Вибори 2007 Аналіз виборчої кампанії протягом 15-19 вересня 2007 року.

Моніторинговий бюлетень №7

 

Комітет виборців України – всеукраїнська громадська організація, яка з 1994 року здійснює комплексний моніторинг виборчих кампаній в Україні на предмет дотримання учасниками виборчого процесу українського законодавства та міжнародних стандартів демократичних виборів. З офіційним початком кампанії по позачерговим виборам народних депутатів України КВУ розпочав моніторинг виборчого процесу у всіх регіонах України. Предметом моніторингу став перебіг виборчої кампанії протягом 15-19 вересня, зокрема, формування і початок роботи дільничних виборчих комісій, формування списків виборців, агітаційна кампанія.


Висновки КВУ за підсумками спостереження за кампанією:


За 10 днів до голосування основними проблемами КВУ вважає незадовільну якість списків виборців, масові відмови членів дільничних комісій виконувати свої службові обов’язки, юридичну невизначеність виборчих процедур через затягування рішень ЦВК і Конституційного Суду, а також різкі заяви основних політичних сил щодо фальсифікацій, провокацій, страху брати участь у виборах.
За результатами перших перевірок списків виборців з боку виборчих комісій та виборців можна оцінити якість списків як низьку, спостерігається тенденція використання списків зразка 2006 року із притаманними їм недоліками, а також відсутністю змін, що відбулись із часу останніх виборів. В окремих випадках системні спотворення списків виникли внаслідок недосконалості використовуваного програмного забезпечення. Якість списків відрізняється в різних містах і районах. КВУ закликає дільничні комісії та виборців активізувати процеси перевірки списків.
Оприлюднення інформації з боку МВС про базу даних на 3,3 мільйони українських виборців, які перебувають за кордоном, не повинно стати підставою для виключення зі списків виборців такої кількості громадян. Інформація збиралася без достатніх законних підстав і в не передбачений законом спосіб, її якість може бути недостатньою для використання виборчими комісіями. Проте після виборів така інформація може бути використана для оскарження результатів виборів та їх зриву. КВУ закликає всі відповідні органи влади просто прийняти до уваги дану інформацію та не використовувати її для порушення виборчих прав громадян.
КВУ ще раз закликає Конституційний Суд прискорити розгляд справ, пов’язаних із виборчими процедурами. В разі пізнього прийняття відповідних рішень в останній тиждень перед виборами або навіть після дня голосування це може привести до оголошення виборів та їх результату нелегітимними. КВУ оцінює норму про позбавлення права голосування громадян які повертаються в Україну перед виборами як дискримінаційну, а для формування якісних списків таких громадян до 27 вересня органи прикордонної служби повинні бути припинити введення даних в систему орієнтовно за 5-7 днів до виборів, що може позбавити позбавить права голосу до 500 тисяч українських громадян.
ЦВК занадто пізно затвердила процедури голосування виборців поза межами дільниці, вдома. Такі виборці зараз не можуть отримати достатньо повну інформацію про процедури клопотання та форми заяви, що може позбавити їх можливості проголосувати. КВУ звертається до виборчих комісій із проханням терміново поширити цю інформацію серед відповідних груп виборців.
КВУ оцінює як складну ситуацію із формуванням дільничних виборчих комісій. Особливо критичною є ситуація із участю представників блоків НУ-НС та БЮТ в роботі ДВК Донецької області. КВУ закликає партії та блоки негайно докласти додаткових зусиль для пошуку кандидатур до складу ДВК, або віддати можливість доукомплектації ДВК окружним комісіям.
Рівень застосування адміністративного ресурсу не зменшився за останній тиждень, хоча ряд посадових осіб нарешті пішов у офіційні відпустки і зосередився на участі у виборчій кампанії. Демонстративна політична агітація під час засідання Верховної Ради та у виступах Президента не відповідає демократичним стандартам ведення виборів та етичним кодексам політичної діяльності.


КВУ планує в день виборів надіслати до виборчих комісій 4 тисячі спостерігачів. КВУ буде регулярно оприлюднювати оперативну інформацію про хід голосування та підрахунку голосів на сайті КВУ та за списком розсилки, а також проведе спеціальні прес-конференції в УНІАН о 14.00 30 вересня та о 10.00 1 жовтня.


Уточнити час проведення заходів КВУ, а також домовитись про інтерв‘ю з представниками КВУ можна зв‘язавшись з речником КВУ Олександром Черненком, тел. (050) 310-9975, ел.пошта [email protected]







Формування і початок роботи ДВК


Комплектація виборчих комісій


У абсолютної більшості дільничних виборчих комісій проблеми з комплектацією виникли вже на початку роботи. Причиною, як завжди, стала низька якість подань політичних партій / блоків до складу ДВК. В результаті, вже в перші дні після формування ДВК було замінено від 5% до 20% членів ДВК. Проте ротації через неможливість знайти окремих членів ДВК або їхні відмови працювати продовжуються і носять масовий характер. Загальною тенденцією є те, що на заході виникає найбільше проблем із відмовами працювати в ДВК представників коаліції, в той час як на сході (особливо в Донецькі та Луганській областях) – представників опозиційних партій/блоків.


Проблеми із формуванням дільничних виборчих комісій є звичними для останніх виборів в Україні. Така ж сама ситуація мала місце на парламентських виборах 2006р., коли протягом 1 місяця в дільничних виборчих комісіях відбулось 2-3 хвилі ротацій, що викликало затримку із формуванням ДВК в усіх регіонах України.


На окрему увагу заслуговує ситуація, що склалась із поданням представників БЮТ та НУ-НС до складу ДВК в Донецькій області. Подання до складу ДВК від вказаних блоків виявились надзвичайно низької якості, дуже поширеною є ситуація, коли подані до складу ДВК особи нічого про це не знали і масово відмовляються від роботи у складі ДВК, також в списках багато двійників. Відповідно засідання значної частини ДВК в Донецькій області проходять поки що без представників НУНС і БЮТ, що викликає обурення інших членів ДВК, оскільки за умов відсутності представників опозиції на засіданнях ДВК ускладнюється можливість зібрати кворум.

Наприклад:

В окрузі №43 (м.Горлівка, Донецька область): через наявність двійників в поданнях партій (СПУ, НСНУ, БЮТ), частина членів ДВК була замінена. При цьому людей не попередили про те, що вони стали членами ДВК. Вчителів Горлівських шкіл, які працювали на минулих виборах, було внесено в списки членів ДВК без їх погодження, наприклад секретарем однієї з ДВК було призначено Мигаль О.І., хоча вона знаходиться в декретній відпустці. ОВК №43 провела засідання з приводу заміни 200 членів ДВК від НУНС, 100 членів – від БЮТ, 55- від СПУ, 30 – від КПУ, 15 – від ПР.

Округа №№ 47, 48 (м.Маріуполь). Члени ДВК, мешканці Кіровоградської та Черкаської області, до м.Маріуполя не приїхали, в роботі ДВК участі ще не беруть.

53 округ, м. Курахове. 17 вересня голова ДВК №59 Мітофір А.Є. 1931 р.н., представник БЮТ, взяла з сейфу печатку та підписані присяги членів ДВК і зникла. На телефонні дзвінки не відповідала і вдома її знайти не могли. 18 вересня члени комісії перехопили Мітофір А.Є. під час того, як вона їхала з Курахово в Селідово в штаб БЮТ. Зі слів самої Мітофір А.Є., в районному штабі БЮТ їй сказали, що вони її замінять на іншого представника, через що вона їхала до Селідово з усіма документами. Задіяні в “перехопленні” члени ДВК подали скарги до ОВК і прокуратуру.

Округ №55, ДВК №42, 45, 50 – засідання не відбулись через відсутність кворуму (відсутність членів ДВК від НУНС).

Округ № 53, ДВК№43, 44: члени від БЮТ та НУНС відмовились приймати присягу, в той час як інші члени прийняли.


Ситуація, що склалась із роботою представників НУ-НС і БЮТ у дільничних комісіях Донецької області дає підстави для звинувачень на адресу цих політичних сил в намаганнях зірвати вибори. Показовою є стаття "Вибори в Краматорську бажають зірвати?” надрукована в газеті “Краматорська правда” (№38, від 19.09.2007) за підписом Прес-служби КГО ПР, див. витяги:

„На 91-ій дільниці в Краматорську (округ №51) вчасно не приступили до роботи:

- 173 члени від НУНС.

- 127 членів від БЮТ.

Причини: деякі члени комісій від НУНС і БЮТ, на яких прийшли подання, навіть не здогадувались про це, заяву вони теж не писали і не уявляють, хто зробив це замість них. Наприклад, член ДВК №30 від НУНС Кусакін Г.Л. заяву с проханням не писав.

Голова ДВК № 45 Сергій Перута (НУНС) на перше засідання прийшов, але приймати присягу не став, залишив печатку і пішов, не написавши заяву про вихід з комісії. В цій ситуації неможливо його замінити, адже немає заяви про вихід.

ДВК №59 два члени від НУНС Федоренко О.М., Федоренко В.М. заяви не писали, мешкають в Харківській області.

Є заява <про згоду працювати в комісії> члена комісії від НУНС, який помер ще в минулому році.

Голова ДВК №18 Василь Ракітянський взагалі вперше почув про своє призначення з телефонної розмови. Заяву не писав, згоду не давав, працювати не готовий.

При цьому люди, які не писали заяви про роботу в ДВК, обурені настільки, що відмовляються написати заяву про вихід, що унеможливлює їх заміну.”


Проте, за оцінкою КВУ, поки що немає підстав вважати, що проблеми із роботою представників НУ-НС і БЮТ в ДВК Донецьої області пов‘язані із намаганням зірвати вибори в цьому регіоні. На думку спостерігачів КВУ, така ситуація пояснюється в першу чергу безвідповідальністю місцевих партійних штабів і їхньою неспроможністю знайти достатню кількість людей для роботі в ОВК. Подібні проблеми виникають і в інших партій у інших регіонах.

Запорізька обл.

Представники СПУ в ДВК м. Запоріжжя майже повністю (приблизно 80%) не вийшли на роботу у виборчі комісії. Це стало причиною паралічу роботи багатьох комісій, особливо тих, де головою комісії є представник СПУ, який не з‘являється в ДВК і не скликає перше засідання.

Одеська

В деяких випадках (зафіксовано на 5-ти дільницях 133 ТВО – Київський та Маліновський районі Одеси; є свідчення про поширеність такої практики й в інших округах) на перші засідання не з’явилися голови від НУ-НС та ПР, внаслідок чого засідання вели заступники або навіть секретарі (від СПУ, КПУ чи БЮТу). ДВК №80 ТВО №133 – засідання пройшло без кворуму (не з’явилися представники НУ-НС, КПУ, ПР).

Херсонська.

У виборчому окрузі № 184 уповноважена особа „Нашої України – Народної самооборони” на третій день роботи комісій подав заміни на близько 60 осіб. Уповноважена особа СоцПУ подав списки приблизно на 70 осіб. Представники ДВК № 58 станом на 18 вересня не могли розшукати ні голову, ні заступника, ні секретаря комісії. Їхні мобільні телефони не відповідали. За попередньою інформацією, голова та заступник у знаходяться у тривалому відрядженні.


Є відомості, що блоки БЮТ і НУНС в Донецькій готуються масово міняти своїх представників у ДВК на осіб з інших регіонів України.


Цікаві випадки одночасного подання членів ДВК від Партії Регіонів і „Нашої України – Народної Самооборони” зафіксовані в Херсонській області:

ВО. № 187. Дільнична виборча комісія № 87. Зуденкова Лідія Андріївна одночасно є головою комісії від ПР та секретарем цієї ж комісії від НУ-НС.

Дільнична виборча комісія № 72. Василенко Ольга Миколаївна є одночасно членом цієї комісії від ПР, а також членом від НУ-НС

Дільничні виборчі комісії № 72 та 73. Адзима Тетяна Миколаївна є одночасно в одній комісії членом від Партії регіонів, в іншій – членом від НУ-НС.



Початок роботи ДВК


Не дивлячись на труднощі з комплектацією дільничних виборчих комісій, більшість ДВК (за оцінкою КВУ – 3/4 від загальної кількості) вчасно почали роботу, а решта – в основному з невеликим запізненням. Щоправда, інколи ДВК приховували проблеми з кворумом і лише формально оформляли протоколи про результати першого засідання. Проте, скарг від членів виборчих комісій, які були відсутні на засіданнях не надходило. Станом на 19-20 вересня за оцінкою КВУ лише біля 5% комісій не змогли почати працювати.


Варто зазначити, що попри всі проблеми, початок роботи дільничних виборчих комісій був більш організованим, ніж на виборах 2006 року, коли за оцінками КВУ біля 1/3 комісій не змогли налагодити роботу навіть після 2-х тижневого порушення термінів, визначених законом (див. звіти КВУ за результатами моніторингу парламентських виборів 2006).


Найбільш поширеною причиною зриву початку роботи комісії було призначення на посаду голови ДВК особи, яка не бажала працювати, через що просто нікому було скликати засідання комісії. В окремих випадках ДВК не були вчасно сформовані. Іншою причиною зриву початку роботи ДВК стала відсутність контактної інформації про осіб, поданих до складу комісій. Відповідно частина комісій не змогла вчасно почати роботу, а деякі з них не приступили до роботи навіть на момент підготовки звіту (на 19 вересня).


Приклади:

Ів-Франківська

ОВК № 79, ДВК №27 комісія створена але не може працювати через відсутність голови і секретаря.

Донецька

Округ № 41, ДВК № 105 – засідання відбулось 18 вересня, тому що тільки 17 вересня голова ДВК дізналась, що вона є головою ДВК. Відповідно, списки виборців вчасно не були отримані. Округ № 50, ДВК №134 - засідання не відбулось через відсутність голови.

Луганська

ДВК 102, ТВО 111 станом на 18 вересня були відсутні голова, заступник голови та секретар комісії.

Одеська

Вчасно не були сформовані та не встигли у строк провести перші засідання більшість ДВК 132-го ТВО (Суворівський та Приморський райони Одеса – тут перші засідання відбулися 18 вересня); 139, 137-го ТВО (Роздільнянський району – тут вчасно перші засідання провело не більше 3% ДВК); 140 ТВО.

В низці округів (ТВО № 133, 137, 140) голови ДВК отримали напередодні першого засідання переліки членів комісій, в яких не були вказані телефони та адреси останніх. Через це виникли труднощі при оповіщенні членів ДВК про перше засідання – як слідство, були зірвані строки перших засідань.


Початок уточнення списків виборців в ДВК


Абсолютна більшість дільничних виборчих комісій отримали списки виборців вчасно або з незначним запізненням – 17-18, інколи 19 вересня. Випадки порушення строків отримання ДВК списків в основному були наслідком недієздатності окремих ДВК (див. вище), а інколи – безвідповідальності ОВК.

Приклад:

М,Київ

ОВК № 218-219 продовжували видавати списки 19 вересня.

Черкаська обл.

ОВК №199 16-17 вересня (вихідні) взагалі не працювала. Тому видача списків для всіх ДВК розпочалася після граничного терміну, передбаченого законом.


Відповідно процес уточнення списків на абсолютній більшості дільниць почався вчасно або з невеликим запізненням на 1-2 дні.


Проте процес уточнення списків не позбавлений недоліків. Як правило, виборчі комісії важко знайти, оскільки таблички на будівлях, де знаходяться ДВК в основному відсутні. В частині комісій скаржаться на відсутність необхідних для роботи матеріалів, наприклад бланків для внесення змін про виборців (т.зв. “пустографки”), канцтоварів.


Забезпечення роботи ДВК


В основному ДВК отримали належні приміщення для організації своєї роботи, хоча траплялись виключення, які негативно вплинули на роботу ДВК, Наприклад:

Волинська

ТВК№23 Перше засідання ДВК№46, відбувалося на вулиці, оскільки членів комісії не допустили в приміщення клубу молодіжного дозвілля "Естет", яке на половину належить приватній структурі. Керівництво ДВК мусило брати документацію комісії на збереження додому. Наступного дня ситуація прояснилась і комісії таки надали доступ до приміщення.

Одеська

ДВК №53 ТВО №137 – адміністрація спортшколи, що є місцем дислокації дільниці, відмовилася надавати приміщення комісії.

Херсонська

ВО № 187, дільнична виборча комісія № 70. (м.Скадовськ, Херсонської області). Мешканці гуртожитку по вулиці Івана Франка, 23 влаштували акцію протесту проти розміщення у їхньому гуртожитку дільничної комісії. Вони вирішили, “що в їхньому гуртожитку вибори проводитися не будуть”. Ні голова, ні члени комісії протягом 15 – 16 вересня не змогли увійти у приміщення гуртожитку. Засідання комісії і прийняття присяги відбулося на вулиці.


Найбільше занепокоєння на даний момент викликає забезпечення дільничних виборчих комісій витратами на транспорт (які необхідні для транспортування бюлетенів і протоколів підрахунку голосів). В деяких випадках при складанні кошторису не враховувались особливості великих за територією сільських округів, виборчі комісії яких повинні будуть подолати велику відстань до центру округа.

Херсонська

Керівники ДВК Великоолександрівського району скаржаться на те, що вони отримали лише 50 літрів бензину та висловлюють побоювання, що не зможуть навіть перевезти бюлетені з центру округу до своїх дільниць.

Сумська область

ДВК області (окрім ОВК № 163) скаржаться, що їм не вистачить коштів на транспорт (на одну дільницю лише 260 грн. на бензин). Голова ОВК №161 звернулася до партій і блоків допомогти у вирішенні транспортної проблеми, щоб не зірвалися вибори.

Хмельницька обл. № 193 ДВК , особливо у районі не всім забезпечені , багато комісій не можуть знайти автомобіль і водія, ОВК пропонує за роботу водія з автомобілем 265 грн.


Іншою поширеною проблемою є забезпечення ДВК телефонним зв‘язком, сейфами.


Проблеми із забезпеченням діяльності ДВК є повторенням ситуації, яка склалась на попередніх виборах 2006 року.



Списки виборців


Оскільки за складання списків виборців відповідали робочі групи, утворені при міськвиконкомах та райдержадміністраціях, якість списків виборців є різною у різних містах чи районах. За оцінкою КВУ немає підстав для тверджень, що якість списків виборців в окремих регіонах (наприклад схід, захід чи центр України) або областях є кращою (чи гіршою) порівняно з іншими. Якість списків відрізняється від міста до міста, від району до району.


За низкою ознак є підстави стверджувати, що в багатьох випадках виборчі комісії отримали старі списки зразка 2006 року. Саме таке враження складається у багатьох членів виборчих комісій з різних регіонів України, які працювали на виборах-2006. Підтвердженням цієї тези є наступні недоліки, виявлені в частині списків:

відсутність в частині списків змін, внесених на виборах-2006 в процесі уточнення списків на дільницях
неточності у списках виборців про осіб, які змінили місце проживання з часу останніх виборів
неточності у списках виборців про осіб, яким виповнилось 18 років з часу останніх виборів
чисельні неточності в списках виборців, що стосуються внесення студентів, проживаючих у гуртожитках (пов‘язано з попередніми двома категоріями)
наявність у списках осіб, що нещодавно померли
неправильне внесення до списків виборців, які останнім часом змінили прізвище


Відповідно в списках дуже часто спостерігаються ті самі проблеми, які були в списках 2006 року і які повторюються з року в рік протягом останніх кількох виборів, наприклад, включення осіб, які померли декілька років тому, двійники і т.п.


Значних проблем при формуванні списків додала непродумана спроба комп‘ютеризувати процес на зразок формування електронного реєстру виборців. Використання програмного забезпечення, яке не було належним чином протестовано (через відсутність часу), а також недостатня кваліфікація технічних працівників (які через брак часу не отримали належної підготовки) в комплексі призвели до системних спотворень списків в деяких округах


Вінницька обл.

Вінницька міська робоча група обліку виборців досі не отримала інформації про студентів ВНЗ (маються на увазі ті, хто поступив на перший курс або досяг 18 років та ті, що вже закінчили навчання), про солдат строкової служби, що складає біля 5 000 потенційних виборців

Опис меж виборчих дільниць недосконалий, тому непоодинокою є ситуація коли будинок рахується за однією дільницею, а його мешканці внесені як виборці в список для голосування на інший дільниці. Відповідно виборці не можуть визначитися, де вони мають голосувати (відомі факти про 17 подібних випадків по м. Вінниці)


Закарпатська обл.

ТВО 68. Студенти котрі закінчили навчання у 2006 році і виписалися з гуртожитків все ще присутні у списках виборців.

ТВО 67. Багато молодих виборців 89 р.н. (яким на 30 вересня виповняється 18 років.) не внесені до списку виборців.


Запорізька обл.

Після детального аналізу з‘ясувалось, що в списках виборців відсутні майже 2/3 виборців, яким на момент голосування вже виповниться 18 років. Ця ситуації дуже стурбувала міські штаби провідних політичних партій і вони зараз починають власне розслідування причин такою низької якості списків виборців. Також за інформацією облстатуправління на 1 січня 2007 року в Запоріжжі було 670.000 виборців. Однак після складання списків виборців виявилося, що загальна кількість виборців в м. Запоріжжя (а саме 71 а 72 виборчі округи) складає приблизно 603.000 виборців. Отже, куди поділися ще 67.000 виборців робочі групи по складанню списків виборців пояснити так і не змогли.


М.Київ. ТВО 219, ДВК 121. Інформація у списках по окремим виборцям інформація неповна – відсутній номер квартири, є тільки номер багатоквартирного будинку


Луганська

Через недоліки програмного забезпечення, в списках різних районів області опинилось багато „двійників”. За твердженням керівників різних районних груп обліку виборців програма автоматично додавала до списку ще одного виборця із схожими даними, якщо у вихідних даних були якісь недоліки. Також недоліками програми можна пояснити появу у списках виборців 1899 р.н.


Миколаївська обл.

У Ленінському районі м. Миколаєва 12 багатоповерхових будинків не потрапили до списків.

ТВО №126 (м. Миколаїв). ОВК три рази направляла списки на доопрацювання в робочу групу. Отримані від робочої групи списки включали на 10 тис. виборців більше, ніж на минулих виборах за рахунок подвійного внесення до списків. Після принципової відмови членів ОВК від опозиції затверджувати такі списки робоча група зменшила кількість виборців на 9 тис.


Одеська

Звертає на себе увагу зростання кількості виборців в регіоні – в середньому на 4-5%. Активісти КВУ мали можливість провести порівняльний аналіз списків виборців в Приморському районі Одеси (132 ТВО) за 2006 та 2007 рр. Аналіз виявив, що по кожній дільниці кількість виборців збільшилася в середньому на 50-100 осіб

ТВО №133. 6 будівель по вулиці Світанку (Київський р-н Одеси), зазначених у списку (№58, 61, 60, 62, 66, 66) фізично не існують.

ТВО 141. ДВК 15. (с. Долинське Ренійського району) – 33 виборця внесені до списку за адресою розформованої воїнської частини.

ТВО 141, в м. Ізмаїл. Пологовий будинок (вул. Леніна 55) – до списку виборців внесено 800 осіб, хоча реально койко-місць в цьому закладі – біля 50.

ТВО 138, в м. Іллічівськ. У складених списках виборців біля 1500 тис. осіб приписано до адмінбудівель підприємств, хоча на минулих виборах всі ці недоліки були виправлені. 229 осіб приписано до відділу кадрів порту.


Сумська

Є скарги на якість списків виборців у ТВО 163 (Охтирка) – виборців, що уточнювали себе у 2006 році знову не знаходять себе у списках, натомість часті подвійні включення.


Херсонська

Члени окружної виборчої комісії № 186 пояснюють велику кількість неточностей у списку виборців тим, що у комп’ютерній програмі „списки виборців” відбувся збій й програма не видалила виборців, що померли у 2006 р., а також виборців, що змінили прізвища, залишилися їх у списках одночасно із старими та новими прізвищами. Також, з невідомих причин прізвища деяких виборців виявились надруковані по кілька разів.


Хмельницька

ТВО 198. В списках виборців по м.Камп‘янець-Подільський переплутані або не вказані вулиці.

ТВО 197. Через незадовільну кваліфікацію працівника робочої групі списки виборців в дуже багатьох комісіях, зокрема по Дунаєвецькому району знаходяться в незадовільному стані. Робоча група не змогла справитися з перенесенням даних із MS Word в MS Excel. В результаті велика частина списків була складена без вулиць, без по-батькові, на деяких дільницях – вказані цілі вулиці з інших дільниць. Голови ДВК потребують великої кількості чистих бланків списків виборців, бо уточнення вносять саме вони. При уточненні списків інколи доводиться міняти цілі сторінки, оскільки вони повністю переплутані в розрізі населених пунктів.


Те, що проблеми із списками виборців були виявлені лише на етапі передачі списків у виборчі комісії свідчить, що політичні партії (із представників яких формувались контрольні групи по контролю за складанням списків) в черговий раз не справились із завданням забезпечення контролю за формуванням списків виборців.



Використання адміністративних ресурсів у виборчій кампанії


Як форми агітації, КВУ схильний розцінювати робочі поїздки по країні Президента України Віктора Ющенко та прем‘єр-міністра Віктора Януковича, а також роз‘яснювальну кампанію щодо „Соціальних ініціатив” Президента, яка ведеться силами державних адміністрацій. І хоч Віктор Ющенко не є безпосереднім учасником виборчої кампанії, він залишається почесним головою „Нашої України”, а його вислови під час виступів повторюють основні програмні засади НУ-НС.


Також як агітаційний захід партій, що входять до коаліції, КВУ розцінює чергове скликання сесії парламенту.


Протягом звітного періоду практично всі основні політичні сили вдавались до використання адміністративних ресурсів для проведення агітації і на регіональному рівні. Ситуацію в країні можна проілюструвати на прикладі однієї Херсонської області:

11 вересня відбулась агітаційна зустріч мешканців смт. Новотроіцьк (Херсонська область) з кандидатами у народні депутати від Партії Регіонів. В зустрічі взяв активну участь голова Новотроіцької райради П.М.Збаровський, який проводив агітацію на користь Партії регіонів. На цей час П.М.Збаровський не був у відпустці.

Херсон. 19 вересня. Відбулася зустріч з кандидатом у народні депутати від Партії регіонів Ганною Герман із студентами херсонських вузів. За інформацією спостерігачів КВУ, студентів збирали на зустріч під наглядом кураторів, які контролювали явку.

Білозерський район. 18 вересня у селищі Наддніпрянське у робочий час відбулася зустріч трудового колективу із Володимиром Литвином. Представників трудового колективу у терміновому порядку звезли з садів та ланів.

Цюрупинськ. Під час перебування на Херсонщині Міністра Освіти, кандидата у народні депутати від СоцПУ Станіслава Ніколаєнко, 10 вересня відбулася зустріч педагогічного колективу Цюрупинського СПТУ з представниками Міністерства освіти та науки України. Під час зустрічі, за повідомленням учасників зустрічі, представники Міністерства наполегливо просили педколектив голосувати і агітувати лише за СоцПУ.

Каховка, Нова Каховка. Під час перебування Міністра освіти С.Ніколаенко в Каховці та Новій Каховці на зустрічах з вчителями міст з Міністром Освіти, Станіслав Ніколаєнко також багато уваги приділяв агітації за СПУ.

Херсон. Накладом у 10 тис. примірників вийшов спецвипуск газети „Молодь Херсонщини”. Випуск виконаний у помаранчевих тонах, в ньому містяться матеріали, що в позитивній тональності висвітлюють діяльність блоку „НУ-НС”, а також дають негативну оцінку діяльності Партії Регіонів і В.Януковича. Газета офіційно видана „за результатами конкурсу молодіжних програм Управління у справах сім’ї, молоді та спорту” за державний кошт.


КВУ також реєстрував поодинокі випадки адміністративного тиску на політичних опонентів:

Одеська

В 134 ТВО зафіксовані факти, коли директори шкіл, які є членами ПР, забороняли своїм підлеглим подавати заяви про участь у роботі ДВК від опозиції. На нараді директорів шкіл голова Котовського районного відділу освіти Олег Сай (член ПР) в усній формі попередив директорів шкіл – мовляв, якщо вчителі будуть працювати в ДВК від опозиції, "будуть проблеми".

Аналогічний випадок був зафіксований в ТВО №139. Тут тиск на директорів шкіл здійснював начальник Білгород-Дністровського райвідділу освіти В.В Орлова (теж на користь ПР), хоча сама вона пані Орлова є депутатом райради від Блоку Ю. Кармазина.


Таким чином використання службового повноваження для проведення агітації залишається однією з проблем виборчої кампанії. Тим не менше, розпорошеність адміністративних ресурсів між кількома основними політичними силами не дозволяє говорити про те, що певний суб‘єкт виборчого процесу отримує таким чином перевагу.



Використання брудних виборчих технологій


Загалом спостерігачі КВУ відзначають деяке збільшення кількості матеріалів, які можна кваліфікувати „чорний ПР”, що є характерно для завершального етапу виборчої кампанії. Проте використання таких технологій в різних регіонах України є нерівномірним.


На особливу увагу заслуговує хвиля чорного ПР, що захлиснула Харків – жертвами брудних технологій у місті стали блоки БЮТ та НУ-НС, агітаційні матеріали, поширені від їхнього імені були подані в такому вигляді, щоб викликати негативне ставлення до них місцевого російськомовного населення (наприклад заклики „наша мова – українська”, „наші герої ОУН-УПА”, „не допустимо до влади москальських шпигунів”, тощо)



Кримінальні методи ведення кампанії та роль правоохоронних органів.


20 вересня відбулося засідання Громадської Ради при МВС, до якої входить і Голова Правління КВУ Ігор Попов. Одним з питань, що розглядалися, було роль МВС у виборчих процесах. КВУ позитивно оцінює діяльність МВС по підготовці заходів з охорони громадського порядку під час масових заходів та на виборчих дільницях. Особливо КВУ відзначає діяльність МВС по наданню можливості проголосувати співробітникам МВС, задіяним у охороні дільниць, тому що через відміну відкріпних посвідчень вони могли бути позбавлені права голосу.


КВУ задоволений звітом ГУБОЗ щодо перевірок запитів народних депутатів України на предмет можливої корупції у виборчих штабах НУНС. Як і очікувалося, фактів додаткових заробітків голів ОДА у виборчих штабах не виявлено, питання вичерпано. Проте КВУ рекомендує народним депутатам України не використовувати правоохоронні органи для тиску на політичних опонентів.


Також КВУ висловлює сумнів у доцільності формування баз даних на громадян України, які перебувають за кордоном, у той спосіб, як це зробило МВС. КВУ рекомендує МВС не використовувати ці бази даних для впливу на формування списків виборців на цих виборах або для зриву виборів.


КВУ продовжує фіксувати випадки кримінального втручання у виборчий процес, які, проте не є чисельними.


Донецька

45 округ, м.Костянтинівка. 17 вересня невідомі пробили скати на автомобілі спостерігачів від НУНС з івано-франківськими номерами. Машина стояла біля входу до Палацу культури, де розташовані місцеві штаби НУНС і ПР.


Херсонська.. Газета „Эхо Таврии” 13 вересня повідомила про те, що в Каховці невідомі особи пограбували офіс міського штабу БЮТ. При чому грабіжники спробували підпалити офіс та вкрали партійну печатку та портфель з паперами. Оргтехніка залишилася цілою.

 

30 вересня 2007р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів