Закарпаття: 100 днів по-есдеківськи
Слово, як відомо, має силу. Особливу силу має слово, сказане владними мужами. Довіру ж чи недовіру до слів (а, значить, і до того, хто їх сказав ) закріплюють реальні справи.
Сто днів перебування при владі, найпомпезніше і найефектніше святку? сама влада. Як не парадоксально прозвучить, але вона стала і найвдячнішим поціновувачем цих ста трудоднів. Найвищу оцінку влада почула з уст її найвищих представників. Спочатку прем??р-міністр розчулено дала знати президенту, що йому крупно поталанило: його люблять, йому вірять, а ще він ма? ?найкращий уряд, який може бути".
Ющенко не забарився з відповіддю: зясувалося, що він відчува? "велике задоволення від того, що зробив уряд". ? разом вони ?не зрадили ні одному лозунгу на майдані...?.
Що ж, лозунгам влада дійсно не зрадила. Слова продовжують лунати і з високих трибун, і з низьких. Реальні ж справи ще не закріплюють довіру цим словам. ? оскільки оцінок роботи нової влади на державному рівні звучало цими днями багато, спробу?мо розібратися,що ж такого примітного зробила за цей період влада місцева. Зауважу, що йтиметься не про видовища, план яких на душу населення перевиконано на кілька років вперед, а про щоденний хліб наш.
Починаючи з квітня ц.р. уважно читала кожен випуск обласних ?Новин Закарпаття?, сподіваючись знайти в них інформацію про те, з якими ж соціально-економічними здобутками закінчила перший квартал влада і з якими планами вступа? в квартал другий. (Чи, якщо хочете у другу сотню свого владування). Попередні її представники розбестили таки журналістів, привчивши до того, що підсумки роботи за той чи інший період зявлялися в обласній новинці вчасно і в повному обсязі..
Отже, перегортаючи сторінки державної газети, зловила себе на думці: яку ж розбиту, голодну і холодну область отримала нова влада і якими ж вдячними мають бути закарпатці за старання представників нової влади зробити їх ситими і багатими. Не відступаючи від традиції порівнювати нову і стару владу, спробуймо оцінити кілька моментів, що звучали і після першого кварталу 2004 та 2005 років.
Травень 2004 року. Здорового начала у підпри?мницькій діяльності Закарпаття ? уже достатньо. Легалізація зарплати в сфері малого бізнесу дала серйозний ріст надходжень до бюджету. Так, з початку 2004 року кількість заре?строваних суб??ктів підпри?мницької діяльності збільшилась на 17%. На 14% збільшилась сума надходжень до зведеного бюджету від фізичних осіб. На квітень 2004 р. вона становила понад 9 млн. грн. Суб ? ?кти малого підпри?мництва сплатили до бюджету 28 млн. грн. Набува? подальшого розвитку практика залучення до підпри?мницької діяльності безробітних: з початку року через центри зайнятості отримали одноразову допомогу для започаткування власного бізнесу 503 чоловік.
Травень 2005 року. З початку року підпри?мці, що працюють на спрощеній системі оподаткування, платять за свою діяльність більше майже удвічі. Зміни для тих, хто працю? зокрема на ??диному?, фіксованому чи фіксованому сільськогосподарському податків, настали несподівано і підняли хвилю невдоволення серед 100 тисяч суб??ктів підпри?мницької діяльності у малому та середньому бізнесі. Переважна більшість із них або згорта? бізнес або йде в ?тінь?.
Травень 2004 року. Голова облдержадміністрації пообіцяв, що до 1 липня закарпатці забудуть про таке ганебне явище, як борги із зарплати. З початку року заборгованість із заробітної плати скоротилась більш як на 64% і станом на 1 квітня склала трохи більше 900 тисяч гривень. Скорочення боргів досягли усі адміністративно-територіальні одиниці. Не мають їх підпри?мства та організації 9 районів краю. Найбільший прогрес у цьому плані досягнуто у містах Мукачево (де скорочення заборгованості відбулося більш як вдвічі) та Ужгороді, де борг скоротився в півтора рази. Крім того, з початку року повністю погасили заборгованість 42 підпри?мства регіону, а таких, що вчасно не розраховуються зі своїми працівниками, в області залишилося 13.
Травень 2005 року. Заборгованість із заробітної плати станом на 1 квітня становить 1 млн. 951 тис. 200 гривень. На кінець 2004 року заборгованість із заробітної плати становила менше 300 тисяч гривень.
Травень 2004 року. З початку року кількість країн-інвесторів у Закарпатті зросла з 18 до 44. Станом на 1 квiтня 2004 року в областi реалiзу?ться на умовах спецiального режиму iнвестицiйної дiяльностi 96 iнвестицiйних проектiв загальною вартiстю 291,8 млн. дол. У рамках ТПР залучено iнвестицiй на суму 112,4 млн. дол., з них 5,9 млн. дол. ? з початку року. Надходження до бюджетiв вiд суб??ктiв ТПР в 2004 роцi склали 20,8 млн. грн., проти 20,2 млн. грн. у ? пiврiччi минулого року. Зовнішньоторговельний оборот товарів і послуг підпри?мств області проти минулого року збільшився на 55% і склав понад 769 млн. дол. США. Обсяги експортних та імпортних операцій зросли майже в 1,5 рази.
Травень 2005 року. Держава, яка до цього забезпечувала гарантії для реалізації проектів, фактично вийшла із гри, не виконавши власних зобов?язань, закріплених законами. В "зоні" на початок року було заре?стровано 30 інвестиційних проектів, ще 90 підпри?мств діяли в ТПР на умовах пільгового оподатковування. Зі скасуванням податкових пільг, інших преференцій, які залучали інвесторів, ТПР і СЕЗ "Закарпаття" фактично були ліквідовані. Негативні результати не змусили себе довго чекати. Зокрема, на ЗАТ "?врокар", що ? провідним в "зоні", були відправлені у вимушені відпустки майже 250 чоловік і заморожено будівництво другої черги заводу. Аналітики прогнозують, що зупинка виробничої діяльності призведе до падіння обсягів виробництва на 40-45%, на чверть зменшаться надходження платежів у бюджет.
Травень 2004 року. В областi сплачено податкiв та зборiв (обов?язкових платежiв) до дохiдної частини Державного i мiсцевих бюджетiв в обсязi майже 400 млн. грн., в тому числi до загального фонду ? понад 330 млн. грн., що вiдповiдно на 26% i 21% бiльше вiдповiдного перiоду 2003 року. Виконання доходiв загального фонду Держбюджету по податках i зборах за склало більше 120 млн. грн., що становить 130% планових показників.
Травень 2005 року. Вперше за роки незалежності область провалила план по збору податків. За березень 2004 року, до прикладу, вона виконала його всього на 23%.
Травень 2004 року. Журналісти цікавилися, яким чином, хто і як вплива? на прийняття рішень по розподілу державних коштів, які надходять в область для розв?язання соціально-економічних питань. Влада взяла чіткий курс на визначення нехай небагатьох, але пріоритетних об??ктів соціально-економічної сфери, на розвиток яких спрямовуватимуться кошти. Саме такий підхід дав змогу завершити, до прикладу, будівництво хірургічного корпусу обласної дитячої лікарні, обласний кардіологічний центр, акушерсько-гінекологічний корпус в ?ршаві, кілька загальноосвітніх шкіл та дошкільних закладів у різних районах області. У 2004 р. до пріоритетних віднесено і кілька об??ктів Ужгорода :філармонія, художній музей...
Травень 2005 року. До цих пір так і не відомо, куди ж спрямовані, до прикладу, 10 млн. грн. субвенцій, які отримала область за результатами господарювання у минулому році.
Такі ось кілька моментів.
З одного боку, сто днів ? відрізок не такий уже й великий, аби перевернути гори, з іншого ? достатній, щоб отримати підстави порівнювати слова, сказані на майдані, з помаранчевими кульками, які плавно піднімалися над тим майданом і губилися в небі. До них би вантаж прив?язати. Вантаж реальних справ...
Анастасія КОН,
Центр журналістських досліджень
Вісник
До цієї новини немає коментарів