Закарпаття: матеріали із ознаками «джинси» та «чорного піару» про партії чи їх лідерів ширяться краєм

Закарпаття: матеріали із ознаками «джинси» та «чорного піару» про партії чи їх лідерів ширяться краєм
Протягом жовтня-листопада в окремих друкованих газетах Закарпаття почали з’являтися матеріали, які містять інформацію про потенційних учасників президентських виборчих перегонів, зокрема - їхні ідеї, ставлення та оцінка суспільно-політичних реалій, плани розвитку країни на майбутнє . Тенденцію збільшення кількості таких матеріалів, які містять ознаки так званої «джинси», зафіксували представники ОПОРИ шляхом моніторингу періодичних видань області.

 

Для моніторингу було обрано 5 обласних газет - «Новини Закарпаття», «РІО», «Панорама», «Неділя», «Карпатський об’єктив» та одна міська комунальна газета «Ужгород».  У жовтні найбільше іміджевих текстів про потенційних кандидатів у Президенти вдалося знайти на сторінках видань «Неділя» (11 статей), «РІО» (16 статей) та «Панорама» (10 статей). У листопаді тенденція залишилася незмінною: на сторінках газети «РІО» можна нарахувати 14 матеріалів зі згадками про потенційних учасників виборів, на шпальтах «Неділі» - 11 статей, «Панорами» - 10. Також кілька іміджевих текстів спостерігачі ОПОРИ помітили на сторінках газети «Карпатський об’єктив». В інших друкованих виданнях, які увійшли до моніторингу – текстів, які б містили ознаки джинси – не виявлено.

Слід відзначити, що майже усі матеріали з ознаками джинси супроводжувалися світлинами політиків, про яких йшлося у тексті.

Так званий «чорний піар» у закарпатських газетах стосувався Юлії Тимошенко та Анатолія Гриценка. Зокрема, у газеті «РІО» за 17 листопада розміщена стаття із назвою - «Сім питань, на які немає відповіді у Гриценка».

Крім цього, у газеті «Неділя» за 2-8 листопада можна знайти матеріал про Юлію Тимошенко – «Навіщо Тимошенко зустрілася з каталонським сепаратистом», який містить ознаки чорного піару, а у газеті «РІО» за 9-15 листопада ознаки чорного піару можна знайти у статті з назвою «Офшорні ломбарди Тимошенко».

Загалом, про потенційну кандидатку на посаду президента, очільницю партії ВО «Батьківщина» Юлію Тимошенко протягом жовтня було 11 матеріалів у місцевих виданнях, протягом листопада – 13. Більшість із них – позитивного змісту. У номері газети «РІО» за 10 листопада була розміщена стаття з назвою – «Тимошенко знає, як навести лад в армії та зупинити війну», у газеті «Неділя» за 9-15 листопада розміщено текст із назвою «Стратегія миру від Тимошенко - реалістична та здатна Україні принести перемогу». Слід зазначити, що однакові тексти про того чи іншого кандидата з’являються у різних газетах області. Наприклад, у газеті «Неділя» від 12-18 жовтня опубліковано матеріал із назвою - «Олександр Кеменяш: «Тимошенко пропонує Україні новий курс», статтю із такою ж назвою можна знайти на сторінках газети «РІО» за 13 жовтня.

Близько десяти іміджевих матеріалів у закарпатських обласних виданнях протягом жовтня-листопада можна знайти про представників політичної сили «Основа», зокрема – про її лідера Сергія Таруту.

«Матеріали, які нібито інформують про діяльність конкретних політиків чи партій у суто позитивному чи негативному контекстах, насправді містять ознаки прихованої реклами чи антиреклами і є підстави вважати, що їх походження є замовним, - зазначає Ярослав Гулан, координатор громадського спостереження за виборами Громадянської мережі ОПОРА у Закарпатській області. - Проблема не у тому, що інформація розміщується за гроші, а у тому, що ні замовники, ні самі редакції не інформують аудиторію, що матеріал про політика вийшов тому, що за це заплатили. Тут питання як політичної культури, так і конкретних ознак порушення Закону “Про рекламу”. Коли офіційно стартує виборча кампанія, у контексті  “джинси” можна буде говорити й про ознаки передчасної агітації та ймовірного порушення уже Закону “Про вибори Президента України”.

Частина 5 статті 9 Закону України «Про рекламу» забороняє приховану рекламу, а у частині 3 цієї ж статті йдеться, що інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих осіб чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою «Реклама» чи «На правах реклами». Виборчий процес офіційно розпочнеться лише 31 грудня цього року, тому такі матеріали не підпадають під дію Закону «Про вибори Президента України», інформує Громадянська мережа ОПОРА у Закарпатській області.

 

06 грудня 2018р.
Çàãðóçêà...

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів

Залишити коментар:

Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях образи щодо інших учасників дискусії, будуть забанені модератором без будь-яких попереджень та пояснень. Також дані про таких користувачів можуть бути передані правоохоронним органам, якщо від них надійшов відповідний запит. У коментарі заборонено додавати посилання та рекламні повідомлення!

Необхідні поля позначені наступним символом:*