Закарпаття: "премікс" ще живе на Берегівщині
В заручниках у "Преміксу" й чужих особистих рахунків залишаються берегівчани
Про той факт, що "Премікс" все ще не вивезено з Берегівщини, не знає хіба що ледачий. А ось коли завантажені ним вагони таки покинуть межі району, здається, поки що не знає ніхто. Принаймні знайти людину, яка змогла би відповісти на це питання, не вдалося.
Натомість вдалося поспілкуватися з тими, хто безпосередньо займається підготовкою "Преміксу" до вивезення. Наприклад, із головним фахівцем сектору застосування пожежної та спеціальної техніки головного управління МНС України в Закарпатській області старшим лейтенантом Сергієм Васильовичем Гаврилюком, який на даний час здійснює контроль за відвантаженням речовини. Обмовка "на даний час" не випадкова, адже працюють тут вахтовим методом — 10—14 днів одні, потім їм на зміну приїжджають інші військові.
Підрозділи Міністерства з надзвичайних ситуацій вже з 4 жовтня завантажують речовину, через яку нароблено стільки галасу, в спеціальні міхи, які під пильним наглядом представника Генпрокуратури згодом складають у вантажні вагони. На сьогодні роботи гальмуються через брак вагонів. МНСники вимушені обмежуватися розфасовкою "Преміксу" з порваних пакетів у нові. Коли ці міхи будуть перевезені до залізничних колій, де на них чекатимуть вагони — невідомо.
Вже приблизно сто тонн "Преміксу" завантажено до 24 вагонів, які стоять на залізничних коліях Берегова та Боржави (до речі, один вагон здатен вмістити приблизно 50 тонн речовини, у міх стає приблизно 450 кг).
За словами військових, місцеве керівництво в міру своїх можливостей допомагає у виконанні поставленого перед ними завдання. Наприклад, 10 листопада почали виділяти паливно-мастильні матеріали. МНСники кажуть, що до цього часу вони заправляли техніку власним пальним, яке привезли з собою. Також місцеве керівництво допомагає з технікою, надає вантажників, мішки для складання речовини, що підлягає вивозу, тощо. Тобто, для роботи є все необхідне. Живуть військові на спортбазі "Закарпаття", умовами цілком задоволені, харчуванням також.
А ось коли покинуть район, відповісти не можуть, адже про будь-яке обмеження строків їм не повідомили.
Начальник служби спецтехніки та озброєння 3-го територіального рятувального загону МНС майор Олександр Петрович Холод повідомив, що перед їхнім загоном стоїть завдання завантажити всю наявну речовину у вантажні вагони для подальшого відправлення за місцем призначення. Що це за місце і коли вагони вирушать у його бік — невідомо. Ці питання у компетенції Міністерства екології та МНС.
Скільки ще підрозділам МНС доведеться працювати на території району, залежить від наявності вагонів. Як тільки у них буде завантажена вся речовина — роботу буде закінчено. Та у зв’язку з тим, що вагонів більше не виділяється, а завантажені простоюють на залізничних коліях, МНСники вимушені були пригальмувати темпи робіт, навіть декого з особового складу відправили назад у батальйон. Через простій вагонів техніка залишалася не задіяною, отже її також відправили до Ужгорода до того часу, поки в ній не виникне потреба.
Цікаво було б дізнатися, у скільки обходиться один день перебування підрозділів МНС, але цією інформацією мої співрозмовники також не володіли.
Також із розмови з військовими виходило, що мало того, що не мають на руках, але навіть не бачили ніякого висновку експертів про те, який клас небезпеки становить речовина "Премікс" (і чи становить узагалі). Тим не менше, у перші дні, коли військові приступали до завантаження "Преміксу", багатьох мешканців налякали заходи безпеки, які були вжиті: гумові костюми, респіратори. Це тим більше дивно, адже, як уже згадувалося, ніяких висновків, що "Премікс" становить небезпеку для здоров’я людей, МНСники не отримували. Пояснюють, що діють за принципом — потенційного ворога краще переоцінити, ніж недооцінити.
Оскільки з розмови з МНСниками не вдалося з’ясувати, чому вагони з "Преміксом" нікуди не вирушають (а в Берегівській міжрайонній прокуратурі нам також не надали інформації щодо цього, адже справа про вивіз "Преміксу" перебуває поза їхньою компетенцією), ми зустрілися з начальником залізничної станції м. Берегова Шандором Арпадовичем Баратеєм. Дізналися про таке.
— На залізничній станції Берегово стоїть вісім вагонів, завантажених "Преміксом". Вони відігнані на достатньо віддалену від міста колію поблизу Берегівського піщаного кар’єра.
— Як давно стоять?
— З 13 жовтня.
— Наскільки розумію, за простій вагонів нараховується пеня?
— Так. Станом на 14 листопада цього року (саме у цей день ми спілкувалися із п. Шандором, — Н. С.) нам боргують за простій цих вагонів 95 тисяч 376 гривень.
— І з кожним днем ця сума росте, немов снігова куля... А чому ж їх не вивозять?
— Кажуть, що нема грошей на перевезення.
— А хто повинен платити неустойку? Адже на цю речовину було накладено арешт...
— Справа в чому?.. Оскільки директор ПП "Озон" Й. А. Гал робив заявку на ім’я директора Ужгородського відділу залізничних перевезень на виділення вагонів, то і неустойку, в принципі, повинне сплатити це підприємство. Поки нам не буде перераховано всієї суми заборгованості, ми не видамо дозвіл на перевезення цих вагонів.
— Тобто, вагони фактично перебувають під вашим арештом?
— Можна і так сказати. Вони зайняті, а ніхто за їх експлуатацію не платить.
— І поки "Озоном" не буде виплачена "неустойка", ви ці вагони нікуди не дозволите вивозити?
— Немає різниці, перерахує цю суму "Озон" чи хтось інший. Поки наше вище керівництво не видасть відповідний наказ, вагони залишатимуться тут.
— Наскільки розумію, тарифи за простій вагонів однакові на всіх залізничних гілках. Значить, за ті 16 вагонів, що стоять у Боржаві, сума "набігла" ще більша?
— Так. Там і вагонів більше, ніж у нас, і стоять вони довше. Ми отримали наказ від Львівського управління залізниці не виділяти нові вагони, поки не буде розрахунку за ці вісім.
Що маємо в результаті? Достатньої кількості вагонів немає і невідомо чи будуть, поки залишаються неоплаченими всі рахунки за простій попередніх. Хто повинен ці рахунки оплачувати — однозначно також не зрозуміло. З одного боку, Генпрокуратурою на речовину було накладено арешт і власник з цієї причини не міг вчасно вивезти її. З іншого — заявку на виділення вагонів робив саме директор "Озону"... Куди ці вагони готують до відправлення — також ніхто не знає. Чи відповідає речовина певному класу небезпеки — знову немає відповіді.
Якщо "Премікс" таки становить загрозу для мешканців району, то чому і далі зволікають з його вивезенням та утилізацією? А якщо насправді ніякої загрози немає, то чому би принаймні не заспокоїти мешканців цим повідомленням?
Кажуть, що час має звичку все розставляти на свої місця. Ось тільки в даній ситуації час грає на руку тим, хто спекулює на цій проблемі, використовуючи галас навколо "Преміксу" для зведення особистих рахунків із "неугодними". Дуже зручно: скандальна речовина виконує роль такої собі димової завіси, за якою не всі можуть розгледіти не афішовану, а справжню гру чиїхось інтересів...
РІО
Ющенко Так! Слава Балозі!! Гаваші віват!!!