Закарпаття: "Майбах" для олігарха
Про численні спроби злочинного чи напівлегального здешевлення імпортованих в Україну автомобілів ЗМІ розповідають так часто, що здивувати чимось новим тут майже неможливо. І все ж діяльність приватного підприємця Василя Кавки з Закарпаття не може не вражати. За неповні три роки бізнесмен із невеликого села Горінчово Хустського району примудрився імпортувати в Україну понад 10 тисяч автомобілів найпрестижніших марок, не сплативши при цьому ні копійки ПДВ. Та найцікавіше, що зробив він це, виходить, цілком легально…
"ХАММЕРИ" ТА "ПОРШЕ" ДЛЯ ЗАКАРПАТСЬКО? ГЛИБИНКИ
Передумови для виникнення "горінчівської схеми" створила сама держава, керуючись цілком благородною метою ? стимулюванням підпри?мницької діяльності. Влітку 1998 р. Кабінет Міністрів як експеримент дозволив підпри?мцям кількох регіонів України (в тому числі Хустського району Закарпатської області) працювати за схемою так званого спеціального торгового патенту. Головні переваги експерименту були зафіксовані у змінах та доповненнях до Закону України "Про патентування деяких видів підпри?мницької діяльності" від 13 грудня 2001 р., згідно з якими, власник спецпатенту звільнявся від сплати цілого ряду податків (зокрема, податку на додану вартість при імпорті, податку на доходи фізичних осіб, на землю, збору на обов?язкове пенсійне страхування, соціальне страхування, ринкового збору і т. ін.), які замінялися ?диною ставкою спецпатенту, встановленою місцевими радами. 24 грудня 2001 р., через 11 днів після введення в дію названих змін, спеціальний торговий патент отриму? й 39-річний мешканець Горінчова, викладач Хустського медучилища Василь Кавка. До того новостворений бізнесмен підпри?мництвом не займався, вів спокійне, розмірене життя і з-поміж односельчан вирізнявся хіба тим, що свого часу служив у Афганістані.
Надані спецпатентом податкові пільги хоч і стимулювали підпри?мництво, проте для самої держави були не те що невигідними, а дуже збитковими. Доходило до абсурдних ситуацій ? оптові склади з багатомільйонними оборотами сплачували в місцевий бюджет щомісяця якихось 500 гривень ставки спецпатенту. У січні 2002 р. експеримент визнали невдалим, і ряд пільг, у тому числі звільнення від ПДВ на імпорт, рішенням Верховної Ради скасували (саме поняття спецпатенту визнали недійсним пізніше ? у липні 2003 р.). Однак у даному конкретному випадку парламентське рішення не подіяло, а обійти його горінчівському підпри?мцеві допоміг? суд. У лютому 2002 р. Виноградівський районний суд за позовом В. Кавки продовжу? термін дії його спецпатенту з усіма податковими пільгами до 30 листопада 2002 р., а 25 квітня Апеляційний суд Закарпатської області, куди з заявою звернулося керівництво Закарпатської митниці, залиша? це рішення без змін.
[b]ПЕРШ? АВТОМОБ?Л?, ЗАВЕЗЕН? [/b]
В. Кавкою в Україну без сплати ПДВ, з?явилися в Горінчові у червні 2002 р. ? вже самим своїм виглядом викликали чималий подив селян. Горінчівці, звісно, стикалися з "Мерседесами", БМВ чи "Тойотами" й раніше, проте, як правило, у їх "уживаному" варіанті. Останні моделі загальновідомих автомобільних брендів, у тому числі позашляховики "Хаммер" чи спортивні "Порше", стали для невеликого села справжньою екзотикою. Кілька днів іномарки стояли на орендованій В. Кавкою в сільському виробничо-навчальному комбінаті автостоянці, після чого своїм ходом відправлялися в автосалони Ки?ва, Донецька, Дніпропетровська, Харкова? За нетривалий час підпри?мливий бізнесмен створив на території області кілька автостоянок, куди дорогою на схід України на кілька днів заїжджали розмитнені іномарки, однак розкрутитися для чогось більшого не встиг, оскільки в листопаді 2002 р. термін дії його спецпатенту закінчився. Цього разу для вирішення проблеми В. Кавка зверта?ться до Хустського райсуду і просить продовжити дію спецпатенту ще на два роки ? до листопада 2004 р. Підставою для позовної заяви став той факт, що в грудні 2001 р. підпри?мець заплатив ставку спецпатенту одразу за три роки наперед, а також заява у Хустську податкову інспекцію, в якій В. Кавка начебто просив видати спецпатент не на рік, а на три. Під час засідання позивач пред?явив копію сво?ї заяви, і суду її цілком вистачило для позитивного рішення. 25 листопада 2002 р. Хустська податкова інспекція на вимогу суду виправля? дату закінчення терміну дії спецпатенту В. Кавки з 2002 на 2004 рік, і завіря? це печаткою та підписом свого начальника. Проблеми з розмитненням автомобілів у горінчівського підпри?мця виникали і потім, однак кожного разу він вирішував їх з допомогою судів. Цікаво, що справу В. Кавки розглядали не лише закарпатські, а й Шевченківський та Апеляційний суди Ки?ва. Виграти самотужки всі процеси колишній викладач медучилища, зрозуміло, не міг, за оперативною інформаці?ю, за ним стояли дуже впливові фігури з центрального апарату виконавчої влади та силових структур, а саму схему пільгового розмитнення "винайшов" родич В. Кавки, колишній співробітник СБУ, що нині займа?ться приватною адвокатською практикою. ?мпортовані через Горінчово іномарки дорогою в автосалони ніколи не мали проблем із ДА?, а як тільки хтось із місцевих правоохоронців проявляв до "автомобільного" підпри?мця інтерес, із обласної чи Генеральної прокуратури лунав телефонний дзвінок із вимогою дати В. Кавці спокій.
Маючи потужний та надійний дах, горінчівський бізнесмен почав набирати обороти з нечуваною силою, а найінтенсивніша його діяльність припала на 2003?2004 роки. За цей час В. Кавка щомісяця розмитнював близько 400 іномарок: "Мерседесів", БМВ, "Порше", "Хаммерів", "Тойот", "Міцубісі", "Вольво"? Крім автомобілів, підпри?мець завіз в Україну на пільгових умовах кілька яхт, а також цистерни з бензином, мастильні матеріали та багато іншого товару. Престижні іномарки з допомогою
В. Кавки розмитнювали для власних потреб місцеві правоохоронні чини, про підпри?мця з нікому не відомого Горінчова знали на всіх крупних автобазарах України. Однак більшість іномарок, що потрапили в Україну через В. Кавку, призначалися не для простих перекупників, а для автосалонів. Це зовсім не значило, що всі вони автоматично ставали дешевшими на суму ПДВ. Ціна автомобілів якщо й відрізнялася від розмитнених на загальних підставах, то лише незначною мірою. Зате різницю власники автосалонів клали собі в кишеню. Для прикладу, "Тойота-Королла 1,6" вартістю 15 тисяч доларів при перетині українського кордону завдяки спецпатенту звільнялася від сплати ПДВ на три тисячі доларів, "Тойота-Лексус RX-300" вартістю близько 60 тисяч доларів ? на 12,5 тисячі доларів, "Даймлер-Крайслер G-500" вартістю 134 тисячі доларів ? на 30 тисяч доларів. Проте найбільше різниця в ціні відчувалася на "Мерседесах" моделі "Майбах". Один такий лімузин вартістю понад 450 тисяч доларів звільнявся від сплати ПДВ на 93,5 тисячі доларів. До речі, половина з 12 "Майбахів", що їздять вітчизняними дорогами, потрапили в Україну саме через В. Кавку, а затим були переоформлені на інших власників, чиї імена сьогодні можна почути під час публічних запитів у МВС щодо давання тих чи інших пояснень.
Всього за 2002 ?2004 роки В. Кавка завіз в Україну не багато не мало ? 10 тисяч 487 автомобілів. Сукупна вартість імпортованих завдяки спецпатенту товарів (включно з яхтами, паливно-мастильними матеріалами і т. ін.) склала близько трьох мільярдів гривень! Утім, на більшу увагу заслугову? інша сума ? понад 500 мільйонів гривень. Саме стільки держбюджет України недоотримав податку на додану вартість "завдяки" горінчівському підпри?мцю. Для порівняння: дохідна частина бюджету Закарпатської області становить усього 378 мільйонів гривень.
УСЕ ЛЕГАЛЬНО, УСЕ ЗАКОННО?
Здавалося б, особа, що оперу? такими астрономічними сумами, ма? бути дуже забезпеченою навіть якщо й виконувала роль простого інструмента в руках набагато впливовіших людей. Однак поїздка журналіста в Горінчово показала, що це далеко не так. Самого В. Кавки дома не виявилося, він із сім??ю поїхав на відпочинок. Утім, за словами місцевих правоохоронців, взяти якісь коментарі від власника унікального спецпатенту все одно не вдалося б, на всі запитання він відповіда? завченою фразою: "Згідно зі ст. 63 Конституції України, ніяких показань давати не буду". Зате побачене й почуте в самому селі відверто розчарувало. Живе В. Кавка, всупереч очікуванням, зовсім не в розкішному палаці, а у звичайній одноповерховій хаті, яка дісталася йому від батьків. Щоправда, минулого року бізнесмен пофарбував та поміняв покрівлю на хаті й гаражі, а також обгородив подвір?я невисокою цегляною огорожею. Проте навіть після цього його господарство вигляда? далеко не найбагатшим у Горінчові. Судячи з побаченого, якщо В. Кавка й отримував щось із розмитнення, то хіба по кілька доларів за автомобіль. Односельчани відгукуються про свого знаменитого підпри?мця в цілому позитивно. ? це не дивно, адже деякі з них завдяки його спецпатенту самі придбали автомобілі за пільговою ціною (у переліку розмитнених
В. Кавкою іномарок ? кілька ВАЗів, уживаних "Тойот" та вантажівок, вартість яких різко контрасту? з супердорогими лімузинами). Втім, у словах селян відчува?ться й певне розчарування. Горінчово ? чи не ?дине з довколишніх сіл, куди досі не підведено газ, і люди чекали, що крупний підпри?мець виділить хоча б частину з необхідних для газифікації трьох мільйонів гривень. Та так і не дочекалися. У сільраді з?ясувалося, що протягом сво?ї майже трирічної діяльності В. Кавка платив у місцевий бюджет щомісяця всього 550 гривень. Побачивши, як стрімко автомобільний бізнес почав набирати обертів, сільські депутати спробували підняти ставку спецпатенту хоча б до двох тисяч гривень, адже в селі дорога кожна копійка. Однак із районної податкової інспекції на відповідний запит сільської ради надійшла відповідь: "Збільшувати ставку не можна".
Після всього викладеного у неупередженого читача може скластися враження, що зі зміною влади принципову правову оцінку діяльності В. Кавки мали б дати правоохоронні органи. Однак і тут на нього чека? розчарування. Виявилося, що вся діяльність власника спецпатенту від початку до кінця легалізована судами. Люди, що стояли за "горінчівською схемою", працювали на совість, щоб у разі чого не довелося повертати імпортовані автомобілі через той же суд. До речі, деякі чини з обласної та Генеральної прокуратури, що свого часу прикривали
В. Кавку, і нині залишилися на своїх посадах. За останні кілька місяців місцеві та столичні правоохоронці ретельно вивчили об??ми торговельної діяльності В. Кавки, фірми, через які автомобілі потрапляли в Україну, автосалони, які їх реалізовували, і ніяких сутт?вих порушень не виявили. ?диною зачіпкою був горезвісний патент із виправленою датою терміну чинності. Правоохоронці небезпідставно вважають, що всупереч своїм показам на суді В. Кавка не міг писати заяву на трирічний спецпатент, оскільки всім підпри?мцям його видавали щонайбільше на один рік. Збереглася навіть копія "однорічної" заяви В. Кавки, проте її оригінал так і не знайшли. Оскільки з документами-неоригіналами не можна провести ні почеркознавчої експертизи, ні будь-якої іншої слідчої дії, кримінальної справи за фактом підроблення документів (на яких і базувалося пільгове розмитнення імпортованих товарів) порушувати не стали ? для цього просто нема? підстав. ?дине, на що спромоглися правоохоронці, ? не дозволили В. Кавці провадити свій бізнес далі. Адже в листопаді минулого року підпри?мець? знову звернувся до суду з проханням продовжити дію спецпатенту. Останн? судове засідання з цього приводу відбулося в Ки?ві у березні цього року. Лише після того, як керівництво МВС повідомило Верховному Суду, в що обходиться державі горінчівський спецпатент, суд нарешті відмовив у його продовженні остаточно й безповоротно. Що ж, як мовиться, краще пізно, ніж ніколи. Хоча багато правоохоронців упевнені, що після В. Кавки аналогічну або схожу схему буде використано в якомусь іншому регіоні України. Занадто велика спокуса знайти якусь податкову лазівку в такій прибутковій сфері, як бізнес на імпортованих автомобілях.
P. S. Автор матеріалу, звісно, не міг не поцікавитися, на якому автомобілі їздить сам В. Кавка. Проте ні його односельчани, ні працівники сільради конкретної відповіді на це питання так і не дали. "?здить на якійсь іномарці, але на якій саме, не зна?мо, оскільки не розбира?мося в них", ? казали селяни. Така відповідь лише викликала інтригу ? що це за іномарка, про яку не знають у Горінчові ? невже якась рідкісна модель типу "Феррарі" чи "Бугатті"? Не внесли ясності й дані з правоохоронної інформаційної системи. На запит, який автомобіль заре?стровано на мешканця Горінчова В. Кавку, комп?ютер після незвично довгої роботи видав список із? 10 тисяч 487 іномарок. Щоб зрештою розкласти крапки над "і", довелося зробити кілька телефонних дзвінків до хустських правоохоронців. ?хня відповідь викликала ще одне, трет? розчарування. З?ясувалося, що В. Кавка їздить чи не найдешевшому з величезного списку розмитнених ним автомобілів ? звичайній "Шкоді-Октавії". От тобі й мільярдер?
Р?О
До цієї новини немає коментарів