«Старий мадьяр» – це така собі етикетка відомого закарпатського курорту «Поляна»

«Старий мадьяр» – це така собі етикетка відомого закарпатського курорту «Поляна»
А може це і є новий бренд?

 

У "мадярському" магазині на покупців чекають дбайливі продавчині Тетяна Русин і Вікторія Разгон. Завітайте. Не пошкодуєте…

І не очікував, що у центрі Поляни опинюся у "мадярському" магазині, який привертає увагу не стільки угорсько-закарпатською тематикою, але й колоритними  прізвищами своїх "газдинь". На Закарпатті Русинів, як відомо, найбільше, а Разгон – чи не єдине у всій області: саме дві молоді та чарівні жіночки з вищеназваними фаміліями "урядують" на цій невеличкій території. А якщо точніше, то вони зрання та аж до самої ночі торгують у крамничці «Старий мадяр». Увесь день за прилавком – не так і легко, буває, що наприкінці зміни від утоми ноги аж гудуть. Як істинні патріотки рідного краю, пишаються, що працюють у торговому закладі на центральній вулиці села, яка носить назву Духновича, великого краянина-русина. З цих та інших причин аж ніяк міг пройти мимо таких знакових «імен і назв» – для журналіста це просто неможливо. Найперше впадає у око те, що коло цієї крамнички чимало люду: купляють, щось несуть, спілкуються-перемовляються тощо. Поруч – "Нова пошта", що також грає на руку багатолюддю. а ще ближче – аптека, яка пустою не буває.

– Натомість «Старий мадяр» (логотип навмисне написано з м’яким знаком, аби привабити цікавих і потенційних покупців) приманює крамом з Угорщини, а візитна його крамнички – червоний перець. Не тільки на картині, але і в натурі. Як відомо, саме цим гастрономічним продуктом і славиться сусідня країна на цілу Європу. За словами «хазяйки» Т. Русин, у Поляні часто бувають гості з-за кордону, тож неабияк радіють, що в селі на Свалявщині згадують-тямлять не тільки русинів, гуцулів, але й «старих мадярів». Та навіть етнічні угорці з нашої області (Берегівщини, Виноградівшини, мадярських сіл Ужгородського, Мукачівського районів) залюбки зупиняються та цікавляться, чим торгують, який товар користується найбільшим попитом. А нерідко його і купують, бо на полицях – сотні йменувань, видів і назв, від такого розмаїття аж у очах рябить. Нині міркують над тим, як найповажніших клієнтів пригощати …вином. Цією "хмільною" родзинкою спокушатимуть туристів, які теж тут часті гості.

Слід сказати, що «Старий мадяр» – це така собі етикетка відомого в усій країні курорту «Поляна» у однойменному селі. Як продавчині додають шарму власній крамниці у самім центрі курортно-мінеральної столиці області, так магазин множить вагу та славу цьому охайно-ошатному селу. Довго придивлялася корінна мешканка до нинішньої ситуації, а коли покинула роботу культмасовика (працювала директором клубу тутешнього санаторію «Поляна»), подалася у бізнес. Звісно, почала з маленького, але не так, як усі – купив, продав, у кишеню гроші поклав. Переконався: сотворила щось оригінальне – з колегою облаштувала «національний куток», де чимало угорського: з угорських сіл і навіть із Європи. До речі, Тетяна нерідко позує у такому ж оригінальному капелюсі, як старий дідусь-мадяр.

– Крім смаколиків з-за кордону, на торгових полицях є «угорський столик з етажеркою», а прикрашають їх старовинний глечик (жбан), крисаня (капелюх), піпа (люлька), черес (ремінь), батіг (кербач) та чимало іншого унікального товару, – перераховує молоденька Русинка. Відтак додає: «Ті, хто приїжджає здалеку – неодмінно розпитують, що значить те чи інше слово, яке почують на вулицях Поляни або міст нашого багатонаціонального краю». Маючи вищу освіту (Тетяна навчалася  у Тернопільському національному економічному університеті), вона добре вистудіювала запити покупців, сформувала свою позицію, гостра на слово, завдяки чому у селі її поважають і шанують. І недарма! Бо мало хто стільки знає про нього, як ця дівчина-ерудитка із Поляни.

У цьому закладі можна придбати календарі, навіть угорську пресу (багатьом цікаво повезти із собою з санаторію до української глибинки газету іноземною мовою), довідатися, де й коли відбудуться чергові фестивалі, відчути дух, національний колорит найзахіднішого краю незалежної України. Одним словом, завдяки таким ентузіасткам, як підприємець із Поляни, розгортається новий туристичний напрямок – інформаційно-рекламний. Мета бренду: якнайбільше, якнайповніше ознайомити гостей нашого краю з його численними принадами, подати якнайсвіжіший фактаж про життя того чи іншого села, міста, регіону. Не секрет, що полянці, численні відпочиваючі чи не найбільше цікавляться Береговом, Мукачевом, Ужгородщиною, Виноградівщиною, як і гірськими районами тощо. Енергійна та прудка Тетяна будь-якої миті на підхваті, задля доброї та корисної справи готова сфотографуватися з туристами – нехай думають-гадають, мовляв, ця чорненька дівчинонька може і є та сама чорнявка-угорка, «прадідо» якої теж був «старим мадьяром» (за оригіналом), на честь якого названо цю крамничку.

Звісно, про притча про діда-прадіда та його вуглинку-онучку – жарт. Але Русини запросто могли бути першими поселенцями нашого краю. Передгірської Поляни із "квасною водою" у тому числі.

Петро Крук

 

02 листопада 2017р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів

Залишити коментар:

Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях образи щодо інших учасників дискусії, будуть забанені модератором без будь-яких попереджень та пояснень. Також дані про таких користувачів можуть бути передані правоохоронним органам, якщо від них надійшов відповідний запит. У коментарі заборонено додавати посилання та рекламні повідомлення!

Необхідні поля позначені наступним символом:*