Наталія Німець - про тарифи на електроенергію, сервіси і те, чи будуть блокувати банківські картки за комунальні борги

Наталія Німець - про тарифи на електроенергію, сервіси і те, чи будуть блокувати банківські картки за комунальні борги
Підвищення цін на електроенергію, стягування комунальних боргів через банківські картки, встановлення електростанцій за «зеленим» тарифом – ці та подібні запитання постійно турбують краян. Відповідала на них Наталія Німець, директорка ТОВ «Закарпаттяенергозбут» – товариства, яке на сьогодні забезпечує переважну більшість закарпатців електроенергією.

 

 Пані Наталю, впродовж останніх місяців ми постійно зустрічаємо  інформацію про підвищення вартості електроенергії. Це питання найбільше турбує краян, тож скажіть: чи вже щось відомо? Коли зростуть ціни?

Справді, від початку року ми постійно чуємо про те, що зростуть ціни на електроенергію. Але враховуючи той факт, що ціну на електроенергію для населення встановлює уряд і нема відповідної постанови, ми поки що не можемо говорити про щось конкретне.

Хочу зауважити, що уряд працює над розробкою нової моделі функціонування ринку електроенергії, але не приховує, що ціна, швидше за все, збільшиться. З метою стримування її зростання уряд запровадив режим покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електроенергії, в тому числі й на державні енергогенеруючі підприємства. Різниця між ціною, яку платить населення за кожний спожитий кіловат, та ринковою вартістю електроенергії покривається за рахунок виробників НАЕК «Енергоатом» і ПрАТ «Укргідроенерго».

Відзначу, що на сьогодні при ціні для населення в 1,68 гривні за кВт⋅год реальна вартість електроенергії коливається від 2,6 до 4 гривень за кВт⋅год, і це залежить від регіону та  закупівельних цін на електроенергію. 90% кінцевої ціни для населення – це тарифи на передачу, розподіл і постачання. З огляду на все це діюча на сьогодні ціна не покриває реальних витрат, щоб забезпечити населення  електроенергією.

Нагадайте, за якими тарифами зараз споживають електроенергію українці?

Уряд схвалив постанову, якою, зокрема, встановив із 1 січня 2021 року  фіксовану ціну на електричну енергію для побутових споживачів у розмірі 1,68 грн за 1 кВт⋅год. Ця ціна діє до 31 липня 2021 р. При цьому тарифні коефіцієнти  за наявності дво- або тризонного лічильника залишилися незмінними.

На початку пандемії коронавірусу Верховна Рада України прийняла Закон, згідно з яким заборонено відключати споживачів від електропостачання у разі, якщо є заборгованість. Він діє?

Так, Верховною Радою у березні 2020 року було прийнято Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)”, положення якого передбачають, що на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та протягом 30 днів із дня його відміни забороняється припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг громадянам України у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі.

Але при цьому неодноразово регулятор наголошує споживачам щодо необхідності вжиття всіх можливих заходів з оплати електричної енергії та комунальних послуг відповідно до укладених договорів. У разі неможливості проведення повної оплати наданих послуг та з метою попередження негайного відключення після зняття заборони на проведення такого відключення споживачу необхідно повідомити про це постачальника послуг з наданням відповідного обґрунтування та ініціювання укладення графіка погашення заборгованості.

При цьому, наголошую, вказаною забороною не охоплюється відключення з інших підстав, передбачених ПРРЕЕ. Якщо споживач порушуватиме ПРРЕЕ (наприклад, не допускатиме представників електропостачальника до розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії) на об’єкті такого споживача може бути припинено енергопостачання і в період карантину.

Чи багато боргують закарпатці?

Це питання вкрай болісне для нашого підприємства! Тільки уявіть: на сьогодні заборгованість побутових споживачів складає 91 млн грн! Це дуже велика сума! Ми чудово розуміємо, що в час пандемії багато хто залишився без роботи, хтось хворів, у людей виникають непередбачувані обставини, але ми просимо розраховуватися за світло вчасно. Ми ж купуємо хліб чи олію в магазині й одразу розраховуємося за них, так само потрібно оплачувати й електроенергію. Всі маємо усвідомлювати, що без електроенергії немає комфортного життя: не працюватимуть холодильники, телевізори, кондиціонери, в темряві некомфортно пересуватися. Ми дуже залежні від світла, але теплоелектростанції та інші енергогенеруючі підприємства не зможуть виробляти електроенергію, якщо споживачі не розраховуватимуться, бо просто не буде за що купити вугілля чи інші енергоносії для виробництва електроенергії.

Повторюся: результатом такого рішення для нашої компанії стала заборгованість побутових споживачів в розмірі  91 мільйон боргу, і ситуація погіршується, тому ПРОСИМО  докладати всіх зусиль, аби оплачувати рахунки за спожиті енергоносії.

З’явилася інформація про те, що з 1 липня з рахунків українців можуть автоматично списувати борги за комунальні послуги. Чи так це?

Справді, є така інформація, що Міністерство юстиції дозволило банкам автоматично списувати з рахунків українців борги на вимогу державних і приватних виконавців. Раніше ця процедура застосовувалася тільки щодо боржників з аліментів, наразі її поширили, зокрема, і на комунальні борги. Повноцінно процедура запрацювала, наскільки мені відомо, вже з 6 липня.

Передбачається, що, серед іншого, спрощується процедура арешту коштів боржників завдяки вдосконаленню взаємодії банків і виконавців. При цьому списання коштів за наявні борги з оплати житлово-комунальних послуг здійснюватиметься, як і раніше, тільки за судовим рішенням, інакше – ні.  

Чи звертаєтеся ваше товариство до суду з приводу боргів?

Так, наші юристи  готують позови до суду з приводу стягнення заборгованості. Є побутові споживачі, які боргують і по 3, і по 50 та більше тисяч гривень. На жаль, це не один і не два випадки, їх багато, тому ми вимушені вживати заходів. При цьому звертаємо увагу споживачів, що в такому разі, коли вже за стягнення береться суд, треба буде сплатити, крім заборгованості, ще й судові витрати. Тож я ще раз звертаюся до закарпатців: просимо докласти всіх зусиль, щоб оплачувати квитанції, адже саме за рахунок цих коштів ми закуповуємо електроенергію на завтра. Ваші вчасні оплати – це, без пафосу, стабільне електропостачання всієї області.

При якій сумі чи при якому терміні заборгованості товариство звертається до суду?

Зазвичай юристи товариства звертаються до суду при заборгованості більше 3 місяців. Перед тим ми попереджаємо кілька разів, просимо споживача сплатити, нагадуємо про те, що доведеться оплачувати й судовий збір тощо.

З цією метою наскільки мені відомо, ви розсилаєте і смс споживачам про заборгованість?

Так, дійсно, ми розсилаємо смс-повідомлення споживачам, у яких наявна заборгованість, такі смс вони отримують зазвичай після 20 числа місяця, оскільки плата за спожиту протягом розрахункового періоду електричну енергію вноситься протягом 10 робочих днів від дня отримання рахунку побутовим споживачем, але не пізніше 20 числа.

Також ми розсилаємо смс, у яких повідомляємо про стан рахунку. Таку послугу вже схвалили численні споживачі, адже вона чітко інформує про те, оплачений рахунок чи ні, яка ситуація по ньому. Також споживач може побачити, надійшли кошти вчасно чи ні. Трапляються випадки, коли, приміром, громадянин сплатить рахунок не до 20 числа місяця, як це передбачено законодавством, а 30-го. Оскільки кошти через банківські установи чи пошту можуть надходити протягом кількох днів чи й тижня, буває, що на перші числа місяця, коли ми формуємо новий рахунок, сплачена сума ще не надійшла на рахунок товариства, і  таким чином виникає двомісячна заборгованість. Це часто викликає паніку в людей, особливо, коли приходить смс про стан рахунку, в якому вказаний і попередній борг, і нове нарахування. Саме тому ми просимо не хвилюватися, враховувати всі ці нюанси і намагатися вчасно оплачувати рахунки – максимально до 20-го числа місяця. А щоб взагалі не знати проблем, краще за все зареєструватися в Електронній абонентській книжці, за допомогою якої ви в реальному часі в будь-яку мить, скориставшись   мобільним телефоном, можете перевірити стан рахунку, миттєво оплатити квитанції та ще й не сплачувати комісію за банківські послуги.

Звертаю також увагу споживачів на таке: якщо оплата була здійснена вчасно, але не відображена в рахунку, потрібно перевірити правильність реквізитів. У разі виявлення помилки потрібно надати підтвердження до компанії про оплату в зручний для споживача спосіб: направити на електронну адресу, зателефонувати до кол-центру, написати в особистому кабінеті чи звернутися особисто.

Чи є можливість споживачеві розтермінувати заборгованість? Чи йде товариство назустріч закарпатцям у цьому питанні, адже ситуація з коронавірусом справді «підкосила» багатьох…

Так, як ми вже говорили, у нинішній складний час поширення пандемії у окремих споживачів накопичуються значні борги за спожиту електроенергію. Нагадаю, що оплатити їх потрібно буде в будь-якому разі! Ми розуміємо, що не всі можуть відразу сплатити всю суму заборгованості, тому йдемо назустріч і укладаємо угоди про реструктуризацію з графіком погашення заборгованості. При цьому не слід забувати, що доведеться оплачувати й поточні рахунки, і борги. Але це все одно краще, ніж доводити до судового розгляду та сплачувати ще й судовий збір, коли видатки можуть стати в рази більшими.

Як укласти таку угоду? Для цього необхідно звернутися у центри обслуговування клієнтів ТОВ «Закарпаттяенергозбут» із відповідною заявою. Працівники ЦОК визначать суму першого платежу з огляду на платоспроможність споживача, на залишок суми запропонують термін реструктуризації (не більше 12 місяців). Ми намагаємося максимально врахувати індивідуальні потреби та особливості становища кожного конкретного споживача.  

До слова про рахунки, квитанції. В них буває важко розібратися, особливо, коли звучать такі терміни, як «нарахування по середньому» і «донарахування». Поясність, що це таке? Чому, наприклад, не співпадають мої показники з тими, які контролер передав і які бачу в рахунку?

Це також поширене питання, пояснюю. У разі відсутності фактичного показника станом на 1 число обсяг спожитої електроенергії за розрахунковий період визначається розрахунковим способом за значенням середньодобового обсягу споживання. Що означає термін «станом на 1 число місяця» - це показ, наданий споживачем оператору системи розподілу в період, що охоплює два календарні дні до 1 числа місяця та 3 календарні після 1 числа місяця. Дані показів, передані в будь-який із цих 5 днів, вважаються даними на 1 число!

Тобто, у разі відсутності наданого споживачем показу на 1 число місяця, обсяг споживання, який зазначається в рахунку, розраховується відповідно до середньодобового обсягу згідно з затвердженою Регулятором методикою.

Якщо розрахунок обсягу був здійснений відповідно до середньодобового споживання, то при знятті/поданні фактичного показника можливі перерахунки.

Саме тому для уникнення перерахунків та донарахувань по середньодобовому обсягу ми просимо споживачів  надавати фактичні показники лічильника станом на 1 число місяця. Способів передачі показників лічильника є багато і залежать від того, який у вас оператор системи розподілу. Все це є вказано на нашому сайті та на сайтах ОСР.

Звертаються споживачі з приводу питання купівлі за «зеленим» тарифом: встановили установку, але не приходять гроші. Чому?

Справді, останнім часом до ТОВ «Закарпаттяенергозбут» почали надходити звернення від окремих громадян, які встановили у приватному господарстві електроустановки для вироблення електроенергії за «зеленим» тарифом. Споживачі наголошують, що після встановлення електроустановки товариство не нараховує їм виплати. При перевірці таких фактів фахівці ТОВ «Закарпаттяенергозбут» виявляють, що власники таких електроустановок не дотримуються процедури  щодо приєднання електроустановки саме в частині інформування про це товариства, і тому не отримують кошти. Про що йдеться?

Згідно з Правилами роздрібного ринку електричної енергії, індивідуальний побутовий споживач, який встановив у межах свого приватного домогосподарства генеруючу установку, призначену для перетворення енергії з енергії сонця в електричну енергію, має право здійснювати продаж виробленої електричної енергії відповідно до ПРРЕЕ на підставі договору про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом приватним домогосподарством. Відповідний договір сторони оформлюють у формі додатка до договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг. 

З метою продажу електричної енергії, виробленої генеруючою установкою приватного домогосподарства за «зеленим» тарифом, побутовий споживач зобов’язаний звернутися до постачальника універсальних послуг, яким на території Закарпатської області є ТОВ «Закарпаттяенергозбут». Звернутися споживачі можуть в Центри обслуговування клієнтів із заповненою та підписаною Заявою-повідомленням про встановлення генеруючої установки. 

Разом із заявою-повідомленням необхідно надати такі документи: 

  • копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера або реєстраційного номера картки платника податків або копію паспорта;
  • копію паспорта (1-6, 11 сторінки), витяг із єдиного державного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання (для власників ID картки);
  • копію документа, яким визначене право власності чи користування (оренда, позичка, управління тощо) на об’єкт (житлову нерухомість);
  • копію документа, яким визначені межі земельної ділянки, у разі розміщення генеруючих установок у межах земельної ділянки приватного господарства (паспорт забудови земельної ділянки, технічний паспорт БТІ тощо);
  • копію паспорта точки розподілу (передачі), яку видає ОСР та в якій наявні відомості щодо встановлення генеруючої електроустановки;
  • довідку про відкриття банківського рахунку, на який будуть здійснюватися розрахунки за договором купівлі-продажу електричної енергії (п.11.3.19. розділу ХІ ПРРЕЕ);
  • оригінал письмової згоди на встановлення генеруючої установки всіх співвласників чи користувачів (за наявності перебування об’єкта у власності чи користування кількох осіб).

 Це все передбачено чинним законодавством. Саме тому адміністрація ТОВ «Закарпаттяенергозбут» вкотре нагадує про необхідність дотримання процедури. Уся ця інформація детально описана і розміщена на нашому офіційному сайті.

Буквально наприкінці минулого тижня з’явилася інформація про те, що «Закарпаттяенергозбут» ввійшло до групи постачальників ТОЛК. Що це таке? Що це дасть споживачам?   

Так, усе вірно: компанії ТОВ «Закарпаттяенергозбут», ТОВ «Волиньелектрозбут» та ТОВ «Августа» створили Групу постачальників енергоресурсів Tolk. Її мета – подальший розвиток сервісних послуг компаній та розбудова конкурентного ринку електроенергії України.

Відзначу, що ключове завдання Групи – надання споживачам якісних послуг, створення прозорих та довірчих стосунків з партнерами, підвищення ефективності роботи енергоринку України.

 Учасники Групи продовжать активну діяльність як на локальному, так і на всеукраїнському рівнях, працюючи над диджиталізацією та розвитком додаткових послуг для своїх клієнтів. Тобто, місцеві споживачі відчують покращений рівень сервісу, а також інші переваги, над розробкою яких ми вже спільно працюємо з іншими компаніями. Додам тільки, що група компаній Tolk – це колектив із 358 професіоналів, це 3,3 млрд кВт·год постачання електроенергії на рік та 860 000 клієнтів.

Пані Наталю, насамкінець: ми вже два роки живемо в умовах пандемії, тож онлайн-сервіси нині – вкрай актуальне питання. Чи можуть споживачі спілкуватися з товариством дистанційно, розраховуватися онлайн, щоб не звертатися в Центри обслуговування клієнтів, не стояти в чергах до каси…?

Безперечно! В ТОВ «Закарпаттяенергозбут» створені всі умови для того, щоб зараз, у час поширення коронавірусу, більшість питань споживачі могли вирішити за кілька хвилин, не виходячи з дому, за допомогою сучасних дистанційних сервісів. Зокрема, з цією метою працює електронна абонкнижка, за допомогою якої можна формувати рахунки та оплачувати електроенергію і газ без комісії (https://pay.zakarpatzbut.energy/home).

Також працюють численні сервіси та платіжні системи, що дозволяють дистанційно і швидко оплачувати спожиту електроенергію. Щоб потрапити до них, слід перейти на офіційному сайті в рубрику «Клієнти», в ній обрати підрубрику «Побутовим споживачам», відтак – «Оплата онлайн».

Пропонуємо споживачам замовляти необхідні довідки дистанційно і тільки приходити їх забрати.

Працюють численні сервіси для бізнесу, зокрема, використовуємо в своїй діяльності програми для електронного документообігу.  

У робочий час за номером 0-800-50-59-60 працює кол-центр, за допомогою якого є можливість вирішити окремі питання дистанційно, отримати відповіді на переважну більшість питань. Крім того, функціонує інформаційно-консультаційний центр за номером в Ужгороді (0312) 42-99-92. Щодня працюють Центри обслуговування клієнтів: їхній перелік, контакти, мобільні номери можна знайти на нашому сайті й звернутися.

Пані Наталю, спасибі за розмову, успіхів вам!

Інтерв'ю підготовано за матеріалами програми "Діалоги" на телеканалі "М-студіо": 

Читайте наші найцікавіші новини також у Інстаграмі та Телеграмі

 

23 липня 2021р.
Çàãðóçêà...

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів