Спеціальна освіта в УжНУ: нова перспективна спеціальність

Спеціальність 016 «Спеціальна освіта» на факультеті здоров’я та фізичного виховання є новою, але користується популярністю серед студентів, стейкхолдерів, педагогічних працівників закладів освіти. Чим це зумовлено?
? Це зумовлено вимогою часу. У першу чергу, активізовано нормативно-законодавчу базу України. Відтак, у Законі України «Про освіту» сформульовано поняття «інклюзивне навчання», «інклюзивне освітнє середовище», «особа з особливими освітніми потребами», «корекційно-розвиткові послуги», які вказують на побудову нової освітньої траєкторії. У той же час перед органами державної влади та органами місцевого самоврядування поставлено завдання – створити умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях. А це означає, що для реалізації цього завдання необхідно здійснити кадрове забезпечення фахівцями, які будуть компетентні для роботи з такими дітьми. Саме у цьому напрямі працює кафедра фізичної реабілітації. Розмова зі стейкхолдерами засвідчує, що сьогодення вкрай вимагає підготовки фахівців цієї спеціальності.
Про які педагогічні кадри йде мова?
? У першу чергу наголошу на тому, що означена спеціальність інтегрує як медичні знання, так і психолого-педагогічні. Мова йде про навчання, виховання та розвиток дітей, які мають порушення мовлення, пізнавальних процесів, слуху, зору. Хто любить педагогічну справу, готовий стати пліч-о-пліч з дітьми з особливими освітніми потребами й надати їм кваліфіковані освітні послуги, той обов’язково повинен учитися у нас. Бачити, як твої вихованці зростають поруч з іншими учнями класу, віддати частину своєї любові їм, допомогти рідним – це, повірте, і є людське професійне щастя. Підкреслимо, що для випускників спеціальності «Спеціальна освіта» є широкі можливості для працевлаштування на посадах, яких потребує Закарпатський регіон: вчитель-дефектолог, асистент вихователя інклюзивних груп закладів дошкільної освіти, асистент учителя закладу загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням та інші спеціальності.
У чому специфіка підготовки фахівців цієї спеціальності у нашому закладі освіти?
? Формування інтегральної, загальних та спеціальних компетентностей є ключовою парадигмою. Під керівництвом декана факультету, доктора медичних наук І. С. Миронюка, завідувача кафедри фізичного реабілітації, кандидата наук з фізичного виховання і спорту Я.Ф. Філака, та зусиллям досвідчених науково-педагогічних працівників створено освітньо-професійні програми «Олігофренопедагогіка. Здоров’я людини» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти та «Олігофренопедагогіка. Інклюзивна освіта» другого (магістерського) рівня. Вони осучаснені, інноваційні, цікаві, містять обов’язкові та вибіркові дисципліни, що дадуть можливість здобувачеві освіти спрямувати свої зусилля на глибоке й всестороннє вивчення проблеми щодо надання корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами. Вказані освітні програми «народжувалися» в дискусії кафедри із залученням роботодавців, зокрема інклюзивно-ресурсного центру №1 м. Ужгорода, обласного центру комплексної реабілітації осіб з інвалідністю, керівництва окремих закладів освіти.
Родзинкою освітньо-професійної програми магістра є підготовка конкурентоздатного фахівця зі спеціальної освіти на засадах особистісно-орієнтованої моделі навчання та мультидисциплінарного командного підходу. Для реалізації цієї мети введено нову дисципліну, яка поки що не часто зустрічається у освітніх програмах вишів – «Організація роботи корекційного педагога у мультидисциплінарній команді». Це по суті буде інтегративна дисципліна. Зазначимо: нами продумана система практичної підготовки студентів, яка є комплексною й проходить в інклюзивних групах закладів дошкільної освіти, у закладах загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням, навчально-реабілітаційних, інклюзивно-ресурсних центрах та інших закладах.
Освітній процес ? це двосторонній процес викладача та студента. Як досягається ефективна співпраця зі студентами за різними формами навчання?
? По-перше, слід сказати, що кафедрою фізичної реабілітації активно упроваджуються педагогічні технології з інноваційними методами навчання, серед них лекція-візуалізація, проєктні технології, кейсу, моделювання ситуацій, інтерактивні. В університеті на високому рівні налагоджене дистанційне навчання. Студентсько-викладацький колектив працює на Інтернет-платформі Google Meet, платформі електронного навчання Moodle, що дозволяє здобувачам освіти вивчати навчальні курси самостійно, та під керівництвом викладача. Увесь освітній процес побудований на основі педагогіки партнерства.
По-друге, я не можу не розповісти про наших студентів денної та заочної форм навчання. Це творчі особистості, які прагнуть інновацій. На практично-семінарських заняттях, у дискусіях, вони є творцями власної творчої лабораторії, учасниками наукового гуртка, виступають з тезами на Всеукраїнських та Міжнародних науково-практичних конференціях з проблеми навчання, виховання та розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
З якими словами Ви звертаєтесь до потенційних майбутніх студентів Вашої спеціальності?
? Шановні абітурієнти! Вибір майбутньої професії – це відповідальний життєвий крок. Вона повинна відповідати поклику Вашої душі. Знайте, що Вас чекають добрі, лагідні діти з особливими освітніми потребами, чекають працедавці, батьки, на Вас надіється держава. Звертаюсь до педагогічних працівників дошкільних закладів освіти, вчителів, випускників університетів: час вимагає одержання ще однієї спеціальності. Цікавтесь нами, заходьте на сайт ДВНЗ «Ужгородський національний університет», закликаємо до співпраці з нашим факультетом, кафедрою.
Усім учням бажаю успіхів у складанні ЗНО, раді будемо зустрічі з Вами.
Інформаційно-видавничий центр УжНУ
Читайте наші найцікавіші новини також у Інстаграмі та Телеграмі
До теми
- У Тячеві запрацювала інклюзивна кондитерська-кав’ярня «Шоколад»
- Понад 180 млн грн порушень: Закарпатська митниця відзвітувала про результати за 8 місяців
- 1200 електронних сигарет і 400 флаконів рідини: на Закарпатті судитимуть чоловіка за контрабанду
- На Закарпатті народився перший малюк, чиї батьки скористалися послугою безоплатного лікування безпліддя у межах Програми медичних гарантій
- Трагедія в Ужгороді: 17-річний юнак загинув, випавши з 7 поверху багатоповерхівки
- З початку року вітропарк на Закарпатті забезпечив понад 40 МВт приєднаної потужності електроенергії
- На Закарпатті викрили інструктора автошколи, який продавав "успішні іспити" з водіння
- На навчання у безпеці і з комфортом: ще 19 закарпатських громад отримали ключі від шкільних автобусів
- «Контракт 18 – 24» для 128 ОГШБр розширено на новий напрямок: оператори безпілотних систем.
- На Закарпатті пройшов традиційний забіг виноградниками
- Правоохоронці повернули родині полоненого військового майже 3 мільйони гривень, викрадених шахраями
- На Закарпатті затримали групу порушників кордону та їх переправника
- На Закарпатті викрито «кримінального авторитета», який організовував незаконні переправлення військовозобов’язаних із установи виконання покарань
- За минулі вихідні закарпатські патрульні винесли 275 постанов за перевищення дозволеної швидкості
- Рятувальники допомогли туристу, який заблукав у горах на Рахівщині
- Поблизу кордону зі Словаччиною затримали двох браконьєрів із впольованою твариною
- На Мукачівщині взято під варту підозрюваного в умисному вбивстві знайомого
- На Тячівщині затримали підозрюваного у переправленні військовозобов’язаних через кордон
- Ветеран із Закарпаття Костянтин Кашула представлятиме Україну у складі національної збірної на Strong Spirit’s Games у Мадриді
- На Закарпатті блокували чергові схеми незаконного переправлення військовозобов’язаних до ЄС – дайджест від прокуратури
До цієї новини немає коментарів