Чи готове Закарпаття до Євро-2012?
Отже, неповні два місяці залишилися до старту Євро-2012. У ці останні дні тільки й розмов, що навколо підготовки до проведення чемпіонату з футболу в Україні. Там дороги добудовують, там – летовища відкривають, а вже десь і квитки готові продавати. Опинилося в зоні хай і не підвищеної, але таки особливої уваги і Закарпаття – все ж таки область має стати транзитною для уболівальників, котрі їхатимуть на власному авто з Європи на матчі. До речі, усі, хто буває в Європі, розказують, що системи GPS при закладанні маршруту на Львів переважно видають Угорщину, автобан і вихід на "Чоп–Загонь". Ще частина фанів прямуватиме через Ужгород, Берегово. І про те, що їх чекає на Срібній Землі, – по порядку.
Від 600 тисяч до мільйона європейців – саме стільки вболівальників та й загалом туристів зустрічатиме Закарпаття у рамках проведення футбольного чемпіонату в Україні. Це – попередні підрахунки, можливо, дещо перебільшені, але з огляду на них нам і треба думати, що робити. Хоча – що думати? Всі знають: нам потрібні дороги, вказівники, готелі й ресторани, а ще – знання іноземних мов. Як із усім цим у нашому регіоні і як зустрічатимемо Євро-2012 – намагалася з’ясувати "Закарпатка".
Отже, неповні два місяці залишилися до старту Євро-2012. У ці останні дні тільки й розмов, що навколо підготовки до проведення чемпіонату з футболу в Україні. Там дороги добудовують, там – летовища відкривають, а вже десь і квитки готові продавати. Опинилося в зоні хай і не підвищеної, але таки особливої уваги і Закарпаття – все ж таки область має стати транзитною для уболівальників, котрі їхатимуть на власному авто з Європи на матчі. До речі, усі, хто буває в Європі, розказують, що системи GPS при закладанні маршруту на Львів переважно видають Угорщину, автобан і вихід на "Чоп–Загонь". Ще частина фанів прямуватиме через Ужгород, Берегово. І про те, що їх чекає на Срібній Землі, – по порядку.
Митники обіцяють: черг на кордоні не буде
Перше – кордони. Нагадаємо насамперед для уболівальників-закарпатців, що Польща запровадила спрощену процедуру оформлення віз для українських фанів на Євро-2012. Україна у відповідь теж спрощує митні процедури й обіцяє як перевізникам, так і вболівальникам легкий перетин кордону.
Тепер щодо перетину на Закарпатті. На Чопську митницю очікує серйозне навантаження. Попри значний пасажиропотік, ситуація може бути складною, якщо врахувати вантажний транспорт, який перевозить товари для експорту та імпорту. Митники кажуть, пришвидшили митні процедури, і насамперед за рахунок меншої кількості документальних перевірок. "У середньому ТЗ оформляються на митному посту до однієї години. Мінімальний час перебування – 11 хвилин", – каже заступник начальника митного пункту "Тиса" Володимир ЛАЗОРИК. Крім того, щоб скоротити час, створена можливість електронного декларування товарів для підприємств. "Завдяки цьому час проходження контролю вже скоротився на 25%", – каже начальник Чопської митниці Олександр ПОХИЛЬКО.
Щодо швидшого оформлення фанів, то, за словами О. Похилька, прийнято рішення, що для вболівальників виділятиметься додаткова смуга руху. "На митному посту "Тиса" вантажівки їхатимуть у реверсному режимі, у такий спосіб звільнимо для автобусів окрему смугу, а на "Ужгороді" проблеми взагалі не виникатимуть: там достатня кількість смуг, одну виділимо для Євро-2012. Наші інспектори готові. Чекаємо гостей", – сказав головний митник краю.
Ще одним ноу-хау для митниці у підготовці до чемпіонату стало впровадження електронної системи повідомлень про черги. Така можливість вже є на сайті Чопської митниці. Система показує кількість авто на в’їзд та виїзд із кордону, а також кількість легкових та вантажних автомобілів, які знаходяться у черзі на митному контролі. До того ж на кордоні встановлять відеокамери. Таким чином, громадяни, які планують поїздку, зможуть вибрати оптимальний маршрут, враховуючи завантаженість пункту пропуску.
Фан-зони, готелі, "швидкі"...
Якщо говорити про те, що чекає на фанів на території Срібної Землі, то слід почати з того, що вже зроблено. Як розповів "Закарпатці" заступник голови ОДА Володимир ПРИХОДЬКО, в краї утворений і діє міжвідомчий координаційний штаб із питань безпеки та правопорядку під час проведення Євро-2012 в Україні.
Щодо правопорядку, то, як каже заступник голови, правоохоронці (міліція, СБУ, митники, міграційна служба) відпрацьовують по-максимуму підготовку. Провели численні навчання, пропрацювали схеми дій у різних ситуаціях. ДАІшники створили вздовж магістральної дороги "Київ – Чоп" 3 інформаційні центри, що працюватимуть цілодобово, в яких іноземці зможуть отримати інформацію (у кожному центрі чергуватимуть 2 співробітники ДАІ, один перекладач). Загалом, за словами В. Приходька, 150 правоохоронців пройшли курси англійської, і частину з них навіть направлять до Львова на допомогу колегам. "Оскільки ці питання відпрацьовані, тепер акцент переміщується на питання туристичної привабливості, комфорту транзиту, доступності закладів, інформативності тощо", – каже В. Приходько.
Причому про це не просто говорять, а вже навіть змоделювали ситуацію: "запустили" італійця та німця через кордон, організували їм "спілкування" з англомовним ДАІшником, здійснили супровід у межах краю. Такий тренінг показав і переваги, й недоліки, і над їх усуненням наразі й думають.
Створюють на Закарпатті й фан-зони. Таких в області планується облаштувати 18 – для перегляду матчів Євро-2012. Приміром, така зона для 3-3,5 тисяч уболівальників буде створена в центрі Міжгір’я, на 1,5 тисячі – в Мукачеві, чотири в Ужгородському районі, дві фан-зони на Берегівщині, стільки ж – на Рахівщині, Свалявщині тощо. Проблеми наразі найбільші з виконанням відповідного доручення голови ОДА, каже В. Приходько, в обласному центрі: тут поки про фан-зону не йдеться (нема угоди про її створення, яку мало б укласти УЄФА та Нацагентство з підготовки до Євро-2012).
Ще, за словами В. Приходька, наразі зроблено таке: в Ужгородському районі розгорнуті 5 пунктів швидкої медичної допомоги. Поблизу основних доріг області на шляху руху уболівальників створені 7 турінфоцентрів. Спеціалісти провели інвентаризацію наявної туристичної інфраструктури вздовж основних доріг переміщення гостей та учасників чемпіонату Європи 2012 року з футболу та поблизу пунктів перетину кордону: нарахували 80 закладів розміщення загальною кількістю понад 4 тис. ліжко-місць. "Цього нам має вистачити", – уточнив В. Приходько.
"Вєрной дорогой єдєтє, товарищи!"
Після кордонів та туристичної привабливості наступне питання – дороги та вказівники. З приводу першого маємо проблеми: коштів бракує. Попри те, що наша область гроші просила, а на окремі об’єкти фінанси були вкрай необхідні. Загалом, за даними облавтодору, на мережах доріг загального користування протягом останніх трьох років виконано дорожньо-будівельних робіт на суму 56,5 млн. грн., але область так і не отримала коштів на реконструкцію та загальний ремонт доріг державного значення. Облавтодор всі роботи має виконати за рахунок коштів на поточне утримання. Начальник служби автомобільних доріг у Закарпатській області Василь МАРКОВИЧ лише додав, що до початку чемпіонату закінчать ремонтно-будівельні роботи на дорогах протяжністю 50 км.
До речі, під час моделювання ситуації з іноземцями "вилізло" ще одне цікаве питання – дорога на Львів через Самбір. Про її необхідність розповів "Закарпатці" й голова Великоберезнянської РДА Роман РОГАЧ. З його слів, спеціалісти прорахували й визначили, що пункт переходу "Убля–Малий Березний" також не слід скидати з терезів: існує велика ймовірність, що під час проведення чемпіонату частина вболівальників зі Словаччини та Чехії перетинатимуть кордон саме через цей КПП. "Українські прикордонні служби до прийому вболівальників у цілому готові, проте зі словацького боку не планується впровадження спрощених режимів переходу кордону для вболівальників, що може спричинити великі черги на кордоні. Треба це питання ще пропрацювати", – підкреслив Р.Рогач. Також він додав, що фанам з Углі швидше їхати до Львова через Ужоцький перевал. Але в якому він стані – страшно й говорити, особливо з боку Львівської області. Тому, за словами В. Приходька, вирішено, що облавтодор здійснить бодай ямковий ремонт на цій автодорозі, оскільки коштів на щось серйозніше не передбачено. Підключилися до питання й співробітники ДАІ – вони обіцяють здійснювати супровід згаданої траси під час матчів.
Щодо дороговказів, то, за словами В. Приходька, на їхнє виготовлення з бюджету виділено 2 мільйони гривень, і цих коштів повинно вистачити. "Виготовляє інформаційні дороговкази українською та англійською мовами облавтодор. Їх установлять по всій магістральній дорозі М-06 "Київ–Чоп" у межах області. Плануємо облаштувати ще 5 майданчиків відпочинку з відповідною інфраструктурою уздовж дороги "Київ – Чоп", – додав В.Маркович.
Загалом, за словами В. Приходька, наразі все ще лишаються невирішеними кілька проблемних моментів, які треба вирішити в доволі стислі терміни. Перше – питання пропуску через державний кордон до Латірського перевалу, друге – облаштування залізничних пунктів пропуску та пунктів контролю. Ще одне – встановлення у Мукачеві електронного інформаційного табло для водіїв з оперативними даними щодо ситуації на пунктах перетину кордону.
Наталія Петерварі, "Закарпатська правда"
До цієї новини немає коментарів