Ще раз про скасування місцевих виборів: допоки царькам ґаздувати?

Верховна Рада поховала надію закарпатців переобрати дрібних місцевих царьків

 

Значна більшість – як партійні осередки, так і лідери Закарпаття - негативно ставляться до рішення ВР про скасування місцевих виборів 30 травня 2010 року… Спочатку зібрали внески від охочих увійти до партійних списків, після чого скасували вибори… Верховна Рада крутить законом у міру своїх потреб і ситуації… Відміна місцевих виборів – багатоходова комбінація Тимошенко і Януковича, що вигідна обом…

У Закарпатті значна чатисна – як партійні осередки, так і лідери краю - негативно ставляться до ухваленої Постанови парламенту про скасування місцевих виборів, що мали відбутися 30 травня нинішнього року. Бо саме на ці вибори, і аж ніяк не на президентські чи парламентські, закарпатці покладали більші надії на реальні зміни. Принаймні так вважають закарпатські політологи. Ще буквально напередодні появи горезвісної постанови директор Закарпатського інституту політичних досліджень, відомий політолог і соціолог Віктор ПАЩЕНКО так охарактеризував сподівання громади найзахіднішого регіону України: "Що ж стосується місцевих виборів, то вони, на мою думку, важливіші, ніж парламентські. На них легше поміняти виборчу систему, і більшість політичних сил захочуть це випробувати. Загалом, якщо підсумувати, реальних змін ми можемо очікувати не після президентських виборів, а після проведення місцевих у травні й, можливо, парламентських. Коли після цього буде сформована певна конструкція влади, можна буде говорити про реальність чи нереальність якихось конструктивних змін у країні".
Щоправда надії на конструктивні зміни у країні з появою Постанови не справдилися.
Постанову ухвалили, і реакція в найзахіднішому регіоні України на неї не забарилася, найактивніше на неї відреагував Закарпатський Єдиний Центр, який одразу заявив, що Парламент має терміново оголосити нову дату місцевих виборів. Керівник секретаріату Закарпатської обласної організації Єдиного Центру Володимир ШКРІБА оприлюднив заяву, що у парламенті знову перемогли політичні розрахунки, коли партійні вожді розмірковують: "вигідно чи не вигідно" проводити вибори. "Така тенденція є небезпечною для демократичної держави, бо громадяни банально позбавляються права обирати владу, а інтереси територіальних громад попросту ігноруються". В. ШКРІБА додав, що єдино центристи взагалі пропагують ідею докорінної зміни системи місцевих виборів. З цією метою внесли на розгляд парламенту законопроект, який зокрема передбачає, запровадження відкритих виборчих списків кандидатів у депутати та пропонує проводити вибори міських голів у два тури.

Фальшстарти і гроші на вітер
Думки політологів та політиків підтверджують і соціологи. Останні проводять у Закарпатті дослідження практично щотижня упродовж останніх 4 місяців. Кажуть, в основному вивчають електоральні настрої населення на замовлення тих чи інших перспективних кандидатів та блоків. Протягом тижня, що минув, також вивчали думки, більшість з них – здебільшого негативне сприйняття рішення ВР про скасування виборів (у Закарпатті саме так і сприймають – скасування, а не перенесення). Розповідає завкафедрою туризму Ужгородського національного університету, директор Карпатського центру полінгових досліджень Федір ШАНДОР: "Верховна рада фактично поховала для багатьох закарпатців малесеньку надію – "…ось саме зараз, на хвилі президентських виборів та хаосу ми переоберемо ще й місцевих царьків…". Цього не станеться, і тому, на думку жителів регіону, власне ВР підіграла тим, хто в буквальному смислі цього слова жирує на своїх теплих насиджених місцях, нічого не роблячи".
А ще в регіоні говорять про… збитки та втрату дивідендів через постанову ВР.
Найбільших "втрат" у всіх сенсах цього слова зазнають молоді політичні сили, які через своїх лідерів "пропарилися" на президентських виборах, і зараз уже почали формувати списки до районних, міських, селищних рад, розглядати кандидатів на посади міських чи сільських голів. Ці молоді сили наразі стрімко втрачають свої рейтинги, і ті кошти, що були втрачені на президентські вибори, як виявляється зараз, були викинуті на вітер. "Це може призвести до того, що з плином часу, з відтермінуванням виборів, до таких блоків можуть знову потрапити ті особи, котрі не будуть розвивати нові структурні елементи позитиву, а просто вкладатимуть гроші заради бажання потрапити до влади. Відповідні, подібні процеси проходитимуть в дисонанс з оточуючим бажаннями. Тому молоді політики, нові претенденти та блоки однозначно висловлюються негативно щодо рішення ВР". Так само в регіоні вже з’явилися іменні блоки конкретних лідерів, конкретних районів, блоки, що формуються за національною приналежністю – угорські, румунські., що проходять під ідеями Закарпаття, які би вже зараз здобули свої голоси. Це все може накритися чавунною плитою, всі ідеї можуть бути поховані. "Уже є такі, хто зробив фальшстарт, почали працювати на 30 травня – вони просто не могли прогнозувати, що вибори будуть перенесені. Певна річ, що й вони негативно сприйняли постанову", - уточнює Ф. ШАНДОР.

Так вигідно чи ні?
Невигідне перенесення й усім без винятку правлячим за економічними, ресурсними критеріями кланам, родинам, мерам міст звичайно вигідно, щоб місцеві вибори не відбувалися якомога довше. "Не вигідно це й тим, хто де-факто керував органами влади, приміром, відомій мукачівській родині, бо вона зараз, з відстроченням виборів, стрімко почне втрачати дивіденди. Певна річ, у парламенті в них є ще певна група, це 11 чоловік, які ще можуть щось говорити, заявляти, але вони кардинально не впливають на ситуацію в Закарпатській області, що й показали вибори, які відбулися 7 лютого, коли на заклик цієї групи проголосував тільки так званий "їхній" регіон – Мукачево, Мукачівський і Берегово та Берегівський райони. Інші не відгукнулися і показали діаметрально протилежні показники. Власне це говорить про те, що група не має вирішального впливу і, вочевидь, можна чекати в ній на так зване "перезавантаження" , не виключено навіть, що хтось інший очолить цю групу замість лідера, який зараз її номінально очолює", - прокоментував Ф. ШАНДОР.
Щоправда, не всі політологи погоджуються з точкою зору Ф. ШАНДОРА, зокрема, молодий аналітик у закарпатській політиці Ростислав БУЛИНА стверджує, що відомій мукачівській родині таке відстрочення певною мірою "на руку". "Якщо ті домовленості між Януковичем та Балогою, які принаймні в мережі Інтернет були озвучені, таки будуть виконані з боку Віктора Федоровича, то правляча закарпатська родина отримає багато дивідендів. Остання в цьому сенсі зацікавлена у зміні окремих міських керівників, і насамперед йдеться про особу мера обласного центру Закарпаття – Сергія РАТУШНЯКА. Його замінити – давня мрія родини Балог. Хоча, відверто кажучи, протистояння між двома цими лідерами нічого корисного для Ужгорода не принесло, місто тільки втратило за ці роки від постійної ворожнечі, тому чимала частина міської інтелігенції налаштована на те, аби покласти крапку в протистоянні. Зрозуміло, що за нинішньої ситуації та системи виборів переобрати РАТУШНЯКА не вдасться – він створить навколо себе зо два десятки однопроцентників, відбере таким чином голоси від сильних конкурентів, і знову посяде міський трон. Тому бажання відтягнути час проведення виборів і, за можливості, за цей час "протягнути" в парламенті закон про обрання міських голів у два тури – це мрія і завдання № 1 як для відомої мукачівської родини, так, певен, і для низки інших політичних сил".
А сам мер Ужгорода і екс-кандидат на посаду Президента України Сергій РАТУШНЯК перевиборів не боїться. На запитання кореспондента УНІАН, як він ставиться до парламентської постанови, міський голова відповів – а ніяк! І додав: "Та мені все рівно. Єдине, що не можна робити перманентним процес нестабільності. Це мав бути кінець березня, потім травень, тепер взагалі не визначено… Власне я готовий був зараз іти на мера і перемагати. Перенесли так перенесли, мені все рівно, що малося на увазі. Для чого це робили? Я сприймаю це так: Партія Регіонів думає, що перемогла в державі, але не розуміє, що насправді перемогла лише В. ЮЩЕНКА з його нульовим рейтингом, але це ще не перемога в державі. ПР сподівається через вибудовану адміністративну піраміду отримати кращі результати на місцевих виборах. Насамперед буде боротьба тривати за мерів, щоб далі утримуватися і перемагати на парламентських виборах, і далі, після п’ятирічки, йти на другу п’ятирічку. Такий у них план. У чомусь він виправдовується. Виправдовується перенесення ще й тому, що зараз той нагнітальний психоз з телеканалів, зомбування навколо прізвищ ТІГІПКА та ЯЦЕНЮКА ще свіжі в пам’яті, якщо ще півроку їх не покрутити, про них усі забудуть. В цьому плані праві регіонали.
Але, з другого боку, є конкретна ситуація: я сумніваюся, що нова команда зробить щось краще, що вони виконають обіцянки дати 60 % місцевому самоврядуванню замість нинішніх 35-ти, що вони подвоять зарплати і потроять пенсії. Із такої позиції, як зараз у Ю. ТИМОШЕНКО, їм не вдасться замовчати ці процеси, на це буде людям вказано, і це буде серйозний аргумент. Я вже не кажу про те, що є реальна загроза – а я її бачу – неповернених ПДВ (40 мільярдів), пенсійна діра в межах 60 мільярдів, нема бюджету – ми вже не можемо купувати бензин на "швидкі" та хліб в садочки та лікарні. Це ж безлад! Це ж іде до того, що почнуться голодні бунти. Я сам виведу людей на вулиці, якщо я, маючи гроші на казначейських рахунках, через примхи і драчки в Києві не зможу виплачувати людям зарплати та заправляти паливом машини "швидкої". Я виведу людей і поясню їм, що це не я, а ті, за кого вони вчора голосували. Я політик, я маю свій успіх презентувати і вказувати на промахи та недоліки своїх опонентів, тому я буду це робити. Тому власне мені все рівно, коли будуть вибори".

Відміна місцевих виборів – багатоходова комбінація Тимошенко і Януковича, що вигідна обом
У той же час, за словами соціолога, переважна більшість закарпатців говорять про таке: вибори, які проводилися за політичними списками, відіграли дуже позитивну роль, бо вони показали чітку тенденцію - на місцях, власне міські, районні, сільські ради, - не можна формувати за мертвими непрозорими списками. "Саме в останньому нашому дослідженні більшість закарпатців сказали, що їм не подобаються закриті списки", - уточнює соціолог.
Практично ці думки закарпатців – це далеко не в останню чергу й позиція "Фронту змін", останній також ратує за відкриті списки, відповідний законопроект уже зареєстрований лідером політичної сили Арсенієм ЯЦЕНЮКОМ. Власне ж думка закарпатських фронтовиків щодо скасування місцевих виборів вирізняється з-поміж інших заяв оригінальністю та об’єктивністю. Голова Закарпатської обласної організації Політичної Партії "Фронт змін" Роберт БРОВДІ вважає, що всі нинішні маніпуляції з виборами – ніщо інше, як багатоходова політична комбінація, задумана давно і з певною метою. "Пригадайте, наприкінці літа минулого року активізувалися кандидати на пост президента України, здатні протиставити бодай якусь конкуренцію двом мегакандидатам – В. ЯНУКОВИЧУ та Ю. ТИМОШЕНКО. Останні десь саме в той час визначили, що в боротьбі їхній є одна проблема: величезна машина адміністративного ресурсу країни з сотень тисяч депутатів різних рівнів, що мала б допомагати тому чи іншому кандидату досягнути мети, насправді демотивована відсутністю власного пакету мотивацій, тобто перевиборів, які попередньо були визначені на 2011 рік. Я дозволю собі сказати, що це фактично був скелет у шафі, який нікого не цікавив до того часу, поки не став актуальним. Після цього його з шафи витягнули, в результаті чого на початку вересня минулого року був зареєстрований законопроект про проведення місцевих виборів 30 травня 2010 року, який з огляду на повну бездіяльність парламенту через чвари та блокування ніс у собі глибокий смисл. Чому? Тому, що авторство цього законопроекту належало ЛАВРИНОВИЧУ і ПОРТНОВУ, що саме по собі вдавалося дивним з огляду на їхню серйозну опозицію у рамках ВР. І умови блокування роботи ВР не стали на заваді 21.10.2009 проголосувати депутатам за цей проект, аби, на мою точку зору, мотивувати величезну армію адмінресурсу країни для підтримки того чи іншого кандидата, тобто для проведення успішної президентської кампанії. З цим авданням вони успішно і справилися, залишивши за собою право (і один кандидат, і другий) – розкласти пасьянс у потрібному для них напрямку. Тому що це багатоходова комбінація: ви на нас працюєте на президентських виборах, потім на нас виїжджаєте на місцевих".
У принципі, з огляду на комбінації, обидві політичні сили, на думку Р. БРОВДІ, досягли задуманого. Як би не булою, вибори пройшли, і в результаті і переможець, і переможений "вийшли" на те, що проведення місцевих виборів у травні є достатньо критичним для одних і інших. Для переможців - з точки зору формування нового адміністративного ресурсу країни, проблеми заповнення губернаторів, їхніх заступників і так далі, аби потім весь цей адмінресурс задіяти під час місцевих виборів. Для інших це відтермінування – час відпочити, "зловити" помилки нової влади, і в пізніші терміни маніпулювати і апелювати до фактажу того, що відбувається в країні. "Саме тому Ю. ТИМОШЕНКО, передбачаючи припинення своєї кар’єри як прем’єр, нещодавно оголосила, що криза в країні минула. Це нонсенс, до виходу з кризи нашій країні ще кілька років йти. Але така заява дозволяє їй буквально через якийсь час дорікати новим очільникам країни в тім, що вони недієздатні, а вона зробила все для держави", - уточнює лідер закарпатських фронтовиків. Він додає, що результатом усіх цих "ходів-переходів" і стала ухвалена 16 лютого постанова про скасування виборів, мотивацією для неї виявився брак коштів у бюджеті та власне відсутність бюджету. З цього приводу також виникає чимало питань, бо вибори мають фінансуватися з резервного фонду, і таким чином вибори вже проводилися в державі - це ІІ тур виборів до парламенту у 2007 році, це власне й ІІ тур президентських виборів цього року, коли рішення про фінансування виборів також ухвалювалося за відсутності бюджету. "Виходить що? Якщо змоделювати ситуацію, що депутати ВР не домовляться і не ухвалять бюджет, то це означає, що ми повинні відмовитися від виборів на всіх рівнях, законсервувати владу у в тому вигляді, який є? Так бути не може. Тому наступного вже дня Арсеній ЯЦЕНЮК зареєстрував законопроект про необхідність проведення чергових місцевих виборів орієнтовно на 31 жовтня 2010 року і найголовніше – в першу чергу повинна відбутися зміна системи проведення виборів у місцеві ради, а саме запровадження відкритих списків кандидатів. І цим ми апелюємо тим, хто "закидує" що скасування виборів 30травня молодим політичним силам не є вигідним. Навпаки, ми отримуємо час на формування списків", - уточнив Р. БРОВДІ.

Кілька думок з приводу
Ігор Баран, депутат Ужгородської міської ради: "Спочатку зібрали внески від охочих увійти до партійних списків, після чого скасували вибори. Про що це може говорити? Верховна Рада крутить законом у міру своїх потреб і ситуації. І це вже не вперше, це властиво всій нашій нинішній системі влади – якщо закон зручний для неї, то вона дотримується його положень, якщо ні – просто ігнорує.
До речі, у мене в посвідченні пише, що я депутат до 2011 року, однак якщо вже вирішили скоротити термін, то хай би цього дотримувалися. А так ніхто з нас не знає, яке рішення з’явиться наступного разу.
Та й загалом, термін "перенесення", яким депутати охрестили зараз постанову, це "словоблудіє", бо тоді ми бали вказати і дату наступних виборів. Тому виходить, що зараз вибори наші обранці просто скасували. Це означає - порушили норми Конституції. А ще це значить, що нинішній склад ВР хоче якомога довше утримати власні м’які місця у м’якеньких кріслах".

Золтан Ленд’єл, міський голова Мукачева (за матеріалами газети "Старий Замок "Паланок"): "Сприймаю це рішення Верховної Ради позитивно. Сподіваюся, що це дасть час ухвалити рішення про перехід до змішаної або навіть повністю мажоритарної системи. За час, що минув, пропорційна система на місцевих перегонах повністю себе дискредитувала. Головна проблема – розрив між виборцями й депутатами. Коли нинішнє скликання депутатів лише розпочало свою роботу, до нас приходили люди й питали: де депутат із мого округу, до якого я можу звернутися з проблемою? Доводилося пояснювати, що немає такого, адже всі пройшли за списками. Ми навіть організували тоді чергування депутатів, які б приймали людей. З часом звернення до обранців просто припинилися. По-друге, й самі депутати, що пройшли за списками, не зацікавлені, на відміну від мажоритарників, у роботі з людьми. Вони просто сліпо виконують волю партії. А партійне керівництво нерідко давало їм команду все робити для погіршення ситуації, діяли за принципом: чим гірше, тим краще. Добре, що в Мукачівській міськраді є конструктивна більшість, але в багатьох радах, бувало, навіть не могли за цілий день затвердити порядок денний. Якщо цей час Верховна Рада витратить на те, аби покращити законодавство, то я тільки "за".

Мирослава Гуранич, міський голова Перечина (за матеріалами газети "Старий Замок "Паланок"): "Нехай би вже коли щось ухвалили, то й дотримувались, а не змінювали то так, то сяк. А загалом відтермінування виборів для нашої громади непогано – з таким депутатським корпусом, як у Перечині, нині працювати – саме задоволення. Маємо хорошу команду, багато планів, задумів.
Зрозуміло, що ще не ухвалено бюджет, тому немає грошей на вибори. То нехай би вже його прийняли, щоб можна було розпочати першочергові й украй потрібні роботи в облаштуванні міста, в житлово-комунальній і соціальній сфері. Як піде робота, то можна і з виборами визначитися".


Наталія Петерварі, Ужгород

 

04 березня 2010р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів