Інвестори, вантажний термінал і 350 млн грн: аеропорт "Ужгород" отримає "друге" дихання?

Інвестори, вантажний термінал і 350 млн грн: аеропорт "Ужгород" отримає "друге" дихання?
Сьогодні депутати Закарапатської обласної ради схвалили програму розвитку Закарпатського обласного комунального підприємства «Міжнародний аеропорт «Ужгород» на 2021-2025 роки. У рамках програми передбачене значне фінансування, а також грандіозні плани розвитку. Що реально планують зробити за ці кошти? І які перспективи розвитку єдиного на Закарпатті летовища?

 

Закарпатські депутати сьогодні схвалили кілька рішень, які, в разі втілення в життя, дають шанс говорити про можливе відновлення єдиного на Закарпатті аеропорту. Серед них - "Програма розвитку Закарпатського обласного комунального підприємства «Міжнародний аеропорт «Ужгород» на 2021-2025 роки", звернення до уряду з проханням у короткостроковій перспективі виділити близько 30 млн грн для придбання для аеропорту засобів механізації для наземного обслуговування повітряних суден (це вкрай необхідно для забезпечення вимог сертифікації, безперебійного регулярного авіасполучення зі столицею та іншими містами України і Європи, прийому та відправлення повітряних суден класу 4С (типу Boeing 737), а також звернення до Мінінфраструктури дати погодження на те, аби "Бориспіль" передав окреме рухоме майно аеропорту "Ужгород", завдяки чому останній зможе краще забезпечувати свою діяльність. На що спрямовані всі ці рішення? 

Аеропорт "Ужгород": десятки років боротьби за виживання

Власне, слід відзначити, що історія боротьби за виживання  єдиного закарпатського аеропорту вже стала "притчею во язицех": стільки перешкод і перепон у роботі, скільки не зазнавав, напевно, жоден аеропорт країни. Мало того, що територію підприємства планомірно й необдумано нищили безгосподарність та халатність окремих чиновників (зокрема, її не доглядали, повіддавали під приватну забудову землю тощо), так додавало "масла у вогонь" хронічне недофінансування, брак авіарейсів то через неякісну злітну смугу, то через відсутність її освітлення, то ще через щось. Зрештою летовище припинило роботу через те, що припинив дію договір про маневрування повітряних суден територією Словаччини (оскільки для заходження на посадку та після вильоту з аеропорту «Ужгород» здійснюється через повітряний простір Словацької Республіки, то діяла угода між Україною та згаданою сусідньою державою). Відповідно, Закарпатська область, маючи аеропорт, залишилася без регулярного авіаційного сполучення зі столицею, що негативно позначилося на діяльності авіапідприємства, створило значні незручності для потенційних пасажирів та й, відверто кажучи, суттєво вдарило по туристичному іміджеві регіону.

Відверто кажучи, було очевидно і десять років тому, і зараз, що самотужки Закарпаття не справиться з утриманням летовища.

Але й без нього лишитися - це стратегічно хибний крок, адже в разі виникнення надзвичайної ситуації (повеней, землетрусів тощо) найзахідніший регіон держави, тобто Закарпаття, ризикує лишитися без зв'язку з Україною. Обласні депутати якось, в одному із звернень, навіть відверто говорили, що «...такої ситуації можна було б уникнути, як би не дії Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, спрямовані  на системне знищення авіаційної галузі області».

Та не будемо зараз зациклюватися на тому що і з яких причин відбулося, факт той, що впродовж кількох попередніх років вдалося, як зазначають відповідні служби, «…забезпечити існування міжнародного аеропорту «Ужгород», підтримку його сертифікаційної придатності»… Майже 30 млн грн було виділено на проекти з реконструкції огорожі території; капремонту будівель ТП-2 (Вогонькова підстанція), ВОХОР, накопичувача (термінала), штучної злітно-посадкової смуги аеродрому. Зрештою з застосуванням усіх можливих важелів вдалося навіть вийти на шлях домовленостей зі Словаччиною, і 11 червня під час брифінгу голова Закарпатської ОДА Олексій Петров повідомив, що напередодні Уряд схвалив проєкт угоди зі Словацькою Республікою щодо використання аеропортом "Ужгород" повітряного простору сусідньої країни.

"Це дасть поштовх до можливості залучення інвестицій. Я впевнений, що всі підтримують залучення великих інвесторів для спільного використання аеропорту, будівництва на його базі сучасного комфортного аеровокзалу, створення вантажного терміналу. Аеропорт має статус міжнародного, там є прикордонний пункт, митний пункт. Є бажання, можливості, розрахунки рентабельності щодо європейських країн та використання аеропорту в якості вантажного. Сподіваюся, ця угода буде підписана вже на словацькій стороні і ми вийдемо на конкретні кроки щодо розбудови діючого аеропорту в обласному центрі", - додав очільник області.

Щодо будівництва аеропорту в Мукачеві Петров сказав коротко: "Ідея залишиться".

Але повернемося до сьогоднішнього рішення. Отже, як пояснив нашому виданню керівник Департаменту інфраструктури, розвитку і утримання мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення та житлово-комунального господарства Закарпатської ОДА Едуард Маляр, цьогоріч завершується дія програми підтримки аеропорту, що була розрахована на 2016-2020 роки, відповідно, виникла потреба у розробці нової. Її розробили і представили на початку липня на розгляд комісії з питань розвитку бізнесу, виробничої інфраструктури, банківської діяльності та інвестицій Закарпатської облради, про що остання й поінформувала: «Заступник голови ОДА Віталій Цвігун  інформував, що на сьогодні розроблено новий проєкт Програми розвитку Закарпатського обласного комунального підприємства «Міжнародний аеропорт «Ужгород» на 2021-2025 рр. Після його обговорення в профільних комісіях, врахувавши всі слушні депутатські пропозиції, проєкт буде внесено на розгляд у сесійний зал. Посадовець також повідомив, що на сьогодні вже зголосилося декілька реальних інвесторів, які готові співпрацювати із владою краю стосовно організації авіаперевезень: спочатку – до української столиці, а відтак – до країн Євросоюзу. А також про те, що направлено лист до Міністра транспорту і будівництва Словаччини з проханням сприяти якнайшвидшому врегулюванні процедурних вимог із імплементації Протоколів і підписання словацькою стороною Угоди про передачу відповідальності за забезпечення обслуговування повітряного руху та про експлуатацію аеропорту «Ужгород».

Голова комісії Андрій Андріїв на засіданні вкотре наголосив, що обласній владі слід зробити все для збереження аеропорту «Ужгород»:

«Його (аеропорт, - Ред.) необхідно розвивати до вимог євростандартів. Тоді край матиме перспективи у сфері бізнесу та туризму», - додав А. Андріїв.

Що передбачає нова програма підтримки аеропорту "Ужгород"?

 

Як розповів нашому виданню Е. Маляр, програма розвитку Міжнародного аеропорту «Ужгород» передбачає залучення приватних інвестицій у розвиток аеропорту, зокрема об’єктів інфраструктури аеропорту, що призначені для наземного обслуговування повітряних суден, пасажирів, екіпажів, обробки багажу, пошти, вантажу, для технічного обслуговування повітряних суден, кейтерингу, об’єктів забезпечення авіаційним паливом та неавіаційної діяльності шляхом їх надання (крім аеродрому та аеродромних об’єктів) інвесторам в оренду, концесію, управління, спільну діяльність або відчуження таких об’єктів чи корпоративних прав на них (крім аеродрому та аеродромних об’єктів) у порядку, передбаченому законодавством. «Суттєвим є те, що передбачається відновлення вантажних авіаперевезень та розбудова вантажного термінального комплексу», - уточнив Маляр.   

З його слів, вжливим є й те, що програмою передбачено залучення приватних інвестицій у розвиток аеропорту, певна річ, усе в порядку, передбаченому законодавством. «Програмою передбачено забезпечення створення правових та організаційних передумов для залучення інвесторів до розвитку аеропорту як експлуатанта аеропорту», - додав Маляр.

Загалом фінансування Програми передбачається здійснювати за рахунок коштів обласного та державного бюджету (у тому числі державного фонду регіонального розвитку) та інвестицій. Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми становить 350 млн грн. Сума чимала, особливо, якщо враховувати, що в рамках попередньої програми на функціонування аеропорту виділили заледве 50 млн грн за всі роки, і то з тих кошів традиційно мало чи не дві третини йшли на зарплати працівникам летовища… У разі ж відновлення авіарейсів та будівництва вантажного терміналу перспективи в Ужгорода – о-го-го, особливо, якщо конкуренти не давитимуть. Що ж, тут, як кажуть, тільки час розсудить…

P.S. На жаль, всі ці бюрократичні процедури настільки довготралі в часі, що аж страшно стає: чи дочекається аеропорт відновлення роботи? Чи не розсиплеться до того часу від старості? Судіть самі: 10 червня ще український уряд схвалив проєкт угоди про використання частини повітряного простору Словаччини в аеропорту Ужгорода, що дозволить розблокувати його роботу. Учора, 15 липня, більш ніж за місяць, "Європейська правда" з посиланням на МЗС повідомила, що Україна чекає від Словаччини завершення процедур для угоди про аеропорт "Ужгород". "Україна виконала вимоги для підписання угоди та очікує від Словаччини оперативного завершення внутрішньодержавних процедур з підготовки документу до підписання", - зазначив Міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба.

Наталія Петерварі,

Олашин Марина, студентка 1 курсу магістратури факультету журналістики Львівського національного університету ім. І. Франка

uzhgorod.net.ua

Читайте наші найцікавіші новини також у Інстаграмі та Телеграмі

 

16 липня 2020р.
Çàãðóçêà...

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів