Український художник із Данії: "Вся моя творчість спрямована на те, що я хочу щось віддати людям, щось показати"

Український художник із Данії: "Вся моя творчість спрямована на те, що я хочу щось віддати людям, щось показати"
Українсько-датський художник Сергій Святченко - особистість міжнародного рівня.

 

Його роботи неодноразово експонувалися на персональних і колективних виставках у багатьох європейських країнах, а також в США і Канаді. У 1980-і роки він був організатором і куратором перших виставок сучасного мистецтва в Україні. У 1990 році переїхав до Данії, де з тих пір живе і працює в місті Віборг.

В рамках підготовки майбутніх спільних арт-проектів з Сергієм Святченко, команда фундації Brovdi Art на початку квітня 2018 року відвідала Віборг і Копенгаген, побувала в майстерні художника і на його виставці, а також отримала унікальну можливість для багатогодинного спілкування з найвідомішим коллажіст сучасності. Підсумком цієї поїздки стане серія інтерв'ю і публікацій про Сергія Святченко, які будуть представлені до уваги української публіки.

Перший матеріал з цієї серії присвячений виставці художніх вітрин Сергія Святченко, виконаних в рамках святкування 150-річного ювілею найбільшого універсаму Данії Magasin Du Nord в Копенгагені. Про історію підготовки, а також про труднощі і успішної реалізації цього проекту художник розповів в ексклюзивному інтерв'ю фундації Brovdi Art.

- Розкажіть, з чого саме почалася співпраця з такою легендарної в Данії маркою?

- Мені подзвонили з відомої рекламної фірми «Barkas» з Копенгагена і запропонували взяти участь в проекті святкування 150-річчя Magasin Du Nord. Все, природно, в Данії знають, що Magasin Du Nord - це найбільший універсальний магазин, який має філії в різних містах. Для мене це було дуже цікава пропозиція, і я звичайно ж відразу погодився.

- Що для Вас як художника було важливо в цьому проекті?

- У зв'язку з тим, що вся моя творчість спрямована на те, що я хочу щось віддати людям, щось показати, для мене це було дуже хвилююче і, як би сказати, престижно зробити такий проект. Кожен день повз Magasin Du Nord проходять тисячі людей, оскільки він знаходиться в самому центрі Копенгагена, «центріше» вже і бути нічого не може, і думаю, що у мене ще не було можливості для більшого показу своєї творчості і своїх робіт.

- Чи висували замовники певні вимоги, як саме має виглядати художнє оформлення вітрин в стильовому або колірному рішенні?

- Хочу відзначити, що перші зустрічі з організаторами святкування пройшли на дуже приємне, доброзичливому рівні. Я вислухав, що ж вони хочуть від мене як від художника. Звичайно, вони намагалися мене направити в сторону якихось рекламних моментів, але мати справу з чистим мистецтвом і залучати рекламу - це дуже складно. Організатори розуміли, з яким творчістю і з ким мають справу, їм подобалося спочатку, що я роблю, мова моїх колажів і, природно, вони були відкриті зі мною з самого початку, що дало приголомшливий імпульс всьому процесу. Тобто вони дали повну свободу дій, і з їхнього боку не було ніяких зауважень.

- Як Вам вдалося не переступити ту межу, в межах якої ви зберегли впізнаваність робіт і стилістику з одного боку, і не піти на пряму рекламу з іншого?

- Це була дійсно важливе завдання - не просто зробити свою роботу, але і з'єднати її з баченням і філософією Magasin Du Nord, щоб був представлений я зі своєю творчістю, таким яскравим і зрозумілим, і, звичайно ж, повинна була бути рефлексія, взята з історії торгового центру. Для Magasin Du Nord робили колекції такі імениті дизайнери, як Dior і Balmain - величезні фігури в сфері моди. Тому для організаторів і було так важливо продовжувати цю лінію - щоб презентацію за допомогою своєї творчості реалізував людина, що цікавиться стилем, а також відомий в колах, що стосуються моди в Данії, і плюс до всього було важливо з'єднати якісь речі з історії Magasin Du Nord. І поступово я почав «входити» в цю тему, що зайняло, звичайно ж, певний час - підготовка проекту відбувалася приблизно півроку.

- Півроку підготовки, а де, власне, Ви шукали матеріал і натхнення для реалізації задуманого?

- Мені дали можливість попрацювати в архіві, а також в музеї торгового центру, де я отримав колосальну, найцікавіше задоволення, переглядаючи неймовірну кількість книг і альбомів. Вивчав певні місця в Magasin Du Nord, зокрема, стару частину будови, адже будівля з часом добудовувалося. Одного разу випадково побачив в кутку досить велика кількість чорно-білих портретів. Виявилося, що Magasin Du Nord протягом тривалого часу фотографував найбільш добре зарекомендували себе протягом року співробітників. Робили портрети, обрамляли їх і виставляли на тривалий час. Останні з робіт датовані 70-ми роками. Всі ці портрети, а їх, як на мене, було 33, я відзняв, плюс сфотографував дуже багато елементів будівлі з моїм розумінням структури і архітектури цієї будови, а також архівних документів.

- Протягом всього часу вивчення матеріалів і інформації, коли ж прозвучала Ваша «Еврика!»?

- В один прекрасний момент, перебуваючи вдома, до мене раптом прийшли якісь імпульси, і я почав дуже швидко працювати з цими портретами, накладаючи на них елементи будівлі. Незабаром у мене пройшло з'єднання фрагментів архітектури Magasin Du Nord і портретів з архіву. І назвав всю цю серію "The Faces" - «Лица». Залишалося все це з'єднати. Я подумав: було б цікаво задіяти глядача в цей процес, щоб він не просто проходив повз вікна, а як-то зупинився і зацікавився. А як це зробити? Все дуже просто: на зовнішні вітрини наклеїти великі принти з серії моїх колажів "Less", створених виключно з двох-трьох елементів на яскравому кольоровому тлі. У самих вікнах вирізати отвори, а всередині, в боксах, розмістити вже чорно-білу архівну частину колажів "The Faces". І та ідея, яку я задумав, була повністю реалізована і придбала 3D-анімаційний ефект.

Я радий і дуже задоволений, що ця співпраця відбулося!

Олександр Нікітчук, Культурно-мистецька фундація Brovdi Art

Фото: Олег Опаранюк

 

09 травня 2018р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів