«Чиновникам треба проводити лекції з історії мистецтва», - мистецтвознавець Ростислав Лужецький в Ужгороді

Про це все розповідав львів’янин, художник та дизайнер Ростислав Лужецький під час лекції «Тоталітарний простір і сьогодення: про що говорять наші пам’ятники», яка відбулася у рамках арт-фестивалю «Березневі коти», що проходить цими днями в Ужгороді.
«Для початку варто усвідомити, які з пам’ятників ми можемо називати витворами мистецтва, а які – ні», – заявив пан Ростислав на початку лекції. Багато пам’ятників у радянську добу штампувалися великими партіями для багатьох міст і майже всі вони були однаковими. Найпростішим прикладом цьому є пам’ятники Леніну, багато з яких в Україні вже знесли.
«Ось ці Леніни – не мистецтво, – зауважив лектор, – усі вони були «зліплені», мов під копірку, на один манер».
Однак як розпізнати і відрізнити витвір мистецтва від звичайного шматка бронзи чи каменю? Звісно, тут усе залежить від особистого розвитку кожного, від власного сприйняття, адже кожен дає оцінку і розуміє той чи інший твір мистецтва через призму власних уявлень та накопичених знань, і саме це, на думку лектора, є одною з ключових проблем розуміння та сприйняття мистецтва в нашій країні. Особливо це стосується депутатів у Верховній Раді та в різних місцевих радах, які вирішують питання про демонтаж чи встановлення пам’яток на вулицях українських міст.
«В українських чиновників немає розуміння того, що таке культура та мистецтво, тому нам з вами важливо донести до них, що архітектура і пам’ятники – це важливо, адже вони формують наш публічний простір, наші міста. Для чиновників, які займаються питаннями культури варто проводити лекції з історії мистецтва. Показувати приклади вдалих пам’ятників та скульптур у інших країнах. І, можливо, з часом усе зміниться», – зазначив пан Лужецький.
Який із радянських пам’ятників ми можемо назвати мистецтвом, а який ні Ростивлав Лужецький пояснював і на фото прикладах. Наприклад, монументальна скульптура «Батьківщина-мати», що знаходиться в Києві на думку Лужецького не є мистецтвом.
«Ця скульптура – це яскравий приклад того, як можна було спотворити сакральний та цінний простір, вваливши туди такого великана, та ще й більшого за саму Лавру… Це просто гігантська конструкція, яка не несе ніякої мистецької цінності. Але це були суворі Брєжнєвські часи… Ось це і є власне ознака тоталітаризму в культурі. Тобто будь-який простір намагалися забрати. Неважливо який він: освітній, культурний чи релігійний», – зазначив мистецтвознавець.
А от пам’ятник Артему відомого скульптора Івана Кавалерідзе, що знаходиться в Святогірську, на думку Лужецького, унікальний та навіть неповторний.
Також на лекції йшла мова про меморіали і про те, як важливо, аби їхній вигляд справді доносив усю суть трагедій чи подій, що відбулися. Те, якими б мали бути меморіали на вулицях українських міст лектор показував на прикладі найвідоміших меморіалів світу. Наприклад, меморіал жертвам Голокосту у Берліні чи Будапешті. Також, як приклад вдало виконаного меморіалу, Лужецький показав меморіал пам’яті Небесної Сотні, який не так давно встановили в Івано-Франківську.
На завершення лекції мистецтвознавець додав, що все починається з дітей, і що найбільша помилка українського суспільства в тому, що ми вчимо дітей не так, як потрібно. Тому часто дорослі люди не готові сприймати та відчувати мистецтво, розуміти всю його суть.
До речі, Ростислав Лужецький – автор оформлення роману "Музей покинутих сектретів" Оксани Забужко, яка зараз теж перебуває на Закараптті у рамках фестивалю "Березневі коти".



До теми
- Ювілейну виставку творів Михайла Сапатюка презентували в Ужгороді
- Закарпатська обласна філармонія запрошує на перший весняний концерт
- Фестиваль “Драма сьогодення” в Ужгороді визначив цьогорічних переможців
- Юні закарпатці стали лауреатами Всеукраїнського літературно-музичного фестивалю «Розстріляна молодість»
- Шанувальників вишивального мистецтва запрошують до ужгородського скансену на виставку «Ойкумена Ірини Ольшанської: будуючи сенси»
- «Зруйнована культурна спадщина України» - в Ужгородському скансені представили тематичну фотовиставку
- "Хотілося, щоб говорили не про розбомблений театр, а про історію і відновлення". Як працює "театр без даху" з Маріуполя
- В Ужгороді відбувся благодійний концерт за ініціативи керівника гурту Con Brio
- Майстерня писанкарства відкриється в Ужгородському скансені
- В Ужгороді презентували традиційну виставку «Графічне Закарпаття»
- В Ужгороді 24 лютого розпочнеться театральний фестиваль «Драма сьогодення»
- В Ужгороді триває виставка п’яти українських художниць «Блекаут. Простір Між»
- Другий міжнародний театральний фестиваль актуальної драматургії «ДРАМА СЬОГОДЕННЯ» відбудеться в Ужгороді
- Одразу 4 колективи Ужгородського музичного фахового коледжу імені Д. Є. Задора тріумфували на міжнародних конкурсах
- Ужгород збагатився четвертим органом – королем музичних інструментів
- Закарпатський музей народної архітектури та побуту відкрив виставку з фондової колекції «Мереживо надії»
- Розпочався прийом фільмів на 6-й Карпатський гірський міжнародний кінофестиваль (CMIFF)
- Вечір фортепіанної музики, що перенесе у світ образів минулого - обласна філармонія запрошує сьогодні на концерт
- Ужгородський скансен розпочинає реалізацію міжнародного грантового проєкту
- В Ужгороді відкрили виставку "Магія каменю"
До цієї новини немає коментарів