У Міжгір’ї створено районну психолого-медико-педагогічну консультацію
На сучасному етапі розвитку нашої держави проблеми освіти дітей з психофізичними вадами є надзвичайно актуальними. Система порушення психофізичних функцій вимагає раннього діагностичного і корекційно-розвивального втручання. Без такої психолого-педагогічної допомоги подальше навчання та соціально-трудова адаптація дитини справді стають малоефективними. З цією метою і в нашому районі створено Міжгірську районну психолого-медико-педагогічну консультацію.
Районна психолого-медико-педаго-гічна консультація (надалі — РПМПК) — це діагностично-корек-ційний заклад у сфері освіти, що забезпечує психолого-педагогічний супровід у розв’язанні освітніх і соціально-реабілітаційних проблем дітей із вадами психофізичного розвитку.
До складу РПМПК входять:
Оксана Федорівна Маслей — завідуюча РПМПК, практичний психолог (на постійній основі);
Єва Василівна Галай — консультант РПМПК, лікар-психіатр (на договірній основі);
Світлана Іллівна Кут — консультант РПМПК, вчитель-логопед (на громадських засадах);
консультанти обласної ПМПК.
Завдання РПМПК — це виявлення, облік та діагностика дітей і підлітків із відхиленнями в розвитку, відбір їх до спеціальних навчально-виховних, лікувальних закладів відповідного типу, консультування батьків, педагогів та надання індивідуальної педагогічної допомоги. Найважливіше оцінити потенційні можливості розвитку такої дитини та визначити адекватні умови її навчання, соціальної реабілітації і професійної підготовки.
Районною ПМПК надається право здійснювати діагностичне обстеження дітей з психофізичними вадами, що підтверджено відповідними медичними діагнозами. Таке засідання може відбуватися за участі у ньому представника обласної психолого-медико-педагогічної консультації.
Для дослідження розумового розвитку дітей молодшого шкільного віку на діагностичних засіданнях використовується уніфікована експрес-методика, розроблена українськими вченими-дефектологами Н.М. Стадненко, Т.Д. Ілляшенко, А.Г. Обухівською, (“Методика діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку молодших школярів та старших дошкільників”. Кам’янець-Подільський, 2006). Ця методика дає можливість в умовах ПМПК не тільки розмежувати дітей за станом розумового розвитку (низька норма, затримка психічного розвитку, розумова відсталість), але й прогнозувати подальшу їх перспективу. В ній передбачено якісно-кількісне вивчення психічного розвитку дітей, відпрацьовані сталі інструкції, різні міри допомоги, дається характеристика складових діяльності, визначені вікові межі використання методики. Все це забезпечує кваліфіковану діагностику в умовах консультації.
Батьки, які піклуються про дитину, яка має труднощі в пізнавальній діяльності, повинні бути обізнані зі змістом діяльності, структурою та видами допомоги, які вони можуть отримати у РПМПК, яка знаходиться за адресою смт. Міжгір’я, вул. Шевченка, 86, відділ освіти Міжгірської РДА, (тел. 2-13-37).
Обстеження дітей здійснюється в присутності батьків (осіб, які їх замінюють). На підставі попередніх даних обстеження дитини лікарями, психологами, педагогами робиться висновок про індивідуальні особливості розвитку дитини та приймається колегіальне рішення про форму організації корекційного навчання, виховання та лікування; даються рекомендації щодо їхньої реабілітації та соціально-трудової адаптації.
У разі, якщо заключний діагноз може бути встановлений лише після тривалого вивчення дитини, РПМПК направляє її до відповідного навчального закладу на пробне навчання терміном на один навчальний рік і стежить за динамікою її розвитку з наступним переглядом попереднього діагнозу, а у разі потреби до лікувального закладу.
Батькам або особам, які їх замінюють, видається витяг з протоколу діагностичного засідання центральної ПМПК з діагнозом та рекомендаціями про форму корекційного навчання дитини.
Висновок ПМПК має рекомендаційний характер і є підставою для направлення дітей до спеціальних дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, а також до закладів системи охорони здоров’я, установ та закладів системи праці та соціального захисту населення за згодою батьків або осіб, які їх замінюють, організації відповідних форм навчання.
Діагностичне обстеження дітей (за поданням фахівців соціально-психологічної служби, педагогічних працівників) здійснюється з ініціативи адміністрації загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів, ЛКК, а також на підставі заяв батьків (осіб, які їх замінюють) при наявності таких документів: свідоцтва про народження дитини; витягу з історії розвитку (хвороби) дитини (медична картка дитини); розгорнутої характеристики із загальноосвітнього чи дошкільного навчального закладу, у якому перебуває дитина; зошитів з рідної мови, математики (якщо дитина навчається), малюнків; результатів попереднього обстеження дитини лікарями (психіатром, отоларингологом, офтальмологом, неврологом, педіатром, хірургом), логопедами, практичними психологами, педагогами системи освіти та охорони здоров’я України (картка стану здоров’я і розвитку дитини).
Одним з напрямків роботи РПМПК є консультативно-методична допомога сім’ям, які виховують дитину з психофізичними порушеннями. Такі батьки дуже вразливі, тому консультанти РПМПК радять їм прийняти реальність такою, якою вона є, і в цих умовах оптимально використати для розвитку дитини її можливості. Успіху в розвитку дитини можна досягнути тільки за активної участі батьків.
Батьки мають право вибирати, де буде навчатись їхня дитина. А щоб прийняти правильне рішення, їм потрібно проконсультуватись зі спеціалістами і прислухатись до їх рекомендацій. Лише за умови правильного вибору батьків та спільної, добре організованої роботи фахівців, відкриваються широкі можливості для розвитку дитини з особливими освітніми потребами.
Міжгірська РПМПК проводить діагностичне обстеження дітей за попереднім записом, відповідно до графіка, погодженого з обласною ПМПК та з участю її представника. Видані Міжгірською РПМПК документи завіряються печаткою обласної ПМПК.
Оксана МАСЛЕЙ,
завідуюча РПМПК.
"Верховина" для mizgir.com.ua
До цієї новини немає коментарів