Майнова декларація посадовців - як довідка про відсутність вошей
Українці підтримують люстрацію, бо вони втомилися від несправедливості - майнової, доведення своєї правоти, неможливості відстояти правду у судах та в інших державних установах. Для них люстрація - це така легалізована форма помсти усім корупціонерам та бюрократам за роки принижень, коли зневажалися їхні права. Вони сподіваються на люстрацію як на таку собі легалізовану «гільйотину» для корупціонерів.
Чи справді закон про люстрацію вирішить усі наші проблеми? Наскільки спроможна нинішня нова влада сама очиститися від корупціонерів, розповів виконавчий директор громадської організації «Transparency international Україна» Олексій Хмара.
"Щоб закон запрацював, треба зробити кілька речей - виконати технічні процедури у Міністерстві юстиції, яке відповідальне за проведення люстрації у державі. Окрім того, що самі чиновники Мінюсту мають очиститися, вони ще мають створити й Громадську раду, яка контролюватиме процес проведення люстрації", - каже Олексій Хмара.
За якими критеріями будуть міняти держслужбовців, громадський активіст зауважує, що "один із них - неможливість доведення походження статків і майна службовцями. Нині в державі чи не кожна друга людина має щось не задеклароване, а чимало людей взагалі нічого не декларують. Як на офіційну зарплату можна купити позашляховик за 30 тис. доларів? Отже, працюють інші джерела збагачення".
"Ми провели дослідження стилю життя високопосадовців за часів Януковича. Розпочали його торік у жовтні, а завершили у квітні. Перевірили 405 службовців рівня міністрів, їхніх заступників, керівників усіх державних служб та агентств, губернаторів та їх заступників, мерів обласних центрів. Наші експерти відстежили, наскільки те, що записано в їхніх деклараціях, відповідає тому, на що ці люди реально жили. Причому, - не огульно, а аналізували стиль життя за чіткими параметрами", - конкретизує пан Хмара.
"Ми зіставили всі офіційно отримані доходи, зокрема й гонорари від наукової діяльності та володіння акціями, рухоме й нерухоме майно. Враховували й хобі, бо людина, якщо чимось захоплюється, вкладає в це не лише душу, а й гроші. Цікавилися обсягами благодійності, вартістю подорожей, як правило закордонних, та відпусток. І ще один критерій - навчання членів родини, бо посадовці намагаються навчати своїх дітей у хороших закладах, зазвичай, не в Україні", - зауважує Олексій Хмара..
"Як з'ясувалося, із 405 посадовців - 67 гарантовано жили багатше, ніж декларували як свої статки. У середньому міністр жив у 30 разів краще. У губернаторів невідповідність перевищувала 16 разів, а у мерів обласних центрів - 8-10 разів. Мери ближче до народу, тому, напевне, менше й крадуть. Зараз ми такий аудит робимо із теперішньою командою. Є певні симптоми, що у керівників аграрного блоку та у деяких заступників міністра оборони не все збігається із деклараціями про доходи. Але поки що рано говорити про якість конкретні висновки", - каже пан Хмара.
"Цей аудит ми робили силами своєї організації, однак залучили й 50 організацій-партнерів: 40 - регіональних і 10 - центрального рівня. Вони збирали дані, а аналіз робили ми. Адже це доволі репутаційна справа, вона має бути якісною та достовірною, в інтересах усього суспільства, а не якихось партій чи рухів", - резюмує громадський активіст.
До цієї новини немає коментарів