Розбалансованість райбюджетів, масові звільнення педагогів: які загрози постали перед Закарпаттям з огляду на проєкт держбюджету-2020?

Розбалансованість райбюджетів, масові звільнення педагогів: які загрози постали перед Закарпаттям з огляду на проєкт держбюджету-2020?
Про це сьогодні говорили на позачерговому засіданні сесії Закарпатскої обласної ради.

 

Сьогодні, 13 листопада, під час позачергової сесії облради, коли обговорювалося питання про звернення до  центральних органів влади щодо невідкладного внесення змін до Проекту Закону про Державний бюджет України на 2020 рік, за дорученням голови Закарпатської ОДА Ігоря Бондаренка до депутатського корпусу звернувся його заступник Олексій Гетманенко. Посадовець у промові акцентував увагу обласних обранців на кілька важливих моментів, на які слід звернути увагу:

"Перше проблемне питання, яке потребує вирішення на державному рівні – це зменшення ресурсу місцевим бюджетам на 2020 рік за рахунок трансферу з державного бюджету. А саме, додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я. Так, для місцевих бюджетів Закарпатської області зазначений ресурс у 2020 році планується у сумі 363,8 млн грн, що менше в 1,8 рази або на 291,4 млн. грн. за 2019 рік. Зменшення ресурсу призведе до незабезпечення коштами для виплати заробітної плати непедагогічних працівників шкіл області, оплати комунальних послуг закладів освіти та охорони здоров’я. На 2019 рік (за станом на 1 листопада) незабезпечена потреба тільки на оплату праці з нарахуваннями на непедагогічних працівників становить 11,3 млн. грн., це при тому, що додаткової дотації було майже удвічі більше, і, відповідно, розмір мінімальної заробітної плати менший у 2019 році проти проекту 2020 року на 13,2 відсотка.

Друге. За інформацією Міністерства фінансів України, народними депутатами запропоновано внести зміни до Бюджетного кодексу України (стаття 103-6) та додаткову дотацію на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я розподіляти у таких пропорціях: 20 відсотків – обласному бюджету (або 72,7 млн. грн.), 30 відсотків – бюджетам міст обласного значення (або 109,1 млн. грн.), 35 відсотків – бюджетам ОТГ (або 127,3 млн. грн.) та 15 відсотків районним бюджетам (або 54,6 млн. грн.). За цією пропорцією виходить, що для чотирьох бюджетів міст обласного значення та семи об’єднаних територіальних громад необхідно передати ресурси у чотири рази більше, ніж 13 районним бюджетам, де фінансового ресурсу і так недостатньо.

В умовах покриття області територіальними громадами хоча б на 50 відсотків, такий розподіл був би доречним і правильним, стимулюючим. Однак, в сьогоднішніх реаліях це призведе до розбалансованості районних бюджетів та напруженої ситуації в районах області (масове звільнення непедагогічних працівників, незабезпеченість енергоносіями загальноосвітніх шкіл та закладів охорони здоров’я тощо).

У чому причини цих проблем? Я бачу їх дві. По-перше, це штучне затягування процесів утворення ОТГ у 2015-2019 роках, у результаті чого впродовж трьох років більшість старих територіальних громад не отримували цільові кошти в порядку фінансової децентралізації і в рамках упущеного часу не привели в порядок свою соціальну сферу та інфраструктуру і без допомоги держави сьогодні не здатні це зробити.

Але це ще не все. Будьмо відверті. Ми весь час просимо гроші. Нам завжди не вистачає. І це було би нормальним, якби ми були прикладом ефективного використання наявних кошів і активно, щоденно працювали над наповненням місцевих бюджетів, мобілізацією дохідної частини. Наразі ж складається враження, що ця функція просто-на-просто атрофована. Я вже не кажу про невміння результативно освоїти кошти та факти зловживань. Ви добре це розумієте.

Виходячи з аналізу ситуації, що склалася, облдержадміністрація готова в якості перехідного разового заходу підтримати ваше звернення до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо необхідності збільшення (не зменшення) ресурсу для місцевих бюджетів проти 2019 року хоча б на ріст мінімальної заробітної плати (13,2 відсотка) та передбачити на 2020 рік бюджету області додаткову дотацію на здійснення переданих з державного бюджету видатків у сумі 741,5 млн. грн. (у проекті бюджету на 2020 рік – 363,8 млн. грн.).

Одночасно не закріплювати у Бюджетному кодексі України пропорції розподілу цього ресурсу між видами місцевих бюджетів, що дасть можливість облдержадміністрації вирівняти фінансово слабкі бюджети.

Наразі прийняття цього звернення вами, ОДА проведе відповідні консультації із Мінфіном і Урядом, звернемося до народних депутатів із проханням активізувати роботу з цього питання з бюджетним комітетом. Але ми повинні зрозуміти, що це не повинно підмінити налагодження системної роботи з мобілізації надходжень до бюджетів всіх рівнів і інвестиційних коштів", – зазначив Олексій Гетманенко.

Про що депутати говорять у зверненні?

Після виступу депутати схвалили звернення на адресу голови ВР України Разумкова та прем’єр-міністра Гончарука, в якому інформують про те, що органи місцевого самоврядування Закарпатської області , аналізуючи проект Держбюджету на 2020 p., занепокоєні відсутністю у місцевих бюджетів реальних фінансових ресурсів на виконання власних та делегованих повноважень, позаяк це призведе до зменшення обсягу та зниження якості соціальних і публічних послуг населенню, видатків на оновлення інфраструктури та проекти розвитку.

Так, наступного року територіальні громади матимуть суттєві втрати та скорочення джерел доходів, зокрема: не будуть забезпечені  делеговані повноваження — видатки на освіту та охорону здоров’я (71,5 млрд грн). Також місцеві бюджети втратять через субвенцію з державною бюджету на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад, оскільки у законопроекті передбачений її обсяг на рівні 2019 року, тобто 2,1 млрд грн. Загалом за рік по країні зросла кількість сформованих ОТГ, отже, в 2020 ОТГ можуть отримати менше коштів на розвиток інфраструктури. Крім того, обсяг у 2,1 млрд грн, що пропонується для ОТГ у 2020 у 2020 році, не враховує інфляційні процеси. Це означає, що громади України у наступному році ймовірно матимуть нижчі фінансові можливості для придбання спецтехніки чи проведення робіт із будівництва і реконструкції об’єктів комунальної власності.

Загалом передбачений місцевим бюджетам ресурс суттєво занижений, що значно унеможливить надання якісних послуг громадянам органами місцевого самоврядування.

З метою недопущення суттєвого обмеження доступу громадян України до медичного обслуговування, соціального захисту та освіти, депутати Закарпатської облради звертаються з проханням внести зміни до зазначеного законопроєкту, зокрема:

-        затвердити освітню субвенцію на 2020 в обсязі 105 млрд грн;

-        передбачити на 2020 рік додаткову дотацію на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров'я в обсязі не менше 20 млрд гри та ЇЇ формульний розподіл між районними бюджетами, бюджетами ОТГ та міст обласного значення;

-        спрямувати 20% коштів дорожньої субвенції до бюджетів міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад і передбачити формульний підхід щодо розподілу таких коштів між цими бюджетами;

-        залишити норму щодо зарахування частини акцизного податку на пальне до місцевих бюджетів;

-        забезпечити оплату з державного бюджету гарантованих державою пільг, зокрема, пільг на проїзд та послуги зв’язку.

Крім цього, просимо невідкладно перерахувати кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій, передбаченої місцевим бюджетам згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року №500-р. та забезпечити проведення видатків на об’єкти та заходи, визначені цим розпорядженням Уряду".

Uzhgorod.net.ua

Читайте наші найцікавіші новини також у Інстаграмі та Телеграмі

 

13 листопада 2019р.
-->

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів