В Ужгородському університеті відкривають магістратуру з нової спеціальності – «Громадське здоров’я»
У чому полягає особливість такої дещо нової для країни сфери охорони здоров’я - громадського здоров’я?
Людство завжди намагалося захистити себе від хвороб, епідемій, негативних факторів впливу навколишнього середовища та інших чинників, що негативно впливають на здоров’я та якість життя населення. От саме зміст системи громадського здоров’я полягає в тому, що це комплекс заходів, які робить суспільство, громада для збереження здоров’я своїх членів. Компоненти системи громадського здоров’я існували в нашому житті завжди, але ніколи раніше не формувалися як окрема дисципліна або сфера діяльності, її функції було поділено між іншими спеціальностями та галузями знань. Так, окремі функції виконували спеціалісти вже розформованої санітарно-епідеміологічної служби, частину лікарі та інші медичні працівники, а частину, до прикладу, і журналісти.
Наразі громадське здоров’я сформувалося в Україні в окрему галузь життєдіяльності і, відповідно спеціальність, та відділилося від медицини, хоча безпосередньо з нею зв’язане.
Розкажіть детальніше про магістратуру із громадського здоров’я, яка нещодавно відкрилася на вашому факультеті.
Наразі ми відкрили магістерську програму із громадського здоров’я, цього року в нас буде перший набір. Зараз ми активно готуємо навчальні курси, освітню програму, визначаємося з найбільш актуальними варіантами спеціалізацій в межах даної спеціальності. Це дуже широка спеціальність, в якій можуть бути залучені дуже багато різних фахівців – від медиків, юристів, економістів до фізиків і екологів.
Ми спеціально створили такі умови, при яких немає жодних обмежень по вступу. Немає такого поняття як прямий вступ, на спеціальність зможуть йти всі, хто мають диплом бакалавра (або спеціаліста чи магістра). Крім того, спеціаліст не міняє свою основну спеціальність, а вивчає громадське здоров’я як додаткову широку компетентність, щоб в майбутньому реалізувати свою базову спеціальність саме в цій сфері збереження і укріплення здоров’я населення.
Таким чином, якщо людина здобула юридичну освіту, то знання і розуміння, що дає спеціальність «громадське здоров’я» дасть їй можливість себе фахово реалізувати в питаннях права в сфері охорони здоров’я. Адже є чимало нез’ясованих юридичних нюансів у сфері громадського здоров’я, не повністю готова законодавча та нормативна база. Тому роботи в цій царині буде дуже багато.
Студент завершує навчання в магістратурі, де він далі зможе працевлаштуватися?
Вже завершується створення системи громадського здоров’я в Україні на центральному рівні, у більшості областей відкриті обласні центри громадського здоров’я, регіональні відділи. Навіть на первинному рівні – рівні громади (наприклад в об’єднаних територіальних громадах) функції громадського здоров’я повинні бути представлені, зокрема будуть потрібні і поширені посади «польового епідеміолога» - а це працівник системи громадського здоров’я, який працює безпосередньо на рівні окремих громад.
Важливо й інше, ми орієнтуємося на те, що людина залишається спеціалістом у своїй конкретній сфері (першій своїй спеціальності), але водночас здобуває кваліфікацію у сфері громадського здоров’я. Наприклад, журналіст пише й працює, але вирішив себе реалізувати в питанні комунікації з проблем охорони здоров’я. Він отримує базові знання, поняття про громадське здоров’я, і після цього його викладення матеріалу стає зовсім іншим. Наприклад, сталася епідемія, чи техногенна або екологічна катастрофа. Питання постає до фахового журналіста-фахівця системи громадського здоров’я: як інформувати населення про подію так, щоб з однієї сторони, попередити людей щодо правильної поведінки і дій, а з іншої сторони не підняти паніку.
Який буде запит на фахівців?
На нашу думку, сьогоднішній день більшість, хто буде поступати до нас на навчання – це ті люди, хто вже так чи інакше працює в сфері громадського здоров’я. Але ми сподіваємося, що коли інформованість молодих амбітних людей про цю нову і дуже цікаву спеціальність зросте, ми побачимо чимало бажаючих навчатись на даній магістерській програмі представників багатьох спеціальностей і фахів.
Який обсяг студентів зможе прийняти факультет?
Загальний ліцензований обсяг – 100 чоловік, а на перший курс ми прийматимемо 50 студентів. Навчання буде стаціонарним та заочним, студенти проходитимуть співбесіду, фаховий іспит, який базуватиметься на розумінні основ збереження здоров’я та екзамен із іноземної мови.
Ми впроваджуватимемо ще й спеціалізовані короткотривалі курси з різних актуальних питань і аспектів громадського здоров’я, створюємо нову кафедру – кафедру наук про здоров’я. Ми плануємо залучати українських, іноземних лекторів, так, зокрема, вже є домовленість з керівництвом факультету громадського здоров’я Литовського університету наук про здоров’я (на фото) щодо співпраці у цьому напрямку. В світі є дуже багато програм, пов’язаних із сферою громадського здоров’я, які справді будуть цікавими і які неодмінно слід упроваджувати в Україні.
Розмову вів Олексій Шафраньош
Інформаційно-видавничий центр УжНУ
-->
До теми
- Відтепер освітні документи вже наявні в застосунку Дія
- Успішна співпраця біологічного факультету УжНУ та Кошицького університету - науковці завершили спільний проєкт
- Уроки без телефонів, їдальні з терміналами та "стоячі" парти: що нового чекає школярів у цьому навчальному році?
- Закарпатських педагогів запрошують взяти участь у сертифікації (ВІДЕО)
- Закарпатець, який набрав 200 балів з трьох предметів: ночами не сидів, просто вчився 11 років (ВІДЕО)
- А ви знали, що в УжНУ є власний виноградник, де виготовляють вино?
- Викладачі біофаку УжНУ разом зі студентами науково працюють на винограднику (ВІДЕО)
- Школярі продовжують знайомство з УжНУ в Літньому університеті (ФОТО)
- Закарпатські заклади відпочинку дітей беруть участь у проєкті «єОздоровлення» (ВІДЕО)
- З 1 вересня в ужгородських школах буде 50 перших класів (ВІДЕО)
- Волонтеріат УЖНУ допомагає дітям: триває збір на реабілітаційну доріжку (ВІДЕО)
- Кафедра угорської філології УжНУ відзначила 60-річчя (ВІДЕО)
- «А як у вас кажуть?»: студенти філфаку УжНУ втілюють проєкт із популяризації діалектів Закарпаття (ВІДЕО)
- Комікс про мандри в часі намалював і видав студент УжНУ Антон Гал
- Мар’яна Марусинець - про організацію освітнього процесу на Закарпатті (ВІДЕО)
- «Учитель року – 2023»: у стінах Закарпатської ОВА нагородили учасників (ВІДЕО)
- «Дистанційка» повертається: як у школах Мукачева відреагували на навчання вдома 23-24 лютого (ВІДЕО)
- Освітяни та інклюзивно-ресурсні центри області отримали цінні подарунки
- Прикордонники отримали допомогу від закарпатських освітян
- Як організовують харчування в освітніх закладах Тур’є-Реметівської громади
До цієї новини немає коментарів