Хронічні черги на кордонах: чи можна з ними щось зробити?
З огляду на нинішні хронічні корки на українсько-угорському кордоні питання його перетину стає дедалі більшою проблемою
Чим ближче до Євро-2012, тим страшніше стає: черги на кордонах "зашкалюють", "бензоперевізників" – хоч річку гати. Для тих, хто хоче просто вибратися відпочити в цілющих басейнах поблизу Ніредьгази чи прогулятися магазинами, кордон стає суцільним випробуванням нервів.
Востаннє, коли я перетинала українсько-угорський кордон, черга з легковиків "тягнулася" на кілометр-півтора, ми простояли в ній в очікуванні приблизно 4-5 годин. Тільки уявіть собі, що прибудуть уболівальники, а їхатимуть не за місяць, а за кілька днів до гри – і сотнями, тисячами скупчуватимуться та стоятимуть у чергах. А там, на кордоні, й особливо в буферних зонах, ні кав’ярень, аби водички купити, ні можливості поїсти, навіть із вбиральнями проблеми – одна-дві на всю інфраструктуру прикордонного посту. Тому уявити, що відбуватиметься на кордоні, не важко. Ось лише влада для того й існує, аби подібні проблеми передбачати і намагатися їх вирішити до виникнення.
Угорщина пришвидшить огляд автомобілів
Власне почати треба з того, що перемовини між владою Закарпаття та керівниками сусідніх областей Угорщини, Словаччини, Румунії про спрощення перетину кордону, пришвидшення митних процедур тривають постійно. Остання зустріч проходила в минулу суботу: голова Закарпатської ОДА Олександр Ледида разом із керівником Чопської митниці зустрічалися з Надзвичайним і Повноважним Послом Угорської Республіки в Україні Міхаєм Баєром та представниками угорських прикордонних і правоохоронних служб. Говорили якраз про зменшення черг та підготовку до єврочемпіонату: перші до останнього треба якось врегулювати.
Про потребу в цьому розказує очільник краю Олександр ЛЕДИДА: "Дуже багато закарпатців і досить часто перетинають українсько-угорський кордон. Це й зрозуміло: саме на Закарпатті найбільша угорська нацменшина, чимало наших краян мають родичів у сусідній закордонній області, навіть в українсько-угорського бізнесу міцні позиції. Людям потрібно їздити, але коли впираються в кілометрові черги – виникають проблеми. Тому ми й ініціювали зустріч з угорськими колегами, тільки разом можна вирішити подібні питання. Власне зустрілися спочатку на Закарпатті, потім спільно переїхали на угорську сторону, і вже там за круглим столом досягли певних домовленостей".
За словами керівника Закарпаття, угорцям важче вирішувати будь-які подібні питання, бо вони мусять діяти в рамках Шенгенського кодексу. "Є велика проблема, яку сьогодні навіть самі угорці, попри бажання, не можуть вирішити – це час на оформлення та огляд автомобіля. Ці нормативи встановлює Брюссель. Проте нам вдалося вирішити чималу низку питань зі словаками, тому розсудили спробувати і з угорцями: я їм запропонував для розгляду напрацьований досвід, і зрештою вдалося досягнути певних домовленостей".
Угорська сторона, за словами очільника області, погодила питання про пришвидшення огляду автомобілів до 3-3,5 хвилини. "Тобто, якщо працюватимуть три лінії, то щохвилини з однієї виїжджатиме автівка".
До Євро 2012 – окремі смуги руху
Інше питання – перетин кордону під час проведення футбольних матчів Євро-2012. У цьому напрямку вже теж триває робота. Так, за словами начальника Чопської митниці Олександра ПОХИЛЬКА, на українсько-словацькому кордоні у принципі черг не передбачається, бо загалом рух через пункти пропуску зі Словаччиною не є надто жвавим. "Проте навіть попри це ми з керівником Михайловецької митниці домовилися про те, що до Євро-2012 пропрацюємо й підготуємо окрему смугу для перетину кордону для громадян, які їхатимуть саме на матчі в Україну. У пункті пропуску "Ужгород – Вишнє Нємецке" є технічні можливості для організації такої смуги".
Та якщо на словацько-українському кордоні є і можливості, й бажання, то на угорському – переважно останнє. Хоча, сподіваємося, це й допоможе. Так, за словами О. Ледиди, під час суботньої зустрічі українська та угорська сторони досягли певних домовленостей. "Перше – туристичний літній сезон. Цього літа ми вже мали гіркий досвід створення кілометрових заторів на кордонах мікроавтобусами, що рухаються в Італію й назад. Пригадайте, люди по кілька діб стояли на кордонах, їх не встигали оформляти, оглядати, і зрештою дійшло навіть до блокувань роботи постів. Туристи, які їхали на відпочинок, тоді були також шоковані – годинами стояти в чергах! Таку ситуацію потрібно передбачати й на майбутнє. Тому наразі по "бусиках" вирішили питання таким чином: визначимо спільно з держмитслужбою України один чи кілька пунктів пропуску, через які рекомендуватимемо мікроавтобусам в’їжджати чи виїжджати з України. Гадаю, упродовж місяця визначимо ці пункти пропуску й оприлюднимо це рішення".
Щодо уболівальників, то, за словами очільника краю, постає питання, як визначити: турист чи ні? "Ми зійшлися на думці, що це можна дуже легко вирішити: якщо уболівальник покаже разом із паспортом квиток на матч, то його пропускатимуть по окремій смузі руху на кордоні. Певна річ, ви зауважите, що це може бути нерезультативним, якщо враховувати постійно перевантажений і вузький міст через Тису в пункті пропуску "Чоп – Загонь". Ми пропрацювали й це: митники – і українські, й угорські – взяли на себе зобов’язання таким чином регулювати рух, аби не виникало заторів. Тоді вболівальники "вискакуватимуть" окремою смугою на міст і швидко та легко проїжджатимуть його. Як це зробити? Прикордонні служби просто стримуватимуть автомобілі в буферних зонах на території пункту пропуску і запускатимуть по 10-20 автівок на міст – рівно стільки, на скільки з’являтимуться місця. Таким чином міст залишатиметься порожнім і буде можливість проїжджати його швидко тим, хто справді збирається на матчі".
Наталія ПЕТЕРВАРІ, "Закарпатська правда"
До цієї новини немає коментарів