Сфера обслуговування перейшла на українську: які нові правила і за що штрафуватимуть

Від 16 січня 2021 року всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, зобов'язані обслуговувати споживачів і надавати їм інформацію про товари і послуги виключно українською мовою. У кав'ярнях, ресторанах, магазинах, на заправках та в банках до відвідувачів мають звертатися державною. Винятком є лише особисте прохання клієнта.
Надання клієнтам інформації про товари й послуги виключно українською закріплено статтею 30 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної", яка набула чинності 16 січня.
Перелік сфер, які повинні обслуговувати українською мовою:
кафе, ресторани, бари та інші заклади громадського харчування;
торговельні заклади (магазини, супермаркети, ТРЦ);
інтернет-магазини;
банківські установи;
аптеки;
автозаправки;
бібліотеки;
розважальні заклади;
спортзали;
салони краси;
заклади побутового обслуговування.
Обслуговувати українською також зобов'язані заклади, що надають соціальні, освітні послуги (зокрема на гуртках, секціях, навчальних курсах), здійснюють медичне обслуговування тощо.
Державною мовою має подаватися інформація в цінниках, квитках, меню, інструкціях, технічних характеристиках, маркуванні, дані про терміни експлуатації, опис послуг тощо. Дублювання інформації іншими мовами допустиме.
Водночас дозволяється використання абревіатур, скорочень, слів англійською мовою, букв латинського, грецького алфавіту.
Куди звертатися у разі порушення прав отримання інформації та послуг українською мовою
Якщо вам відмовили в обслуговуванні українською мовою, передусім потрібно спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою. У разі відмови варто звернутися до керівництва закладу або на "гарячу лінію" установи: торговельної мережі, АЗС, аптеки тощо.
Якщо після цього - жодної реакції, необхідно скласти скаргу, у якій зазначити:
особисті дані (ПІБ, місце проживання), вказати електронну поштову адресу, на яку заявникові може бути надіслана відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним;
дату і час порушення, ім'я працівника, адресу установи, описати суть скарги;
зібрати докази відмови (фото, відео, аудіо, свідків).
Скаргу можна надіслати:
на поштову адресу: 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12;
електронну скриньку: [email protected];
заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого в питаннях захисту державної мови.
Скарги подаються Уповноваженому протягом шести місяців з дня виявлення заявником порушення.
Якщо скарга вмотивована, то закладу оголосять попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів. За повторне протягом року порушення підприємство має сплатити штраф від 5,1 тис. до 6,8 тис. грн.
Що загрожує порушникам
Законодавством регламентовані санкції за відмову обслуговування державною мовою - від попередження до штрафу.
На перший раз представників сфери послуг матеріально карати не будуть, закладу оголосять попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів. Якщо підприємство протягом року повторно порушить, то має сплатити штраф від 5,1 тис. до 6,8 тис. грн.
Складатиме протокол і виписуватиме штраф мовний омбудсмен або його представник. Уповноважений також може залучати працівників поліції, органів державної та місцевої влади.
ТСН
Читайте наші найцікавіші новини також у Інстаграмі та Телеграмі
До теми
- Курси мовної безбар’єрності ім. Іштвана Ковтюка стартують по всьому Закарпаттю
- Закарпаття: за останній тиждень підтверджено три десятки випадків COVID-19
- «Бограч-index» – серпень 2025: за місяць ціни за продукти змінилися на - 11%
- Нацпарк «Синевир» – домівка для понад 30 врятованих бурих ведмедів
- Закарпатська обласна станція переливання крові повідомляє про потребу в донорах крові усіх груп
- "Повертаю себе собі" - проєкт, мета якого допомогти ветеранам і родинам знайти нові точки опори
- Стіл для найсміливіших із нас – традиція вшанування пам’яті про захисників України. Долучайтесь!
- Мистецька резиденція неподалік Ужгорода має шанс стати центром культурного життя Закарпаття
- Унікальне видання - за донат: Федір Шандор пропонує поповнити бібліоколекції виданням "Мілітарна хроніка Закарпаття"
- "Казали, що ми не повинні жити на світі, бо ми роми, ми зіпсована нація", — згадують очевидці нацистського геноциду
- Ветеранська політика в дії: приклад успішної інтеграції захисників України у поліції в Закарпатській області
- Тея, Муначімсо Айві, Раліна, Деян, Теодор, Іслам - серед імен, які закарпатці давали своїм дітям цьогоріч
- Бичківський медяник: вишиваний оберіг, який можна спробувати на смак
- На Закарпатті найгірші результати НМТ з української мови та математики, але найкращі – з хімії
- “Від зерна до хліба”: урожай пшениці вже вдруге зібрала закарпатка Аліса Смирна з дітьми
- Мешканців Закарпаття запрошують до участі в літературному проєкті «Мапа голосів»
- В Ужгороді другий день поспіль тривають протести проти закону щодо НАБУ і САП
- «Бограч-index» – липень 2025: за місяць продукти змінилися на +1,8 %
- «Нові сусіди» - як жінки-переселенки створюють нові бізнеси на Закарпатті
- Герої без зброї: водій-сапер Михайло Яворський про розмінування, руйнування і людську уважність
До цієї новини немає коментарів