Іржава бляшанка за ціною ..."Хаммера"!
Уберігши квартиру від злодіїв та аферистів, варто подбати й про транспортний засіб. Адже в Україні і краї зокрема "на ходу" й автомобільне шахрайство. Вже сама покупка "залізного коника" може обернутися для вас фінансовою катастрофою, не кажучи про продаж машини, її убезпечення від угонів та обкрадань тощо. Яка специфіка автомобільних афер по-закарпатськи – у розслідуванні закарпатських журналістів.
Без супроводу спеціаліста на автобазарі можуть "розвести" за кілька хвилин
Аналізуючи статистику злочинів, пов’язаних із автомобілями, розумієш: машини притягували й притягують злодіїв і шахраїв у всі часи, особливо у період криз. Як тільки не страждають "залізні конячки": їх викрадають, колеса з них знімають, магнітоли витягують, розбивають скло тощо. Але найбільш криміногенними з точки зору шахрайства були й залишаються купівля-продаж автомобілів на автобазарах чи за оголошеннями. Причому способів обману як покупця, так і продавця безліч – від елегантних сценаріїв до підсовування "муляжів" чи передачі фальшивих доларів.
"На автобазарах свої неписані закони, – каже знайомий експерт із автівок Юрій Михайлович, котрий у свій час допомагав людям продавати чи купувати машини на ринку в с.Кінчеш. – Це не магазин – тут свої хитрощі. Покупець і продавець повинні бути психологами. "Чайника" можуть "розвести" за кілька хвилин, наприклад, умовивши купити старенький "ридван" (що не раз і не двічі побував у ДТП і латаний-перелатаний, але має товарний вигляд, підфарбований і підчищений) за ціною, лише трохи нижчою, ніж майже нова автівка".
Тому спершу варто довідатися, чи не викрадена автівка й чи не перебуває вона в розшуку, чи не проходить у якомусь криміналі. Машина має бути справною: взагалі перед продажем об’єкт намагають-ся привести до товарного вигляду, тож якщо притягли автівку, яка барахлить, – виходить, їй уже нічого не допоможе! Техогляд також має бути в порядку. Не звертайте особливої уваги на малий кілометраж: його відмотати – справа елементарна. І не спокушайтеся дуже низькою ціною – це, насправді, дуже підозріло. Ретельно проаналізуйте: або власник справді не розібрався (не проконсультувався) щодо вартості, або вас намагаються обдурити.
"При найменшій підозрі відмовляйтеся від угоди! – наголошує Юрій Михайлович. – Якщо відчуваєте, що вам нав’язують рішення – намагайтеся перехопити ініціативу, пропонуйте варіанти. Бо нині важче продати, ніж купити. Не варто брати з собою відразу всю суму на покупку. Можуть украсти чи пограбувати. У 90-х це була звична практика. Нині ж такі випадки рідкісні, але, швидше за все, тому, що люди стали обачніші".
Машину "куплять", а кредит і далі платити доведеться вам
Закарпатці ще до кризи набрали чимало автомобільних кредитів, які стає все важче виплачувати. Відповідно, багато хто намагається продати "залізного коня", в тому числі й через Інтернет. "І, як це часто буває, – розповідає заступник начальника управління карного розшуку по майнових злочинах УМВС України в Закарпатті Михайло Деяк, – попередню домовленість продавця із покупцем (щодо завдатку) нотаріально не оформляють. От і виходить, що шахраї забирають машину, обіцяють платити кредит, а потім попередньому власнику телефонують із банку і повідомляють, мовляв, заборгованість росте, а грошей ніхто не вносить. І ошуканий залишається з кредитом, проте вже без транспортного засобу. Адже контакти та особиста інформація, які надавав "покупець", – липові".
Зав’язані в аферах були і генеральні довіреності. Це й стало однією з причин їх відміни. Ще на початку кризи по всій країні траплялися випадки, коли власник кредитного авто й зловмисник обмінювалися угодами. Перший передавав довіреність на право власності. Другий зобов’язувався платити кредит. Коли шахраї одержували ключі – знаходили нового покупця й перепродували авто удвічі дешевше й зникали. У результаті перший покупець залишався без автомобіля, але із кредитом. Третій – з автомобілем, але без права власності на нього.
І тоді й тепер юристи наголошують: єдиний спосіб продати кредитний автомобіль і не мати після цього мігрені – продавати його за згодою банку. Втім позбутися всіх зобов’язань у таких випадках виходить не завжди. Банки продають кредитні автомобілі на аукціонах, але зазвичай погоджуються реструктуризувати залишок боргу на зручних умовах.
За 5 хвилин із машини на сигналізації зникло все цінне!
Також почастішали випадки, коли злодюги цуплять із машин усе, що бачать, починаючи з барсеток і документів, завершуючи магнітолами й колесами. Причому обкрадають не лише дорогі іномарки – не цураються і вітчизняних стареньких "залізних коників". Журналіст-автолюбитель Олександр розповідає, що машини, яким за 20, страждають по-своєму. З них просто знімають все, що можна: "Охоронці платних нічних автостоянок запевняють, що з потеплінням ринув потік "демонтажу" "Жигулів", зроблених ще у Союзі, адже ті робилися ще за старими технологіями з відповідних матеріалів і мають оригінальні якісні автозапчастини. Такі машини – ласий шматочок для крадіїв: їх легко відкрити, на них рідко ставлять сигналізації. До того ж ті, хто їздить на стареньких "тачках", переважно не мають високопоставлених покровителів, завдяки яким у нас переважно "активізується" пошук зловмисників".
Проте справді масштабні справи стосуються переважно іномарок. Найбільшу банду машинних злодюг накрили років 5 тому.
Розповідає один із постраждалих ужгородець Валерій: "Пригадую, того дня взяв кредит, планував вкласти гроші в малий бізнес, тож у портфелі мав чималу суму у різних валютах, документи, ліцензії, гаманець із кредитками тощо. Зайшов буквально на 10 хвилин до ужгородського "Будинку побуту". В ту мить, коли ставив машину на сигналізацію, в калюжу між мною й автівкою вскочив молодик у білих штанях. Я ще здивувався, адже це була єдина калабанька в ту спекотну погоду. Швидше за все, шахрай орудував сканером, хоча цю версію офіційно й не підтвердили. Так чи інакше, коли я повернувся до автівки, – нічого не помітив. Лише на заправці виявив, що з портфеля зникло все!"
Злодіїв спіймали через пару днів біля меблевого неподалік "Прогресу". Паркувальник знав господаря машини, в яку залізли грабіжники, і скрутив одного з них. Виявилося, що 3 лиходіїв (сільські мешканці Закарпаття) "бомбанули" понад 60 автомобілів ужгородців!
Нашому співрозмовнику пощастило, адже зловмисники не встигли витратити жодної копійки з його грошей і повернули їх власнику. Саме тому спритникам удалося відбутися умовним терміном. Як запевняє Валерій, це не остання його пригода із автозлодюгами: "Що й казати, якщо у знайомих навіть "Москвичі" та "Жигулі" оббирають, то моя іномарка взагалі під прицілом! От нещодавно віконце вибили, магнітолу "із м’ясом" вирвали і… кинули поряд – вмонтована модель на продаж не годиться".
Саме тому знавці радять: страхуйте автівки. Директор Закарпатської філії ПАТ "УСК "ГАРАНТ-АВТО" Віктор Матяшовський коментує ситуацію, пригадуючи дві автомобільні народні мудрості: "Збирати гроші на машину довго, а от із автомобіліста в пішохода можна перетворитися за кілька секунд" та "Найкраща протиугонна система – страховка. Бо якщо захочуть украсти машину – вкрадуть!"
"Сьогодні вже стає звичним обов’язкове страхування цивільної відповідальності, як законодавча вимога до власника транспортного засобу, – зазначає В. Матяшовський. – Багато краян вже скористалися перевагами цього виду страхування, яке багато в чому знімає проблему відносин постраждалого в ДТП з її винуватцем. А як бути зі своїм авто, яке теж постраждало в ДТП? У цивілізованому світі існує єдина перевірена часом відповідь – страхування "КАСКО". Воно забезпечує відшкодування потерпілому при викраденні, пошкодженні автохуліганами чи стихійними лихами, при пожежі, падінні на автомобіль дерев, снігу, граду та іншими ризиками згідно з договором страхування. Таким чином, АВТОСТРАХУВАННЯ є одним із найпопулярніших у всьому світі й набирає оберти і в нашій державі. З іншого боку – це один із найбільш збиткових для страхових компаній видів страхування. Тому тільки грамотна тарифна політика, сформовані технічні резерви і наявність професійно підготовлених співробітників дозволяє компанії успішно виконувати зобов’язання перед клієнтами та виживати в умовах жорсткої конкуренції й фінансової кризи.
Страхова компанія "ГАРАНТ-АВТО" вже майже 20 років успішно займається і цим видом страхування. За цей час набула багато своїх клієнтів та шанувальників і в області. Ми ніколи не вступали в боротьбу за клієнта через демпінг конкурентних пропозицій. Нашим кредо було і є виконання взятих зобов’язань, і це, в кінцевому рахунку, не простим шляхом, але вело нас до успіху на страховому ринку. Окремою перевагою (запровадженою нами першими) була і є тісна співпраця з ремонтними станціями, коли клієнт через страхову компанію отримує відремонтовану машину. Причому СТО отримує кошти за ремонт тільки в разі підпису відвідувача, що він задоволений якістю ремонту! Є багато інших пропозицій для клієнта, які ми обговорюємо разом з ним до заключення договору. І намагаємося зробити так, щоб клієнт добре розумів всі його умови. Користуючись нагодою, передаю найщиріші вітання від керівництва "ГАРАНТ-АВТО", бажаю автовласникам краю безаварійної експлуатації транс-портних засобів, "зеленого" маячка світлофора, достатку та доброго настрою!"
Тарас ВАЩУК, "Закарпатська правда"
До цієї новини немає коментарів