Транспорт на війну: що важливо знати суб’єктам господарювання та аудиторам
Підприємства, організації повинні виконувати військово-транспортний обов’язок для потреб Збройних Сил та інших військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення тощо. І військовим зазвичай потрібно якомога швидше отримати транспорт для своїх завдань, проте підприємства, установи, організації відповідальні за своє майно, матеріальні ресурси. Стан збереження та використання майна, зокрема і транспортних засобів – один із обов’язкових пунктів дослідження працівниками Держаудитслужби під час проведення ревізій у суб’єктів господарювання.
Тому важливо чітко дотримуватися нормативних документів, які регламентують передачу транспорту в умовах воєнного стану.
Із практики: віддають військовим – і списують
Порядок, що і як робити, визначено Положенням про військово-транспортний обов'язок (далі – Положення) за Постановою Кабінету Міністрів України (№1921 від 28.12.2000).
Досвід працівників Управління Західного офісу Держаудитслужби у Закарпатській області, засвідчив: із передачею для потреб військових, насамперед транспортних засобів, аудитори стикаються під час перевірки майже кожного об’єкта і порушень чимало.
До прикладу, у Карпатському біосферному заповіднику передавали 4 машини у 2014 році та ще 4 у 2022-му. Порушень при цьому аудитори не виявили. А от в Оноківській територіальній громаді на Ужгородщині передали автобус «Еталон» залишковою вартістю понад 885 тисяч гривень і списали його з балансу сільської ради. Аналогічний випадок зі списанням машини зафіксували під час ревізії «Ужгородської міської багатопрофільної клінічної лікарні» Ужгородської міської ради.
Тож узагальнимо, що ж важливо брати до уваги керівникам підприємств, організацій, аби вірно все оформити, не порушити нормативні вимоги, а відтак і не мати фінансових порушень.
Положення містить форму акту приймання-передачі
Залучення транспортних засобів і техніки для потреб військових оформляється відповідним актом приймання-передачі за формою згідно з додатками 4 та 5 до Положення.
Акт приймання-передачі складається у трьох примірниках і підписують його керівники (або їхні уповноважені представники) трьох структур:
– підприємства, установи чи організації;
– територіального центру комплектування та соціальної підтримки;
– військової частини (підрозділу), установи та організації військового формування, якому передається транспортний засіб або техніка.
Акти також скріплюються печатками цих структур.
Вартість транспорту, техніки може оцінити і незалежний експерт
В акті приймання-передачі транспортних засобів і техніки зазначається залишкова (балансова) вартість транспортного засобу або техніки, визначена відповідно до даних балансу підприємства, установи чи організації, який складений на останню звітну дату (останній день кварталу або року).
Важливо: Положення надає право установі провести незалежну оцінку транспортного засобу, який підлягає мобілізації. Однак таку оцінку має здійснювати не комісія установи – слід залучити експерта-суб'єкта оціночної діяльності. У такому разі в акті приймання-передачі транспортного засобу і техніки зазначається їхня вартість, визначена саме за результатами проведення їх незалежної оцінки.
Проте оскільки проведення незалежної оцінки – послуга не дешева, то, звісно, реалізувати таке право зможуть установи, в кошторисі яких будуть передбачені відповідні бюджетні видатки.
Доцільно проводити таку експертизу, коли власник майна допускає, що реальна вартість транспортного засобу, який залучають, може бути вищою, ніж та, що вказана у даних бухгалтерського обліку. Тобто потрібне зважене управлінське рішення, бо інакше – витрати на проведення експертизи будуть не ефективними.
Перебування на обліку – шанс на повернення техніки з війни
Транспорт під час воєнного стану забирають не назавжди, а тому дотримання порядку вилучення має перебувати на особливому контролі.
Положенням визначено, що підприємствам, установам, організаціям та громадянам транспортні засоби і техніку повертають упродовж 30 календарних днів із дати оголошення демобілізації. Повернення має відбуватися через територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, які і забирали цей транспорт чи техніку.
Керівникам підприємств, установ та організацій, транспортні засоби і техніку яких залучали під час мобілізації, важливо знати, що для їх повернення потрібно звернутися з відповідною заявою до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем їх залучення.
Можливо на час демобілізації на підприємстві чи в установі вже зміниться керівник і йому взагалі не буде відомо про право на повернення транспортного засобу чи компенсацію матеріальної шкоди. Тому і важливо, щоб такий транспортний засіб перебував на обліку і про нього не забули.
Як отримати компенсацію за шкоду техніці, яку забрали воювати
Обсяг шкоди, завданої транспортним засобам і техніці, залученим для потреб військових, мають встановлювати військові частини (підрозділи), установи та організації військових формувань, залучаючи суб’єктів оціночної діяльності, коли готуються їх повернути підприємствам, установам та організаціям. Право на компенсацію за шкоду транспорту та техніці, яку мобілізовували, мають юридичні особи комунальної і приватної форми власності.
Компенсацію проводять за кошти державного бюджету протягом п’яти наступних бюджетних періодів після оголошення демобілізації та повернення транспортних засобів і техніки підприємствам, установам, організаціям. Щоб отримати компенсацію керівник підприємства, установи, організації після оголошення демобілізації та повернення транспортних засобів і техніки повинен звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем їх залучення із заявою.
До заяви додаються:
– акт приймання-передачі;
– акт про повернення під час демобілізації транспортних засобів і техніки;
– висновок експерта (експертне дослідження) або звіт про оцінку майна (акт оцінки майна).
Якщо мобілізований транспорт чи техніку під час «служби» знищили, відшкодування власнику проводять теж із державного бюджету, із коштів, призначених для фінансування військових формувань, для потреб яких залучалися ці транспортні засоби і техніка. Сума має визначатися за результатами незалежної оцінки.
Мобілізована техніка повинна мати «домівку»
Найважливіше, на чому хочеться наголосити, особливо з практики проведення ревізій та аудитів, – при передачі транспортного засобу під час мобілізації право власності на таке майно залишається за бюджетною установою. Таку передачу майна здійснюють на умовах повернення транспортного засобу, тобто фактично відбувається передача майна у тимчасове користування.
Оскільки перехід права власності на транспортний засіб не відбувається, то немає підстав для списання такого майна з балансу. Тому бюджетна установа продовжує вести облік мобілізованих транспортних засобів на субрахунку 105 «Транспортні засоби».
Отже, списання з обліку транспортного засобу, який було мобілізовано буде незаконною операцією та призведе до збитків.
Нагадаємо: контроль за використанням майна є важливою складовою при здійсненні фінансово-господарської діяльності будь-якої установи.
Формула проста: про транспорт, техніку, яка з підприємства пішла воювати – треба пам’ятати, а це найлегше, коли вони перебувають на балансі і на них належно оформлені всі документи.
Іванна Йолич, заступниця начальника Управління Західного офісу Держаудитслужби у Закарпатській області, начальниця відділу контролю у галузі оборони, в правоохоронних органах та органах влади
До теми
- На Закарпатті тривають оперативні заходи з протидії незаконному переправленню через кордон військовозобов'язаних
- Центр рекрутингу української армії в Ужгороді - консультація, допомога та супровід на шляху до війська!
- Податкові зміни для підприємців із 1 січня 2025-го - роз'яснюють фахівці
- На Закарпатті покращуватимуть систему реагування на надзвичайні ситуації
- Понад 411 млн грн у бюджети: внесок міграційної служби Закарпаття у 2024 році
- Голова Закарпатської ОВА вручив сертифікати на житло двом родинам ветеранів
- Список 10 найпопулярніших вакансій на ринку праці області опублікувала Закарпатська служба зайнятості
- 7 ініціатив від Закарпаття успішно пройшли відбір серед малих проєктів за програмою транскордонного співробітництва Interreg VI-A NEXT «Румунія – Україна 2021–2027»
- Голова Закарпатської ОВА зустрівся з військовими батальйону «Да Вінчі»
- За матеріалами БЕБ судитимуть головного бухгалтера підприємства за ухилення від сплати 4,4 млн грн податків
- Ще б трохи – та й мільярд: аудитори Закарпаття підсумували порушення в закупівлях, виявлені упродовж 2024 року
- За матеріалами закарпатського управління СБУ 15 років тюрми отримала зрадниця, яка співпрацювала з ворогом у тимчасово окупованому Мелітополі
- Понад 640 осіб з інвалідністю скористалися послугами Закарпатської служби зайнятості у 2024 році
- Із 1 січня 2025 року на Закарпатті сформували 68 експертних команд замість ліквідованих МСЕК
- Закарпатських вчителів запрошують до участі у премії «Ранкові зорі»
- Як на Закарпатті посилюють зацікавленість роботодавців до працевлаштування людей з інвалідністю
- У закарпатських судах за минулий рік виявили понад 1600 заборонених предметів
- Закарпатські патрульні у 2024-му винесли понад 1400 постанов за їзду без пристебнутого ременя безпеки
- Закарпаття профінансувало навчання близько 130 студентів пільгових категорій
- Уряд затвердив енергетичний паспорт Закарпатської області
До цієї новини немає коментарів