Юрій РАХІВСЬКИЙ: “МІЛІЦІЯ ДІЯЛА В МЕЖАХ ЗАКОНУ”
Як відомо, рішення про обрання запобіжного заходу приймається судом. Згідно частини п’ятої ст.124 Конституції України "судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов’язковими до виконання на всій території України".
У зв?язку з обставинами інциденту навколо ?.М.Різака, варто також нагадати, що ст.382 Кримінального кодексу України передбача? окремий склад злочину, який назива?ться "Невиконання судового рішення". До об??ктивної сторони цього злочину включено законом не лише поняття "невиконання рішення суду", а й "перешкоджання" його виконанню. При цьому жодних винятків для народних депутатів України не передбачено. Навпаки, частина друга ці?ї ж статті Кримінального кодексу передбача?, що такі дії можуть бути вчинені "службовою особою, яка займа? відповідальне чи особливо відповідальне становище".
Необхідно також підкреслити: якщо дії щодо перешкоджання виконанню рішенню суду мають ознаки злочину, то дії щодо їх припинення ? обов?язком працівників міліції, як це передбачено п.2 ст.10 Закону України "Про міліцію". Тому не слід плутати право народних депутатів на недоторканість, до якого міліція з повагою ставиться, із необхідністю припинення дій, які мають ознаки злочину. Тим більше, що мова йде лише про припинення злочину, а не про притягнення до кримінальної відповідальності за його вчинення.
Ще один аспект ці?ї проблеми. Відповідно до ст.12 Закону "Про попередн? ув?язнення" "побачення з родичами або іншими особами взятим під варту може надавати адміністрація місця попереднього ув?язнення лише з письмового дозволу слідчого, органу дізнання або суду, в провадженні яких знаходиться справа, як правило, один раз на місяць. Тривалість побачення встановлю?ться від одні?ї до чотирьох годин". Як бачимо, закон не встановлю? винятку для народних депутатів України, не наділя? їх правом здійснення групового спілкування з особою, взятою під варту. Такий виняток встановлено лише для захисника.
Так, народний депутат України вправі безперешкодно заходити до установ і організацій за посвідченням. Однак якщо йде мова про доступ до осіб, взятих під варту, то депутатського посвідчення тут недостатньо, потрібний дозвіл слідчого. Ми у міліції виходимо також із того, що народний депутат України не ма? права давати вказівки чи ставити вимоги до слідчих прокуратури з питань досудового слідства у конкретних кримінальних справах. Вплив у будь-якій формі на прокурора чи слідчого з метою перешкодити виконанню ними службових обов?язків заборонено чинним законодавством. До того ж питання, пов?язані з дотриманням законності в ході досудового слідства, не ? питаннями депутатської діяльності. Таку позицію, зокрема, висловив Конституційний суд України у рішенні від 11 квітня 2000 року.
Відомості міліції
До цієї новини немає коментарів