На кордонах із ЄС не заробляють на контрабанді тільки наркомани, алкоголіки та діти!

А вся контрабанда ділиться на великомасштабну й побутову.

 

— 80 відсотків закарпатців живуть за рахунок контрабанди. Якщо хтось сам не носить цигарки через кордон, то обслуговує готель чи ресторан контрабандиста. Не заробляють на цьому хіба наркомани, алкоголіки й діти до 15 років, — каже 46-річний Андрій, колишній прикордонник пункту пропуску "Ужгород". Звільнився 2013-го через конфлікт із керівництвом.

Хто замішаний у схемах?

— Контрабанда ділиться на великомасштабну й побутову. У першій замішані перші особи регіону. Побутовою займається величезна кількість людей — раз чи двічі на день переносять пару ящиків цигарок через кордон.

Є інший поділ. Легальна контрабанда — через пункт пропуску. І нелегальна — через "зеленку" (чагарники, лісопосадки, де зручно ховатися. — "ГПУ").

Багато років на верху великомасштабної контрабанди сидить місцевий олігарх, народний депутат Віктор Балога. Фактично призначає начальників митниць і прикордонних постів. На кожному пункті має групу з десяти осіб. Вони завжди на телефонному зв'язку — якщо не з Балогою, то з його помічниками.

Віктор Іванович керує майже всією легальною контрабандою. Михайла Ланя відсунули від неї. Тому він штовхає наркоту й сигарети через "зеленку". У Ланя є лабораторія, де розфасовують порошки й відправляють у Європу.

У контрабанді великий вплив має Служба безпеки. Міліція — ні.

На чому заробляють найбільше?

— На цигарках. В Україні акциз — 80 це­нтів, а в європейських країнах — 6 євро. Раніше добре заробляли на спиртному. Тепер воно не приносить великих прибутків.

Куди і звідки возять цигарки?

— Більш як 90 відсотків іде в Угорщину й Румунію. З угорцями легше знайти спільну мову. У Румунії ще й ландшафт важкий — гори. А Угорщина — рівнинна.

У Словаччину можна переправити вантаж хіба через митні переходи "Чоп", "Чоп-залізничний", трохи — через "Ужгород". Словаки дисципліновані, пильнують свій кордон.

Як правило, в Угорщині товар розван­тажують у прикордонному місті. Розфасовують і невеликими партіями відправляють в Італію, Німеччину.

Як контрабандисти перетинають кордон?

— У них фантазія розвинена. Великомасштабні залучають 30–50 людей, кожному в руки дають по два-три ящики цигарок. Ідуть колоною. Митники роблять вигляд, що перевіряють, але всіх пропускають. Буває, дві-три фури перевозять товар. Цигарки ховають у солі, руді, вугіллі, туалетному папері. Через залізницю йдуть вагони.

А ще для контрабанди майструють дельтаплани й літаки. Через річку переправляють аквалангісти, риють підземні тунелі. 15-річних дітей посилають. Вони відповідальності не несуть, але й не говорять багато. Бо малі все розкажуть.

На другій стороні чекають угорські, румунські чи словацькі прикордонники, яких попередили.

Хто і скільки заробляє на великій контрабанді?

— Серйозні контрабандисти їздять на останніх моделях БМВ, "Мерседесів". На таку машину можуть заробити за раз. Чистий прибуток із цигарок, що йдуть на Італію, може бути 500 тисяч євро з фури. З усіма поділяться — і 200–300 тисяч все одно залишається.

Правда, в них бувають канікули. Від інформаторів дізнаються, що з нашої чи іноземної сторони будуть перевірки. У цей період на пункті пропуску не ­знайдете жодного серйозного контрабандиста.

На митниці начальники відділів, командири загонів — у долі. Якщо місто для контрабанди сприятливе, то заробітки вищі, але там і посада дорожча. Дехто за влаштування на роботу 50 тисяч доларів дає. За рік, щонайбільше — за два, гроші відробляють. Простим прикордонникам начальник відділу за те, щоб не ставили зайвих запитань, щоразу давав по 500 гривень.

Якщо зупинити контрабанду, кого це зачепить?

— Критичну масу жителів регіону. Але велику контрабанду якщо й подолають, то побутова буде завжди.

Юлія ЛІПІЧ, "ГУ"

 

21 липня 2015р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів