Про особливості кампанії з декларування доходів громадян у 2005 році

Податки взагалі є платою за цивілізацію. А податок з доходів фізичних осіб є платою фізичної особи за послуги, які надаються їй територіальною громадою, на території якої така фізична особа проживає або розташовано особу, що утримує цей податок. Цей податок повністю надходить до місцевих бюджетів, тому у повній мірі повертається до тих же платників одержанням суспільних послуг.

 

Прикладом сумлінного виконання громадянами своїх обов?зків щодо сплати податків ? їх участь у кампанії з декларування доходів, яка проходить щороку з 1 січня по 31 березня. Торік у ній взяло участь більше 12 тисяч закарпатців. Цьогорічна деклараційна кампанія буде уже 12. Проте у зв?язку з набранням чинності з 1 січня 2004 р. Закону України ?Про податок з доходів фізичних осіб? від 25.05.2003 р. ?889 у нинішньому році порядок декларування доходів громадян корінним чином відрізнятиметься від минулорічного, коли декларацію про річний сукупний дохід зобов?язані були подавати всі громадяни, які одержували доходи протягом року за неосновним місцем роботи.
Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи визначено у ст.18 Закону. Згідно її положень, починаючи з нинішнього року річна декларація про майновий стан і доходи подаватиметься лише платником податку, який ма? статус резидента і:
- зобов?язаний подавати таку декларацію згідно з нормами цього Закону або інших законів;
- або платником податку, який ма? право подати таку декларацію для отримання податкового кредиту.
Якщо платник податку з доходів фізичних осіб отримував доходи виключно від податкових агентів, зобов?язаних подавати звітність з цього податку у встановленому порядку, то обов?язок платника податку з подання декларації вважа?ться виконаним. Таким платникам річну податкову декларацію подавати не потрібно.
Платник податку зобов?язаний подавати річну декларацію у випадках:
1. Якщо з оподатковуваних доходів не було утримано податок у джерела виплати, то платник податку зобов?язаний самостійно включити суму таких доходів до складу загального річного оподатковуваного доходу та подати річну декларацію з цього податку.
2. Якщо платник податку, що отримував оподатковувані доходи, від особи, яка не ? податковим агентом. Особою, яка не ? податковим агентом, вважа?ться нерезидент або фізична особа, яка не ма? статусу суб??кта підпри?мницької діяльності.
Отож у разі отримання платником податку доходів від інших фізичних осіб, які не ? суб??ктами підпри?мництва, за виконані роботи чи послуги, здачу в оренду житла, такий платник податку зобов?язаний подати річну декларацію із зазначенням суми одержаних доходів.
.Не мають статусу податкового агента і консульські установи зарубіжних країн. Але для забезпечення виконання своїх функцій вони наймають громадян України. Отож виплачениі ними доходи за виконання трудових обов?язків підлягають оподаткуванню, а такі працівники зобов?язані подати річну декларцію з цього податку.
3. Якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів ? іноземним, то відповідно положень підпункту 9.9.1.статті 9 Закону сума такого доходу включа?ться до складу загального річного оподатковуваного доходу платника податку - їх отримувача, який зобов?язаний подати річну податкову декларацію. Тому всі громадяни України, які протягом року одержували доходи із-за кордону чи за кордоном, зобов?язані подати річну податкову декларацію про майновий стан і одержані протягом року доходи.
При цьому якщо такі доходи одержані у країні, з якою Україною укладено угоду про усунення подвійного оподаткування, платник податку може зменшити суму річного податкового зобов?язання на суму податків, сплачених за кордоном з одержаних там доходів, то такий платник податку визнача? суму такого зменшення за визначеними підставами у річній податковій декларації.
4. Якщо протягом 2004 року отримав дохід у вигляді виграшу в азартні ігри в казино, інших гральних місцях чи закладах, включивши до складу свого загального оподатковуваного річного доходу позитивну різницю між сумою такого доходу та документально підтвердженими витратами, понесеними у зв?язку з отриманням такого доходу протягом такого року.
5. Якщо протягом року здійснював операції з інвестиційними активами (акціями), включивши до складу загального річного оподатковуваного доходу позитивне значення загального фінансового результату операцій з інвестиційними активами за наслідками звітного року.
6. Якщо отримав нецільову благодійну допомогу від благодійних організацій чи благодійника - фізичної особи у сумі, що перевищила 365 гривень, або якщо отримувач благодійної допомоги не мав права на податкову соціальну пільгу.
7. Зобов?язані подати річну декларацію особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність( артисти, художники, аудитори, приватні нотаріуси та адвокати, служителі культу тощо).
Разом з тим ма? право подати річну податкову декларацію платник податку для отримання податкового кредиту по витратах, зазначених у підпункті 5.3. статті 5 Закону із зазначенням конкретних сум та підстави нарахування податкового кредиту. Проте слід врахувати, що у 2004 році положення Закону щодо включення платником податку до податкового кредиту діяла лише щодо витрат на навчання, благодійних внесків, страхових внесків за договорами довгострокового страхування життя, олати вартості державних послуг по усиновленню дитини. Щодо частини суми процентів за іпотечним кредитом, коштів, сплачених на користь закладів охорони здоров?я для компенсації вартості платних послуг з лікування такого платника податку або члена його сім?ї першого ступеня споріднення, та витрат у частині недержавного пенсійного страхування то ці положення набули чинності лише з 1 січня 2005 року. Отож такі витрати, понесені у 2004 році, до цьогорічної податкової декларації платника не включаються.
Декларація пода?ться до податкового органу за місцем податкової адреси (проживання) платника податку у строк до 1 квітня року, наступного за звітним.Тобто, граничний термін подання декларації ? 31 березня 2005 року.
Декларація заповню?ться платником податку самостійно або іншою особою, нотаріально уповноваженою таким платником податку здійснювати таке заповнення (опікуном або піклувальником, спадко?мцем).
До затвердження нової форми річної декларації про майновий стан і доходи, передбаченої Законом України ?Про оподаткування доходів фізичних осіб? допуска?ться використання бланку декларації, яка ? Додатком ?1 до ?нструкції про прибутковий податок з громадян від 21.04.93 ?12, що погоджено з Комітетом Верховної Ради з питань фінансів та банківської діяльності (лист Комітету від 13 січня 2005 року ?06-10/10-27). До неї дода?ться Перелік фактично понесених у 2004 році витрат, дозволених для включення до податкового кредиту, та Розрахунок суми податків з доходів фізичних осіб, що підляга? поверненню або сплаті до бюджету, у тому числі у зв?язку з нарахуванням податкового кредиту, який здійсню?ться платником податків самостійно.
Для повного та сво?часного проведення розрахунків сум, що підлягають поверненню з бюджету, у тому числі внаслідок застосування права на податковий кредит, а також надання податковими органами послуг із заповнення ним декларації, платникам податків рекомендовано додавати до декларації копії документів, що підтверджують витрати, які включаються до податкового кредиту, довідки від працедавця про суми нарахованого протягом 2004 року у вигляді заробітної плати доходу та суми утриманого та перерахованого з цього доходу податку, заяву щодо заліку сум податку, що підляга? поверненню за наслідками податкового кредиту у рахунок погашення інших податкових зобов?язань. Це дозволить прискорити опрацювання декларацій та здійснити повернення коштів.

Прес-служба ДПА у Закарпатській області

 

12 лютого 2005р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів