за № 173 від 13.08.08 ініціативна група з проведення місцевого референдуму була зареєстрована і почала свою діяльність у повній відповідності із Законом України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми". Ця діяльність на даному етапі полягає в тому, щоб зібрати більше 9600 підписів громадян – членів територіальної громади м.Ужгорода на підтримку проведення місцевого референдуму.
Враховуючи негативну реакцію окремих представників обласної влади та окремих журналістів ЗМІ щодо самої ідеї проведення референдуму, який ніби-то насправді ініціює міська влада та міський голова заявляємо ще раз:
- ідея проведення місцевого референдуму повністю належить міським громадським організаціям;
- ініціативна група з проведення місцевого референдуму від самого початку співпрацювала і співпрацюватиме і надалі з міською радою, у т.ч. з міськими депутатами та всіма посадовими особами міської ради;
- просимо журналістів і місцевих політиків утриматись від надмірної політизації питання щодо міського референдуму, що проводитиметься виключно з метою вияснення позиції громади Ужгорода до надзвичайно важливого на наш погляд питання, яке не змогла вирішити жодна влада за всю історію міста – питання щодо реалізації проекту масового водного відпочинку і оздоровлення ужгородців.

2. Законність і обґрунтованість дій громади

Ми діємо у повній відповідності із Законом України "Про всеукраїнський і місцевий референдуми", згідно із ст.6 якого "на місцеві референдуми можуть виноситися питання, віднесені законодавством України до відання місцевого самоврядування відповідних адміністративно-територіальних одиниць". Хотіли би також наголосити всім активним критиканам і недоброзичливцям проведення референдуму, що у відповідністю із ст.8 та ст.10 цього ж Закону: "Громадянам, політичним партіям, громадським організаціям, масовим рухам, трудовим колективам надається право безперешкодної агітації за пропозицію про оголошення референдуму, за прийняття закону або іншого рішення, що виноситься на референдум". А також, що "особи, які перешкоджають шляхом насильства, обману, погроз або іншим шляхом вільному здійсненню громадянином України права брати участь у референдумі, вести до голосування агітацію… несуть встановлену законодавством України відповідальність".
З урахуванням вищенаведеного, виглядає принаймні дивним, що окремі ЗМІ і окремі представники обласної влади дозволяють собі дискредитовувати ідею ужгородського референдуму, політизовувати це питання, вихолощувати і перевеводити його у площину звичайної конфронтації міської і обласної влад, забуваючи про головне – про демократичні права й законні інтереси ужгородців, виключно на захист яких і спрямований референдум.
Водночас, формування в колах, наближених до обласної влади, опозиції і протидії щодо референдуму у м. Ужгороді, на думку ініціативної групи, переконливо свідчить про те, що ідея проведення референдуму – єдино правильна за тих тупикових умов, які упереджено і цілеспрямовано створені окремими рішеннями і непогодженнями обласними структурами стосовно інвестиційного проекту "Водний світ" у м. Ужгороді.
Парадоксальність ситуації і в тому, що формування протидії місцевому референдуму відбувається на 17 році незалежності України, яка уже з перших днів задекларувала побудову демократичної і правової держави, що й відображено у чинному законодавстві та Конституції України.
Однак, найголовніша проблема демократичного розвитку України якраз і полягає в тому, що саме влада – як на центральному, так і на регіональному рівнях найчастіше не дотримується законів і Конституції України. Тому, в критичних ситуаціях у територіальних громад, як і в даному випадку, залишається єдиний законний спосіб захистити свої інтереси – через організацію і проведення референдумів.
Те, що обласна влада упереджено прийняла своє рішення і воно скоординоване в черговий раз з діями правоохоронних структур красномовно свідчить той факт, що уже 7 серпня 2008 року міська рада отримує оперативно складений припис прокурора міста "Про усунення порушень вимог Закону України "Про природно-заповідний фонд", в якому йдеться саме про Боздоський парк.
Парадоксально, але факт, прокурор міста, покликаний захищати і охороняти законність, впритул не бачить очевидних порушень не менше 2-х законів прийняттям рішення обласною радою щодо Боздоського парку.
Для захисту своїх інтересів від порушень законів та від ігнорування цих порушень правоохоронними органами у громади міста не залишилось іншого вибору, як провести місцевий референдум.

3. Правова сутність проблеми, створеної упередженим і незаконним рішенням обласної ради, яка грубо перевищила свої повноваження

Закарпатська обласна рада рішенням № 614 від 25.07.2008 р. вісімнадцятої сесії У скликання "Про розширення площі об’єктів природно-заповідного фонду місцевого значення" в односторонньому порядку збільшила площу парку відпочинку "Боздоський" у м.Ужгороді з 50,0 га до 73,7569 га, який ще радянських часів рішенням Закарпатського облвиконкому від 23.10.1984 р. № 253 був віднесений до "парків-пам’яток садово-паркового мистецтва".
Згадане рішення обласної ради грубо порушує чинне законодавство України і за процедурою підготовки, і внаслідок цілеспрямованого перевищення обласною радою своїх повноважень, і через фактичне протиставлення цього рішення інтересам територіальної громади міста. Обґрунтування цих тверджень наступні:
2.1. Так, у Законі України "Про місцеве самоврядування в Україні" у ст.33 п.1. (підпункт а-3) чітко вказано, що "до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження: …3) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо прийняття рішень про організацію територій і об’єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів про оголошення природних та інших об’єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам’ятками природи, історії або культури, які охороняються законом".
І хоча такі ж повноваження (слово в слово) має і обласна рада щодо об’єктів природно-заповідних фондів (див.гл.4 ст.43 п.24 цього ж закону), її повноваження стосуються виключно об’єктів, що перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селищ і міст області, тоді як Боздоський парк завжди перебував і перебуватиме у власності громади Ужгорода. Прямим підтвердженням цьому є утворення на основі рішення ХХ сесії міськради ІІІ скликання від 12.04.2000 р. міського комунального підприємства "Парк культури і відпочинку "Боздоський", у віданні якого знаходиться вся територія парку.
Ужгородська міська рада та її виконком ніяких рішень щодо розширення площі "об’єкту природно-заповідного фонду місцевого значення, пам’ятки садово-паркового мистецтва – парку "Боздоський" на різницю між 73,7569 га і 50,0 га, тобто, на 23,7569 га, ніколи не ставила і не приймала, хоча і мала на це виключні і законні права та повноваження.
При цьому не планувала цього робити по простій, логічній і зрозумілій причині – передбачаючи використати різницю у 23,7569 га саме для потреб проектування будівництва водно-оздоровчого комплексу "Водний світ" у відповідності з раніше прийнятим рішенням сесії міської ради від 27.09.2007 року № 483, яке дало дозвіл на збір матеріалів попереднього погодження по даному інвестиційному проекту саме на земельній території, що віднесена до юрисдикції і управління міського КП "Парк культур і відпочинку "Боздоський". Власне, саме з цієї причини КП "Боздоський" і замовило роботи по визначенню в натурі і уточненню площі територій земель, віднесених до його земельного управління, оскільки подібних землевпорядних робіт в районі територій Боздоського парку раніше не проводилось, а без їх проведення неможливо було завершити передпроектні роботи і погодження по проекту водно-оздоровчого комплексу "Водний світ".
Ужгородська міська рада не ініціювала також і не подавала жодних клопотань і документів щодо розширення території природоохоронних меж Боздоського парку і до обласної ради, бо мала для цього достатньо своїх повноважень, але не бачила і не бачить підстав для подібних кроків.
Отже, навіть із аналізу базового Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" обласна рада прийняла щодо Боздоського парку незаконне рішення.
До аналогічного висновку приводить і аналіз відповідності процедури і суті прийнятого обласною радою рішення Закону України "Про природно-заповідний фонд" (порушення ст..52 і ст..51 цього Закону), згідно яких саме Ужгородська міська рада, як власник, мала подавати (або принаймні погоджувати) клопотання та "документи, що підтверджують та доповнюють обґрунтування необхідності створення чи оголошення територій або об’єктів природно-заповідного фонду".
Однак, по даному питанню і жодні треті організації з відповідними клопотаннями і зверненнями до Ужгородської міської ради не звертались. Таким чином, і щодо вимог Закону України "Про природно-заповідний фонд" обласна рада порушила законодавство і цим самим права та інтереси територіальної громади м. Ужгорода.
І хоча в даному випадку мова йшла про зміну меж об’єкту природно-заповідного фонду з 50 до 73,7569 га (бо на загальну площу 50,0 га вже раніше видано охоронне зобов’язання № 15 від 2 серпня 2005 року Держуправлінням екоресурсів в Закарпатській області, як на "парк-пам’ятку садово-паркового мистецтва"), закон для такої зміни меж вимагає той же порядок і процедури, що і при створенні об’єкту природно-заповідного фонду. Між тим в обґрунтуванні рішення обласної ради значиться, що воно прийнято всього-навсього "На підставі матеріалів встановлення у натурі меж територій та об’єктів природно-заповідного фонду місцевого значення". Виходить, що для обласної ради цілком достатньо даних обмірів чужої території, щоб оголосити її в односторонньому порядку, без клопотання і погодження з власником, а отже – незаконно, об’єктом природно-заповідного фонду.

4. Чи порушила міська рада якісь нормативні документи у підтримці інвестиційного проекту "Водний світ" та його погодженні?

Ініціативна група прискіпливо вивчила всі документи і рішення щодо проекту будівництва аквапарку. Жодних, найменших порушень чи сумнівних рішень не виявлено!
Більше того, нинішня міська рада послідовно виконує стратегічні планові накреслення депутатів ради двох попередніх скликань 1998-2002 рр. та 2002-2006 рр., які на сесіях затвердили, відповідно Програму розвитку міста "Ужгород-2010" за часів мерства Степана Сембера та Концепцію сталого розвитку м.Ужгорода і Програму розвитку інвестиційної діяльності у місті Ужгород на 2004-2010 роки за часів мерства Віктора Погорєлова. В цих документах єдиним місцем будівництва міського рекреаційно-оздоровчого комплексу за рахунок зовнішніх інвестицій визначений Боздоський парк (рішення ХХУІ сесії ІУ скликання від 20.02.2004 р. № 221).
Після тривалого пошуку інвесторів для реалізації проекту міська рада на сесії прийняла звичне і технологічно вірне та законне перше рішення, яке дозволяє інвестору – фірмі SAFF виключно "збір матеріалів попереднього погодження" для будівництва водно-розважального комплексу "Водний світ" на території по Слов’янській набережній, що прилягає до Боздоського парку (рішення Ужгородської міської ради від 27.09.2007 року № 483).
Це дозволило інвестору проводити передбачені законом передпроектні погодження та проектування об’єкту, у т.ч. й вирішення питання щодо відведення в натурі необхідної земельної ділянки, яка є власністю міста. Більше півроку проводились передпроектні і проектні роботи. І коли залишилось погодити вибір земельної ділянки, виявилось, що територія Боздоського парку і прилеглі до нього території не визначені за межами в натурі та не мають кадастрової справи. Саме міське КП "Парк культури і відпочинку "Боздоський" замовило виготовлення кадастрової справи територій, що надані йому у відання. Після виконання необхідних геодезичних і землемірних робіт і виявилось, що реальна площа територій складає 73,7569 га, з яких 50,0 га ще раніше визначені, як території природно-заповідного фонду місцевого значення. Цілком природно, що для проектування аквапарку і прив’язку проекту в натурі доцільно виділити ту частину загальної території, яка складає різницю між 73,7569 і 50,0 га (що визначені, як природно-заповідний фонд місцевого значення), тобто 23,7569 га. Ця різниця території, яка не обтяжена статусом природно-заповідного фонду місцевого значення, у випадку прив’язки аквапарку дозволяє уникнути неймовірних складностей і погоджень, які очікували б інвестора і які зумовлені неоднозначним нормативним трактуванням можливості використання земель природно-заповідного фонду місцевого значення для рекреаційних проектів, у т.ч. шляхом передачі їх у оренду інвестору.
Саме цю обставину і вирішили використати ініціатори і натхненники згадуваного незаконного рішення обласної ради, згідно якого усі 73,7569 обміряної території "оголошені" природно-заповідним фондом місцевого значення, як з грубим перевищенням повноважень самої обласної ради, так і без жодних необхідних об’єктивних обґрунтувань.
Для чого це зроблено? Ініціативна група нині вже не має сумнівів у тому, що задумано це з підступною метою – будь-що заблокувати просування інвестиційного проекту будівництва водно-оздоровчого комплексу "Водний світ" у м.Ужгороді, налаштувати інвестора на думку про неможливість реалізації цього проекту і тим самим – продовжити виконання своєї програми дискредитації нинішнього складу Ужгородської міської ради і міського голови. На цей раз виконавцями цих задумів мимоволі стали і обласні депутати.
Підтвердженням цьому є і той факт, що окремі члени ініціативної групи з проведення місцевого референдуму мали офіційні зустрічі з представниками обласної влади, на яких останні всі як один висловлюються за будівництво аквапарку, однак для відміни горезвісного незаконного рішення обласної ради пропонують звернутися до суду. На цих зустрічах, як і в окремих виступах в мас-медіа, обласні очільники висловлюють також претензії до міської ради щодо непредставлення інвестиційного проекту обласній владі та закритості інформації про проект.
Обидва закиди, м’яко кажучи, повністю надумані та не відповідають дійсності.
По-перше, єдиним місцевим нормативним документом на цей рахунок є розпорядження голови Закарпатської облдержадміністрації від 20.09.2005 р. № 585 "Про порядок розгляду матеріалів погодження розміщення на території області нових, реконструкції та розширення діючих об’єктів усіх форм власності". Згідно додатку 3 цього документа для розгляду матеріалів щодо розміщення об’єктів рекреаційного призначення необхідний повний перелік усіх проектних матеріалів, у т.ч. умов відведення земельної ділянки з відповідним актом. Але отримання і погодження останнього документа заблокувала сама обласна влада! І сама б відхилила від розгляду на відповідній комісії неповний комплект матеріалів щодо розміщення об’єкту рекреаційного призначення.
Отже, для представлення інвестиційного проекту обласній владі для погодження не було і не має в готовності повного комплекту матеріалів проекту.
По-друге, сам проект аквапарку уже двічі відкрито презентувався для мешканців міста самими інвесторами під час презентації, а також неодноразово – в мас-медіа. При цьому на останню презентацію офіційно запрошувались представники обласної влади (з’явився всього один представник).




5. Інвестиційний проект "Водний світ" – унікальний і надзвичайно вигідний Ужгороду і Закарпаттю

Проект аквапарку "Водний світ" без сумніву найкрупніший і найпривабливіший для оздоровлення та рекреації ужгородців та жителів Ужгородського та інших районів за всю історію і Ужгорода і Закарпаття. Його унікальність полягає в тому, що проектом передбачене також збереження і оновлення зелених насаджень, раціональне використання існуючих на території Боздоського парку термальних вод, а також будівництво комплексу басейнів різного функціонального призначення та для різних вікових категорій відвідувачів. Аквапарк виконуватиме водні та спортивні функції і служитиме також місцем для активного відпочинку та розваг.
За свідченням проектантів фірми SAFF, подібного проекту нині не існує у Центрально-Східній Європі, у т.ч. у Словаччині та Угорщині. Аквапарк радикально змінить туристичну привабливість м.Ужгорода, а також стане одним з головних факторів оздоровлення і рекреації ужгородців та гостей міста.
Проектна потужність аквапарку – 700 тисяч відвідувачів на рік (близько 2 тисяч в день). На будівництві аквапарку буде задіяно близько 600 кваліфікованих місцевих будівельників, а місто отримає більше 200 нових робочих місць у самому аквапарку. Перша черга аквапарку потребуватиме 8 га землі і ще стільки ж площі займе друга черга аквапарку.
Німецько-словенська фірма SAFF уже має багаторічний досвід проектування, будівництва і експлуатації крупних аквапарків у Німеччині, Швейцарії, Австрії та на Балканах. В Ужгороді фірму SAFF приваблюють унікальні можливості поєднання аквапарку з оздоровленням через використання термальних і мінеральних вод та вигідне геополітичне розташування міста поблизу кордонів Словаччини і Угорщини, що зумовить і потік зарубіжних відвідувачів і туристів, що вигідне сфері послуг і торгівлі міста.
Проектом передбачене збереження і повне відновлення зелених насаджень на території Боздоського парку з використанням сучасних ландшафтно-паркових технологій і посадкового матеріалу (дерев, кущів, квітів). Парк Бордоський стане впорядкованим і захищеним від стихійного поводження із зеленими насадженнями, що повністю відповідатиме статусу природно-заповідного фонду місцевого значення.
Аквапарки в Україні уже побудовані у Криму, Тернополі, Бердянську, а нещодавно – у Львові. І всі вони побудовані саме в рекреаційних, у т.ч. паркових зонах, міських та приміських територій, що цілком природно.
Невирішення земельних питань в районі Боздоського парку змусить інвесторів відмовитися від проекту. Цього не можна допустити. Саме тому і проводиться місцевий референдум, якому належить виявити відношення ужгородської громади, а не обласних чиновників, до будівництва аквапарку на території громади поблизу Боздоського парку. Саме тому, громада обрала цей шлях, а не судові тяганини, які можуть тривати роками і на які нас штовхає обласна влада, щоб цим самим заблокувати інвестиційний проект.
Громада Ужгорода сама прийме рішення на референдумі щодо використання належної їй території в районі Боздоського парку. Воно матиме наслідки прямої дії, а не якісь політичні дивіденди, як намагаються представити супротивники референдуму.
Ужгородцям потрібен аквапарк, а не політичний шум навколо аквапарку.


Ініціативна група з проведення місцевого референдуму у м.Ужгороді – представники 18 громадських організацій міста

 

04 вересня 2008р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів