На Закарпатті для ромських дітей проводять спеціальні заняття для підготовки до школи

На Закарпатті для ромських дітей проводять спеціальні заняття для підготовки до школи
У Середньому, що на Ужгородщині, для дітей, які живуть у ромському поселенні, проводять спеціальні заняття для підготовки до школи. Уроки націлені на те, щоб дошкільнята могли адаптуватися до навчального процесу, навчилися тримати увагу та отримали базові навички, які допоможуть у перший рік навчання у середній школі.

 

Програма підготовки дітей до школи триває три місяці та складає 108 навчальних годин. Заняття були розроблені та втілюють у рамках міжнародного проекту та у співпраці із партнерами з Угорщини та Румунії. Досвід, який зараз має Середнє, надалі можуть використовувати й інші громади. 

Проект для розвитку рівноправної, доступної та культурно різноманітної системи міжкультурної освіти реалізовують Асоціація міжгромадського розвитку повіту Сату-Маре (Румунія) у співпраці із Закарпатським обласним благодійним фондом «Едельвейс» та Березьким багатоцільовим самоврядним об’єднанням територіальних громад (Угорщина) у рамках проєкту «На шляху до інклюзивної міжкультурної освітньої системи в транскордонному регіоні» INCLUSIV.EDU.

 Людмила Горгош, начальниця відділу освіти Середнянської селищної ради каже, що завдяки заняттям ромські діти набагато краще і швидше адаптовуються до навчального процесу у школі:

«Часто дітки, які не підготовлені до школи, важко призвичаюються до навчального процесу, це забирає багато часу, адаптаційний період затягується. А ці дітки, які відвідують такі підготовчі заняття, вони вже вміють сидіти за столиком, сидіти за партою, вміють тримати увагу, вміють слухати вихователя», – пояснює Людмила Горгош. 

 Вчитель Роберт Целінко, який безпосередньо займається із ромськими дітьми дошкільного віку, розповідає, що найбільше дітям подобаються рухливі ігри або творчі завдання. Однак наразі у процесі підготовки до школи найбільша складність для них – погане знання української мови. 

«Оскільки дітки дуже маленькі, вони з ромської громади і часто не вміють розмовляти українською. У нас йде підготовка до школи, тому ми стараємося, щоб вони більше починали розуміти українську мову. Також вивчаємо кольори, тварини, як влаштована природа, руханки різні проводимо, спортивні заняття, також ігри з дітьми», – каже Роберт Целінко.  

Навчальна програма для діток триває протягом трьох місяців. 108 годин змістовних розвиваючих занять.

« Навчально-методичний комплекс, який був створений, працює добре і сподіваюся, що він буде поширений на інші громади, де є потреба у цьому», – додає Ярослав Сивохоп, голова правління Закарпатської обласної благодійної асоціації «Рівний –  рівному»,

Ольга Пінке, керівниця БО «Товариство «Обітниця» працює у школі в Середньому вже 15 років. Каже, що одна зі складнощів, з якими стикаються педагоги, коли в школу приходять найменші дітки – це мовний бар’єр. 

«Тому ми починаємо спочатку з того, щоби дитина розуміла мене, а я розуміла дитину. Ну, а потім – все інше. Моторика рук, ігри для маленьких дітей. Для старших, яким вже дев’ять років, але вони не вміють читати, писати, ми починаємо з основ. Досить багато часу це займає, але дітки потрохи починають читати, починають писати».

 Проект інклюзивної освіти закінчується у січні 2026 року. За словами Володимира Химинця, керівника Закарпатського обласного благодійного фонду «Едельвейс» вдалося реалізувати цю частину проекту завдяки нашим партнерам, які підготували дві групи дітей, хлопчиків і дівчат по 15 дітей у класі до навчання в школі. Підготовка до школи тривала три місяці. 

«Проект включав не тільки заходи, які спрямовані на освітньо-інклюзивну освіту ромських дітей, у нас були і заходи з оздоровлення. Нам вдалося провести літні табори для понад 100 дітей, які проживають на території міста Ужгорода і у навколишніх громадах. Також в проекті ми організовували велике свято до Дня захисту дітей і розробили освітяни навчальний курс, програму для підготовки ромських дітей до школи. Ми плануємо продовжувати заходи щодо освіти ромського населення. Думаю, що проект буде мати позитивну динаміку і в подальшому ми будемо розвивати цей освітній компонент», – додає Володимир Химинець.  

 

04 грудня 2025р.

До теми

Коментарі:

    До цієї новини немає коментарів