Чи відбудовується Закарпаття після паводка 2010-го?

Черговий скандал "витає в повітрі" в Закарпатті: тиждень-два тому серед окремих ЗМІ почали ширитися чутки про те, що після останнього паводка, що стався у грудні минулого року, в Закарпатті так нічого й не відбудували. Ні грошей не було, ні допомоги держави, ні робіт, і зараз, коли знову настав "сезон паводків", люди фактично лишилися незахищеними. Аби переконатися, так це чи ні, "Закарпатка" вирушила по районах, аби переконатися на власні очі, відбудовувалося щось чи ні, а якщо ні – то шукати винних.

 

Це так люди кажуть - ліпше один раз побачити, ніж сто разів почути. Цього тижня власкор "ЗП" починає своє перше дослідження і працює в Тячівському районі. Аби безпосередньо на місці чути всі "так" і "ні", запрошуємо з собою голову Тячівської РДА Михайла Шелевера. Перші об’єкти – в селищі Дубовому та в Нересниці. Відкриваю список, який знайшла в облдержадміністрації (вказівка об’єкту, сума фінансування, стан виконаних робіт) і прошу показати все детально.

Захистися легше, ніж потім відбудовувати

Дорогою до Дубового голова району розказує: "Наш район часто потерпає від паводків, і ви це добре знаєте. Тому особлива увага в районі – саме цьому питанню. Ми переконалися на останній стихії, що захист спрацьовує, тому, відповідно, потрібно максимально все можливе зробити, аби добудувати дамби, берегоукріплення тощо". Приїжджаємо до річки Тересви, яка протікає поблизу селища Дубове, саме тут, на одному з відрізків, таки тривають роботи – це, як чую, завершують роботи зі зведення берегоукріплення. "До нас звернулися люди з проханням допомогти їм вирішити цю проблему, - коментує Михайло Шелевер. - Ці першочергові заходи повинні вберегти селище у разі можливого паводку". Питаю, що тут робили? "Паводком у цьому місці було зруйновано 400 метрів берегоукріплення та частину дороги комунальної власності, - розказує голова району. - Проїзд автомобільного транспорту був дуже ускладнений. Більше того, виникла загроза підтоплення та руйнування понад 20 житлових будинків. Ось наразі тут практично завершені відновлювальні роботи, збудовано чотири сотні метрів берегоукріплення, пошкоджену ділянку дороги. І тепер ми можемо говорити, що ці два десятки родин захищені від стихії. На об’єкт передбачено 905 тисяч гривень, гроші надійшли повністю".
Поки оглядаємо будівництво, цікавлюся, скільки загалом об’єктів пошкодив минуло грудневий паводок і чи по всіх тривають роботи? Чомусь так тяжко "йшли" гроші на це з державної казни до області, чомусь так багато незрозумілих розмов та питань навколо цього питання…
"Буквально вчора-позавчора ми повністю відзвітували перед владою обласною про використання коштів, що надійшли до нас з резервного фонду Державного бюджету на проведення невідкладних заходів з ліквідації наслідків стихійного лиха, що сталося 7-9 грудня 2010 року, - уточнює М. Шелевер. – Практично по більшості об’єктів роботи виконані на 100 відсотків. Загалом ми працювали по 14 об’єктах! Приміром, тут, у Дубовому, працювали над відновленням автомобільної дороги комунальної власності, а ще відновлювали міст через Тересву в урочище Вітерна. Використали тільки на це понад мільйон гривень".

Відбудовані мости, з’єднані береги
З цього місця прошу розказати детальніше і показати міст. Прошу про це не просто так, цікавлюся, бо пам’ятаю про скандал в Запереділлі: в тому населеному пункті на Міжгірщині через пошкоджений міст щодня ходили до школи діти, ризикуючи при цьому життям. Чи подібне не загрожувало жителям Дубового?
"Фактично міст, про який питаєте, з’єднував урочище Вітерна з селом, - розказує М. Шелевер. - Чи багато там людей? Багато, тому проблема, про яку говорите, орієнтуючись на Запереділля, таки певною мірою актуальна й тут. Загалом паводком у грудні минулого року було зруйновано 40 м кв. габіонного та 50 м квадратних плетньового кріплення опори № 1 правого берега цього мосту через річку Тересва. Руйнування були настільки сильними, що виникла загроза провалу частини мосту. Про проїзд автомобільним транспортом навіть мова не йшла. Таким чином фактично 300 житлових будинків громадян лишилися відрізаними від цивілізації. Що нами зроблено? Було повністю відновлено пошкоджену ділянку мосту, надійно захищено його берегову частину від паводку, забезпечено безаварійний проїзд транспорту та пішоходів.
"Загалом, якщо цікавитеся питанням мостів, то на Тячівщині маємо ще один такий об’єкт, що заслуговує на увагу, - продовжує Михайло Шелевер. – кажу про автомобільний міст у селі Калини, який веде до урочища Заріка. Тут теж близько 300 житлових будинків, а ще - загальноосвітня школа І-ІІ ступенів. Торік паводковими водами було розмито берегоукріплення поблизу мосту завдовжки 25 метрів, водою виявилися підмиті перехідні плити правої берегової опори. Відбудова цього об’єкту обійшлася в 182 тисячі гривень, і фактично наразі спеціалістами здійснено якісний ремонт пошкодженої частини моста, забезпечено можливість безаварійного проїзду транспорту та проходу пішоходів".

Берегоукріплення, автомобільні вулиці – відбудова завершена
Попри це, в районі, за словами голови, у рамках відбудовчих заходів працювали над відновленням автодоріг в селах Широкий Луг, Тячівці, Глибокому Потоці, Лопухові, Тарасівці. Приміром, грудневим паводком 2010 року було пошкоджено 800 м кв. асфальтобетонного покриття загальною площею 4800 м кв. по вулиці Селянській в Тячівці Проїзд транспорту був надзвичайно ускладнений, небезпека для людей виникла неабияка, - розказує мені далі керівник Тячівщини. – Роботи тут виявилося чимало, загалом на об’єкт з державного бюджету було спрямовано 825 тисяч гривень. Наразі роботи завершені, і для того, аби сказати. Наскільки важливим був ремонт, назву лише конкретні цифри – скільки людей це зачіпає: на цій вулиці знаходиться 120 будинків, в яких проживає майже півтисячі мешканців".
По дорогах М. Шелевер наводить й інший приклад. Так, в Лопухові 200 тисяч використано на ремонт вулиці Полонинської Наскільки важливий цей об’єкт? Загалом паводок тут зруйнував понад сто метрів берегоукріплення та ділянку дороги комунальної власності до 120 житлових будинків. Виникла загроза руйнування 30 будинків. "Ми збудували берегоукріплення, дорогу, відновили проїзд транспорту до будинків громадян, захистили три десятки житлових будинків від шкідливої дії вод. До речі, тут же, в Лопухові, відбудували й вулицю Лісну: через руйнування цієї автодороги виникла загроза, що будуть відрізані 60 будинків громадян. В результаті проведення відновлювальних робіт було збудовано нове берегоукріплення й питання закрите", - розказує керівник Тячівщини.
Щодо берегоукріплень, то їх зводили в селах Угля, Лопухові. "Приміром, в Углі стихія "забрала" берегоукріплення завдовжки 110 метрів погонних. Таким чином виникла загроза підтоплення багатоквартирних та індивідуальних житлових будинків, а також пекарні та навчально-виховного комплексу "Первоцвіт". На відновлювальні роботи використали 269 тис. грн.., наразі сміливо можна говорити – згадані об’єкти захищені", - уточнив М. Шелевер.


Загалом, за його словами, обсяг фінансування по всіх цих об’єктах сягнув 3,5 мільйонів гривень, і всі кошти наразі освоєні. Звіряю ці дані з тими, котрі отримала в облдержамдімністраціїю Все сходиться. Принаймні по одному району перевірили, що зроблено. Наступного тижня – подорож на Рахівщину. Читайте про це в "Закарпатці", якщо маєте зауваження – пишіть нам, приймемо запрошення поїхати туди, де є проблемні питання.

Галина Солодка

Закарпатська Правда

 

06 грудня 2011р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів