"Хотілося, щоб говорили не про розбомблений театр, а про історію і відновлення". Як працює "театр без даху" з Маріуполя

"Хотілося, щоб говорили не про розбомблений театр, а про історію і відновлення". Як працює "театр без даху" з Маріуполя
"Маріупольський театр виїхав на гастролі, і ці гастролі затягнулися вже на три роки", — сумно усміхається акторка Олена Біла. Вона нещодавно повернулася з Румунії: разом із сином Матвієм грали у виставі "Маленький принц".

 

Чоловік Олени, Ігор Китриш, також працює у Донецькому академічному обласному драматичному театрі міста Маріуполь. Після початку повномасштабної війни акторська родина дев’ять днів і дев’ять ночей жила в костюмерному цеху. Вони встигли виїхати за один день до влучання російської бомби в будівлю театру, яке сталося 16 березня 2022 року. За даними агенції AP, кількість загиблих може сягати 600 людей.

На основі власних реальних історій частина команди театру, релокованої в Ужгород, створила виставу "Маріупольська драма". Теперішній керівник театру, Геннадій Дибовський, зізнається: грати комедії зараз морально не дозволяє совість, тож обрав для театру напрям психологічної драми. Саме таку виставу-трилер "Косметика ворога" театр покаже сьогодні, 24 лютого, на сцені київського Театру на Подолі.

Суспільне Культура поговорило з директором та акторами театру про репетиції у коридорах і вистави у фоє, гастролі Україною і світом та виставу, яку грають при світлі — "серце в серце", "очі в очі".

"Усе залишилося в Маріуполі"

Керівник театру, Геннадій Дибовський, родом із Донецька. Рідне місто головний балетмейстер Донецького національного театру й заслужений діяч мистецтв України змушений був залишити ще у 2014 році. У Краматорську Донецької області працював як член колегії від Управління культури, а також як представник компанії Karabas.

"У 2014 році я запитав у керівника хору імені Верьовки, як довго вони вже не були на Донеччині. І він сказав, що 20 років. Тож я робив усе, щоби Донеччина — Маріуполь, Покровськ, Краматорськ, Слов’янськ — не залишилася осторонь культурних маршрутів", — розповідає Дибовський. У 2018 році він також посприяв тому, щоби в Бахмутському коледжі мистецтв відкрили хореографічне відділення (після початку повномасштабної війни коледж релокували до Кам’янця-Подільського, куди переїхав і Геннадій).

Дибовський став директором у січні 2024 року. До цього театром керувала режисерка й акторка Людмила Колосович — її призначили на посаду з травня 2022 року, коли роботу вирішили відновити в Ужгороді.

Новина про відновлення театру застала акторське подружжя Олени Білої та Ігоря Китриша, коли вони вже влаштувалися на роботу в Чернівецький музично-драматичний театр імені Ольги Кобилянської і пропрацювали там місяць. "І тоді ми просто поїхали у свій театр", — каже Олена Біла.

До Ужгорода доїхало не так багато працівників театру — до 15 людей, якщо рахувати разом із членами їхніх родин. Усе майно, транспорт і апаратура залишилися в Маріуполі. У жовтні 2022 року акторам передали хіба що їхні трудові книжки. "Ми не підтримуємо контакт ні з ким, хто залишився в Маріуполі", — уточнює Олена Біла.

Поки Італія обіцяла допомогти з відбудовою українського драмтеатру, росіяни почали зводити на руїнах власну будівлю для міських видовищ. "Якщо я почну стежити за тим, що відбувається зараз, то ми не зможемо рухатися в майбутнє. Настане час — і ми поставимо запитання всім, хто і що робив для того, щоби зберегти театр. І кожен, хто був у Маріуполі до повномасштабної війни і хто поїхав, дасть відповідь", — коментує Геннадій Дибовський.

"Маріупольська драма"

Прем’єра вистави з такою назвою відбулася до півріччя з дня бомбардування Донецького театру в Маріуполі, 16 вересня 2022 року. Постанову на основі справжніх історій маріупольців створив головний режисер Мукачівського драматичного театру Євген Тищук, а п’єсу написав Олександр Гаврош на основі інтерв’ю-сповідей акторів. Наприклад, з Оленою Білою говорили протягом семи годин.

"Атмосфера цієї вистави була дуже важка, — згадує Геннадій Дибовський. — Актори просто виходили зі сльозами на очах. І я зрозумів: треба щось змінювати. Акторам я сказав: «Ви вижили для того, щоби розказати людям правду. Колись ми зіграємо цю виставу як свідчення в Гаазі. А поки ми не маємо жалітися». Тож ми переробили початок і фінал, і вистава зазвучала по-іншому, більш впевнено. І пішов ніби зворотний процес: тепер актори кажуть, що вистава має для них терапевтичний ефект, а глядач дякує, що маріупольці не зламалися і рухаються далі. Ми граємо цю виставу при ввімкненому світлі — серце в серце, очі в очі".

Вистава "Маріупольська драма". Донецький академічний обласний драматичний театр, м.Маріуполь

"Люди, які не були в Маріуполі й не втратили, можуть нам поспівчувати, вислухати, але вони не можуть пережити це за нас, вирішувати за нас, що ми відчуваємо. Тож постановка є для нас є таким собі психологічним виговоренням, — ділиться Олена Біла. — За початковою концепцією, у виставі мали бути лише наші особисті речі, які ми привезли з Маріуполя, лише наші відео і фото з телефону. Не було жодного фото з інтернету. Коли над цією виставою ми вже почали працювати з Геннадієм Борисовичем, то додали панорами Маріуполя до його розбомблення — чи всі знають, яким він був? — і після знищення міста. Також ми додали більше не плачу, а боротьби: навколо багато горя, але ми продовжуємо жити".

Рукавички Олени Білої, що стали реквізитом для вистави "Маріупольська драма". Донецький академічний обласний драматичний театр, м.Маріуполь

Реквізитом у виставі стали рукавички Олени; чашки, якими акторська родина користувалася, коли переховувалася в костюмерній під час бомбардування міста, а також магнітик, на якому зображений театр у Маріуполі. У виставі грає і син подружжя, Матвій. Реквізитом для нього став плюшевий бегемотик — його ровесник, якого подарував дідусь на перший день народження 13 років тому, розповідає Матвій.

Син народився в театрі, каже Олена. З батьком Матвія, Ігорем Китришем, вони познайомилися ще тоді, коли вчилися в Харківському національному університеті мистецтв імені Котляревського. В Донецькому театрі Маріуполя грали більш ніж 20 років: прийшли туди працювати ще тоді, коли він не мав звання академічного (отримав його 2007 року).

Матвій у виставі "Маріупольська драма". Донецький академічний обласний драматичний театр, м.Маріуполь

Першим глядачем вистав був син Матвій, якій зіграв свою першу епізодичну роль ще у шість-сім років. Костюми до шкільних свят йому шили працівники костюмерного цеху театру, а вдома Матвій репетирував — просив маму й тата йому підіграти та ставив вистави разом із друзями.

"У виставі «Маріупольська драма» Матвій розповідає і про своє улюблене місце в театрі, і скільки вистав він дивився. Глядач сміється на моменті, коли він каже, що міг дивитися всі ці вистави безкоштовно", — каже Олена Біла.

Вистава "Маріупольська драма". Донецький академічний обласний драматичний театр, м.Маріуполь

В Маріуполі акторська родина залишила квартиру, про яку довго мріяли і не так давно придбали. Перед початком повномасштабної війни саме робили там ремонт. Тепер від квартири залишилися лише ключі, й Олена зізнається — вже не знає, чи варто на щось збирати і про щось мріяти: "Це дуже страшно — жити без мрії".

Подружжя із сином зараз живуть у гуртожитку в Ужгороді. Коли тільки приїхали, доводилося утрьох тулитися в одній кімнаті, а зараз уже мають окремий блок. Поряд живе багато переселенців зі Сходу.

Після приїзду в Ужгород було настільки багато справ, що відновлюватися було ніколи, додає акторка. Сина влаштували онлайн у харківський ліцей. Такий формат навчання дає змогу час від часу їздити на гастролі.

"Театральний Рамштайн"

У січні 2025 року театр привіз "Маріупольську драму" в британський Манчестер. Перед будівлею театру Home протягом тижня було написано слово "Діти" — як перед Маріупольським театром на момент влучання російської бомби. У Великій Британії показали шість вистав за п’ять днів — з аншлагами, каже Геннадій Дибовський.

Донецький театр у Маріуполі з гастролями у Манчестері. Донецький академічний обласний драматичний театр, м.Маріуполь

Коли театр виїжджає на гастролі за кордон, на вистави приходять і українці з діаспори, й іноземці — приблизно 50 на 50, каже Геннадій Дибовський: "Діаспора Манчестера розділена, я це відчув. Попри це до нас на виставу прийшло і старше, і молодше покоління. Вони постійно проводять мітинги й збирають гроші на допомогу Україні".

Здебільшого на закордонних гастролях працюють із синхронним перекладом. Утім, казуси в розумінні іноді трапляються. "В «Маріупольській драмі» є така сцена, де мама з сином спілкуються: «Прильот — отвєтка», «прильот — отвєтка». І люди чомусь починають сміятися: виявилося, вони просто не розуміють, що означають ці слова. Тож треба було додавати пояснення, що «прильот» — це коли стріляють, а "отвєтка" — постріл у відповідь", — наводить приклад директор.

"На один із показів прийшов заступник посла з дружиною, — згадує Олена Біла. — Вона плакала, а наприкінці підійшла до нас і сказала: «Дякую, що ви приїхали та говорите про це, бо ми дуже далеко від України, а люди впевнені, що війна закінчилася й українці вже можуть повертатися додому»".

У Манчестері театр збирав кошти на відбудову "Охматдиту", який російські війська обстріляли 8 липня 2024 року. Такий формат збору донейтів називають "Театральним Рамштайном". З "Маріупольською драмою" збираються у тур Європою, зокрема у Францію, Італію, Швейцарію. Разом із постановою возитимуть виставку про Маріуполь:

"Дуже важливо, щоби у Європі побачили, що війна просто у них на кордоні, та відчули, які страждання зараз переживає Україна, щоби ставилися до проблем сусідів, як до своїх", — коментує Геннадій Дибовський.

"Театр без даху"

Зараз Донецький театр із Маріуполя не має стабільної репетиційної бази. Останні свої вистави — "Віднесені вітром", "Мину Мазайла" — ставили в коридорах і фоє Закарпатського театру імені братів Шерегіїв: просто не мали коштів, щоби заплатити за оренду сцени. "Ділити сцену та репетиційний зал між двома трупами — це завжди проблематично. В Закарпатському театрі працює 160 людей, у них багато репетицій і багато прем’єр", — розповідає Геннадій Дибовський.

Вистава "Віднесені вітром" у Донецькому театрі у Маріуполі. Тіберій Шютів/Донецький академічний обласний драматичний театр, м.Маріуполь

Невелику репетиційну базу знайшли в Закарпатському обласному центрі дитячої та юнацької творчості. Втім, в Ужгороді надовго не затримуються. "Якщо ми будемо сидіти на місці та давати одну виставу на тиждень на одній сцені, нас не побачать і не почують, — вважає керівник театру. — Російська пропаганда каже, що українського театру з Маріуполя вже не існує. Тож ми повинні сісти на колеса та їхати в кожну громаду. Наприклад, майже всі громади Закарпаття вже об’їздили, а також більшість обласних центрів України. Люди мають відчути, що війна стосується всіх. І якщо ми не будемо разом відчувати страждання і біль, які зараз відчуває Донеччина, перемоги не буде".

З невеликою виставою-квартирником "Незламні" також виступають у реабілітаційних центрах та госпіталях, перед військовими і їхніми родинами. Готові показувати вистави й ближче до фронту, але поки що не дозволяють, додає Геннадій Дибовський.

"У Маріуполі залишилося все — майно, транспорт, апаратура, — каже директор. — Потроху заробляємо і купуємо то мікрофон, то обладнання для освітлення, то костюми. Нам треба починати фактично з нуля. Є майданчики, які нам безплатно дають в оренду, а є ті, які беруть з нас великі гроші, й ми змушені платити. І на тлі театрів, які вже мають рейтинги, нам доволі важко писати нову історію Донецького драматичного театру з Маріуполя".

Вистава про "родинний вулик" і трилер про маніяка: що зараз показує Маріупольський театр

Після того як Геннадій Дибовський очолив театр, трупа поповнилася ще шістьма акторами із Закарпатської академії мистецтв. Зараз театр не ставить комедії чи мюзикли"Можливо, люди потребують зараз комедій, але нам совість не дозволяє їх робити. Тож ми збираємо репертуар, який допомагає людям замислитися, як жити сьогодні й завтра", — коментує Дибовський. Загалом в оновленому репертуарі театру шість вистав: ставити більше "театр на колесах" поки що не може, каже директор.

Об’ємні декорації незручно возити на гастролі, а також адаптувати залежно від розміру сцени, тож доводиться шукати універсальні варіанти — щоби виставу можна було показувати і з професійним світлом, і при свічках, додає Дибовський: "Наголос ми робимо не на декорації і на костюми, а на те, що глядач відчує після нашої вистави".

Наприклад, декораціями й костюмами для вистави "Віднесені вітром" стали тисяча метрів крафтового паперу. Таке сценографічне рішення знайшов художник Олег Татаринов, коли театр стикнувся із дефіцитом коштів. "Відчуття нас не підвело, вийшло стильно, а також дуже тепло", — каже директор театру.

"Віднесені вітром" — вистава від Ігоря Матіїва, створена за п’єсою Людмили Тимошенко. Українська драматургиня актуалізувала текст спеціально для Маріупольського театру (п’єса, написана у 2021 році, мала контекст початку російсько-української війни у 2014 році).

За сюжетом, три доньки пасічника мають різне ставлення до війни, тож по-різному будують своє життя: "Це постановка про те, як родина живе сьогодні, про що вона мріє, що робить для змін. Про те, що українська сім’я — це такий маленький вулик, де допомагають одне одному. І ми би хотіли, щоб українці не забували, що ми — одна родина", — коментує Геннадій Дибовський.

Вистава "Косметика ворога" у Донецькому театрі в Маріуполі. Донецький академічний обласний драматичний театр, м.Маріуполь

У постійному репертуарі театру також "Косметика ворога" за твором Амелі Нотомб у постанові Богдана Ревкевича, яку на третю річницю повномасштабної війни покажуть у Театрі на Подолі. Дізнавшись, що театр хоче поставити цей твір, бельгійська письменниця дала безстроковий дозвіл на його використання.

"Маленька вистава, але оригінально й стильно зроблена. «Косметика ворога» — психологічний трилер про народження маніяка й злочин, який знайшов своє покарання. Змушує замислитися над тим, як народжується маніяк і що ж таке насправді косметика", — коментує очільник театру, запрошуючи киян до перегляду.

Вистава "Косметика ворога" у Донецькому театрі в Маріуполі. Донецький академічний обласний драматичний театр, м.Маріуполь

"Це вистава, де треба зустрітися зі своїм внутрішнім світом і бути відвертим. На це треба мати дуже велику силу, вивернути себе зсередини", — каже акторка Олена Біла. У виставі грає її чоловік, Ігор Китриш. Втілювати його героя у дитинстві міг син, Матвій, але в театрі таки вирішили не вводити цю невелику роль — через те що дитині може бути психологічно важко сприймати сюжет.

"Макбет" із британською командою і стендап-вистава: що далі

Зараз театр амбітно планує навіть на 2026 рік: із театром у Манчестері вже домовилися разом ставити "Макбет", де гратимуть і українські, і британські актори. Також спілкуються про спільні проєкти з режисером та актором із Торонто. А на третю річницю бомбардування Маріупольського драмтеатру поїдуть із "Маріупольською драмою" у Кишинів.

Гастролюватимуть і Україною: до кінця лютого триватиме тур із виставою "Косметика ворога", а навесні "Віднесені вітром" хочуть привезти у Вінницю, Хмельницький, Чернівці, Запоріжжя й Миколаїв. Улітку хочуть зробити тур із "Маленьким принцом", якого поставили в Румунії.

Донецький театр (м. Маріуполь) з культурною місією в Румунії. Донецький академічний обласний драматичний театр, м.Маріуполь

"Коли ми були там на гастролях, румунська команда відзначила, що Матвій дуже подорослішав через війну, — каже Олена Біла. — Дуже шкода, що він втратив дитинство, але цією виставою ми його ніби туди повертаємо. «Маленького принца» ми хотіли би показувати вдень, а ввечері робити показ «Річарда» — це моновистава румунського театру Тоні Буландра. Це буде українсько-румунський проєкт".

Крім того, театр готує прем’єру молодіжної стендап-вистави за п’єсою Ніни Захоженко "Сім робіт Аліни", над якою працює режисер Дніпровського театру драми й комедії (ДРАМіКОМу) Антон Меженін. "Головна героїня шукає себе у різних професіях — таксистка, менеджерка, офіціантка. Батьки радять одне, а друзі — інше, але наприкінці вона розуміє, що варто слухати й чути себе", — розповідає директор.

Також показуватимуть виставу від режисера Юрія Одинокого ("Три товариші" в Театрі Франка, постанови в Молодому театрі, Театрі на лівому березі та інших київських театрах). Назву в театрі поки не розкривають, але кажуть, що над майбутньою виставою режисер працює разом із Володимиром Горянським (режисер і актор Донецького театру Маріуполя).

"Поки ми працюємо, Маріупольський театр живий"

Донецький обласний академічний драматичний театр у Маріуполі — один із найстаріших театрів України і єдиний професійний, який продовжував працювати на Донеччині після початку російсько-української війни.

"У нас було багато українських вистав, була сучасна драматургія: «Шинкарка» за текстом Світлани Новицької з Чернівецького театру, рок-опера Юрія Рибчинського «Біла ворона», «Кохання в стилі бароко», «Боїнг боїнг»... Я навіть була Пронею Прокопівною у постановці «За двома зайцями!» — згадує Олена Біла. — Завдячую Маріупольському театру, де граю більше ніж 20 років. І мені б дуже хотілося, щоби з перших днів відновлення театру в Ужгороді говорили про його історію і традиції, а не про те, що будівля театру розбомблена".

Часом після українських та закордонних вистав звучать побажання якнайшвидше повернутися в Маріуполь. Олена у відповідь дякує, але вважає, що скорого повернення не вийде: "Коли ми виїжджали, то бачили, наскільки люди ніби постаріли і наскільки зруйноване це гарне місто. Для його відновлення знадобляться десятиріччя".

Поки що театр має фінансування до кінця 2025 року, ділиться директор Геннадій Дибовський. Що буде далі — невідомо. Тож зараз вчаться працювати із грантами та шукають спонсорів. "Нам важко, але кому зараз легко? — каже директор. — Поки ми працюємо, Маріупольський театр живий. Ми будемо тримати театр і шукати своє обличчя".

 

25 лютого 2025р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів