Кінець ери техоглядів та довіреностей

Народні депутати полегшили життя водіям: Верховна Рада скасувала обов’язковий технічний огляд легковиків, які не використовуються в комерційних цілях. Щоправда, автомобілісти кажуть, що закон розширює права працівників ДАІ зупиняти автомобілі. "Закарпатська Правда" розслідувала, чи так все це

 

Минулого тижня Верховна Рада скасувала обов’язковий техогляд автомобілів. За відповідний законопроект проголосували 262 депутати. Народні обранці кажуть, техогляд скасували, щоб усунути надмірне державне регулювання у сфері автомобільних перевезень. Отже, відтепер переважній більшості закарпатських водіїв багатостраждальний техогляд не потрібен, як, власне, і довіреність на авто. Це, звісно, звільняє автолюбителів від автобюрократії, проте не факт, що відтепер на вулицях стане безпечніше. Чому – читайте далі.
Відверто кажучи, досі поняття "техогляд" в Україні було розмитим – не тому, що не було добре юридично прописане, а тому, що де-факто мало хто його проходив. Власне, ті, хто його проходив по-чесному, нерідко дізнавалися щось нове про свою машину. Але практично водночас з отриманням нових технічних знань водії зарікалися ніколи більше не робити такої дурниці. Бо витрати часу й нервів на техогляд були просто неймовірними й не відповідали жодним цивілізованим підходам до справи. Саме тому треба говорити, що техогляд у нашій державі проходили хіба що ті, хто купував нове авто (бо мусіли), або ті, хто ставив на облік старе авто, яке тільки що придбали. Решта людей "отримували" прямокутничок на лобове скло буквально з рук добрих працівників ДАІ, котрі таки за файне дякую "допомагали" зробити це не за добу, а за 5 хвилин. Усе це розуміючи, державні мужі й вирішили зменшити бюрократію – і скасували саме поняття техогляду.
Кому полегшало?

Згідно нового законопроекту, від проходження обов’язкового техконтролю звільняються легкові автомобілі усіх типів, марок і моделей, та їх причепи, а ще вантажівки вантажопідйомністю до 3,5 тонни. А ось якщо їх експлуатують більше двох років, тоді будь-ласка, на техогляд - кожні 2 роки. Також звільняються від обов’язкового техогляду мотоцикли, мопеди, мотоколяски незалежно від строку експлуатації.
Звісно, це не стосується тих автомобілів, що використовуються у комерційних цілях - наприклад таксі або авто, яке перевозить небезпечний вантаж. Вони мають проходити техогляд щорічно, а автобуси та спеціалізовані авто, що перевозять небезпечні вантажі – двічі на рік. Усе й зрозуміло – водії ж таких автівок відповідатимуть не лише за себе, а за пасажирів, товар тощо.

Хто робитиме техогляд?
Згідно законопроекту, оглядати "залізного коня" мають не працівники ДАІ, як раніше, а суб’єкти, які мають у власності або в користуванні необхідне обладнання. Наприклад, в сервісі обслуговування машини, де ви її придбали. Зокрема, подібний техогляд передбачає перевірку гальмівної системи, рульового управління, освітлювальних приладів, коліс і інших елементів, від яких залежить безпека руху і дія на довкілля. Водієві кожного транспортного засобу, що пройшов контроль, буде виданий протокол перевірки технічного стану автомобіля із зазначеним наступним терміном його проходження, на основі якого страхові компанії здійснюють страховку їх цивільної відповідальності. Цей документ буде являти собою бланк суворої звітності, а при його заповненні співробітники станції діагностики зобов’язані дублювати всю інформацію в базу даних, яку планується створити найближчим часом на основі існуючої бази ДАІ. І хоча в законі прописано, що сам бланк є платним, коштувати він повинен недорого – голографічний захист не є обов’язковою, а друкувати його будуть на папері. Ось цей документ водіям комерційних автомобілів і потрібно возити з собою замість талона. Управління транспортним засобом, що вимагає обов’язкового контролю, але що не пройшло його, спричиняє за собою штраф від 20 до 25 не оподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 340 до 425 грн.).

Без довіреностей та маршрутних листів
Крім того, новий законопроект передбачає відміну довіреностей на авто - якщо людина не є власником машини, вже не треба мати при собі нотаріально посвідчену довіреність на право керування таким автомобілем. Також скасовано вимогу для водіїв автомобілів, що здійснюють транспортні перевозки, щодо обов’язкової наявності дорожнього (маршрутного) листа і документів на вантаж.
Водночас в правоохоронних органах, особливо в ДАІ, не надто вітають рішення депутатів. Як повідомив УНІАНу міністр МВС Анатолій Могильов, через подібне рішення державний бюджет недорахується 500 млн. грн. "Ми втрачаємо півмільярда гривень, які отримувала ДАІ при проведенні техогляду. Я вважаю, що в бюджеті знайдуть кошти для компенсації цих втрат", - сказав А.Могильов. А ось в обласному ДАІ коментувати це питання взагалі відмовляються – в приймальні начальника телефон мовчить, а інші працівники відмовчуються: мовляв, прийде час – прокоментуємо, а поки нічого не скажемо. "Закарпатці" вдалося знайти лише коментар начальника ДАІ Україні Валерія Лозового виданню "Коментарі". В ньому він зазначив, що сумнівається в погіршенні технічного стану транспортних засобів після скасування техогляду. При цьому він не став говорити про надії на поліпшення технічного стану, так як, на його думку, - це відповідальність власників транспортних засобів. Також Лозовий повідомив, що після прийняття цього законопроекту скорочення в підрозділах ДАІ не буде. "Виключається тільки функція з видачі талонів техогляду", - сказав він.
Страховка стане дорожчою?
Крім того, не в захваті і страхувальники. Зокрема, суттєво піднімуться тарифи для автовласників. Страхування через технічний огляд обіцяє великий прибуток, і навряд чи ліцензію на це отримають більше п’яти найбільших страховиків. Ліцензію видаватиме українське Моторно-транспортне бюро. При цьому держава повинна буде фінансувати навчальні центри, а підприємства - спеціальні департаменти, оскільки фахівців, які могли б на професійному рівні займатися подібним страхуванням, зараз не є у всій галузі. Зрозуміло, всі ці витрати збільшать ціну страховки. Крім того, у страхувальників і збільшиться відповідальність, адже відтепер стан авто буде фактично на їх плечах.
Принаймні так вважає юрист Василь Гомонай. "Який працівник страхової компанії випише страховку авто, яке не сьогодні так завтра розвалиться? Ніякий! А вона є обов’язковою. Тому і відповідальність за стан авто несуть саме вони", - запевнив він. Водночас, на думку юристів, якраз нововведення по техогляду на руку страховим компаніям, адже цілком можливо, що вони будуть намагатися нав’язувати страхувальникам "свої" СТО для проведення технічного огляду. Крім того, як вважає голова правління одної київської страхової компанії Вадим Загребний вважає, що тепер ринок "автоцивілки" чекає переділ. Він зазначив, що сьогодні ні для кого не є секретом, що найбільш масовий продаж обов’язкового страхування відповідальності автовласників ведеться під час проходження технічного огляду авто. "Агенти страховиків, які працюють біля ДАІ, втратять свій бізнес, а ось ті страхові компанії, які мають партнерські відносини з сертифікованими станціями техобслуговування (СТО), отримають значне збільшення обсягів продажів. На СТО автовласнику однозначно буде запропонований поліс "автоцивілки", від якого він не зможе відмовитися" , - говорить Загребний. У той же час, на його думку, прийняття цього закону ніяк не позначиться на КАСКО. За словами експерта, добровільне страхування автоКАСКО - саморегулюючий ринок. "Отже, зміна тарифів на цей вид страхування буде залежати тільки від зміни ринкової кон’юнктури, підвищення середньої збитковості і цін на запчастини та ремонтні роботи", - пояснює Загребний. Крім того, досить незрозумілим залишається і питання із станціями техобслуговування. В законі не сказано, які вони мають бути – від офіційних дилерів чи ні, так і критеріїв, за якими він має проводитися, нема.


Денис ФАЗЕКАШ
Закарпатська правда

 

18 липня 2011р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів