Сфера обслуговування перейшла на українську: які нові правила і за що штрафуватимуть
Від 16 січня 2021 року всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, зобов'язані обслуговувати споживачів і надавати їм інформацію про товари і послуги виключно українською мовою. У кав'ярнях, ресторанах, магазинах, на заправках та в банках до відвідувачів мають звертатися державною. Винятком є лише особисте прохання клієнта.
Надання клієнтам інформації про товари й послуги виключно українською закріплено статтею 30 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної", яка набула чинності 16 січня.
Перелік сфер, які повинні обслуговувати українською мовою:
кафе, ресторани, бари та інші заклади громадського харчування;
торговельні заклади (магазини, супермаркети, ТРЦ);
інтернет-магазини;
банківські установи;
аптеки;
автозаправки;
бібліотеки;
розважальні заклади;
спортзали;
салони краси;
заклади побутового обслуговування.
Обслуговувати українською також зобов'язані заклади, що надають соціальні, освітні послуги (зокрема на гуртках, секціях, навчальних курсах), здійснюють медичне обслуговування тощо.
Державною мовою має подаватися інформація в цінниках, квитках, меню, інструкціях, технічних характеристиках, маркуванні, дані про терміни експлуатації, опис послуг тощо. Дублювання інформації іншими мовами допустиме.
Водночас дозволяється використання абревіатур, скорочень, слів англійською мовою, букв латинського, грецького алфавіту.
Куди звертатися у разі порушення прав отримання інформації та послуг українською мовою
Якщо вам відмовили в обслуговуванні українською мовою, передусім потрібно спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою. У разі відмови варто звернутися до керівництва закладу або на "гарячу лінію" установи: торговельної мережі, АЗС, аптеки тощо.
Якщо після цього - жодної реакції, необхідно скласти скаргу, у якій зазначити:
особисті дані (ПІБ, місце проживання), вказати електронну поштову адресу, на яку заявникові може бути надіслана відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним;
дату і час порушення, ім'я працівника, адресу установи, описати суть скарги;
зібрати докази відмови (фото, відео, аудіо, свідків).
Скаргу можна надіслати:
на поштову адресу: 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12;
електронну скриньку: [email protected];
заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого в питаннях захисту державної мови.
Скарги подаються Уповноваженому протягом шести місяців з дня виявлення заявником порушення.
Якщо скарга вмотивована, то закладу оголосять попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів. За повторне протягом року порушення підприємство має сплатити штраф від 5,1 тис. до 6,8 тис. грн.
Що загрожує порушникам
Законодавством регламентовані санкції за відмову обслуговування державною мовою - від попередження до штрафу.
На перший раз представників сфери послуг матеріально карати не будуть, закладу оголосять попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів. Якщо підприємство протягом року повторно порушить, то має сплатити штраф від 5,1 тис. до 6,8 тис. грн.
Складатиме протокол і виписуватиме штраф мовний омбудсмен або його представник. Уповноважений також може залучати працівників поліції, органів державної та місцевої влади.
ТСН
Читайте наші найцікавіші новини також у Інстаграмі та Телеграмі
-->
До теми
- Стало відомо, які країни Європи скорочують допомогу біженцям з Україні
- "Мрію, щоб ворог розбив "Іскандером" за 3 млн доларів саме наш Patriot", – розробник муляжів Михайло Роман
- Планували перепливати Тису: прикордонники затримали чергових ухилянтів
- "Дрони помсти": рідні та друзі полеглого захисника Данила Богуславського передали безпілотники для ЗСУ
- В Ужгороді презентували видання «Августин Волошин: шлях у безсмертя»
- Учителі Закарпаття проходять сертифікацію: експерти з усієї України оцінюють їхню майстерність
- Війна і регіональна журналістика: закарпатські медійники взяли участь в опитуванні щодо розбудови толерантного інформаційного простору
- Андрій «Бродяга» Ткачук: «Не є чимось героїчним втопитися в Тисі…»
- «Бограч-index» – квітень 2024: за місяць продукти подешевшали на 1,2%
- Альпіністка із Закарпаття Ірина Галай підкорила одну з найнебезпечніших гір у світі Аннапурну
- Працівники Центру культури провели майстер-клас у «Дорозі життя»
- Закарпатські гвардійці-вогнеборці відточують вміння гасити пожежі
- Повернення до життя: навіщо відновлювати річки і чи це взагалі можливо?
- Уродженець Закарпаття, який захищав Маріуполь, отримав квартиру
- Медики обласної клінічної лікарні консультуватимуть військових разом із американськими колегами
- В Ужгороді у замку пластуни відзначили 112-річчя першої присяги
- Рятує життя на фронті: історія патрульної поліцейської з Ужгорода Марії Семенюк
- Нова шахрайська схема: зловмисники обіцяють українцям швидке оформлення паспорта
- ТОП-10 закарпатських кондитерських. «Закарпаття - солодке серце України»
- «Бограч-index» – квітень 2024: за місяць продукти подешевшали на 1,2%
До цієї новини немає коментарів