Оплата здійснюється за допомогою QR-коду. Чи зобов’язаний підприємець застосовувати РРО/ПРРО?

Відповідно до п. 1 ст. 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 265) суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов’язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні РРО зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених Законом № 265, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.
Розрахункова операція – приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця (ст. 2 Закону № 265).
Водночас, п. 2 ст. 9 Закону № 265 встановлено, що РРО та/або ПРРО не застосовуються при виконанні банківських операцій, крім, зокрема, операцій комерційних агентів банків та небанківських фінансових установ з приймання готівки для виконання платіжних операцій
з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі – ПТКС), за винятком ПТКС, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів.
Згідно з п.п. 4 п. 5 розд. I Правил формування та використання QR-коду для здійснення кредитових переказів, затверджених постановою Правління Національного банку України від 28 травня 2020 року № 68 із змінами та доповненнями (далі – Правила) QR-код – матричний код (двовимірний штрих-код), який містить інформацію щодо отримувача коштів і призначений для сканування за допомогою мобільного пристрою, сканера штрих-коду з метою швидкого та безпомилкового передавання реквізитів операції переказу коштів.
Пунктом 8 розд. II Правил визначено, що елементи даних QR-коду, стандарти кодування кириличних символів, особливості кодування даних і приклади QR-кодів для версії формату 001 та формату 002 наведені в додатках 1, 2 до Правил.
Інформація, що міститься в QR-коді, сканується за допомогою камери пристрою, платіжного застосунку (далі – застосунок), спеціалізованого банківського обладнання або універсального сканера QR-кодів. Дані розкодовуються як пропозиція щодо здійснення платежу, яка відобразиться в застосунку або інших інформаційних системах (програмному забезпеченні) (п. 18 розд. V Правил).
Відповідно до п. 13 ст. 1 Закону України від 30 червня 2021 року № 1591-IX «Про платіжні послуги», який вводиться в дію з 01 грудня 2022 року, електронний платіжний засіб – платіжний інструмент, реалізований на будь-якому носії, що містить в електронній формі дані, необхідні для ініціювання платіжної операції та/або здійснення інших операцій, визначених договором з емітентом.
Тобто, QR-код у розумінні законодавства, що регулює розрахункові операції, не є платіжним засобом. При цьому, застосування РРО та/або ПРРО залежить не від форми розрахункових операцій, а від способу отримання коштів суб’єктом господарювання (продавцем), як оплати за товар (послугу).
Враховуючи викладене, суб’єкт господарювання (продавець) не зобов’язаний застосовувати РРО та/або ПРРО у разі реалізації товарів, робіт (послуг), оплата за які здійснюється за допомогою QR-коду, в якому закодовані повні банківські реквізити рахунку у форматі ІВАN такого суб’єкта господарювання.
Водночас, у разі здійснення розрахунків за допомогою QR-коду, в якому закодовані реквізити для оплати, будь-якого іншого електронного платіжного засобу, відмінного від реквізитів рахунку у форматі ІВАN, – застосування РРО та/або ПРРО є обов’язковим.
ДПС у Закарпатській області
До теми
- Платники Закарпатської області сплатили понад 3 млрд грн ЄСВ
- Закарпатські аудитори виявили порушення на 47,4 мільйонів гривень – підсумки І кварталу
- На Закарпатті платники податків сплатили понад 598 млн грн військового збору
- Понад 2 мільярди гривень поповнили бюджети громад Закарпаття у І кварталі
- Закарпатська митниця підбила підсумки експортно-імпортних операцій за І квартал 2025 року
- Із початку року закарпатські митники задокументували 238 протоколів про порушення митних правил на 28,4 млн грн
- На Закарпатті з початку року у місцевих бюджетах – майже 404 млн грн єдиного податку
- Понад 3 тисячі закарпатців уже подали податкову декларацію про майновий стан і доходи за 2024 рік
- За І квартал 2025 року надходження від Закарпатської митниці становили 4,8 млрд гривень
- Закарпатці сплатили до місцевих бюджетів вже 1,5 млрд грн податків
- На Закарпатті за 2 місяці 2025-го сплатили понад 6,4 млн грн екологічного податку
- У 2024 році експорт товарів на Закарпатті становив 1446,2 млн дол. США
- Найбільше туристичного збору з початку року надійшло до бюджетів Поляни, Ужгорода та Баранинців
- Результат перевірок закупівель: тільки за 2 місяці – порушень на більше 106 мільйонів гривень
- На обліку в закарпатській податковій - майже 80 тисяч суб’єктів господарювання
- Найбільше імпортних товарів через Закарпатську митницю з початку року ввезли із Чехії - на 20 млрд грн
- Закарпатський бізнес поповнив місцевий бюджет майже на 4 млн від ліцензування підакцизних товарів
- У 2024 році до місцевих бюджетів Закарпаття надійшло 23,2 млн грн туристичного збору
- За перші 2 місяці 2025 року закарпатські митники скерували до Держбюджету понад 2,9 мільярдів гривень
- Не спалюйте сухостій! «Закарпаттяобленерго» просить пам’ятати про шкоду, яку може завдати вогонь!
До цієї новини немає коментарів