АСООП у дії: що треба знати про нову систему оплати проїзду в громадському транспорті Ужгорода

Із 1 липня 2025 року в Ужгороді запрацювала АСООП – автоматизована система обліку оплати проїзду. Тепер місцеві пенсіонери та інші пільгові категорії населення зобов’язані зареєструвати (завалідувати) свій проїзд в автобусах, приклавши до новеньких валідаторів свою пільгову транспортну картку.

 

Грошей на цій картці нема – вона просто фіксує факт проїзду пільговика. Здебільшого пасажири вже знають про ці зміни, а інші дивуються, почувши від водія або інших пасажирів про те, що безкоштовний проїзд буде надаватися лише тим, хто оформив і використовує пільгову транспортну картку. «Це правильно», – кажуть одні. «Це незаконно», – обурюються інші. Питань до впровадження АСООП дійсно є багато, тож давайте розбиратися разом із керівником відділу транспорту Ужгородської міської ради Петром Бобиком.

Що таке АСООП і для чого її ввели?

Автоматизована система обліку оплати проїзду (АСООП) дозволяє здійснювати облік транспортних послуг за допомогою електронного квитка. Вона введена вже в багатьох містах України і має кілька переваг, основна з яких полягає в отриманні чіткої та достовірної інформації про те, скільки людей користуються транспортом і яка кількість із них має пільги на проїзд. Бо з цього вже можна вирахувати, яку суму компенсації за проїзд пільговиків необхідно сплатити перевізникам та який має бути рівень тарифу. «Дотепер ми раз на три роки проводили фізичне обстеження пасажиропотоків, – розповідає керівник відділу транспорту Ужгородської міської ради Петро Бобик. – Для цього залучали студентів УжНУ, які вручну підраховували кількість пасажирів на певних маршрутах. Це складний процес, що тривав близько 3 місяців, але він давав реальну картину лише той на період, коли проводилося обстеження. Нині ж, коли ми почали активно впроваджувати АСООП, перед нами постає чітка картина. Повна буде після того, як пільгові категорії громадян, які проживають в інших територіальних громадах, почнуть використовувати пільгові картки. Отримана інформація дозволить, проаналізувавши попередні дані, краще планувати пасажирські перевезення, а також допоможе приймати виважені рішення про рівень тарифів на перевезення».

Що таке пільгова картка та як її отримати?

Загалом в Ужгороді затверджені п’ять видів електронних карток: пільгова, учнівська, службова, транспортна неперсоналізована (її вже можна придбати, завантажити на неї гроші та розраховуватися з її допомогою в транспорті) і транспортна персоналізована (вона запрацює згодом, даватиме право жителям міста на додаткові знижки у транспорті). Пільгова транспортна картка ужгородця видається безкоштовно всім зареєстрованим в Ужгороді громадянам (включно з офіційно зареєстрованими внутрішньо переміщеними особами), котрі мають право на безкоштовний проїзд у громадському транспорті. До цього переліку, згідно з рішенням виконавчого комітету Ужгородської міської ради, входить більше 25-ти категорій, серед них особи, на яких поширюється дія Законів «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про статус і соціальний захист громадян, котрі постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, Національної поліції…», «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей», «Про охорону дитинства», «Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування» тощо. Також до списку включили працівників Ужгородського міського територіального центру соціального обслуговування та міського центру соціальних служб, котрі багато їздять містом, допомагаючи своїм підопічним. Якщо ви хочете дізнатися, чи можете стати власником пільгової картки, можете ознайомитися з деталями цього рішення виконкому за посиланням. Для того, аби отримати пільгову картку, необхідно попередньо записатися за номером телефону 050-054-40-08 або (0312) 42-80-28/1, обравши дату та час прийому. Картки видаються у ЦНАПі або в кабінеті № 105 на першому поверсі Ужгородської міської ради.

Для чого робити пільгову картку, якщо закони дозволяють їздити в громадському транспорті безкоштовно, пред’явивши відповідне посвідчення?

Це питання є одним із найпоширеніших під час обговорення системи АСООП в соцмережах. І це зрозуміло, адже є багато людей, котрі проживають або працюють в Ужгороді, але не зареєстровані тут, тобто поки не можуть отримати пільгової «Муніципальної картки ужгородця». Керівник відділу транспорту Ужгородської міської ради Петро Бобик каже, що до Закону України «Про автомобільний транспорт» ще в 2017 році були внесені зміни й доповнення щодо АССОП, зокрема в ст.41 значиться, що пасажир зобов’язаний мати квиток на проїзд, на перевезення багажу, за наявності права пільгового проїзду – відповідне посвідчення чи довідку, а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду – зареєструвати електронний квиток. Тобто якщо місто запровадило АСООП, пільговики мусять мати і посвідчення, і електронний квиток – в нашому випадку пільгову транспортну картку. Але законодавством чітко не врегульовано, хто має видавати безкоштовний електронний квиток для пільгових категорій.

У міській раді кажуть, що питання є складним і соціально важливим, тому сподіваються на розуміння пільгових категорій громадян і чекають прийняття Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільг з оплати проїзду та деяких інших пільг» № 5651-2 від 25.06.2021, який має врегулювати всі проблемні моменти (18 червня його прийнято за основу, однак прийняття в цілому в українських містах чекають уже 4 роки). Цей Закон повинен дати відповіді на усі проблемні питання. Адже з 2016 року компенсація перевізникам за пільговий проїзд громадян здійснюється вже не з державного, а з міського бюджету, що спричиняє значне навантаження на бюджети українських міст та здебільшого переходить межу їхньої фінансової спроможності.

Як отримати пільгову транспортну картку мешканцям Миная, Розівки, Оноківців тощо?

Після проведення територіальної реформи Ужгород опинився в складній ситуації, адже приєднатися до міста відмовилися всі навколишні населені пункти, мешканці яких, однак, користуються соціальною, медичною, транспортною, виробничою та іншою інфраструктурою міста. Стосується це нині й пільгового проїзду в громадському транспорті, тож аби отримати за перевезення жителів інших територіальних громад належну компенсацію, міська рада (поки це не врегульовано на законодавчому рівні) схвалила звернення до територіальних громад Ужгородського району щодо підписання меморандуму про співпрацю та партнерство в сфері перевезення пільгових категорій громадян. Ідея полягає в тому, що оператор АСООП чи самі громади, до прийняття відповідних змін у законодавстві, видали би пільговикам своїх територіальних громад картки на безкоштовний проїзд, щомісяця отримуючи прозорі звіти про те, скільки громадян скористалися громадським транспортом Ужгорода. На основі цих даних навколишні громади компенсували би витрати за ці послуги. Таке звернення прийняли на сесії 13 червня 2025 року, наразі ведуться перемовини з кількома територіальними громадами, однак про результати говорити поки зарано. Якщо територіальні громади відмовляться надавати компенсацію за пільговий проїзд мешканців своїх населених пунктів, перевізники можуть їм відмовити у безкоштовному користуванні громадським транспортом міста.

Скільки пільгових карток уже отримали ужгородці?

Станом на середину липня в Ужгороді видали більше 16,5 тисяч пільгових карток, однак, незважаючи на те, що картки видаються з вересня 2024 року, люди продовжують звертатися, тож у міській раді збільшили кількість реєстраторів, котрі працюють над тим, аби ужгородці, які мать право на пільговий проїзд у громадському транспорті, чимшвидше отримали пільгову картку. Поки там не розуміють, на якій цифрі все зупиниться, тобто скільки зрештою ужгородців матимуть право безкоштовного проїзду в громадському транспорті. Однак уже є й такі мешканці міста, хто отримує картку по другому разу, адже перша була загублена. Для них у міській раді наголошують, що для повторної видачі картки необхідно звернутися до оператора АСООП за номером телефону 0-800-35-19-21, але вона вже не буде безкоштовною, за її видачу доведеться заплатити.

Як їздитимуть у громадському транспорті ужгородські школярі?

Згідно з рішенням виконкому, учні ужгородських шкіл також є пільговою категорією пасажирів, вони мають право на період навчання на проїзд зі знижкою 50% від вартості квитка. До початку нового навчального року оператор АСООП (ТзОВ «КМС») має роздати їм картки або запропонувати завантажити мобільний додаток із віртуальним електронним квитком. Зараз оператор працює в цьому напрямку, аби учень міг не носити картку, а просто сплатити з телефона, засканувавши QR-код в салоні автобуса.

Чи можна буде з 2026 року заплатити в автобусі готівкою?

Метою впровадження системи АСООП є також максимальний перехід на безготівковий розрахунок за проїзд. Водій автобуса повинен займатися своєю роботою, а не продавати квитки, тому в Ужгороді хочуть із часом перейняти досвід Львова, де квиток можна купити у водія, однак коштуватиме він так трохи дорожче. Якщо ви все ж маєте лише готівку й купуєте квиток у водія, він мусить вам видати електронний квиток (зверніть увагу, що на всіх автобусах Ужгорода біля водія уже встановили валідатори). Нині водії поки не друкують такі електронні квитки, однак ви вже можете почати привчати себе до нововведення, адже з 1 липня кожен пасажир у громадському транспорті Ужгорода повинен мати підтвердження про те, що він сплатив за проїзд або завалідував пільгову картку.

Чи з’являться в ужгородському транспорті контролери?

Вже зараз у громадському транспорті ужгородці активно обговорюють нововведення і задаються питанням: а хто ж перевірятиме, чи пасажири сплатили за проїзд, адже валідатори в автобусах встановили не лише на вході, біля кабінок водія, а і в середині автобусів? Керівник відділу транспорту Ужгородської міської ради Петро Бобик каже, що робитимуть це контролери, котрих уже підшуковують на роботу підприємства, що займаються перевезеннями.

Контролери матимуть спеціальний термінал, котрий зчитуватиме інформацію з банківської, пільгової транспортної, неперсоналізованої транспортної та учнівської карток, а також із усіх видів електронних квитків. Ті ж, хто розрахувалися готівкою, муситимуть пред’явити роздрукований водієм квиток. Коли саме на маршрутах з’являться контролери, наразі достеменно невідомо, та очікується, що це буде вже зовсім скоро, адже підприємства-перевізники зацікавлені в тому, аби не втрачати гроші. Штраф за безквитковий проїзд у громадському транспорті становитиме 300 грн.

Чи висаджуватимуть з автобусів силою тих пільговиків, хто не має пільгової транспортної картки ужгородця?

У міській раді кажуть, що наразі, поки діє перехідний період, ніхто не може висадити пільговиків із автобусів, якщо вони не мають пільгової картки і не завалідували її. Якщо Ужгороду таки вдасться укласти меморандуми з навколишніми територіальними громадами, то в автобусах буде невелика кількість пасажирів із інших міст із посвідченнями, які дозволяють безкоштовний проїзд (наприклад, пенсіонери-туристи з інших міст, військові на службі, лікуванні чи відпочинку тощо). Якщо ж ви стали свідком несправедливої ситуації в громадському транспорті, маєте скарги чи додаткові питання, то звертайтеся до відділу транспорту за номером телефону 61-62-85.

Тетяна ЛІТЕРАТІ, «Про Захід»

 

21 липня 2025р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів