Звіт Комітету виборців України

за підсумками моніторингу підготовки до позачергових виборів народних депутатів України

 

Комітет виборців України – всеукраїнська громадська організація, яка вже тринадцять років здійснює комплексний моніторинг виборчих кампаній в Україні на предмет дотримання учасниками виборчого процесу українського законодавства та міжнародних стандартів демократичних виборів. Від самого оголошення дострокових виборів КВУ провів аналіз нормативно-правової бази щодо цих виборів та розпочав моніторинг підготовки до виборів у всіх регіонах України.

Попередні висновки КВУ за підсумком спостереження підготовки до позачергових виборів:

1. Комітет виборців України вважає, що позачергові вибори народних депутатів з вірогідністю в 90% відбудуться 30 вересня 2007 року. Однак КВУ висловлює значне занепокоєння можливими порушеннями в ході агітаційної кампанії, під час голосування, та, найбільше, в процесі підведення підсумків виборів.
2. Найбільшою політичною загрозою проведенню чесних і демократичних виборів є високий рівень політичної конкуренції, який також торкнувся діяльності державних органів, Центральної виборчої комісії та судів. КВУ не виключає значної кількості судових позовів та протестів на всіх етапах кампанії, а особливо під час підведення підсумків виборів та початку переговорів по створенню коаліцій.
3. Найбільшою загрозою організаційно-технологічного проведення дострокових виборів залишається недосконале і суперечливе законодавство та процес підготовки списків виборців, якість яких може бути досить низькою. КВУ констатує, що Закон „Про державний реєстр виборців” фактично не реалізовується і до 30 вересня повноцінний реєстр виборців складено не буде. Реальним є формування уточнених списків виборців на основі списків зразка березня 2006 року.
4. Станом на середину липня всі основні політичні сили фактично розпочали виборчу кампанію, в першу чергу, шляхом розміщення агітаційної продукції на ТБ, радіо і носіях зовнішньої реклами. КВУ висловлює занепокоєння непрозорістю угод щодо розміщення реклами та можливими нерівними умовами для різних партій і кандидатів.
5. КВУ прогнозує, що велика кількість державних службовців братиме участь у виборах в якості кандидатів або функціонерів виборчих штабів, що може призвести до незаконного використання службового становища в кампанії.
6. КВУ висловлює занепокоєння через політизацію роботи ЦВК, що може привести до зриву процесу підготовки виборів.
7. КВУ вітає видання Указу Президента щодо забезпечення належної організації виборчої кампанії і активність Секретаріату Президента по налагодженню організаційних питань по матеріально-технічному забезпеченню діяльності виборчих комісій.
8. КВУ планує провести комплексну програму по моніторингу виборчої кампанії, спостереження за процесом голосування та підрахунком голосів, а також програми просвіти виборців та тренінгів для членів виборчих комісій.



За підсумками аналізу КВУ рекомендує:

1. Політичним партіям проводити формування списків кандидатів прозоро, гласно, із залученням до обговорення максимальної кількості членів партій. Детальну інформацію про кандидатів розмістити у партійних ЗМІ та на Інтернет-сторінках партій.
2. Членам ЦВК відмовитись від політичного протистояння і зосередити всі свої зусилля на належній організації виборчого процесу;
3. При ЦВК утворити Громадську Раду для проведення експертної оцінки можливих проблем під час кампанії.
4. Політичних силам відмовитися від ідеї введення в дію Державного реєстру виборців на позачергових виборах 30 вересня.
5. Органам місцевої влади відновити активну діяльність робочих груп обліку виборців, забезпечити їх всім необхідним обладнанням, а Центральній виборчій комісії передати в ці групи базу даних виборців з минулих виборів та налагодити координацію діяльності таких груп.
6. Тим державним службовцям, які збираються взяти участь у виборчій кампанії, на час виборів піти у відпустку, не використовувати свої повноваження, службову техніку та приміщення для політичної діяльності.
7. ЦВК спільно з Державною прикордонною службою розробити простий і прозорий механізм реалізації положення закону про внесення корекцій в список виборців на основі даних від прикордонної служби.
8. Уряду прийняти Положення про порядок утворення органів (відділів) ведення Державного реєстру виборців, а формування реєстру розпочати відразу після проведення позачергових виборів.
9. Політичним силам відмовитись від ведення виборчої агітації до моменту реєстрації їх суб’єктами виборчого процесу.




Проблеми законодавчого забезпечення позачергових виборів.

Прийняття змін, що стосувалися проведення позачергових виборів, зняло окремі проблематичні моменти щодо організації позачергових виборів. Зокрема це стосується виготовлення виборчої документації, формування та роботи комісій, відкриття рахунків партій, агітації тощо. Позитивно вирішено питання голосування членів виборчих комісій, вони будуть включені у списки на тих дільницях, на яких вони будуть працювати.

Проте, на жаль, в законодавство внесено кілька поправок, що стали результатом політичних домовленостей і значно ускладнили організацію виборчого процесу, або взагалі унеможливлюють виконання окремих процедур.

Однозначно реакційною нормою КВУ вважає запровадження бар’єру явки виборців. Проблема явки ніколи не була актуальною для загальнонаціональних виборів, а запровадження бар’єру дає можливості для використання в технологій зриву виборів.

Також КВУ не бачить механізмів реалізації положення щодо подання до виборчих комісій прикордонною службою інформації про тих, хто виїхав з України. Не зрозумілим є механізм надання прикордонниками окружним комісіям інформації про таких виборців, оскільки в закордонних паспортах відсутня графа “по-батькові” та адреса проживання виборця. Також не зрозуміло, як цими даними будуть оперувати виборчі комісії Це лише заплутає та ускладнить виборчий процес і може стати причиною його зриву. У разі виконання цієї норми будуть обмежені в правах виборці, які повернуться в Україну в останні 3 дні до виборів, включаючи навіть день голосування, оскільки вони будуть виключені зі списку виборців.

Реакційною нормою є обмеження прав виборців, які в день голосування перебувають за кордоном. Під час виборів 2006 року процедура голосування для них була суттєво ускладнена (потрібно було заздалегідь звернутися в дипломатичні установи для включення в список виборців). Зараз обов’язковою умовою голосування стало перебування виборця на консульському обліку. Згідно нових поправок, у своїх правах будуть обмежені до 5 мільйонів виборців.

Верховна Рада скасувала норму про можливість визнати результати виборів на окремій дільниці недійсними в разі видалення спостерігача чи журналіста. Це дає можливість для безпідставно видаляти з дільниці спостерігачів і робити голосування і, особливо, підрахунок голосів безконтрольним. Така технологія часто застосовувалась під час президентських виборів 2004 року.
Списки виборців.


Вже зараз є очевидним, що підготовка державного реєстру виборців для виборів 30 вересня не може бути виконана. Станом на середину липня більшість заходів, передбачених Законом про державний реєстр для формування правових і організаційних засад створення реєстру, Кабінетом Міністрів, ЦВК та іншими державними органами не виконано або виконано з суттєвим запізненням.

КВУ закликає політичні сили відмовитись від ідеї використання реєстру виборців на позачергових виборах, а зосередити свої зусилля на сприянні формуванню списків виборців за старим зразком.

Ще після першого указу президента про припинення повноважень Верховної Ради України у всіх областях відновлено діяльність робочих груп обліку виборців. Однак ця діяльність в більшості регіонів ведеться не активно, а в окремих не ведеться взагалі. Робочі групи не мають відповідних інструкцій, не забезпеченні належними технічними засобами.

КВУ вважає, що при активізації діяльності робочих груп можливо підготувати списки виборців для голосування на позачергових виборах, однак їх якість буде не кращою від якості списків на виборах у 2006 році.


Діяльність Центральної виборчої комісії.

Вже перші дні роботи нового складу ЦВК показали низьку ефективність комісії як колегіального органу. Призначення членів ЦВК за політичним принципом стало причиною фактичного паралічу головного органу, який має організувати вибори. Оскільки таке несуттєве питання, як закріплення членів ЦВК за регіонами викликало бурхливу дискусію в комісії, то можна спрогнозувати періодичну бездіяльність ЦВК в принципових питаннях організації виборів, аж до зриву кампанії.

Вже перші проблеми можуть виникнути в ЦВК при формуванні окружних виборчих комісій, оскільки зараз існують різночитання щодо можливості подання представників в ОВК Блоком Юлії Тимошенко та „Нашою Україною”.

КВУ вважає, що першочергово мають бути введенні до складу комісій представники всіх 5 фракцій, що були у Верховній Раді України V скликання, а представники інших політичних сил, що подадуть свої кандидатури, мають бути введенні в ОВК за поданням голови ЦВК. КВУ закликає ЦВК не включати до складу комісій осіб, які були помічені у порушеннях закону під час минулих виборів.
Діяльність органів державної влади.


КВУ позитивно розцінює діяльність Секретаріату президента по організації виборчого процесу. Зокрема, 3 липня було проведено нараду із заступниками голів обласних держаних адміністрації, де їм було надані рекомендації щодо першочергових кроків по технічному забезпеченню виборчої кампанії.

КВУ вважає, що головним завданням для органів місцевої влади зараз є зосередження зусиль на підготовці списків виборців, надання рекомендацій в ЦВК щодо формування виборчих округів, та забезпечення комісій приміщеннями для роботи.

Певне занепокоєння у КВУ викликає той факт, що багато голів державних адміністрацій очолили або найближчим часом очолять виборчі штаби блоку “Наша Україна – Народна Самооборона”. КВУ закликає їх на час виборів піти у відпустку, не використовувати свої службові повноваження для впливу на виборчий процес.


Діяльність політичних партій під час виборчого процесу.

Станом на середину липня підготовчу роботу до виборів розпочали: БЮТ, “Наша Україна – Народна Самооборона”, Партія регіонів, СПУ, КПУ, ПСПУ та Народна партія Володимира Литвина.

Найбільш широко сформована мережа штабів Блоку Юлії Тимошенко, тоді коли інші політичні сили в більшості регіонів лише в стадії організації своїх мереж. На даному етапі робота штабів полягає в підборів персоналу, пошуку кандидатур до виборчих комісій і агітації. У КВУ викликає занепокоєння, що в окремих регіонах штаби партій розміщуються на підприємства і установах, керівники яких входять до цих партій. КВУ вважає, що в таких випадках надання приміщень має відбуватися на умовах оренди.

Місцеві осередки окремих політичних партій вже провели районні та обласні конференції, і висунули делегатів на партійні з‘їзди. Однак КВУ наголошує, що практично завжди ці конференції носили формальний характер або взагалі відбувалися в закритому режимі. КВУ прогнозує, що виборчі списки партій також будуть формуватися кулуарно, без внутрішньої партійної дискусії.

Агітація в більшості регіонів проявляється у розміщенні біг-бордів, інформаційних матеріалах в обласних та районних друкованих ЗМІ, за характером нагадують приховану рекламу, в заявах і коментарях з приводу різних суспільно-політичних подій представників різних партій, теле- і радіороликах. Оскільки офіційно виборча кампанія не розпочалася, то в розміщенні такої агітації КВУ не вбачає порушень. КВУ закликає політичні сили відмовитися від агітації після старту кампанії. Також КВУ не виключає, що організована БЮТ кампанія по збору підписів за проведення референдуму може використовуватись Блоком як прихована агітація в той час, коли це заборонено робити.

Як приховану політичну рекламу КВУ розцінює ролики Президента України Віктора Ющенко, котрі Національною Радою з питань телебачення і радіомовлення були класифіковані як "соціальна реклама" і розміщені безкоштовно. В той же час ролики інших політичних сил розміщувалися за розцінками комерційної реклами. КВУ вкотре наголошує, що всі політичні сили повинні мати рівні можливості при розміщенні агітації в ЗМІ і сподівається, що в майбутньому подібна ситуація не повториться.

Також 11 липня до КВУ з відкритим листом з звернулася прес-служба Партії регіонів, в якому вказала низку фактів "тиску державних відомств і обласних адміністрацій на власників та топ-менеджерів медіа-ресурсів". В листі, зокрема, йшлося проте, що чиновники західних областей "рекомендували" операторам зовнішньої реклами не розміщувати біг-борди Партії регіонів. На момент оприлюднення звіту інформація не була підтверджена свідками чи документами, проте КВУ під час моніторингу буде звертати особливу увагу на рівність умов агітації для всіх суб’єктів виборів.

Програми Комітету виборців України на позачергових виборах народних депутатів.

КВУ планує на дочасних виборах реалізувати всі свої виборчі програми: моніторинг виборчої кампанії, спостереження за процесом голосування та підрахунком голосів, а також програми просвіти виборців та тренінгів для членів виборчих комісій. Зараз розглядається можливість проведення паралельного підрахунку голосів.

У зв‘язку з цим КВУ звернувся до 5 парламентських партій з листом, в якому закликав політичні партії до співпраці, обміну інформацією, координації дій та матеріально-технічної допомоги КВУ в реалізації його програм.

 

19 липня 2007р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів